Boikott av Kina elbiler take 2

Startet av turfsurf, onsdag 07. mai 2025, klokken 15:02

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 23. august 2025, klokken 13:21
Sitat fra: arthur på lørdag 23. august 2025, klokken 12:40Er det så mye bedre å kjøpe biler fra fascister og ny-nazister?

Whataboutism.

Dette ordet og bruken av det..ja selve fenomenet "whataboutism" er på linje med det man finner i barnehagen. Man bør møte argumenter med mot argumenter. Det gjør seg bedre enn å slenge ut dette ordet.

Boikott My Ass

Hver enkelt lager sin egen boble, agenda og sannhet. Og skal overbevise andre at sine egne meninger er de rette for andre også. Slik er vi mennesker, vi er alle forskjellige med ulike meninger osv..
Bmw 530i G30

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. august 2025, klokken 16:05
Sitat fra: arthur på lørdag 23. august 2025, klokken 12:40Er det så mye bedre å kjøpe biler fra fascister og ny-nazister?

Whataboutism.

Dette ordet og bruken av det..ja selve fenomenet "whataboutism" er på linje med det man finner i barnehagen. Man bør møte argumenter med mot argumenter. Det gjør seg bedre enn å slenge ut dette ordet.

Når noen benytter seg av tankefeil, hersketeknikker e.l. tenker jeg det er helt greit å si fra om det og unnlate å svare på påstanden/spørsmålet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 23. august 2025, klokken 15:21

Whataboutism.

Det kan du si, men dessverre høyst relevant i saken! At du som eier av en Tesla kommenterer som du gjør var egentlig bare som forventet, var vel mer spørsmål om hvem av dere som var først "ute"! :police:

Man kan gjerne diskutere politiske og moralske sider ved å kjøpe Tesla og amerikanske biler, men relevansen mot kinabiler blir lav, fordi problemstillingene er helt andre.

Vennskapet mellom Elon og Trump ble forøvrig kortvarig. Som Elons politiske innflytelse var avhengig av. I kontrast ser man hvordan kinesiske myndigheter systematisk har jobbet for innflytelse i verden gjennom tiår.

At jeg eier en gammel Tesla er totalt irrelevant for diskusjonen. Den kjøpte jeg mange år før Elon ble politisk paria. (Når han begynte å støtte Trump aktivt.) Å selge den har ingen som helst effekt. I motsetning til å velge bort kinesisk når man kjøper nybil.

Norge er fortsatt et nøkkelmarked for elbiler. Og det skal ikke så mange nordmenn til som avstår fra å kjøpe et kinesisk merke før produsenten ikke lykkes i Norge. Og derved redusere mulighetene / øke kostnadene for å etablere seg i Europa.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Boikott My Ass

Sitat fra: automat på lørdag 23. august 2025, klokken 17:16

Whataboutism.

Det kan du si, men dessverre høyst relevant i saken! At du som eier av en Tesla kommenterer som du gjør var egentlig bare som forventet, var vel mer spørsmål om hvem av dere som var først "ute"! :police:

Man kan gjerne diskutere politiske og moralske sider ved å kjøpe Tesla og amerikanske biler, men relevansen mot kinabiler blir lav, fordi problemstillingene er helt andre.

Vennskapet mellom Elon og Trump ble forøvrig kortvarig. Som Elons politiske innflytelse var avhengig av. I kontrast ser man hvordan kinesiske myndigheter systematisk har jobbet for innflytelse i verden gjennom tiår.

At jeg eier en gammel Tesla er totalt irrelevant for diskusjonen. Den kjøpte jeg mange år før Elon ble politisk paria. (Når han begynte å støtte Trump aktivt.) Å selge den har ingen som helst effekt. I motsetning til å velge bort kinesisk når man kjøper nybil.

Norge er fortsatt et nøkkelmarked for elbiler. Og det skal ikke så mange nordmenn til som avstår fra å kjøpe et kinesisk merke før produsenten ikke lykkes i Norge. Og derved redusere mulighetene / øke kostnadene for å etablere seg i Europa.

Ja, det er din mening og det må du selvsagt ha. Men å prakke disse meningene på andre, nei takk. Folk gjør, tar valg og tenker som de selv vil uten å føle dårlig samvittighet av den grunn. Din etablerte sannhet trenger ikke å være andres etablerte sannhet. Det hele bunner ut i gjensidig respekt.
Bmw 530i G30

Roy Aasen

arthur

Sitat fra: automat på lørdag 23. august 2025, klokken 17:16

Whataboutism.

Som I kontrast ser man hvordan kinesiske myndigheter systematisk har jobbet for innflytelse i verden gjennom tiår.

I kongtrast? USA har omtrent 750 militærbaser spredt over minst 80 land verden over, men du kan sikkert liste opp de stormakter gjennom historien som IKKE har gjort hva du "beskylder" Kina for å gjøre?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor Kina regnes som en så ekstrem versting i verden. Jeg forstår selvfølgelig at man ikke liker at de støtter Russland og at det foregår alvorlig menneskerettighetsbrudd i landet.
Men vi har altså ett USA som har en lang historie der de har vært ekstremt aggressiv i sin utenrikspolitikk for å beskytte sine verdier - kanskje mye mer aggressiv en noen andre land i verden. Spesielt under Trump så ser vi nå at tidligere venner også får en kald skulder - mao de verdiene man hadde felles med Europa og som man kjempet side om side for å forsvare - de gjelder tilsynelatende ikke lenger eller de betyr ikke noe lenger. Man kan f.eks ikke lenger drive handel med dem slik man kan drive handel med Kina. Alt er blitt politikk i forholdet til USA. Selv USA sin ambassade i Norge har jo fått beskjed om å gjøre alt de kan for å sikre at enhver dollar brukt fra USA må følge politiske retningslinjer som i stor grad bryter med de felles verdiene vi har hatt.

Kina stiller tross alt ikke slike betingelser for å drive handel med oss. Det er opp til oss om vi vil kjøpe varene de har og det stilles ingen spesielle politiske krav til oss i Norge når vi selger eller kjøper varer fra dem. Norske kunder eller bedrifter møtes altså ikke av kinesiske krav ved handel slik vi nå ser USA gjør.

Selvfølgelig er det enklere å handle japanske,koreanske eller europeiske biler - og er man veldig opptatt av politisk korrekhet - så handler man der. Men stiller man spørsmål som ny Tesla eier til de som handler kinesisk - så kaster man definitivt stein i glasshus. Personlig har jeg null problemer med å handle kinesiske varer - men veldig problemer med å handle amerikanske slik verden har blitt.....Og når jeg gjør et valg - kikker jeg alltid først på det europeiske,japanske og koreanske utvalget -deretter det kinesiske..mens jeg ser helt bort fra det amerikanske...ikke bare for biler..men absolutt alt.

automat

Sitat fra: Boikott My Ass på lørdag 23. august 2025, klokken 17:44Ja, det er din mening og det må du selvsagt ha. Men å prakke disse meningene på andre, nei takk. Folk gjør, tar valg og tenker som de selv vil uten å føle dårlig samvittighet av den grunn. Din etablerte sannhet trenger ikke å være andres etablerte sannhet. Det hele bunner ut i gjensidig respekt.

Det er ingen som nekter noen å kjøpe kinabil. Men på et diskusjonsforum må man tåle å høre argumenter mot kinabiler i en tråd spesifikt om dette.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 23. august 2025, klokken 18:49
Sitat fra: automat på lørdag 23. august 2025, klokken 17:16Som I kontrast ser man hvordan kinesiske myndigheter systematisk har jobbet for innflytelse i verden gjennom tiår.

I kongtrast? USA har omtrent 750 militærbaser spredt over minst 80 land verden over, men du kan sikkert liste opp de stormakter gjennom historien som IKKE har gjort hva du "beskylder" Kina for å gjøre?

USA har vært vår sikkerhetsgarantist helt fra andre verdenskrig og de er fortsatt det beste vi har. Det har bidratt til at vi kan ha frie valg og ytringsfrihet. Og de hadde særlig stor betydning under den kalde krigen.

Så kan man sammenligne med hva som skjedde i Hong Kong etter at Kina tok over. Deretter kan man gjøre en vurdering av hva slags regime man ønsker skal ha en ledende rolle i verden, til tross for USA's alle feil, mangler, og mange militærbaser.

Så har Trump snudd opp ned på mye av det etablerte og gjort verden mer uforutsigbar. Men Kina blir ikke noe bedre av den grunn.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. august 2025, klokken 21:16Kina stiller tross alt ikke slike betingelser for å drive handel med oss. Det er opp til oss om vi vil kjøpe varene de har og det stilles ingen spesielle politiske krav til oss i Norge når vi selger eller kjøper varer fra dem. Norske kunder eller bedrifter møtes altså ikke av kinesiske krav ved handel slik vi nå ser USA gjør.

Har du glemt hva som skjedde da Nobels fredspris ble delt ut til en kinesisk dissident?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 23. august 2025, klokken 22:48
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. august 2025, klokken 21:16Kina stiller tross alt ikke slike betingelser for å drive handel med oss. Det er opp til oss om vi vil kjøpe varene de har og det stilles ingen spesielle politiske krav til oss i Norge når vi selger eller kjøper varer fra dem. Norske kunder eller bedrifter møtes altså ikke av kinesiske krav ved handel slik vi nå ser USA gjør.

Har du glemt hva som skjedde da Nobels fredspris ble delt ut til en kinesisk dissident?

Det er historie nå - eller vil du ta opp Tyskland og krigen igjen?
Jeg fokuserer på det som skjer nå - og akkurat nå er USA ikke en alliert.

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. august 2025, klokken 23:47

Leste du Aftenposten-artikkelen jeg linket til? Er det noe som tyder på at Kina har endret strategi?

https://www.aftenposten.no/verden/i/wg16Gn/kina-i-ferd-med-aa-strupe-vestens-vaapenproduksjon-og-bilindustri

Vi er dessverre fortsatt avhengig av USA til å garantere for vår sikkerhet. Og vi er avhengige av de amerikanske tech-gigantene. Like it or not.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 24. august 2025, klokken 00:15
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. august 2025, klokken 23:47

Leste du Aftenposten-artikkelen jeg linket til? Er det noe som tyder på at Kina har endret strategi?

https://www.aftenposten.no/verden/i/wg16Gn/kina-i-ferd-med-aa-strupe-vestens-vaapenproduksjon-og-bilindustri

Vi er dessverre fortsatt avhengig av USA til å garantere for vår sikkerhet. Og vi er avhengige av de amerikanske tech-gigantene. Like it or not.

USA kan ikke garantere noen ting om dagen. Helt umulig å stole på en lystløgner som Trump. Hva som gjelder i morgen er jo klin umulig å vite når det kommer til USA. Folk er opphengt i fortiden og ser ikke  galskapen. Trump er total gal.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. august 2025, klokken 21:16Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor Kina regnes som en så ekstrem versting i verden. Jeg forstår selvfølgelig at man ikke liker at de støtter Russland og at det foregår alvorlig menneskerettighetsbrudd i landet.
Spørsmålet du stiller i første setning blir jo besvart allerede i andre setning. Om man synes USA er verre, så gjør ikke det Kina noe bedre. Kina har nå også truet EU med at de vil se svært negativt på at Russland taper krigen mot Ukraina.

Og så presterer du å si at Kina ikke legger politiske føringer. Det er rimelig blåøyd å, Kina er bare mere subtile enn Trump & Co. Det siste er eksportrestriksjoner på råvarer som rammer våpenproduksjonen i Europa, gjett hvorfor og hvem det rammer.

Dette i tillegg til bølleoppførselen i Sør-Kina havet, hvor de bygger kunstige øyer for å rettferdigjøre krav på havområder, og hvor de regelrett jager andre lands fartøyer med militær makt.

Å avfeie krigsstøtten til Russland, folkemordene, rasismen, overvåkningen og undertrykkingen av minoriteter som småtterier blir helt kvalmt for meg.

Det er typisk vikarierende argumenter for å forsvare egne valg (kjøpe kinesisk bil). Det Kina gjør er det ikke mulig å forsvare, det samme gjelder USA, Israel og en rekke andre land.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA