Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lørdag 26. juli 2025, klokken 11:23

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 31. juli 2025, klokken 22:57Du skal jo ikke ha bare to fingre på rattet! Hva gjør du da når den kaster seg til siden for en skygge eller det kommer bil imot på den smale veien? Og tidligere i tråden var du opptatt at bilen nettopp ikke skulle være selvkjørende?
Har aldri opplevd at Teslaen kaster seg til siden for noe som helst. Har kjørt AP siden det ble lansert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: elbil kjøp 2025 på torsdag 31. juli 2025, klokken 20:30
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 20:12Men her får du faktisk førstehånds tester og erfaringer ....

Ja, det er absolutt interessant å få det, men det blir jo samtidig et meget begrenset utvalg her og de aller fleste er anonyme/noe dom kan være noe uheldig. Men det er definitivt interessant og jeg opplever det meste troverdig og nyansert -selv om de fleste av oss preges en del av hva vi er mest vant med og liker best.

Man finner et langt bredere og større utvalg av kilder i Facebook grupper der folk har åpen identitet og historikk. Der finner du også mange entusiaster som ellers liker bilen meget godt.

Testerne i elbilforeningen er kanskje den mest interessante kilden , de er selv eiere og entusiaster som ellers roser bilen med unntak av kjøreassistent. Tesla bjørn har også en del episoder i videoene sine som viser feil man ikke finner i vw sitt system.

Har som sagt i tillegg flere i nær krets med Tesla som også er fornøyde med unntak av kjøreassistent- har vært passasjer på langturer flere ganger og opplevd dette i praksis. Jeg kjenner ingen som påstår at Tesla er best på dette, selv om de ellers mener Tesla er best på det meste.

Dette legger du mye tid i, Salvigsen. Forståelig, dersom du kjøper (og selger) en bil i året (håper du importerer..). 

Folk har, selvsagt, ulike preferanser. Og da blir det infantilt å flagge at et system er bedre enn et annet, rent generelt. Det er renskåret barnehagenivå. Hva som er bedre for deg, og majoriteten, er noe ganske annet. 

Mange, især Tesla-eiere (naturligvis), foretrekker varianten hvor bilen først og fremst kjører selv, og du assisterer, uten å koble ut for den minste ting. Mye av årsaken til at vi har Tesla. Nedsiden er litt mer drama når systemet først gir seg, og bittelitt (dels forutsigbar) fantombrems (lenge siden sist btw., men har kjørt mindre i sommer).

Andre (sikkert majoriteten av de som kjører VAG og Toyota) foretrekker et system som hopper inn og ut sømløst, og som assisterer sjåføren. Med langt mindre drama, og langt mer behagelig for passasjerene. Dette passer særlig for de som ønsker mer konvensjonelle biler. Her finner vi nok mange relativt ferske Tesla-sjåfører, som synes det blir for mye drama ved utkobling. Kona mi er her, bruker aldri AP. Ellers et fantastisk menneske.

Og vet du hva; Jeg kommer alltid til å foretrekke, og velge, varianten som i størst mulig grad kjører selv, som har lav terskel for å kobles inn - og høy terskel for å kobles ut (med en liten alarm, av åpenbare årsaker). Allerede på L2-nivå. Denne varianten er perfekt for ruta til jobb, som i utstrakt grad er dimensjonerende for hva jeg foretrekker. Det føles som kjøring 2.0, ikke minst der den stopper for rødlys (og kjører ufortrødent videre på grønne lys, når det er en bil foran). Pr. nå er eneste kandidat Tesla (og et par kinesere?), men jeg håper inderlig at europeerne kommer etter, særlig Stellantis. Samtidig har jeg dyp forståelse for at andre foretrekker noe som er mer, skal vi si, dramafritt.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Handyman

Sitat fra: daktari på torsdag 31. juli 2025, klokken 13:43AP er designet for å være "hands off".
Tesla krever dog at man har hendene på rattet til en hver tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: CorsoDante på fredag 01. august 2025, klokken 08:57
Sitat fra: elbil kjøp 2025 på torsdag 31. juli 2025, klokken 20:30
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. juli 2025, klokken 20:12Men her får du faktisk førstehånds tester og erfaringer ....

Ja, det er absolutt interessant å få det, men det blir jo samtidig et meget begrenset utvalg her og de aller fleste er anonyme/noe dom kan være noe uheldig. Men det er definitivt interessant og jeg opplever det meste troverdig og nyansert -selv om de fleste av oss preges en del av hva vi er mest vant med og liker best.

Man finner et langt bredere og større utvalg av kilder i Facebook grupper der folk har åpen identitet og historikk. Der finner du også mange entusiaster som ellers liker bilen meget godt.

Testerne i elbilforeningen er kanskje den mest interessante kilden , de er selv eiere og entusiaster som ellers roser bilen med unntak av kjøreassistent. Tesla bjørn har også en del episoder i videoene sine som viser feil man ikke finner i vw sitt system.

Har som sagt i tillegg flere i nær krets med Tesla som også er fornøyde med unntak av kjøreassistent- har vært passasjer på langturer flere ganger og opplevd dette i praksis. Jeg kjenner ingen som påstår at Tesla er best på dette, selv om de ellers mener Tesla er best på det meste.

Dette legger du mye tid i, Salvigsen. Forståelig, dersom du kjøper (og selger) en bil i året (håper du importerer..). 

Folk har, selvsagt, ulike preferanser. Og da blir det infantilt å flagge at et system er bedre enn et annet, rent generelt. Det er renskåret barnehagenivå. Hva som er bedre for deg, og majoriteten, er noe ganske annet. 

Mange, især Tesla-eiere (naturligvis), foretrekker varianten hvor bilen først og fremst kjører selv, og du assisterer, uten å koble ut for den minste ting. Mye av årsaken til at vi har Tesla. Nedsiden er litt mer drama når systemet først gir seg, og bittelitt (dels forutsigbar) fantombrems (lenge siden sist btw., men har kjørt mindre i sommer).

Andre (sikkert majoriteten av de som kjører VAG og Toyota) foretrekker et system som hopper inn og ut sømløst, og som assisterer sjåføren. Med langt mindre drama, og langt mer behagelig for passasjerene. Dette passer særlig for de som ønsker mer konvensjonelle biler. Her finner vi nok mange relativt ferske Tesla-sjåfører, som synes det blir for mye drama ved utkobling. Kona mi er her, bruker aldri AP. Ellers et fantastisk menneske.

Og vet du hva; Jeg kommer alltid til å foretrekke, og velge, varianten som i størst mulig grad kjører selv, som har lav terskel for å kobles inn - og høy terskel for å kobles ut (med en liten alarm, av åpenbare årsaker). Allerede på L2-nivå. Denne varianten er perfekt for ruta til jobb, som i utstrakt grad er dimensjonerende for hva jeg foretrekker. Det føles som kjøring 2.0, ikke minst der den stopper for rødlys (og kjører ufortrødent videre på grønne lys, når det er en bil foran). Pr. nå er eneste kandidat Tesla (og et par kinesere?), men jeg håper inderlig at europeerne kommer etter, særlig Stellantis. Samtidig har jeg dyp forståelse for at andre foretrekker noe som er mer, skal vi si, dramafritt.

Godt skrevet. Jeg kan godt skjønne at folk foretrekker et system hvor bilen ikke tar over, men det er jo noe helt annet, og ikke sammenlignbart. Cruise control i min 1991 Jeep Cherokee var veldig forutsigbart, koblet aldri ut og fantombremset aldri, men det blir ganske latterlig å påstå at det er bedre enn Tesla AP av den grunn.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på fredag 01. august 2025, klokken 11:05
Sitat fra: daktari på torsdag 31. juli 2025, klokken 13:43AP er designet for å være "hands off".
Tesla krever dog at man har hendene på rattet til en hver tid.

Det kravet har alle biler med L2.

Handyman

Ja, "hands off" er et misvisende begrep for L2. Trodde derimot at noen andre systemer tillater å ta hendene av rattet kortvarig, i allefall i noen deler av verden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 30. juli 2025, klokken 15:38På litt svingete veier fungerer den ikke i det hele tatt. Må ha både midtstripe og kantstripe, og selv da kreves det konstant sjårførhjelp. Tesla må ha bare ha kantlinje for å aktivere selvstyring og å styre, og kan fremdeles autostyre hvis kantlinjen forsvinner. Om kanskje ikke like pålitelig.

Nå har jeg bare kjørt et par timer, og det meste på motorvei, så kanskje det er noen tricks jeg har oversett.

Nei, det gjør jo ikke det. Den behøver ikke konstant sjåførhjelp. Du holder lett i rattet, akkurat som du må på Tesla. Strengt tatt krever Tesla hardere trykk da de mangler kapasitiv sensor. Jeg får støtt og stadig blåblink på skjermen fordi jeg må gi mer input med hendene ("drei lett på rattet").

Jeg opplever med Y'en at jeg må gi langt mer ratt-input enn jeg har måttet med de tyskerne jeg har hatt de siste 6 årene.
På vei uten gul midtstripe er det riktignok litt oftere Tesla kjører "selv", men den legger seg da ofte midt i veien, og man må selv overta dersom det kommer møtende trafikk da Tesla'en har en tendens til å ville leke "chicken game" med de som kommer imot.

Curvature Assist er patetisk. Noen ganger får jeg varsel før en sving, og den begynner å bremse. Andre ganger kan den brått vise curvature assist midt i en sving, med påfølgende brems. Atter andre ganger drifter den over i motgående før det brått må tas over. Og så har vi jo de berømmelige panikkbremsingene fordi den ikke stoler på større kjøretøyer i motgående i svingen.

Flettefelt er også Tesla'en tragisk på. Plutselig anser den hele flettefeltet som en eneste fil, hvor den halvnervøst prøver å legge seg midt i. Ser klønete ut. Kjennes klønete. Og oppleves ikke på de europeiske konkurrentenes biler. De holder fint filen.

Jeg kan ikke annet enn repetere: jeg kjører langt mindre med autopilot nå på Y'en, enn jeg har gjort de siste årene med tyske konkurrentenes varianter av travel assist. Og er langt mer avslappet i kjøringen med de. Slipper å hvile foten konstant over wattpedalen slik jeg må på Tesla.

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på fredag 01. august 2025, klokken 12:21Ja, "hands off" er et misvisende begrep for L2. Trodde derimot at noen andre systemer tillater å ta hendene av rattet kortvarig, i allefall i noen deler av verden.

Tesla "tillater" det i ca. 15-20 sekunder.

What-a-watt

SitatStrengt tatt krever Tesla hardere trykk da de mangler kapasitiv sensor. Jeg får støtt og stadig blåblink på skjermen fordi jeg må gi mer input med hendene ("drei lett på rattet").

Her er det muligens forskjell på Tesla-modeller. På min TMS rekker det, som tidligere nevnt, kun vekten av to fingre. Nærmest umerkelig.

Omtrent som Gemini har tegnet det:

SurSnasen

Sitat fra: CorsoDante på fredag 01. august 2025, klokken 08:57Mange, især Tesla-eiere (naturligvis), foretrekker varianten hvor bilen først og fremst kjører selv, og du assisterer, uten å koble ut for den minste ting. Mye av årsaken til at vi har Tesla. Nedsiden er litt mer drama når systemet først gir seg, og bittelitt (dels forutsigbar) fantombrems (lenge siden sist btw., men har kjørt mindre i sommer).

Men det er dette jeg ikke forstår, etter xx antall tusen kilometer med Audi, VW, Skoda og BMW sine tilsvar på "autopilot". Hva er det som "kobler ut for den minste ting"? Hva er disse "minste ting" som de kobler ut for? Det systemet som kobler ut aller mest er nettopp Tesla sitt system. Samt alle fartsjusteringene. Hva med 80-strekninger hvor jeg ikke kan bruke autopilot fordi Teslaen tror det er 60, til tross for at nærmeste 60-skilt er milevis unna? Eller plutselige dropp til 70 fordi den innbiller seg at den har havnet i ei ny 70-sone, og ikke vil fortsette i 77 slik vi har kjørt siste 8 km i nøyaktig samme 70-sone? Eller manglende resume-funksjon, som gjør at scrolleknappen må brukes febrilsk i tide og utide for å justere?

Må bare beklage at jeg er negativ, men her er det meget velfortjent kritikk til Tesla. Jeg syntes autopiloten var fantastisk og nybrottsarbeid i 2017 da jeg prøvde den første gang, til tross for at den forsøkte å sende meg i fronten på et møtende vogntog. Men siden den gang har det tapt seg, og de andre har klart gått forbi.

Jeg er temmelig sikker på at tonen blant mange Tesla-eiere hadde vært på et halleluja-nivå om autopilot hadde vært av typen Travel Assist på VW.

Hvordan håndterer du ustabilitetene til Tesla Autopilot? Sitter du der og slapper av, med to slappe fingre på rattet og føttene rett på matta? I så fall må det være noe alvorlige softwareforskjeller på din bil og min.

Øyvind.h

Sitat fra: CorsoDante på fredag 01. august 2025, klokken 08:57Folk har, selvsagt, ulike preferanser. Og da blir det infantilt å flagge at et system er bedre enn et annet, rent generelt. Det er renskåret barnehagenivå. Hva som er bedre for deg, og majoriteten, er noe ganske annet. 

Vel, i denne tråden kaller du jo i praksis Travel assist for "ræl". Tenker du det legger til rette for en voksen diskusjon?

Jeg har kjørt mange tusen kilometer med forskjellige Tesla AP versjoner (både Mobileye og Teslas egenutviklede), og ja - det er forskjellig opplevd grad av "kontroll" mellom autopilot og Travel assist. 
Teslas system utgir seg i mye større grad for å være helt selvkjørende, noe som har ført til mange alvorlige og tragiske ulykker. Men - systemet er ikke selvkjørende, og på fine veier gjør systemet flere mindre og større feil enn travel assist.
Travel assist er mer komfortabel både for meg som sjåfør og for passasjerer. Det kjører mykere, bedre og mer som en erfaren sjåfør ville gjort. Det er først når en vil bruke systemet som selvkjørende (noe det ikke er) og gjøre andre ting i bilen (som en ikke skal) at Tesla har et "fortrinn" fordi bilen gir et helt annet inntrykk av å være selvkjørende. På tross av flere feil og mindre komfort.

Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. august 2025, klokken 12:46Jeg er temmelig sikker på at tonen blant mange Tesla-eiere hadde vært på et halleluja-nivå om autopilot hadde vært av typen Travel Assist på VW.
Garantert. Skryt av at systemet ikke utgir seg for å være noe det ikke er, gjør færre feil, ikke så nøye at det kjører dårligere på dårligere veier fordi der skal det jo i følge manualen ikke aktiveres osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

Her slår "Myrsnipa" til for fullt ;D . "Hver synes best om sine barn"  :blank:

Øyvind.h

Derfor fornuftig å bytte merke innimellom og teste forskjellige så en ikke blir myrsnipa :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

Jeg har allerede fulgt ditt råd, og som jeg synes er godt. Kjørte VW id.7 Tourer som jeg synes virket som et godt valg. Inntil jeg testet TA. For ikke å kaste mere brennbart på bålet, avstår jeg fra å bruke de adjektiver jeg synes ville være passende...

SurSnasen

Sitat fra: What-a-watt på fredag 01. august 2025, klokken 13:30Jeg har allerede fulgt ditt råd, og som jeg synes er er godt. Kjørte VW id.7 Tourer som jeg synes virket som et godt valg. Inntil jeg testet TA. For ikke å kaste mere brennbart på bålet, avstår jeg for å bruke de adjektiver jeg synes ville være passende...

Da skal jeg få booket en prøvekjøring av ID.7 i neste uke, så får jeg sjekket opp mot Y'en om den virkelig er så ille.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA