Veldig mye for pengene

Startet av elbil.no, fredag 26. september 2025, klokken 10:00

« forrige - neste »

Rosstopher

En god grunn til å hurtiglade er pris da. Jeg ser ofte de sakteladerne som står rundt omkring koster skjorta. Jeg skulle lade på en saktelader fra Laddel i helga og der skulle de ha 6,55 kroner per kWh. Stoppet heller på Tesla Supercharger på veien hjem. Der var prisen under halvparten, og det var på den dyreste tiden av døgnet. På natta sto det at det skulle koste 1,8 kr per kWh hos Tesla. Man skal jo gjerne stoppe og spise, handle, strekke på beina e.l. uansett.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

arthur

"Drar sjelden hjemmefra med fullt batteri....."

Det er her jeg detter ut, hvorfor ikke? Jeg starter alltid hjemmefra med 100% siden strømmen hjemme er langt billigere enn hurtiglading.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Fordi han har gratis SuC, så hvorfor belaste med kostnader til lading hjemme om han kan få ladet gratis "rett rundt hjørnet"...! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Sitat fra: arthur på mandag 29. september 2025, klokken 16:36"Drar sjelden hjemmefra med fullt batteri....."

Det er her jeg detter ut, hvorfor ikke? Jeg starter alltid hjemmefra med 100% siden strømmen hjemme er langt billigere enn hurtiglading.

Mange av oss trenger å kjøre på jobb, kjøre barn til skole/barnehage e.l. Det er veldig sjelden jeg kjører hjemmefra med helt fullt batteri. Bare hvis jeg har hjemmekontor og det passer å gjøre alle andre ærender den dagen med bil nummer to.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

arthur

I hverdagen lader jeg aldri til 100% av den enkle grunn at det er frarådet av bilens produsent. Men å ikke kunne lade til f.eks 90% synes jeg er rart da de fleste av oss sover noen timer samt at både nettleien og prisen på kraften er som regel billigere/billigst om natten. Sover man f.eks åtte time så er det vel ikke så vanskelig å få ladet tilsvarende et par hundre kilometers kjøring som burde rekke både til nærbutikken, barnehagen og jobben?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Det er nærmest umulig for oss å starte med 100% SOC når vi kjører til hytta, siden vi drar rett etter jobb. Det kan skje om sommeren hvis en av oss kjører MC på jobb, så hyttebilen kan stå hjemme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: arthur på tirsdag 30. september 2025, klokken 06:12I hverdagen lader jeg aldri til 100% av den enkle grunn at det er frarådet av bilens produsent. Men å ikke kunne lade til f.eks 90% synes jeg er rart da de fleste av oss sover noen timer samt at både nettleien og prisen på kraften er som regel billigere/billigst om natten. Sover man f.eks åtte time så er det vel ikke så vanskelig å få ladet tilsvarende et par hundre kilometers kjøring som burde rekke både til nærbutikken, barnehagen og jobben?

Selvfølgelig kan man lade på natten, men det høres ut som du tar utgangspunkt i at alle som skal kjøre på hytta/ferie/langtur drar om morgenen, siden du mener det er relevant at man kan lade til 100% på natta.

Mange som skal kjøre langt gjør det etter jobb, og da må man ofte kjøre til jobb, skole, barnehage, etc i løpet av dagen før man skal kjøre på langtur. Da er det mer utfordrende å ha 100% batteri når langturen starter.

De aller fleste har heller ikke noe behov for å ha nøyaktig 100% ved avgang. Som regel kommer man seg enten frem med god margin eller man skal stoppe å lade uansett, så noen prosent fra eller til er ikke så viktig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

arthur

En gang i tiden, var visst før det, så gikk barn til skolen og folk tog offentlig kommunikasjon til/fra jobb. Og alle har lang vei til jobben, og jobben er alltid i en annen retning enn hytta, og barna går på skole eller barnehage i en helt annen retning. Alle har hjemmeboende barn og ingen benytter seg av hjemmekontor. Løfte blikket?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Og prisen på 400.000 er inkludert vinterdekk per nå. Ganske billig.
Men blir alltid skeptisk når det står at de sliter med radioen. Jeg er såpass gammeldags at jeg setter pris på en fungerende radio, så jeg slipper å ta opp telefonen for å høre på musikk / radio. Kan jo være en fiksbar bugg, men kan jo være det ikke er det og.

For min del er jo de korte setene og negativt, hvis det er så ille som de skriver.

Men klart, for 400.000 inkl vinterdekk, og 7 års garanti (som er verdt 0 om de trekker seg ut av landet), så virker det som et godt kjøp, men risikabelt.

Det med håndtak som automatisk kommer ut har jeg svært dårlig erfaring med, hvis det er likt som på Tesla Model S. Der gikk de alt for ofte i stykker, og hadde en motor per håndtak, og masse bevegelige deler og ledninger.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: arthur på tirsdag 30. september 2025, klokken 09:48En gang i tiden, var visst før det, så gikk barn til skolen og folk tog offentlig kommunikasjon til/fra jobb. Og alle har lang vei til jobben, og jobben er alltid i en annen retning enn hytta, og barna går på skole eller barnehage i en helt annen retning. Alle har hjemmeboende barn og ingen benytter seg av hjemmekontor. Løfte blikket?

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til her. Prøver du å overbevise noen her om at ditt bruksmønster er mer representativt for snittet enn andre sine bruksmønstre? Eller at ditt bruksmønster er bedre på en måte?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. september 2025, klokken 12:22
Sitat fra: arthur på tirsdag 30. september 2025, klokken 09:48En gang i tiden, var visst før det, så gikk barn til skolen og folk tog offentlig kommunikasjon til/fra jobb. Og alle har lang vei til jobben, og jobben er alltid i en annen retning enn hytta, og barna går på skole eller barnehage i en helt annen retning. Alle har hjemmeboende barn og ingen benytter seg av hjemmekontor. Løfte blikket?

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til her. Prøver du å overbevise noen her om at ditt bruksmønster er mer representativt for snittet enn andre sine bruksmønstre? Eller at ditt bruksmønster er bedre på en måte?
En gang i tiden så gikk det ofte offentlig kommunikasjon og skole / barnehage var i nærmiljøet. Nå går det buss to ganger om dagen og barneskolen er 3 mil unna i distriktene. Det er det man kaller effektivisering.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. oktober 2025, klokken 17:48
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. september 2025, klokken 12:22

En gang i tiden så gikk det ofte offentlig kommunikasjon og skole / barnehage var i nærmiljøet. Nå går det buss to ganger om dagen og barneskolen er 3 mil unna i distriktene. Det er det man kaller effektivisering.

Ja, hva er det som skjer. Ser at regjeringens nye "inntektsfordeling" mellom kommunene gjør at Oslo mistet 600 millioner i året. Greit at de små kommunene kunne få mer, men med det oljefondet så skulle en jo tro vi kunne ta oss råd til å holde skolene åpne, og at de større kommunene, i hvert fall kunne hatt like overførsler. Det er så forferdelig gale. Når skal Oljefondet være stort nok til at vi kan la befolkningen ha det greit?
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Er problemet egentlig at vi bruker for lite penger, eller for mye penger?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA