Nei, elbiler er ikke fremtiden, de er svært brannfarlige og lite miljøvennlige

Startet av LS, søndag 12. oktober 2025, klokken 19:05

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Nå har vi 1 million elbiler i Norge, og brann skjer i 25 av 100.000 for elbiler, mot langt over 1000 per 100.000 for andre biler. Da er det tatt med all slags Rælingen av biler. I Norge selges skikkelige biler med CE merking og greier. Er det sånn at det er en spesifikk dato dere tenker at elbiler plutselig skal starte branner i alle garasjer, litt som en dommedag?
Må si jeg ikke gidder å gå inn på de click-bait videoene.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

LS, jardin og Ming er nye kontoer. Samtlige poster lenker av YouTube videoer med brann-tema. Jeg tenker mitt om hva dette er..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektrowagen

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 23. oktober 2025, klokken 02:21LS, jardin og Ming er nye kontoer. Samtlige poster lenker av YouTube videoer med brann-tema. Jeg tenker mitt om hva dette er..

3 stk konspirasjonsteoretikere i mine øyne.... :-1:
BMW i3s - 2019

Boikott My Ass

Elbiler er ikke fremtiden, de er svært brannfarlige og lite miljøvennlige. Er dette tilfellet?

Dette sier Mr. ChatGpt

Godt spørsmål — det er mange myter og halvsannheter om elbiler, så la oss gå grundig gjennom det.



🔥 1. Er elbiler brannfarlige?

Kort svar: Nei, de er ikke mer brannfarlige enn bensin- og dieselbiler — faktisk ofte mindre.
Men når de først brenner, brenner de annerledes og vanskeligere å slokke.

Fakta:
   •   En rapport fra Swedish Civil Contingencies Agency (MSB, 2023) viste at elbilbranner skjer sjeldnere enn branner i fossilbiler.
ca. 0,004 % av elbiler brenner årlig, mot 0,08 % av fossilbiler.
   •   Batteribranner (termisk runaway) kan være dramatiske fordi de utvikler mye varme og giftige gasser, og kan ta lang tid å slokke.
   •   Brannvesen har nå fått egne prosedyrer og verktøy for håndtering av elbilbranner.

Konklusjon:
Elbiler er ikke spesielt utsatt for å ta fyr — de er bare mer kompliserte å håndtere når det skjer.



🌱 2. Er elbiler miljøvennlige?

Kort svar: De er ikke perfekte, men de er mye bedre for miljøet over bilens levetid — særlig i land som Norge med ren strøm.

Fakta:
   •   Produksjonen av en elbil (spesielt batteriet) slipper ut mer CO₂ enn produksjon av en fossilbil.
Typisk 30–70 % høyere produksjonsutslipp.
   •   Men i drift slipper elbilen ut nesten ingenting lokalt, og over levetiden (15–20 år) har den vanligvis lavere totalutslipp enn bensin/diesel.
Ifølge European Environment Agency (EEA) og IVL (Sverige) kutter en elbil CO₂-utslipp med 50–70 % sammenlignet med en fossilbil i Europa.
   •   I Norge (nesten 100 % vannkraft) blir forskjellen enda større.

Utfordringer:
   •   Gruvedrift for litium, kobolt og nikkel kan være miljøskadelig og foregå under dårlige arbeidsforhold.
   •   Resirkulering av batterier er fortsatt i startfasen, men øker raskt (f.eks. Hydrovolt i Norge).
   •   Store og tunge elbiler (SUVer) spiser opp mye av miljøgevinsten.



⚡ 3. Så hva er sannheten?

Tema   Elbiler   Fossilbiler
Brannfare   Lavere sannsynlighet, men mer krevende branner   Vanlige, lettere å slokke
Klimautslipp totalt   Lavere (spesielt i land med ren strøm)   Høye under drift
Lokal forurensning   Nesten null   Høye NOx og partikler
Produksjonsutslipp   Høyere (pga. batteri)   Lavere
Energiavhengighet   Strøm (kan være fornybar)   Fossilt brensel
Ressursbruk   Litium, kobolt, nikkel   Olje




💡 Oppsummert:

Elbiler er ikke perfekte, men de er et klart skritt i riktig retning for klimaet — spesielt når energien er grønn og batteriene blir mer bærekraftige.
Fremtiden blir trolig en miks: elbiler, hydrogen for tungtransport, og kanskje syntetiske drivstoff for fly og spesialkjøretøy.



Bmw 530i G30

ToWalkOrDrive

Det morsomme er at om du hadde lagt ut det AI-resultatet på nettet, så ville AI igjen brukt det som grunnlag for å lage neste AI-svar.... I tillegg vil AI bruke all slags propaganda / myter den finner fra folk som bare finner opp ting. Litt skummelt med AI. For eksempel: "Store og tunge elbiler (SUVer) spiser opp mye av miljøgevinsten." Lurer på hvilke kilder den bruker til det...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Det alle lurer på er jo når "AI-loopen" skal oppstå. Altså når hele nettet er AIer som mater andre AIer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. oktober 2025, klokken 16:53Det alle lurer på er jo når "AI-loopen" skal oppstå. Altså når hele nettet er AIer som mater andre AIer.
Trodde de hadde tek for å gjenkjenne AI-innhold som ikke annet enn andre AIer kan se.

Men det kommer vel fort nok dit at man fjerner denne infoen, for å fremstå som "reell" info! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Boikott My Ass

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. oktober 2025, klokken 16:02Det morsomme er at om du hadde lagt ut det AI-resultatet på nettet, så ville AI igjen brukt det som grunnlag for å lage neste AI-svar.... I tillegg vil AI bruke all slags propaganda / myter den finner fra folk som bare finner opp ting. Litt skummelt med AI. For eksempel: "Store og tunge elbiler (SUVer) spiser opp mye av miljøgevinsten." Lurer på hvilke kilder den bruker til det...

Store og tunge elbiler (SUVer) spiser opp mye av miljøgevinsten.

Har du kilden til denne påstanden?

Ja — det finnes flere solide kilder som støtter påstanden om at store og tunge SUVer (og spesielt tunge el-SUVer) kan redusere miljøgevinsten fra elektriske biler. Her er noen utdrag og forklaringer:



🔍 Kilder & utdrag
    1.    Global Fuel Economy Initiative (GFEI) rapport:
"Heaviest ever SUVs massively undermine climate benefits of other vehicle improvements."

https://www.fiafoundation.org/news/heaviest-ever-suvs-massively-undermine-climate-benefits-of-other-vehicle-improvements-says-new-gfei-report?utm_source=chatgpt.com

Dette viser at tunge SUVer (uavhengig av drivlinje) kan gjøre det vanskeligere å oppnå utslippsreduksjoner.
    2.    International Energy Agency (IEA) – nyhetsartikkel:
"The shift toward heavier and less fuel-efficient conventional vehicles increases growth in both oil demand and CO₂ emissions ... Electric SUVs require larger batteries than smaller cars."

https://apnews.com/article/7da17af9a585feb8945dffff133e9335?utm_source=chatgpt.com


Her pekes det på at el-SUVer krever større batterier (med tilhørende ressurs- og utslippskostnad) samt at størrelsen og vekten er en utfordring.

    3.    Vitenskapelig studie («Are electric vehicles getting too big and heavy? Modelling ...») publisert i 2022:
Den viser at økt masse og høyere hestekrefter i el-kjøretøy påvirker elektrisitetsforbruket og dermed miljøfordelen.  �

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301421521006121?utm_source=chatgpt.com

    4.    Fra MIT Joint Program on the Science and Policy of Global Change:
"Although many fully electric vehicles (EVs) carry 'zero emissions' badges ... their manufacture — especially large battery packs — has higher emissions."  �

https://climate.mit.edu/ask-mit/are-electric-vehicles-definitely-better-climate-gas-powered-cars?utm_source=chatgpt.com

Mens denne ikke eksplisitt sier «SUVer», så peker den på at jo større batteri/vekt, jo større produksjonsrelaterte utslipp.



✅ What this means
    •    SUVer, spesielt elektriske SUVer med store batterier og høy vekt, har høyere material- og produksjonsrelatert utslippskostnad før de ruller ut på veien.
    •    Den ekstra massen gjør at de bruker mer energi per km (spesielt i bykjøring, akselerasjon, bakkeklatring).
    •    Dermed tar det lengre tid for dem å «betale tilbake» de ekstra utslippene ved produksjon før de blir mer miljøvennlige enn mindre biler.



⚠️ Viktige forbehold
    •    Selv om tungsvekts SUVer har en svakere miljøprofil sammenlignet med lettere elbiler, betyr ikke det at de er ikke bedre enn fossilbiler. Mange studier viser at elbiler fortsatt har miljøfordel — hvis strømmen er ren og kjørelengden stor nok. For eksempel MIT-studien sier at i mange tilfeller vil elbilen «clear the debt» fra produksjonen og gi lavere totale utslipp.  �
    •    Kontekst: Hvor strømmikset er (fornybar vs fossil), hvor lenge bilen brukes, hvor mye den kjøres — alle er avgjørende.



Om du ønsker, kan jeg hente opp tall for Norge spesifikt – hvor SUVer vs mindre elbiler sammenlignes mht kg CO₂/km over livsløpet — så får vi et mer lokalt bilde. Vil du det?
Bmw 530i G30

ToWalkOrDrive

Synes prinsippet er helt utdatert:
"Store og tunge elbiler (SUVer) spiser opp mye av miljøgevinsten."

En Tesla Model Y veier 2000 kg. For å få plass til det samme i en bensinbil så må en se på Volvo XC90. Den veier 2200.
Så ved å gå over fra XC90 til Tesla Model Y så blir bilen 200 kilo lettere. Batterier har en tendens til å bli lettere / mer kompakt hvert år.

Når en spør Chat GPT på norsk så bør den gjerne gi svar relevant med norsk energimix.

2-3 år gamle studier er litt utdaterte i en bransje med enorm utvikling.

En SUV er ikke en SUV. Det kan være svære forskjeller i batterikjemi, byggemåte, energimix ved produksjon av bil og også ved bruk av bil. Forbruket på biler varierer jo veldig og.
SUVers størrelse varierer veldig og
Tesla Model Y                         2021-

am




SitatWhen the politicians and celebrities sell their private jets, all their mansions, their limos and live the way they want us to, then maybe they can be taken seriously.

SitatCalifornia has banned the sale of gas cars after 2035. They then, 2 weeks later, told people not to charge the electric cars, because the energy grid can not support it.

Wake up. Watch and learn: I den virkelige verden blir elbiler mindre og mindre populære. Bare se på Kina, hvor svært mange "nye" elbiler nå står og råtner vekk. Og hva med all forurensningen, inkludert giftige gasser og "plutselige" eksplosjoner og branner, som allerede har ødelagt mye flora of fauna. Dette blir dramatisk mye værre i fremtiden, dersom elbilprodusentene får lov til å fortsette med galskapen, med massiv overproduksjon av uønskede elbiler som aldri blir solgt.

Vaduz

Elbilsalget øker år for år i verden, det er bare å slappe helt av, de er trygge, pålitelige og forurenser langt mindre. Det er definitivt fremtiden:)

Kan vi forresten droppe klipp og lim fra KI? Gir oss ingenting. Skriv argumentet i egne ord og evt legge ved relevante kilder, men ikke masse tekst ellervideoer uten en forklaring. Ingen gidder å lese KI med prompts som uansett underbygger det du spør om, eller konspirasjonsteorier på YouTube.

Boikott My Ass

Sitat fra: Vaduz på lørdag 25. oktober 2025, klokken 12:55Elbilsalget øker år for år i verden, det er bare å slappe helt av, de er trygge, pålitelige og forurenser langt mindre. Det er definitivt fremtiden:)

Kan vi forresten droppe klipp og lim fra KI? Gir oss ingenting. Skriv argumentet i egne ord og evt legge ved relevante kilder, men ikke masse tekst ellervideoer uten en forklaring. Ingen gidder å lese KI med prompts som uansett underbygger det du spør om, eller konspirasjonsteorier på YouTube.

Utgjør nok ingen forskjell, da folk uansett skaper sin egen sannhet.
Bmw 530i G30

Jejl

Sitat fra: am på fredag 24. oktober 2025, klokken 18:02



SitatWhen the politicians and celebrities sell their private jets, all their mansions, their limos and live the way they want us to, then maybe they can be taken seriously.

SitatCalifornia has banned the sale of gas cars after 2035. They then, 2 weeks later, told people not to charge the electric cars, because the energy grid can not support it.

Wake up. Watch and learn: I den virkelige verden blir elbiler mindre og mindre populære. Bare se på Kina, hvor svært mange "nye" elbiler nå står og råtner vekk. Og hva med all forurensningen, inkludert giftige gasser og "plutselige" eksplosjoner og branner, som allerede har ødelagt mye flora of fauna. Dette blir dramatisk mye værre i fremtiden, dersom elbilprodusentene får lov til å fortsette med galskapen, med massiv overproduksjon av uønskede elbiler som aldri blir solgt.

https://www.youtube.com/watch?v=j_wyoPv7ctA
Du klarer neppe å lure noen her inne med idiotisk propaganda som er tilbakevist 1000-vis av ganger....


https://www.youtube.com/watch?v=z30yJRKY3Rs

welsh



SitatThey've asked dealers urgently to HALT sales to the public, due to a known issue with the battery.

SitatPorsche should compensate owners irrespective of any updates. They have now devalued to the point of being almost worthless.

Ikke glem Porsche sine elbiler, inkludert Porsche Taycan som nå flere ganger plutselig har eksplodert og brent opp. Så luksuselbiler er desverre intet unntak.

welsh

Sitat fra: welsh på tirsdag 28. oktober 2025, klokken 17:29


SitatThey've asked dealers urgently to HALT sales to the public, due to a known issue with the battery.

SitatPorsche should compensate owners irrespective of any updates. They have now devalued to the point of being almost worthless.

Ikke glem Porsche sine elbiler, inkludert Porsche Taycan som nå flere ganger plutselig har eksplodert og brent opp. Så luksuselbiler er desverre intet unntak.


SitatEtter de tre første kvartalene i 2025 har Porsche sett driftsresultatet falle med 99 prosent – fra 4,03 milliarder euro i 2024 til bare 40 millioner euro. Ja, du leste riktig: nittini prosent. I bilverdenen er det som en 911 Carrera som plutselig mister kraft på banen – både spektakulært og smertefullt.

Kilde: https://citymagazine.si/nb/porsche-i-fritt-fall-99-prosent-fall-i-fortjeneste-og-soken-etter-en-ny-rytme/

Porsche er nå i krise, takk til elbilgalskapen, og massiv symbolpolitikk og løgn som "CO2 er veldig livsfarlig" og "grønt skifte". Folk kjøper ikke en Porsche for å "kjøre grønt", folk kjøper og kjører Porsche og sportsbiler av helt andre grunner, som politikere og ledere sannsynligvis aldri vil fatte. Nå er det bare et tidsspørsmål før verdens befolkning våkner opp fra den "grønne" dvalen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA