Hvilke nyere elbiler (2024–2025) har de beste garantiordningene

Startet av janrogerjensen, lørdag 09. august 2025, klokken 10:54

« forrige - neste »

janrogerjensen

Jeg har hatt elbil siden 2019 og har dessverre hatt flere situasjoner der jeg har måttet benytte nybilgarantien. Samtlige ganger har dette vært relatert til batteriet.

Jeg har full forståelse for at ting kan feile på en bil – det er ikke nødvendigvis det som irriterer og opptar meg mest – men måten det håndteres på betyr alt for meg som kunde.

Det jeg er ute etter er et mest mulig uproblematisk bilhold, hvor alt rundt garanti og service fungerer sømløst og problemfritt.

Jeg er villig til å betale noe ekstra for å få denne tryggheten, dersom produsenten eller forhandleren kan levere en førsteklasses kundeopplevelse når noe skjer.

For meg er det spesielt viktig at bilmerket/forhandleren:
  • Tilbyr en så enkel og uproblematisk prosess som mulig når bilen må inn på verksted.
  • Sørger for kostnadsfri erstatningsbil eller leiebil hele perioden bilen er på verksted.
  • Ordner henting av bilen og leveranse av erstatningsbil (gjennom avtale med f.eks. Viking), dersom det er praktisk mulig.

Jeg ønsker å høre andres erfaringer, primært med nyere elbilmodeller fra 2024 og 2025:
  • Hvilke bilmerker mener dere har de beste garantiordningene?
  • Hvem leverer best når det gjelder service og oppfølging?

Bakgrunnen for at jeg starter denne tråden, er at jeg selv står foran kjøp av ny bil med følgende forutsetninger:
  • AWD
  • Rekkevidde på mer enn 550 km (WLTP)
  • Prisområde 500–750.000 kr
  • Helst SUV

Målet er å samle reelle erfaringer slik at både jeg og andre som er i markedet for ny bil kan ta et mer informert valg.

Radial

Med unntak av wltp, så er det meg bekjent bare Toyota BZ4X som skiller seg ut.
Der er det 10år/million km garanti på batteriet mot at du har årlig service hos Toyota. Mulig bilen fikk år-for-år garanti også (etter 5) hvis service gjøres hos Toyota.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

What-a-watt

Zeekr har bransjeledende garanti på opptil 10 år. En ny Zeekr leveres med 5 års/100.000 km kjøretøygaranti, som du har mulighet til å forlenge med ytterligere 5 år/100.000 km ved å følge Zeekrs serviceprogram.

https://www.zeekrstoroslo.no/service-verksted/garanti-og-vedlikehold

Daniel_0007

Sitat fra: What-a-watt på søndag 10. august 2025, klokken 11:31Zeekr har bransjeledende garanti på opptil 10 år. En ny Zeekr leveres med 5 års/100.000 km kjøretøygaranti, som du har mulighet til å forlenge med ytterligere 5 år/100.000 km ved å følge Zeekrs serviceprogram.

Store spørsmålet er jo om zeekr er her om 10 år, hadde følt meg mer sikker hvis bilia hadde solgt zeekr istedenfor, da har forhandleren noe ansvar.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 10. august 2025, klokken 13:04
Sitat fra: What-a-watt på søndag 10. august 2025, klokken 11:31Zeekr har bransjeledende garanti på opptil 10 år. En ny Zeekr leveres med 5 års/100.000 km kjøretøygaranti, som du har mulighet til å forlenge med ytterligere 5 år/100.000 km ved å følge Zeekrs serviceprogram.

Store spørsmålet er jo om zeekr er her om 10 år, hadde følt meg mer sikker hvis bilia hadde solgt zeekr istedenfor, da har forhandleren noe ansvar.
Så rart at de da er samlokalisert med Bilia og Volvo, ihvertfall i Oslo...

Tenker det bare er at de er et eget AS, men likevel er under samme paraply som Volvo hos Bilia...

https://www.google.no/maps/place/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Dette sier AI:

Zeekr satser i Norge på en direkte-til-kunde-modell (DTC) via nettbestilling, med showrooms på utvalgte steder og service via uavhengige verkstedkjeder som Mekonomen, Snap-Drive eller NAF. Dette er en del av en bevisst strategi for å bygge fleksible partnerskap, ikke nødvendigvis direkte gjennom Volvo-nettverket

Svk

BYD har fått 6år på hele bilen(foruten understell etc som er max 5år).med tilbakevirkende kraft+8år på DU.
Xpeng har 7 på hele bilen.
Kia har 7

Boikott My Ass

Garanti på MG
Nybilgaranti
Garanti på MG når du kjøper ny bil er 7 år/150.000 km garanti (det som måtte inntreffe først).
Bmw 530i G30

Svk

Sitat fra: Boikott My Ass på søndag 10. august 2025, klokken 18:43Garanti på MG
Nybilgaranti
Garanti på MG når du kjøper ny bil er 7 år/150.000 km garanti (det som måtte inntreffe først).

De første har 8år på batteri. Så kom det 7års garanti på alt,derav 1år mindre på batteri.
7års garantien har tilbakevirkende kraft.
Så en 2020 mod har 7år på bil og 8år på batteri

Etternøleren

Xpeng med Bilia i ryggen har følgende:

7 år eller 160,000km garanti (det som inntreffer først).
8 år garanti eller 160,000km garanti (det som inntreffer først), på høyvoltsbatteri, elektrisk motor, BMS enhet og IPU enhet.
12 år rustgaranti
5 år veiassistanse
3 år lakkgaranti

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y LR har 8 år / 192.000 km på batteri / drivverk / motor. Det er mange km. Andre, som VW / Audi har vel ikke motor / drivverk på den forlengede perioden.

Synd det ikke finnes en oversikt over antall verkstedsbesøk per bil de første 2 årene. Burde vært utført en spørreundersøkelse av en seriøs aktør.
Liker og Kia med 7 år. Kjennetegnet med både Tesla og Kia er at det er relativt få  problemer, og de har lavt forbruk.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 10. august 2025, klokken 23:27Kjennetegnet med både Tesla og Kia er at det er relativt få  problemer, og de har lavt forbruk.

Kia er Safe, men har dog skikkelig spreke service kostnader..kanskje særlig på 60k (4år?) når de bytter kjølevæske i batteriet.

Også må man ofte forholde seg til BOS som forhandler, og de selger deg helst en overpriset stjerne (MB) her jeg bor🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Tror ikke man skal se seg helt blind på det som opplyses mht varighet på garantier og reklamasjoner for enkelte (ikke navngitte) merker har vist seg ganske så lite samarbeidsvillige mht hva de aksepterer som noe de vil dekke under garanti eller reklamasjon, dessverre. Mange tråder på dette forumet som beskriver dette i praksis. Avstår fra å nevne bilmerke for det er ganske så mange sarte sjeler her som digger Elon.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 08:46Tror ikke man skal se seg helt blind på det som opplyses mht varighet på garantier og reklamasjoner for enkelte (ikke navngitte) merker har vist seg ganske så lite samarbeidsvillige mht hva de aksepterer som noe de vil dekke under garanti eller reklamasjon, dessverre. Mange tråder på dette forumet som beskriver dette i praksis. Avstår fra å nevne bilmerke for det er ganske så mange sarte sjeler her som digger Elon.

Så vidt jeg har lest så er det mest Model S og Model X det har vært problemer med, som det og har vært en del juridisk krangling om. Model 3 og Y har så vidt jeg har fått med meg ikke hatt særlig problemer, men igjen, skulle gjerne sett mer statistikk på dette. Har sett at det er et par stag og feiljustering av lys som lager krøll på EU-kontroll, men dette er jo småpenger i det store og hele, og ikke noe en taper masse penger på etter garanti.
En svakhet er høyspent-kabel (DC) fra ladeport til batteriet, som har blitt skiftet til en annen type på Kina-modellene fra 2021. Dersom en får denne feilen etter garantiutløp snakker en ca 6.000.

Sånn utenom det har i hvert fall jeg kjørt min Model Y 100.000 uten feil, og har som sagt inntrykk av at de andre 128.000 norske Model Y / 3 - eierne har lite problemer.

Noterer meg forresten at det er en del bremseproblemer og dekkproblemer på andre bilmerker, som forhandler ikke dekker på garanti, mens i gamle dager, da Tesla hadde samme problemer (Model S/X), så dekket Tesla det hele. Dette når ikke frem i VG eller andre steder.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA