Veldig mye for pengene

Startet av elbil.no, fre 26. sep 2025, kl. 10:00

« forrige - neste »

elbil.no

Veldig mye for pengene

Nok en fullverdig familiebil under 400.000 kroner. Og denne overrasker positivt.

syklisten

Nok et statseid bilmerke fra Putin-vennene i øst.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

turfsurf

Lader sakte og kort rekkevidde. Skjønner ikke skrytet av denne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Rekkeviddeangst; Hvor lang er en gjennomsnitts kjøretur med en bil? HVor ofte trenger de fleste av oss å hurtiglade? Første elbil kjøpte vi i 2014 og per dato har vi hurtigladet fire ganger, to av disse grunnet lang tur med båt på henger.

Rosstopher

Sitat fra: arthur på lør 27. sep 2025, kl. 10:53Rekkeviddeangst; Hvor lang er en gjennomsnitts kjøretur med en bil? HVor ofte trenger de fleste av oss å hurtiglade? Første elbil kjøpte vi i 2014 og per dato har vi hurtigladet fire ganger, to av disse grunnet lang tur med båt på henger.

Trur nok ikke ditt bruksmønster er representativt for gjennomsnittet. Jeg kjører ca 20k i året, holder meg stort sett på Østlandet, samt litt i Sverige og Danmark. Har hurtigladet 14 ganger hittil i år. Ca 20% har blitt ladet på hurtiglader. Det er nok over snittet, for 4 av besøkene på hurtiglader i år er med campingvogn.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Vi hurtiglader ca 25% i året med bil nr 1 som går ca 30k i året.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Rosstopher på lør 27. sep 2025, kl. 15:48
Sitat fra: arthur på lør 27. sep 2025, kl. 10:53Rekkeviddeangst; Hvor lang er en gjennomsnitts kjøretur med en bil? HVor ofte trenger de fleste av oss å hurtiglade? Første elbil kjøpte vi i 2014 og per dato har vi hurtigladet fire ganger, to av disse grunnet lang tur med båt på henger.

Trur nok ikke ditt bruksmønster er representativt for gjennomsnittet. Jeg kjører ca 20k i året, holder meg stort sett på Østlandet, samt litt i Sverige og Danmark. Har hurtigladet 14 ganger hittil i år. Ca 20% har blitt ladet på hurtiglader. Det er nok over snittet, for 4 av besøkene på hurtiglader i år er med campingvogn.

Det fremkom vel ikke mye mht mitt bruksmønster av mitt innlegg?

hELgenen

Vet ikke helt hva som er vanlig jeg...men har 2 elbiler som begge går 20k i året. Hurtiglader vel 5-6 ganger i året. Tror bruksmønster er veldig ulikt fordelt...men jeg vet faktisk ikke hva som er typisk bruksmønster for elbil eiere. Hadde vært morsomt å se en oversikt over kjørelengde,bilmodell og antall hurtigladinger pr år. Noe elbilforeningen faktisk burde ha oversikt over. Noen her inne som har noe statistikk å vise til?

jkirkebo

Ja, alle har forskjellig kjøremønster. Jeg har en Model Y som kjøres ca. 20.000km i året og det er vel minst 90% langkjøring (mye lokal transport tas med sykkel). Har dessuten gratis hurtiglading så jeg lader i praksis ikke hjemme. Ser i appen at jeg har hurtigladet 4600kWh siste år, om vi sier 50kWh i snitt per lading blir det 92 ladinger siste år eller ca. en hver 4.dag.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Kjører vel rundt 12K i året. Har selv ladet 10x på Ionity, 2-3x på Uno-X, 1x på Tesla SuC, og sikkert noen få ganger på diverse andre ladenettverk hittil i år.

Jeg har ikke helt oversikt over antall ladinger som sønnen min har gjort, da jeg vet han bruker bankkort eller egen app når han kjører med lånt bil, og den trenger lading for å gjøre unna kjørebehovet hans.

Jeg kjører stort sett litt lengre turer når jeg først kjører, og ofte slik at jeg må ha ihvertfall en hurtiglading per gang. Hjelper selvsagt ikke på forbruket at jeg har kjørt med taktelt i deler av perioden, og ligger i 10+ km/t GPS-justert når jeg kjører i 100 og 110-soner, som blir relativt ofte når man bor i Oslo.

Så antall km man kjører totalt, er veldig lite veiledende. Alt kommer an på bruk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: jkirkebo på lør 27. sep 2025, kl. 18:15

Ja, alle har forskjellig kjøremønster. Jeg har en Model Y som kjøres ca. 20.000km i året og det er vel minst 90% langkjøring (mye lokal transport tas med sykkel). Har dessuten gratis hurtiglading så jeg lader i praksis ikke hjemme. Ser i appen at jeg har hurtigladet 4600kWh siste år, om vi sier 50kWh i snitt per lading blir det 92 ladinger siste år eller ca. en hver 4.dag.

Her er det vel ordet "gratis" som i stor grad forklarer lade mønsteret?

jkirkebo

Sitat fra: arthur på søn 28. sep 2025, kl. 07:58
Sitat fra: jkirkebo på lør 27. sep 2025, kl. 18:15

Her er det vel ordet "gratis" som i stor grad forklarer lade mønsteret?

Det forklarer noe, men med kanskje 90% langkjøring hadde en stor del av ladingen blitt hurtiglading uansett. Kjører f.eks mye til hytta, rundt 30 mil hver vei, og den har ikke innlagt strøm. Og en del turer med campingvogn rundt omkring i landet. Hjemme står bilen ofte parkert mange dager i strekk.

arthur

Kjører selv til "hytta" ganske så ofte, trolig en gang per måned i snitt, og har både innlagt strøm og ladeboks montert. Med en rekkevidde på 40-50 mil som har blitt nokså vanlig på elbiler (?) så kan det jo ikke være snakk om å måtte lade så ofte, eller så mye, eller?

arthur

Sitat fra: arthur på søn 28. sep 2025, kl. 13:42Kjører selv til "hytta" ganske så ofte, trolig en gang per måned i snitt, og har både innlagt strøm og ladeboks montert. Med en rekkevidde på 40-50 mil som har blitt nokså vanlig på elbiler (?) så kan det jo ikke være snakk om å måtte lade så ofte, eller så mye, eller?

jkirkebo

Sitat fra: arthur på søn 28. sep 2025, kl. 13:42Kjører selv til "hytta" ganske så ofte, trolig en gang per måned i snitt, og har både innlagt strøm og ladeboks montert. Med en rekkevidde på 40-50 mil som har blitt nokså vanlig på elbiler (?) så kan det jo ikke være snakk om å måtte lade så ofte, eller så mye, eller?

Jeg lader en gang på vei opp og en gang på vei hjem. Drar sjelden hjemmefra med fullt batteri, og ønsker å ha mye på batteriet når jeg kommer frem siden det ofte blir en del kjøring mens jeg er på hytta også. Dessuten trenger jeg en stopp for å spise lunsj uansett ;)

Tilsvarende på vei hjem. Lader en gang så jeg kommer hjem med mye strøm på batteriet og får spist lunsj underveis. Kunne droppet ladingen på vei hjem, om jeg har kjørt lite mens jeg har vært på hytta.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA