Nei, elbiler er ikke fremtiden, de er svært brannfarlige og lite miljøvennlige

Startet av LS, søn 12. okt 2025, kl. 19:05

« forrige - neste »

Nei til klimasvindel

Sitat fra: hanche på søn 21. des 2025, kl. 14:18Jeg tok meg litt tid til å gå gjennom hele tråden og sjekke innleggene med alarmistiske videoer. Aktiviteten spenner over drøyt 70 dager, så langt, med innlegg fra bruker LS, jardin, Ming, am, welsh, MFGhost, bmw, initiald, legolas, sky, valkyrie. Alle har det til felles at de opprettet en bruker, postet fra to til fem innlegg full av disse videoene, og så forsvant. Ca to timer mellom konto opprettet og sist sett på forumet. Jeg regner det som overveiende sannsynlig at det er snakk om samme person, eller kanskje en AI eller noe sånt. Uansett, med en slik fremferd finner jeg ingen grunn til å ta «argumentene» seriøst. Denne tråden er stort sett bare søppel, jeg bare følger med på den litt fordi fenomenet fascinerer meg.

Jeg må innrømme at jeg har kikket minimalt på disse "videopostene", men registrerer at den siste skrev seg helt enig med meg ang. elbilgalskapen. Det er mange der ute som er helt uenig i behovet for et "grønt skifte" og de er gjerne fullt klar over at CO2 ikke er noen farlig gass og at det ikke er eller vil bli noen klimakrise vi kan kontrollere.
Det er sola som sammen med skyene/atmosfæren som står for variasjonene.

Jeg kan være tydelig på at det absolutt er behov for å imøtegå propagandaen og vrengebildene, så måtte det bare blir flere som når ut.

I farten kommer jeg bare på to steder i Norge der klimafakta/temperatur-statistikk og forskning diskuteres fornuftig og det er som nevnt Klimarealistene.com og Klimadebatt.com
Slike steder mislikes naturligvis av de som er innen "grønne" bransjen for business og profitt, f.eks. elbiler, alle mulige elektriske kjøretøyer og maskiner, solceller, vindkraft/kjempemonstre med snurrepiperier, batterifabrikker og alt som hører med i denne smørja, inkludert kraftutbygging og (skrik) digre/dyre anlegg for co2-fangst.
Verden er blitt som en gigantisk molboleir, på alle arenaer foregår en fordumming, der vi som mennesker i et samfunn skader oss selv, ikke minst økonomisk.

Jeg har gjennom det meste av livet levd passe nøkternt, etter opplæring av mine foreldre. Aldri levd høyt på strå eller utvist noen sløsementalitet. Det handler ikke om gjerrighet, men fornuftig ressursbruk.

Med den grønne agendaen vi dyttes på i full bredde gjennom mange år, lyser galskapen i alle glugger, for når det gjelder hva som skal skiftes ut, bygges, endres og "spares" finnes det liksom INGEN begrensning på hvor store og omfattende prosjekter som skal tvinges igjennom. Bensinstasjoner transformeres til ladestasjoner (med kø) som er avhengig av enten ny kraftlinje og master, eller en kraftig oppgradering av eksisterende linjenett og transformatorer.

Det spiller liksom ingen rolle at halve landet må graves opp (på nytt) for å få dette på plass. Så det spretter opp ladestasjoner der det ikke fantes bensinstasjoner tidligere, f.eks. langs veggene på de fleste kjøpesentre og butikkbygg, alle offentlige kontorer og myriader av arbeidsplasser.

Se på vindturbinene, master med vingespissene som strekker seg helt opp til 200m, kanskje 250m om ikke lenge.
Betongfundamentene under disse, sprengt ut i fjell, er store som eneboliger, betong og stål i flere hundre-tonns klassen, for HVER mast.  Foran hver mast lages det kranoppstillingsplass så di enorme heisekranene kommer til ved bygging og vedlikehold. Mikroplasten som drysser fra de kjempestore vingene av glassfiber og karbon er et eget kapittel, eller ei egen bok om man tar med alle de negative konsekvensene med snurrene.

Hadde det enda vært nødvendig, så ville det ikke vært noe som het Motvind-protester....

Men de har klart å skape et kunstig behov ved å mase/messe, tvinge inn elbiler, ved hjelp av regelverk og misvisende argumenter og "fakta", sånn at vi faktisk får energimangel om vi ikke bygger ut kraftverk/vindkraft.
Snakk om å "utvikling", som snarere er kupping.

Som nevnt, måtte det blir langt flere som får opp øynene for alt vitenskapsjukset, bløffe om temperaturer på en side, lure vekk en rapport her og der på den andre side.
Den som ikke tror det er slik kan på egenhånd høre på, lese og studere Klimarealistenes publiseringer og analyser.
Jeg har ingen direkte tilknytning til dem, har kun vært på 1 foredrag ved fysisk oppmøte, og betaler gladelig 4-500,- for årlig medlemskap, for det er hovedsaklig dugnadsarbeid de bedriver.

Elbil kommer jeg ikke til å vurdere før det blir regelrett tvang, som følge av eventuell nødvendighet for å kunne frakte det nødvendige i livet og ICE-bilen ikke lenger lar seg reparere.

Nei til klimasvindel

Sitat fra: Rosstopher på søn 21. des 2025, kl. 15:07
Sitat fra: valkyrie på søn 21. des 2025, kl. 13:21Jeg bruker ca. 1 minutt på å fylle bensin på tanken, mens jeg ser alltid ser en lang kø hos elbilladestasjonene.

Det er ganske gøy, både at du tror du fyller tanken din på 1 minutt og at du tror at det alltid er kø på ladestasjoner. Jeg kjørte forbi og innom en god del av de i går. Hvert sted var det god plass og ledige ladere. Null problem å stoppe foranen lader når man skal inn for å gå på do eller fylle koppen, akkurat som fossilbilister gjør foran sine pumper.

1 minutt skal vanskelig la seg gjøre, men 3-5 minutt, og kanskje 3-5 min ekstra i kø for å komme til pumpa er nok ganske realistisk. Også den kosen med at du vet at du alltid kan kjøre 50-100 mil på den raske fyllinga (mange forskjellige biler naturligvis). Dvs. selv om du kjører daglig trenger du ikke tenke på fylling før neste uke.

All ære til dere som har "gapt over" den grønne humbugen og tror det spiller noen rolle for klimaet.
Kjøpt en mye tyngre bil for å få mer plunder og rekkeviddeangst på kjøpet om du skal mer enn rundt hjørnet til butikken (ikke alle trenger å kjøre så langt, men hvorfor måtte man bytte ut den andre bilen før tiden da...?    For å få stor skjerm ved siden av rattet?)

De som selger elbilene eller er med i den grønne agendaen vil nødig svartmale denne, men en del vanlige bilister begynner å innrømme at de føler seg lurt eller kanskje ønsker å velge normal bil neste gang. Det viser seg jo at enkelte fabrikker går tilbake på planen om "bare grønn heretter". Naturlig nok...

arthur

hanche

Sitat fra: Nei til klimasvindel på søn 21. des 2025, kl. 15:54Elbil kommer jeg ikke til å vurdere før det blir regelrett tvang, som følge av eventuell nødvendighet for å kunne frakte det nødvendige i livet og ICE-bilen ikke lenger lar seg reparere.
Dette får meg til å stusse litt: Hvorfor bruker du tid på elbilforum? Er det bare for å utbasunere for oss elbilister hvor feil vi tar?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

RJK

Sitat fra: arthur på søn 21. des 2025, kl. 18:55
Sitat fra: Nei til klimasvindel på søn 21. des 2025, kl. 16:04
Sitat fra: valkyrie på søn 21. des 2025, kl. 13:21Jeg bruker ca. 1 minutt på å fylle bensin på tanken, mens jeg ser alltid ser en lang kø hos elbilladestasjonene.

Det er ganske gøy, både at du tror du fyller tanken din på 1 minutt og at du tror at det alltid er kø på ladestasjoner. Jeg kjørte forbi og innom en god del av de i går. Hvert sted var det god plass og ledige ladere. Null problem å stoppe foranen lader når man skal inn for å gå på do eller fylle koppen, akkurat som fossilbilister gjør foran sine pumper.

Dvs. selv om du kjører daglig trenger du ikke tenke på fylling før neste uke.

De som selger elbilene eller er med i den grønne agendaen vil nødig svartmale denne, men en del vanlige bilister begynner å innrømme at de føler seg lurt eller kanskje ønsker å velge normal bil neste gang.

EN fordel med å ha kommet litt opp i årene er at man har litt erfaring, sågar også på områder som fossilbil, elbil og fordeler og ulemper med begge.

Egen daglig erfaring med elbil har jeg kun siden 2014 så antall år med fossilbil er langt flere, men dog. I perioden 2014 til 2021 hadde vi en av hver og nå har vi kun (to) elbiler og ser ingen grunn til å vurdere en fossilbil igjen.

Når det gjelder ditt problem mht ladetid og liten "tank" så tror jeg at i løpet av perioden 2014 til i dag har vi hurtigladet under ti ganger, og de fleste av disse har vært grunnet båt på henger som skulle fraktes 30 mil.

"Bensinstasjon" har jeg hjemme såvel som på hytta så det tar vel kanskje ti sekunder å plugge inn bilen i en kontakt og så kan jeg programmere lading slik at vi får utnyttet strømprisene og nettleien best, billigst, mulig.

Nå har jeg kanskje ikke så mange elbiler å ha høstet erfaring fra/med, men det har nå blitt syv forskjellige biler/merker/modeller så langt og hat to til i bestilling.

Rekkeviddeangst? Nja, når jeg har kjørt 25/30 mil så kaller naturen, sikkert grunnet alder, men det er også litt godt å strekke på beina og ta seg en pølse eller noe annet. Eller rett og slett handle litt for det er ofte nødvendig når vi drar et sted på tur/helgetur/ferie, og innen vi er ferdig med det så er "tanken" fyllt opp.

Jeg finner også moderne elbiler til å være veldig komfortable å kjøre, raske når/hvis man trenger det, og i tillegg sparer man noen titusener på "drivstoff" i året sammenlignet med en fossilbil. At bompenger er billigere og en del steder kan man lovlig benytte kollektivfeltet er elementer som også er positive.

Nå har jeg aldri hevdet at en elbil er miljøvennlig, men vil påstå at den er noe mindre miljø-uvennlig enn de fossilbiler du trolig kjører sett i et livsperspektiv. Jeg har i alle fall ikke sett noen seriøse undersøkelser som hevder noe annet.

Nå tror ikke jeg at noe av det jeg her skriver har den minste effekt på din overbevisning da den virker mer "religiøs" enn seriøs.
Kunne du vært snill og flyttet det du har skrevet ut av siteringen, så det er mulig å se hva du skrev i dette innlegget? Akkurat nå finner jeg det ganske vanskelig å se.

På forhånd takk! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: RJK på søn 21. des 2025, kl. 20:10På forhånd takk! :)
Jeg tror trygt du kan gå ut fra at den siste blokken med tekst (omtrent halvparten) er arthur sin. Foran det ser ut til at han har inkludert samme sitat to ganger, den ene inni den andre, og så lagt til sin egen tekst foran de to siste /quote-taggene. Rotete ja, men det er ikke vanskelig å finne ut av.

En annen sak er at det sjelden er nødvendig å sitere hele teksten man svarer på.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

arthur

Sitat fra: arthur på søn 21. des 2025, kl. 18:55.

1 minutt skal vanskelig la seg gjøre, men 3-5 minutt, og kanskje 3-5 min ekstra i kø for å komme til pumpa er nok ganske realistisk. Også den kosen med at du vet at du alltid kan kjøre 50-100 mil på den raske fyllinga (mange forskjellige biler naturligvis). Dvs. selv om du kjører daglig trenger du ikke tenke på fylling før neste uke.

All ære til dere som har "gapt over" den grønne humbugen og tror det spiller noen rolle for klimaet.
Kjøpt en mye tyngre bil for å få mer plunder og rekkeviddeangst på kjøpet om du skal mer enn rundt hjørnet til butikken (ikke alle trenger å kjøre så langt, men hvorfor måtte man bytte ut den andre bilen før tiden da...?    For å få stor skjerm ved siden av rattet?)

De som selger elbilene eller er med i den grønne agendaen vil nødig svartmale denne, men en del vanlige bilister begynner å innrømme at de føler seg lurt eller kanskje ønsker å velge normal bil neste gang. Det viser seg jo at enkelte fabrikker går tilbake på planen om "bare grønn heretter". Naturlig nok...

En fordel med å ha kommet litt opp i årene er at man har litt erfaring, sågar også på områder som fossilbil, elbil og fordeler og ulemper med begge.

Egen daglig erfaring med elbil har jeg kun siden 2014 så antall år med fossilbil er langt flere, men dog. I perioden 2014 til 2021 hadde vi en av hver og nå har vi kun (to) elbiler og ser ingen grunn til å vurdere en fossilbil igjen.

Når det gjelder ditt problem mht ladetid og liten "tank" så tror jeg at i løpet av perioden 2014 til i dag har vi hurtigladet under ti ganger, og de fleste av disse har vært grunnet båt på henger som skulle fraktes 30 mil.

"Bensinstasjon" har jeg hjemme såvel som på hytta så det tar vel kanskje ti sekunder å plugge inn bilen i en kontakt og så kan jeg programmere lading slik at vi får utnyttet strømprisene og nettleien best, billigst, mulig.

Nå har jeg kanskje ikke så mange elbiler å ha høstet erfaring fra/med, men det har nå blitt syv forskjellige biler/merker/modeller så langt og hat to til i bestilling.

Rekkeviddeangst? Nja, når jeg har kjørt 25/30 mil så kaller naturen, sikkert grunnet alder, men det er også litt godt å strekke på beina og ta seg en pølse eller noe annet. Eller rett og slett handle litt for det er ofte nødvendig når vi drar et sted på tur/helgetur/ferie, og innen vi er ferdig med det så er "tanken" fyllt opp.

Jeg finner også moderne elbiler til å være veldig komfortable å kjøre, raske når/hvis man trenger det, og i tillegg sparer man noen titusener på "drivstoff" i året sammenlignet med en fossilbil. At bompenger er billigere og en del steder kan man lovlig benytte kollektivfeltet er elementer som også er positive.

Nå har jeg aldri hevdet at en elbil er miljøvennlig, men vil påstå at den er noe mindre miljø-uvennlig enn de fossilbiler du trolig kjører sett i et livsperspektiv. Jeg har i alle fall ikke sett noen seriøse undersøkelser som hevder noe annet.

ToWalkOrDrive

Lurer på om det i disse dager er noen elbil-hatere som kikker på nye BMW iX3 og tenker: Pokker, den har jo alt jeg vil ha - lader lynraskt, og kjører 809 km uten å stoppe for å lade. 2 tonn hengervekt. Koster bare 750.000 med bra stereo og krok. Billigere enn en Mitsubishit Outlander...

https://www.tv2.no/broom/forste-test-gjor-livet-surt-for-konkurrentene/18291853/

Tesla Model Y                         2021-

Nei til klimasvindel

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 21. des 2025, kl. 23:23Lurer på om det i disse dager er noen elbil-hatere som kikker på nye BMW iX3 og tenker: Pokker, den har jo alt jeg vil ha - lader lynraskt, og kjører 809 km uten å stoppe for å lade. 2 tonn hengervekt. Koster bare 750.000 med bra stereo og krok. Billigere enn en Mitsubishit Outlander...

https://www.tv2.no/broom/forste-test-gjor-livet-surt-for-konkurrentene/18291853/

Er det blitt helt andre vektregler når det gjelder elbiler og tilhenger, med tanke på totalvekt?
Jeg mener å ha fått klistret godt i pannebrasken at 3500 kg totalvekt er øvre grense før det kreves lappen på lett lastebil...?

Er det nok et molbotilfelle med grønne galskapen, eller er det bare smart markedsføring her, og at du bare kan kjøre slik tung tilhenger om alle passasjerseter + bagasjerommet er fritt for nyttelast?  Ehh, nei beklager, dårlig hoderegning av meg, for selv da kommer man vel ikke i nærheten av 3.5 tonn totalvekt med bil og henger.

Nei til klimasvindel

Hvorfor er elbilenes aksellerasjonsevne fullstendig ignorert? Finnes det ingen godkjennelseprosess når det gjelder de liksomgrønne tunge elbilene?
Sitter det hjernedøde mennesker der slike biler godkjennes/får typegodkjenning?

Sammenlignet med normale diesel og bensinbiler er elbilene å anse som kraftige bomber som får ferdes fritt på veiene. Jeg har skrevet om dette flere ganger her i tråden. Er det sånn at all intelligens kan utelates når f.eks. elbiler (hva ellers) havner i kategorien "grønn"?

Hvor ellers i det norske samfunnet har vi sett tilsvarende hodeløs praksis med noe så sjeldent som kombinasjon av store utelatte/tapte avgifter for staten og det å slippe farlige maskiner ut på offentlig vei?
Jeg mener det helt seriøst.  Er det sånn at "grønn" gjør fullstendig blind, og ingen trenger å sjekke realitetene?

Ideen har streifet redaksjonen, men det streifet ingen i staten/vegvesenet i godkjennelsesprosessen??? Er det korrupsjon eller dumskap?
Dette fenomenet burde skapt overskrifter for ti år siden.

"Ideen har for øvrig også streifet oss i Broom-redaksjonen. Elbiler er tunge, og kombinert med lynrask akselerasjon kan skader og konsekvenser ved en kollisjon fort bli svært omfattende. "

– Forby dritten!
Mener utviklingen er helt ute av kontrol
https://www.tv2.no/broom/forby-dritten/18310959/

Og det har naturligvis direkte sammenheng med hvor farlig det blir om en elbil aksellererer ukontroller - noe som begynner å ligne en pandemi av hendelser...

Elbiler, ukontrollerte aksellerasjoner og ulykker...
https://duckduckgo.com/?q=elbil+aksellererte+ukontrollert+ulykker

Speeder

Du gnåler i det uendelige om at elbilene er så tunge.
Sammenlign en godt designet elbil med en tilsvarende fosilvariant, vekten er lik:
Tesla model 3 preformance
BMW M3 competition. (Den blir vel sågar tyngre om du tar med vekten av drivstoff...)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

automat

Sitat fra: Nei til klimasvindel på man 22. des 2025, kl. 08:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 21. des 2025, kl. 23:23Lurer på om det i disse dager er noen elbil-hatere som kikker på nye BMW iX3 og tenker: Pokker, den har jo alt jeg vil ha - lader lynraskt, og kjører 809 km uten å stoppe for å lade. 2 tonn hengervekt. Koster bare 750.000 med bra stereo og krok. Billigere enn en Mitsubishit Outlander...

Er det blitt helt andre vektregler når det gjelder elbiler og tilhenger, med tanke på totalvekt?
Jeg mener å ha fått klistret godt i pannebrasken at 3500 kg totalvekt er øvre grense før det kreves lappen på lett lastebil...?

Er det nok et molbotilfelle med grønne galskapen, eller er det bare smart markedsføring her, og at du bare kan kjøre slik tung tilhenger om alle passasjerseter + bagasjerommet er fritt for nyttelast?  Ehh, nei beklager, dårlig hoderegning av meg, for selv da kommer man vel ikke i nærheten av 3.5 tonn totalvekt med bil og henger.

Jeg ser at kunnskapen om enkle ting som førerkortklasser er like god som kunnskapene dine om klimaendringer.
Med BE kan man trekke tilhenger med totalvekt på 3500kg, i tillegg til bilens vekt på 3500kg. Altså total vogntogvekt på 7000kg. Det er først over 7000 kg man trenger C1E/CE. Tok man BE før 2013 er det ingen begrensning på tilhengervekt.

Så er det selvfølgelig begrensninger på hva bil og henger er godkjent for i tillegg.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/personbil-med-tilhenger-klasse-be/
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Nei til klimasvindel på man 22. des 2025, kl. 08:44Hvorfor er elbilenes aksellerasjonsevne fullstendig ignorert? Finnes det ingen godkjennelseprosess når det gjelder de liksomgrønne tunge elbilene?
Sitter det hjernedøde mennesker der slike biler godkjennes/får typegodkjenning?

Sammenlignet med normale diesel og bensinbiler er elbilene å anse som kraftige bomber som får ferdes fritt på veiene. Jeg har skrevet om dette flere ganger her i tråden. Er det sånn at all intelligens kan utelates når f.eks. elbiler (hva ellers) havner i kategorien "grønn"?

Hvorfor er det ingen begrensinger på ytelse på fossilbiler? Det finnes mange bensinbiler med heftig akselerasjon og toppfart. Forskjellen er at disse normalt er ganske dyre. Men evnen til å håndtere en bil med høye ytelser sitter ikke i lommeboka.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: valkyrie på søn 21. des 2025, kl. 13:21Ironien topper seg når myndighetenes "u-hjelp" og "utviklingsbistand" skal "bekjempe fattigdom" i utviklingslandene, samtidig som slaveriet (og fattigdommen) for alltid opprettholdes med blodbatterier/elbilbatterier, som myndighetene også er tunge pådrivere av ved å pushe elbilgalskapen (vennligst se videoene over).
LOL, du vet at oljeindustrien er storforbruker av kobalt?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Nei til klimasvindel på søn 21. des 2025, kl. 16:041 minutt skal vanskelig la seg gjøre, men 3-5 minutt, og kanskje 3-5 min ekstra i kø for å komme til pumpa er nok ganske realistisk. Også den kosen med at du vet at du alltid kan kjøre 50-100 mil på den raske fyllinga (mange forskjellige biler naturligvis). Dvs. selv om du kjører daglig trenger du ikke tenke på fylling før neste uke.

Akkurat som om fylling av bensin er en fordel i det daglige. Med elbil slipper man å tenke på å fylle tanken i det hele tatt. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg kom ut i garasjen og hadde det travelt for å rekke jobb og ble møtt av en lysende tankmåler. Kunne selvfølgelig ikke fylle tanken, siden det da ikke var søndags morgen når prisen var lavest. Elbilen lades bare i garasjen. En 30 sekunders handling ett par ganger i uken. Og så slipper man stanken av diesel og bensin, og man slipper å stå og hutre mens man holder i bensinpumpen.

Og den sutringen over ekstra vekt, det varierer fra 0-20% ekstra litt avhengig av bilklasse og batteristørrelse. For folk flest har det ingen betydning.

Personlig har jeg ønsket meg elbil siden jeg begynte å lese om de på slutten av åttitallet. Først og fremst for å slippe lokale utslipp, forurensning (både lyd og utslipp) i tettbebygde strøk er forferdelig. I tillegg er det jo en overlegen drivlinje, man slipper eksplosivt drivstoff, dieselrakling, turboer som overheter, eksosrør som faller av og fandens oldemor som kan skje med en fossil drivlinje. Når Tesla lanserte Model S og bygde ut de første superladerne som lå strategisk plassert for oss så var det ikke tvil. Har aldri angret, og selv om lading er ekstra bryderi til tider, så er all idiotien man slipper fra fossilbiler overlegent verdt det. Har aldri angret, og som en bonus bidrar det til reduksjon av utslipp av klimagasser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA