Hvilke nyere elbiler (2024–2025) har de beste garantiordningene

Startet av janrogerjensen, lør 09. aug 2025, kl. 10:54

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på søn 10. aug 2025, kl. 23:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 10. aug 2025, kl. 23:27Kjennetegnet med både Tesla og Kia er at det er relativt få  problemer, og de har lavt forbruk.

Kia er Safe, men har dog skikkelig spreke service kostnader..kanskje særlig på 60k (4år?) når de bytter kjølevæske i batteriet.

Også må man ofte forholde seg til BOS som forhandler, og de selger deg helst en overpriset stjerne (MB) her jeg bor🙈

Det varierer veldig etter hvilken bil en har.
Slik jeg har forstått det så koster f.eks. en service på EV6 8.000, men det trenger en kun å gjøre hvert 2. år, eller 30.000 km (det som kommer først). Kjører en 15.000 km i året kan en da si at det er 4.000 i året. Står ikke noe om batterivæske på den (eller EV3 eller EV9 heller)

På e-Niro / Soul så var det batterivæske-service hvert 3. år, på 4.000 per gang (så 1.333 per år ekstra, på en måte).

Men i det store og hele så utgjør ikke service-kostnadene så mye per år, men klart om en hadde en nyere Niro som hadde stor-service samme året som batterivæske-skifte så blir det jo veldig mye på akkurat det året.

https://www.bos.no/bilverksted/elbilservice-kia

Fra nettsiden:

Priser på Kia elbil-service
Tjeneste

Pris

Liten elbilservice (e-Soul, e-Niro) - 3 790 kr

Stor elbilservice ( e-Soul, e-Niro) - 5 690 kr

Kia EV6/Niro EV service - 7 990 kr

Kia EV9 service - 8 490 kr

Kia EV3 service - 7 490 kr

Andre servicetjenester

Skifte av batterikjølevæske: 3 990 kr
Serviceintervall: Hvert 3. år / 60 000 km. (gjelder nye e-Soul og e-Niro)

Skifte av e-Call batteri: 2 490 kr
Serviceintervall: Hvert 3. år (e-Soul) og hvert 4 år (EV6 og Niro EV)

Serviceintervaller og innhold for Kia elbiler:

Liten elbilservice for Soul, e-Soul, e-Niro - serviceintervall:
1 / 3 / 5 år – 15 000 / 45 000 / 75 000 km osv.
Inkluderer bremsesmøring.

Stor elbilservice for Soul, e-Soul, e-Niro - serviceintervall:
2 / 4 / 6 år – 30 000 / 60 000 / 90 000 km osv.
Inkluderer bytte av bremsevæske, bremsesmøring og pollenfilter.

Kia EV6 og Niro EV - serviceintervall:
Hvert 2. år eller 30 000 km (det som inntreffer først).

Kia EV9 og Kia EV3 - serviceintervall:
Hvert 2.år eller 30.000 km (det som inntreffer først).
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Har også lagt merke til at nuværende eiere av bilen hvis merke skal være unevnt, påpeker at de vil selge bilen før det har gått fem år, ikke så overraskende.

Når det gjelder servicepriser som nevnes regner jeg med at det er priser hos merkeverkstedet, men prisen kan enkelt halveres hvis man benytter andre verksteder. Nei, det går ikke utover noen rettigheter hverken i forhold til garanti eller hva loven foreskriver mht reklamasjon. 

Rosstopher

Sitat fra: arthur på man 11. aug 2025, kl. 11:19Har også lagt merke til at nuværende eiere av bilen hvis merke skal være unevnt, påpeker at de vil selge bilen før det har gått fem år, ikke så overraskende.

Når det gjelder servicepriser som nevnes regner jeg med at det er priser hos merkeverkstedet, men prisen kan enkelt halveres hvis man benytter andre verksteder. Nei, det går ikke utover noen rettigheter hverken i forhold til garanti eller hva loven foreskriver mht reklamasjon. 

Du sier at de som har kjøpt seg splitter ny bil faktisk ønsker seg en ny bil med garanti, og ikke en fem år gammel bil? Er det virkelig sant? Det er jo et sensasjonelt funn! Har du vurdert å gå til media med dette?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

What-a-watt

Min bil, som har gått ut på garanti, repareres aldri hos Tesla. Jeg bruker konsekvent 3dje parts verksteder som kan utføre det aller meste. Timeprisen ligger som regel opp til 30% under Teslas priser. De fakturer også Teslas estimerte arbeidstid.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på man 11. aug 2025, kl. 11:31Min bil, som har gått ut på garanti, repareres aldri hos Tesla. Jeg bruker konsekvent 3dje parts verksteder som kan utføre det aller meste. Timeprisen ligger som regel opp til 30% under Teslas priser. De fakturer også Teslas estimerte arbeidstid.

Ja, timeprisen er høy (1800 i fjor). Men da jeg tok bremseservice, kupefilterskifte og HEPA-filter-skifte i fjor så brukte de mindre tid enn estimert, sånn at det totalt ble 3611,80. Så 3611,80 er så langt mine utgifter på 101.000 km med tanke på service.

Til og med dekkene er de samme. Så 36 øre i service per mil kjørt så langt (bør selvfølgelig plusse på 80% av dekkpris x 2 sett for å få mer riktig bilde, så dekkslitasjen er nok ca 20.000 på samme tid).

Jeg er egentlig strålende fornøyd med Tesla-verkstedet, utenom at jeg ser det nå er lang ventetid på mitt lokale.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på man 11. aug 2025, kl. 11:19Har også lagt merke til at nuværende eiere av bilen hvis merke skal være unevnt, påpeker at de vil selge bilen før det har gått fem år, ikke så overraskende.

Husker i gamledager, da Tesla var like fersk på elbil som en del andre merker er nå, da var jeg 100% sikker på at jeg skulle selge Model S før garantien på 5 år gikk ut. Hadde vært 19 ganger på verksted eller noe sånt. Som sagt så gjort, og fikk 67% av nybilprisen da den var 4,5 år.

Men nå med en 2021 Model Y, som ikke har hatt feil, hvor den vanlige bilgarantien er gått ut (kjørt over 100.000 km), så vil ikke eventuelt bilbytte vært pga garanti. Mer fordi det har vært en utvikling i støtdempere og støy på både Model Y og at det har kommet andre alternativer, men tror jeg beholder min en del år til pga dyrtid. Så ille er den ikke.

Ser for øvrig og at det selges brukte hovedbatterier til Model 3 / Y til 40.000 på finndel.no så ville ikke vært bekymret for å ha den i over 8 år heller.

arthur

arthur

Sitat fra: Rosstopher på man 11. aug 2025, kl. 11:29

Du sier at de som har kjøpt seg splitter ny bil faktisk ønsker seg en ny bil med garanti, og ikke en fem år gammel bil? Er det virkelig sant? Det er jo et sensasjonelt funn! Har du vurdert å gå til media med dette?

Vi skal vel ikke være ironiske i dag, skal vi vel? Jeg referer bare til hva eiere av biler av det ikke nevnte merke har skrevet på dette forumet. Poenget er jo at de IKKE stoler på bilen mht kvalitet! Fortsatt uklart?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på man 11. aug 2025, kl. 13:47En svale gjør ingen sommer.

Nei, er derfor du ikke skal ta ett søksmål som en antakelse på at alle blir svindlet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på man 11. aug 2025, kl. 13:49

Vi skal vel ikke være ironiske i dag, skal vi vel? Jeg referer bare til hva eiere av biler av det ikke nevnte merke har skrevet på dette forumet. Poenget er jo at de IKKE stoler på bilen mht kvalitet! Fortsatt uklart?

Tror ikke jeg har lest om en eneste en som har sagt de vil kvitte seg med Model Y før garantien fordi bilen er dårligere (reparasjonsmessig) enn andre biler. For meg er det i hvert fall høyst uklart hvilken empiri du støtter deg på.

arthur

Jeg har referert til merket, ikke en spesifikk model fra dette merket.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 11. aug 2025, kl. 14:06
Sitat fra: arthur på man 11. aug 2025, kl. 13:47En svale gjør ingen sommer.

Nei, er derfor du ikke skal ta ett søksmål som en antakelse på at alle blir svindlet.

Det danner seg et tydelig bilde når man leser en rekke innlegg på forskjellige fora, ikke minst her. Så kan du mene noe annet, selvfølgelig. Jeg har forøvrig IKKE tatt et enkelt søksmål som noen antakelse av noe som helst. SKjønner at du har et enormt behov for å forsvare dine val, deg om det.

Rosstopher

Sitat fra: arthur på man 11. aug 2025, kl. 13:49

Ja, det er altså mange på dette forumet med Teslaer som er under 5 år gamle som har skrevet at de skal kvitte seg med bilen før den blir 5 år gammel, på grunn av at bilen har dårlig kvalitet? Det er en fin og konkret påstand. Det liker vi. Det gjør det også veldig lett for deg å dokumentere påstanden. Legg gjerne ved linker til alle disse innleggene du mener å ha lest.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

arthur

Jeg skjønner at du ikke liker det, men det blir ikke mindre sant av den grunn.

Rosstopher

Sitat fra: arthur på man 11. aug 2025, kl. 16:09Jeg skjønner at du ikke liker det, men det blir ikke mindre sant av den grunn.

Jeg ser at du ikke klarte å dokumentere påstanden din, som hvis den var sann ville ha vært lett å dokumentere. Da tenker jeg vi lar det ligge der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA