Slik velger du riktig type elsykkel

Startet av elbil.no, ons 23. jul 2025, kl. 10:00

« forrige - neste »

elbil.no

Slik velger du riktig type elsykkel

Det kan være krevende å finne elsykkelen som passer for deg og akkurat ditt bruksområde. I denne saken hjelper vi deg noen tråkk på veien.

ToWalkOrDrive

Dersom en ser på seg selv som litt sporty, eller ønsker å bli det, og stort sett skal bruke sykkelen på asfalt, er elektrisk Grusracer / Gravel og el-Landeveissykkel gode valg. Nå har det kommet mange forskjellige modeller som ligger litt i mellom og, og landeveissykkel med mulighet for skjermer.

Dersom en f.eks. kjøper en god elektrisk landeveissykkel (gode felger og dekk er viktig) vil en ofte sykle fortere enn 25km/t, som er grensen for hvor du får hjelp. Da vil en hovedsaklig få hjelp i oppoverbakkene.

Så lenge en kan sykle skal man ikke være redd for å prøve el-landeveissykkel / Grusracer. Er fort gjort å vende seg til. Fordelen med bukkestyre er at en kan variere grepet. Er mye bedre for nakke / skuldre enn bare holde "på tvers", og også lettere å stå og trå når en føler for det, som også er svært bra for ryggen.

Mine tips:
1 - Dersom du er mellom to størrelser - velg den minste - da er det lettere å justere sykkelen til deg selv, ved f.eks. ha ny stem (styreframspring) med f.eks. vinkel oppover / kortere lengde på stem om en synes stillingen blir for aggressiv.

2 - kjøp el-landeveissykkel / Gravel om du bare skal sykle asfalt. På Gravel kan du og sette på asfalt-dekk om en vil det skal rulle lettere, f.eks. GP5000 som ruller svært godt.

3 - Besøk en faghandel, altså en butikk som kun selger sykler, eller du vet de har god peiling på sykler.

4 - vurder om en vanlig landeveissykkel / Gravel uten batteri kan være vel så bra. Skal ikke enormt med energi til for å sykle på en slik sykkel, så hjelp fra motor vil kanskje være mest ønskelig kun i tilfeller du må unngå å bli varm / svett. En landeveissykkel med gode felger og dekk ruller enormt godt, og sittestilling kan justeres med stem (styreframspring - stangen som går frem til styret), som selges i ulike vinkler og lengder (2-300 kroner). Eksisterende kan også snus, så hvis den står med minus 10 grader, kan den snus til pluss ti grader, som gjør at styret kommer oppover og du sitter mer oppreist.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Jeg vil påstå at sykler med bukkestyre og uten demping kun er til for trening. Etter å ha syklet 6-7000km pr år (fordelt på landevei og terreng) i mange år, så er sykkel med fulldemper det eneste interessante. Fordelen med el er at da har ekstra rullemotstand og vekt mindre å si. Og selv om man har lettrullende dekk og karbonramme så er motvind og motbakker like kjedelig på vei hjem fra jobben.

Skal man ut på treningstur eller drive med litt fartslek er sykler uten batteri mere gøy, men for lett mosjon eller tursykling er el overlegent.

Foreløpig er fulldempere stort sett rettet mot terreng, men det begynner å komme sykler med bagasjebrett og litt smalere dekk.

Prisen er dog enda det største problemet med elsykler, man må opp i 50k for å få en ok utstyrt sykkel på salg. Årets modell godt utstyrt koster like mye som eller mere enn en elektrisk MC, noe som ikke går rundt i mitt hode.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Det kommer selvsagt an på hvor du skal sykle, hvor langt du skal, og hvor kupert.

En vanlig elsykkel hjelper bare opp til 25km/t. Når jeg sykler 25 med vanlig landeveissykkel så er det hvilepuls...nesten.

Bukkestyre gjør at du kan ha minst 3 forskjellige grep. Veldig mange helårspendlere på vanlig sykkel velger bukkestyre. Skal du loffe 2km avgårde så er det helt ok med flatt styre. Skal en sykle 15km foretrekker jeg bukkestyre 10 av 10 ganger. Men selvfølgelig, om du sykler gjennom sti/terreng på vei til jobb så er jo terrengsykkel bedre. Mange har dog fått sans for Gravel / cyclocross også til sti, da de hevder en får mer action.

På Spinning-treninger vil en og få instruksjoner om å holde racer-styret med en knekk i albuen, med "pistolgrep". Å sitte 100% med flatt-styregrep gjør at en fort får stive skuldre og nakke, og det føles mindre naturlig å reise seg. Variasjon er viktig.

Hvis du skal banke bortover asfalten på fulldemper så kan du ikke ha særlig hast, og bra med penger. En bakdemper alene koster ofte 7000 og oppover. I tillegg trenger du en ramme med masse lager. Alt trenger og jevnlig service, som er ganske dyrt. Har du en billig ramme vil også lagrene slites fortere pga vridning av ramme.

Med el-racer med bukkestyre kan en ofte renne ned slake bakker langt over 25km/t. Du kan og velge å ikke benytte deg av elmotoren.

Dersom det er viktig å ikke trene når en sykler på elsykkel vil jeg anbefale s-Pedelec, som er sykler klassifisert som moped, hvor en slipper mva, og i tillegg får tusenvis i støtte fra Enova, mot at en registrerer den og sykler på veien. De hjelper til opp til 45km/t. Men igjen, kommer an på veien / ruten.

Personlig foretrekker jeg landeveissykkelen for asfalt og fulldemperen for skogen - begge uten batteri. Men så har jeg ikke fått prøvd disse fantastiske nye BMC elsyklene:

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 27. jul 2025, kl. 02:23Personlig foretrekker jeg landeveissykkelen for asfalt og fulldemperen for skogen - begge uten batteri. Men så har jeg ikke fått prøvd disse fantastiske nye BMC elsyklene:

Jeg har samme oppsett som deg, men det er ikke tvil om at fulldemperen er mest komfortabel. Klart, på god asfalt er raceren med bukkestyre suveren, men jeg har nesten gitt opp landeveissykling grunnet oppførselen til bilister (og syklister) her til lands.

Og ja, 25km/t med racer på flatmark er hvilepuls, men legg til 8-9m/s i motvind eller 10% stigning så stemmer det ikke lenger.

Så lenge pendlingen kun er en mil eller to velger jeg fulldemper any day, men skal man sykle noen titalls mil er selvfølgelig saken annerledes. Men det har jeg sluttet med for min del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Det er nok store forskjeller på sykkelveiene / veiene i de forskjellige byene, og da sikkert stor forskjell på hva som er beste redskap. På Nord-Jæren har de satset veldig på sykkelveier. Sandnes har f.eks. kalt seg selv for Sykkel-byen i tiår, med egne sykkelfelt på veiskulderen, og Stavanger og Sola har hevet seg med på satsingen.

De senere år har de i tillegg laget egne sykkelveier, f.eks. Sykkelstamvegen mellom Sandnes og Stavanger til 1,4 milliarder.
Litt kjedelig å ligge med fulldemper der med knastedekk i 25km/t i 8-9 s/m medvind i rullende terreng. Da er det sikkert fint å få litt hjelp oppover, men litt kjedelig å ikke rulle fortere nedover, selv om andre dekk på fulldemper vil hjelpe. Nedover slake nedoverbakker kommer jeg fort opp i 50km/t uten å trø med landeveissykkel.

Dersom jeg skulle syklet til jobb (noe jeg ikke gidder, fordi jeg heller sykler om kvelden) så kunne jeg syklet nesten 100% på sykkelstier omtrent uten en fortauskant.

Dersom en sykler litt sør og øst fra nevnte byer er det hundrevis av veier som det nesten ikke er biler på.

Er gjerne en grunn til at Stavanger / Sandnes har fostret mange syklister  :D

hELgenen

Jeg hadde brukt el-sykkel til jobben om det var fysisk mulig. Elsker å sykle på el-sykkelen. Da gjerne på grusveier,skogsveier og større stier. Men også på sykkelstier og langs asfalerte veier fungerer el-sykkelen - dog føles det veldig tregt å bruke el-sykkel på slike veier. Derfor forstår jeg ikke hvorfor el-sykkelen er sperret på 25 km/t. Jeg mener at dersom sykkelen hadde hatt en sperre på f.eks 36 km/t - så hadde vi fått et mye større bruksområde for el-sykkelen til pendling. Jeg har alt for lang vei til jobben for å kunne sykle til den - men jeg hadde absolutt akseptert f.eks inntil 2 timer sykling hver vei i sommerhalvåret - men da må hastigheten opp. Hvorfor man ikke opererer med fartsgrenser slik som for biler med el-sykler, men velger å sperre el-sykkel hastigheten er noe av det dummeste regulatoriske som har skjedd. Om man fjernet sperren og heller oppererte med fartsgrenser så ville man i det minste åpne opp et mye større bruksområde for el-sykkelen. Dessverre gjelder "by" tanken mhp el-sykkelen. Med det mener jeg at byråkratene som har designet reglene trolig bor i byen, er oppvokst i byen og tenkte by når de designet reglene. Det gjorde man garantert ikke når reglene for bilen og motorsyklene ble designet. Dessverre ser jeg ofte at byråkrater lar seg påvirke i tankesettet sitt mhp hvor de bor. Det er trist at vi har kommet dit - men jeg håper man kan ta til vettet og se at det finnes en verden utenfor byene også - der man KAN sykle over 25 km/t uten å være til fare for noen - folk gjør jo det hele tiden med vanlige sykler. Selv en halvfeit kar som meg klarer fint å sykle i 30 km/t på landeveien med racer uten å bli nevneverdig sliten. Sånn sett er racer uten motor et raskere og bedre fremkomstmiddel på landeveien..

https://www.nrk.no/video/humor/sykkelrittet-paa-vei-hjem-fra-jobb_7864d9bd-66de-4edf-8fb4-fc3cd8993c95

ToWalkOrDrive

Ja, par og 30 på vanlig elsykkel burde i det minste vært ok. Men er sikkert noen EU-regler...

Ser forresten at det har kommet noen helt ok og godkjente hjelmer til S-Pedelec, som ser ut som vanlige sykkelhjelmer.

Dersom en er ok med å sykle i veien så kan en jo spare mva og få 3500 i tillegg og gå for en S-Pedelec, som nevnt, og dermed sykle helt lovlig i 45km/t.

https://www.sykkelcenteret.no/sykkel/el-sykkel/s-pedelec-45-km/t/cube-kathmandu-hybrid-45-750-greynreflex

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 27. jul 2025, kl. 10:52Ja, par og 30 på vanlig elsykkel burde i det minste vært ok. Men er sikkert noen EU-regler...

Ser forresten at det har kommet noen helt ok og godkjente hjelmer til S-Pedelec, som ser ut som vanlige sykkelhjelmer.

Dersom en er ok med å sykle i veien så kan en jo spare mva og få 3500 i tillegg og gå for en S-Pedelec, som nevnt, og dermed sykle helt lovlig i 45km/t.

https://www.sykkelcenteret.no/sykkel/el-sykkel/s-pedelec-45-km/t/cube-kathmandu-hybrid-45-750-greynreflex

Å slenge skilter på en slik sykkel får man jo til å fremstå som om man er handikappet. Terskelen for å gå den veien er psykisk veldig stor for egen del i alle fall. Da hadde det fristet mer å ribbe sykkelen og fjerne skiltene - men da gjør man jo noe ulovlig. Nei - disse byråkratene ødelegger mye!

automat

Jeg syns fartsbegrensningen på 25 km/t på elsykkel er et fornuftig kompromiss.

Det er ingen aldersgrense eller krav til opplæring for å sykle elsykkel. Og man kan sykle på gangveier og fortau. (Noe jeg syns er en fordel, fordi man separeres fra bilene.)

Tillater man høyere fart på elsykler, så må man også innføre begrensninger på bruk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på søn 27. jul 2025, kl. 12:46Jeg syns fartsbegrensningen på 25 km/t på elsykkel er et fornuftig kompromiss.

Synes 25km/t er litt lavt. En 16 åring kan fint sykle i 30km/t rett frem, eller 60-70km/t i nedoverbakke. 30km/t hadde vært greiere.

Man må uansett redusere farten kraftig rundt fotgjengere. Sånn sett spiller det ingen rolle, det må man læres opp i.

automat

Sitat fra: turfsurf på søn 27. jul 2025, kl. 12:52
Sitat fra: automat på søn 27. jul 2025, kl. 12:46Jeg syns fartsbegrensningen på 25 km/t på elsykkel er et fornuftig kompromiss.

Synes 25km/t er litt lavt. En 16 åring kan fint sykle i 30km/t rett frem, eller 60-70km/t i nedoverbakke. 30km/t hadde vært greiere.

Man må uansett redusere farten kraftig rundt fotgjengere. Sånn sett spiller det ingen rolle, det må man læres opp i.
Men kan en 10-åring det? Som ikke har forutsetning for ferdes i høye hastigheter i et komplisert trafikkbilde.

Med en en elsykkel vil man klare å sykle tett oppunder hastighetsbegrensningen store deler av tiden. Mange vil slite med å holde tilsvarende hastighetsnivå over lengre strekninger på en vanlig sykkel. Og jo høyere hastighetsbegrensning man tillater på elsykkel, jo i større grad vil dette gjelde.

Regelverket må ta hensyn til de som har dårligst forutsetninger. Ikke bare de som klarer å håndtere høye hastigheter på en god måte.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på søn 27. jul 2025, kl. 13:06Men kan en 10-åring det? Som ikke har forutsetning for ferdes i høye hastigheter i et komplisert trafikkbilde.

Med en en elsykkel vil man klare å sykle tett oppunder hastighetsbegrensningen store deler av tiden. Mange vil slite med å holde tilsvarende hastighetsnivå over lengre strekninger på en vanlig sykkel. Og jo høyere hastighetsbegrensning man tillater på elsykkel, jo i større grad vil dette gjelde.

Regelverket må ta hensyn til de som har dårligst forutsetninger. Ikke bare de som klarer å håndtere høye hastigheter på en god måte.
Hvor mange tiåringer ser du på elsykkel? Elsykler vil for de aller fleste være for dyrt å kjøpe til barn som må ha ny sykkel annethvert år. Og man må kunne stole på at folk utviser ett visst skjønn og ikke slipper poden av gårde på den nye altfor store elsykkelen til mor. Ellers kan man jo like fint innføre aldersgrense på elsykler som på elsparkesykler, selv om jeg er motstander av at man skal regulere absolutt alt.

Som en anektdote fikk jeg min første racer (nå kalt landeveissykkel) med speedometer som jeg fint kunne sykle i 60 km/t med ned en av de mange bakkene og bruene som finnes der jeg vokste opp når jeg var 10 år. Syklet til og med uten hjelm. Men med litt innprenting fra voksne skjønte jeg at jeg ikke bare kunne suse forbi barnefamilier og eldre ute på tur langs veien.

automat

Igjen, regelverket må også ta hensyn til de som har dårlige forutsetninger. At det ikke er lurt å sende 10-åringer ut på elsykkel kan vi være enige om. Men de har faktisk lov til det.

På elsparkesykkel har man innført 12-årsgrense, men ikke på elsykkel. Skal fartsbegrensningen på elsykkel heves, så vil det trolig følge med noen restriksjoner "på kjøpet". Jeg syns dagens kompromiss på 25km/t fungerer bra. Spesielt med tanke på bruk på gangvei og fortau. Det er neppe ønskelig med syklister susende rundt blant gående i 30-35 km/t.

Så skjønner jeg at "hard core" syklister gjerne ønsker grensa høyere, men man må ta hensyn til flere enn dem.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søn 27. jul 2025, kl. 14:17Igjen, regelverket må også ta hensyn til de som har dårlige forutsetninger. At det ikke er lurt å sende 10-åringer ut på elsykkel kan vi være enige om. Men de har faktisk lov til det.

På elsparkesykkel har man innført 12-årsgrense, men ikke på elsykkel. Skal fartsbegrensningen på elsykkel heves, så vil det trolig følge med noen restriksjoner "på kjøpet". Jeg syns dagens kompromiss på 25km/t fungerer bra. Spesielt med tanke på bruk på gangvei og fortau. Det er neppe ønskelig med syklister susende rundt blant gående i 30-35 km/t.

Så skjønner jeg at "hard core" syklister gjerne ønsker grensa høyere, men man må ta hensyn til flere enn dem.

Man kunne vel enkelt innført 16 års aldersgrense på el sykler med maks hastighet over 25 km/t. Er ikke komplisert dette,men byråkratiet gjør det komplisert..eller de velger å gjøre det komplisert. Hvorfor må man ha skilter på el sykler for 45 km/t..helt tullete konstruksjon. En racer sykler man enkelt opp i 40 km/t..Gir ingen mening dette at spreke 20 åringer kan sykle 40,50 og mer på landevei..mens 50 åringen må holde seg til 25 km/t på en el sykkel.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA