Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, tor 18. sep 2025, kl. 09:57

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på man 27. apr 2026, kl. 14:11Steget i pris nå.ca 10000

Ja, ser de har økt 12.500 (536.217 kroner, til 548.717 for Model Y LR 4WD), som er 2,3%, men at de fortsatt har "40.000 i bonus", (som gjør at den modellen ikke er mye dyrere enn 548.717) for å kompensere for avgiftsøkningen ved nyttår på den modellen, og fortsatt nesten 100% finansiering til 0% rente i 3 år. Kanskje styrkingen av den norske kronen gjør at de ikke har økt mer enn 2,3%.

Synes fortsatt den nettsiden til Tesla er sykt misvisende. Når en ser på listeprisene på toppen så ser den bakhjulstrukne bilen billigere ut enn 4WD. Men dersom en kikker i bunn på pris inkl alt, så gjemmer det seg jo en 40.000 kroners rabatt på 4WD, som gjør at den er billigere å kjøpe enn bakhjulstrukket.

Enda drøyere er forskjellen når du ser du må betale 5,9% rente i 3 år for bakhjulstrukket, mens for 4WD får du 0%. Forskjellen for rentefordelen er verdt ca 60.000 alt etter nedbetalingstid, netto etter skatt.

Synes egentlig Tesla burde laget et bestillingsskjema så du kunne se sluttsummen samtidig for de ulike alternativene, og at du og kunne se renten, uten å måtte klikke inn på detaljer. Litt sånn som dette, bare for alle 4 modellene:
Tesla Model Y                         2021-

Lucaria

Någon som har bra tips vad man gjør med en YP som blir 4år til høsten? (vil gjerna ha en bil med garanti....ska man selge så skal det vel også gjerne vare litt garanti igjenn?) Kommer Tesla lyckas lansera en ny Y mot slutet av året? Ska man fortfarande köpa Juniper 2026/2027 eller er det dumt. Er det andra bilar som kommit ifatt pris/rekkevidde/plass/kjøreglede?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lucaria på tor 30. apr 2026, kl. 10:19Någon som har bra tips vad man gjør med en YP som blir 4år til høsten? (vil gjerna ha en bil med garanti....ska man selge så skal det vel også gjerne vare litt garanti igjenn?) Kommer Tesla lyckas lansera en ny Y mot slutet av året? Ska man fortfarande köpa Juniper 2026/2027 eller er det dumt. Er det andra bilar som kommit ifatt pris/rekkevidde/plass/kjøreglede?

Kommer jo selvfølgelig an på hvor mye du klarer å få for Model YP i høst, men jeg ville ikke vært så redd for å eie en Model YP fra 2022 med tanke på garanti. Dersom du kjøper en Model YP til ny-prisene som er nå, så må du jo ut med 674.174, sammenlignet med 548.717 for Model Y AWD. I tillegg får du 0% rente på AWD, mens den er 5,9% på Performance. Så prisforskjellen totalt inkl rentefordel er jo 185.000 ca. Sånn sett så skal nok ikke Performance-prisen nødvendigvis så mye opp på en stund kanskje, sånn utenom gjerne planlagte avgiftsøkning ved årsskifte, men det kan jo og hjelpe på bruktprisen.

Hvis du bare tenker økonomisk så ville jeg gjerne ventet til bilen var 7 år før du selger (sånn at det er 1 år garanti igjen på motor/drivverk/batteri. På den annen side kan det jo være avgiftene for å kjøpe helt ny bil kan være skrudd opp kraftig på det tidspunktet.

Så alt i alt tror jeg ikke du gjør så mye feil uansett om du selger til høsten, etter nyttår eller når bilen er 7 år. Finnes for øvrig og veldig mye brukte deler til Model Y på https://www.finndel.no/ ...sånn hvis en skal beholde bilen til den er 15 år  :)  Har ikke hørt om noen nyere Model Y Performance.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Vi går for 7års bilhold på vår -21 Y, selge med 1 år garanti igjen.
Etter å ha prøvd Kia EV5 og EV9, falt jeg fort ned på at Y er så syyykt mye mer bil for pengene.
Lyden fra kia-Stolene, den billige knappelyden, hardplasten over alt, løftepunkene i kanalene fra 1983 corolla, verdens tynneste metall i bakluker,mm... Ble virkelig ikke imponert, og bagasjerommet i EV5 er neste halvparten av Y.
Pluss for 16A 230v uttak i bagasjerommet og høyere hengervekt, men ellers lite som imponerte.
Tror YL vil utkonkurrere enda flere alternativer i dette segmentet.

Bank i bordet, 21Y har sålangt hatt null mekanisk/elektrisk tull sålangt (men korrosjon på dører + 2stk bremserør).
Mulig en foring som begynner å sprekke opp på venstre forran, så jeg skal bestille Garantiutløpstest nå og få dekket mest mulig på garantien for 2 år til😜

Men altså, aldri hatt så rimelig bilhold..sett bort ifra verdifall.
Gjerrig på strømmen, deler er faktisk ganske billige, service gjør jeg jo selv, bremser er knapt slitte, og dekka varer jo evig virker det som🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kaistian

Hvorfor kun 1 år?

Selger du den privat så har kjøper 2 års reklamasjon mot deg.
Selger du den til et firma så har du ingen reklamasjon da de anses som den profesjonelle part.

Ellemelle

Sitat fra: kaistian på tor 30. apr 2026, kl. 22:27Hvorfor kun 1 år?

Selger du den til et firma så har du ingen reklamasjon da de anses som den profesjonelle part.
Som privatperson kan du avtale deg bort fra reklamasjonsretten du har i henhold til kjøpsloven

Lucaria

vinterdekk

Sitat fra: Lucaria på fre 01. mai 2026, kl. 10:40Hvordan ser den settingen ut i kontrakten?  :P

Ja, det lurer jeg også på.

Men hva kan kjøper reklamere på om selger har gitt alle tilgjengelige opplysninger om bilen?

Hypotetisk spørsmål for min del, siden jeg alltid har byttet inn bil hos forhandler.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fre 01. mai 2026, kl. 13:21
Sitat fra: Lucaria på fre 01. mai 2026, kl. 10:40Hvordan ser den settingen ut i kontrakten?  :P

Ja, det lurer jeg også på.

Men hva kan kjøper reklamere på om selger har gitt alle tilgjengelige opplysninger om bilen?

Hypotetisk spørsmål for min del, siden jeg alltid har byttet inn bil hos forhandler.
Også private selgere kan lyve om tilstand, eller la være å innformere om problemer og feil.

Mener det ble ulovlig å helt fraskrive seg ansvar, også for privatpersoner. Dog noe usikker her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

Nei du kan jo skrive at "Dette er en Tesla og erfaringsmessig må du forvente at store, uforventede og svært kostbare reparasjoner kan dukke opp helt ut av det blå. Kjøper er inneforstått med dette, så kjøper og selger er derfor enige om å fravike 2 års reklamasjonsrett i denne handelen, i bytte mot en rabatt på kr 20 000."

Så lenge bilen har ett år igjen av sin nybilgaranti ville jeg selv glatt ha akseptert en slik betingelse - under forutsetning at bilen hadde en bedre pris enn andre uten denne betingelsen.

Sitat fra: ForbrukerrådetKjøpsloven vs. forbrukerkjøpsloven

Kjøpsloven regulerer kjøp mellom to privatpersoner, mens forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp mellom forbruker og næringsdrivende.

Den mest fremtredende forskjellen på disse to lovene er at du og strykejernselgeren på Finn kan avtale dere bort fra reglene i kjøpsloven. Det kan du ikke om du kjøper strykejernet i butikken.

Når selger er en privatperson er det viktig å gå igjennom avtalen grundig. Hvis du ser noen ansvarsfraskrivelse eller andre forhold du reagerer på, må du ta det opp med selger før du signerer.

Lucaria

Men 1års nybilsgaranti igjen....da er vi tillbake på en 4år gammel bil da.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på fre 01. mai 2026, kl. 20:40"Dette er en Tesla og erfaringsmessig må du forvente at store, uforventede og svært kostbare reparasjoner kan dukke opp helt ut av det blå. Kjøper er inneforstått med dette, så kjøper og selger er derfor enige om å fravike 2 års reklamasjonsrett i denne handelen, i bytte mot en rabatt på kr 20 000."
Det er ikke mulig å avtale seg bort fra en lovfestet rett for kjøper. Juridisk er denne teksten ulovlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: kaistian på tor 30. apr 2026, kl. 22:27Hvorfor kun 1 år?

Mest fordi det klinger bedre med 1år igjen av garanti på de dyreste delene, vs 8år(eller mer) og da null garantier fra Tesla.

Mer positivt for "regnskapet" også, da verdifallet tas over flere år... selvsagt enda bedre om man beholder bilen enda lenger, men da må man se opp mot punktet over også + punkt under.

YL med V2L muligheter vil være ganske perfekt doning for oss, unga sitter riktig vei, og da kan ett par besteforeldre eller unger blir med på turer uten egen bil og bagasjerommet blir enda litt større i hverdagen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ellemelle

Sitat fra: Handyman på fre 01. mai 2026, kl. 22:08
Sitat fra: Ellemelle på fre 01. mai 2026, kl. 20:40"Dette er en Tesla og erfaringsmessig må du forvente at store, uforventede og svært kostbare reparasjoner kan dukke opp helt ut av det blå. Kjøper er inneforstått med dette, så kjøper og selger er derfor enige om å fravike 2 års reklamasjonsrett i denne handelen, i bytte mot en rabatt på kr 20 000."
Det er ikke mulig å avtale seg bort fra en lovfestet rett for kjøper. Juridisk er denne teksten ulovlig.
I en handel mellom privatpersoner gjelder kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven kan man avtale seg bort fra. Leste du ikke mitt sitat fra - trommevirvel - Forbrukerrådet?

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på lør 02. mai 2026, kl. 11:39
Sitat fra: Handyman på fre 01. mai 2026, kl. 22:08
Beklager, du har helt rett. Jeg leste tråden for dårlig, og tenkte på forbrukerkjøpsloven da jeg svarte.
I en handel mellom privatpersoner gjelder kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven kan man avtale seg bort fra. Leste du ikke mitt sitat fra - trommevirvel - Forbrukerrådet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA