Boikott av Kina elbiler take 2

Startet av turfsurf, onsdag 07. mai 2025, klokken 15:02

« forrige - neste »

automat

Etterretningsloven gjelder alle. Vi kan ikke vite hvilke selskaper som blir pålagt etterretningssamarbeid, og hvilke som får operere fritt.

Det vi vet er at kineserne bruker handel som strategi for å skaffe seg makt og innflytelse. Vi bør derfor være bevisste på hva og hvor mye vi handler med Kina.

Kina jobber hardt med å komme inn på det europeiske bilmarkedet. Det ønsker ikke jeg å hjelpe dem med. De er dominerende nok allerede. Biler er blant de mest kostbare produktene vi kjøper, og er lette å identifisere som kinesisk. I motsetning til mye annet vi kjøper.

Biler er også en perfekt etterretningssensor. Når føreren kobler til telefonen sin, så deler man masse info med bilen. Som de kinesiske bilprodusentene kan pålegges å dele med etterretningstjenesten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. juni 2025, klokken 23:50Synes det er rart at en stor prosentandel av det vi i Norge handler kommer fra Kina helt eller delvis, men biler skal vi ikke kjøpe.
For min del handler det ikke kun om bil, men visse ting er lettere å unngå enn andre. Klær f.eks er lett å la være å kjøpe. Komponenter i elektronikk ikke like lett.

Ellers så er argumentene til automat gode. Ønsker ikke at bilmarkedet ender opp som solceller og vindmøller.

Og når det gjeøder sikkerhetsaspektet bør man unngå kommunikasjonsutstyr også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 14. juni 2025, klokken 00:38Etterretningsloven gjelder alle. Vi kan ikke vite hvilke selskaper som blir pålagt etterretningssamarbeid, og hvilke som får operere fritt.

Det vi vet er at kineserne bruker handel som strategi for å skaffe seg makt og innflytelse. Vi bør derfor være bevisste på hva og hvor mye vi handler med Kina.

Kina jobber hardt med å komme inn på det europeiske bilmarkedet. Det ønsker ikke jeg å hjelpe dem med. De er dominerende nok allerede. Biler er blant de mest kostbare produktene vi kjøper, og er lette å identifisere som kinesisk. I motsetning til mye annet vi kjøper.

Biler er også en perfekt etterretningssensor. Når føreren kobler til telefonen sin, så deler man masse info med bilen. Som de kinesiske bilprodusentene kan pålegges å dele med etterretningstjenesten.


Flere kina biler har blitt saumfart mhp.data bilen sender og mottar uten noen spennende funn. Så lenge man ikke har noe konkret å vise frem så bør man kanskje ikke dytte frem slike påstander?

turfsurf

Så lenge man ikke har tilgang til kildekoden til programvaren i bilen har man ingen kontroll over hva den kan gjøre eller ikke. Det kan fort være en trojan som kan aktiveres ved behov.

 Så lenge bilen kan sende fra seg trafikk ut på nettet er det en risiko. Så da handler det kun om at man stoler på produsenten og de lover og regler den er underlagt.

Det kinesiske styret har jeg ingen tro på vil den vestlige verden vel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. juni 2025, klokken 07:39
Sitat fra: automat på lørdag 14. juni 2025, klokken 00:38Etterretningsloven gjelder alle. Vi kan ikke vite hvilke selskaper som blir pålagt etterretningssamarbeid, og hvilke som får operere fritt.

Det vi vet er at kineserne bruker handel som strategi for å skaffe seg makt og innflytelse. Vi bør derfor være bevisste på hva og hvor mye vi handler med Kina.

Kina jobber hardt med å komme inn på det europeiske bilmarkedet. Det ønsker ikke jeg å hjelpe dem med. De er dominerende nok allerede. Biler er blant de mest kostbare produktene vi kjøper, og er lette å identifisere som kinesisk. I motsetning til mye annet vi kjøper.

Biler er også en perfekt etterretningssensor. Når føreren kobler til telefonen sin, så deler man masse info med bilen. Som de kinesiske bilprodusentene kan pålegges å dele med etterretningstjenesten.


Flere kina biler har blitt saumfart mhp.data bilen sender og mottar uten noen spennende funn. Så lenge man ikke har noe konkret å vise frem så bør man kanskje ikke dytte frem slike påstander?

Bilene sender ut mye data, til en rekke land. Her er det et stort potensiale for illegitim trafikk. Som det vil være svært krevende å avsløre.

Det er for sent å stenge stalldøra når hesten har rømt.

https://www.nrk.no/innlandet/ekspert-advarer-mot-kinesiske-elbiler-_-forsvaret-har-ingen-begrensninger-1.17138704
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jalla

Tja, skal ikke gå god for alt som han sier, men mye av det er åpenbart tilfelle for vi har sett det før.

China's Rotten Electric Cars are a SCAM - Fields of TRASH no one wants


https://www.youtube.com/watch?v=Wvyb9Mp69ew

Svk

Noen i norge som produserer tøffe  T-Shirt?


automat

Forsvaret lar kinesiske el-busser kjøre inn til Lutvann leir, der e-tjenesten har hovedkvarter. Bussene har kameraer og sensorer, og kan overvåkes i sanntid av leverandøren.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Vz7LA6/forsvarets-kinesiske-elbusser-kjoerer-i-faste-ruter-til-norske-militaeranlegg
(Plussartikkel)

Aftenpostens sammendrag:
I 2022 inngikk Forsvaret en avtale om leie av busser til forsvarssektoren i hele landet. 32 av bussene i avtalen er kinesiske elbusser. Nasjonal sikkerhet ble ikke vektet i anskaffelsen.
Bussene brukes i faste ruter til norske forsvarsanlegg, skal kunne brukes til beredskap ved krig eller krise og har fått kjøre inn på E-tjenestens hovedkvarter på Lutvann leir.
Norske sikkerhetsmyndigheter har i flere år har advart om etterretningstrusselen fra Kina og risikoen for fjernstyring og datainnsamling i elektriske kjøretøy.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på onsdag 18. juni 2025, klokken 21:22Forsvaret lar kinesiske el-busser kjøre inn til Lutvann leir, der e-tjenesten har hovedkvarter. Bussene har kameraer og sensorer, og kan overvåkes i sanntid av leverandøren.

Dette er jo en skandale.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. juni 2025, klokken 06:36
Sitat fra: automat på onsdag 18. juni 2025, klokken 21:22Forsvaret lar kinesiske el-busser kjøre inn til Lutvann leir, der e-tjenesten har hovedkvarter. Bussene har kameraer og sensorer, og kan overvåkes i sanntid av leverandøren.

Dette er jo en skandale.

Er i så fall kanskje mer skandale at Forsvaret har en egen nettside som forklarer hva de gjør der og med link til kart og satellittbilder av leiren. Kun streetview som ikke funker. Kanskje de egentlig er et helt annet sted  ;)
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. juni 2025, klokken 06:49
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. juni 2025, klokken 06:36
Sitat fra: automat på onsdag 18. juni 2025, klokken 21:22Forsvaret lar kinesiske el-busser kjøre inn til Lutvann leir, der e-tjenesten har hovedkvarter. Bussene har kameraer og sensorer, og kan overvåkes i sanntid av leverandøren.

Dette er jo en skandale.

Er i så fall kanskje mer skandale at Forsvaret har en egen nettside som forklarer hva de gjør der og med link til kart og satellittbilder av leiren. Kun streetview som ikke funker. Kanskje de egentlig er et helt annet sted  ;)

Mao..det er ikke en skandale å kjøre en elektrisk buss produsert i Kina inn på et område som allerede er godt dokumentert av forsvaret selv.

Hva slags informasjon kan en slik buss skaffe som allerede ikke er kjent?


vinterdekk

Ikke for å forsvare utenlandsk etterretning, Kina som diskuteres her. Men vestlige bilprodusenter er ikke ufeilbarlige, og gjør indirekte jobben for statlige aktører ved dårlig sikkerhet og unødvendig datainnsamling (presis gps sporingsdata burde vært gradert strengere og ev. utelukkes). Volkswagen klarte begge deler i sin datalekkasje.

https://www.vg.no/nyheter/i/Gynpg9/gigantisk-datalekkasje-slik-ble-80-000-biler-sporet-i-norge
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 19. juni 2025, klokken 07:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. juni 2025, klokken 06:49
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. juni 2025, klokken 06:36
Sitat fra: automat på onsdag 18. juni 2025, klokken 21:22Forsvaret lar kinesiske el-busser kjøre inn til Lutvann leir, der e-tjenesten har hovedkvarter. Bussene har kameraer og sensorer, og kan overvåkes i sanntid av leverandøren.

Dette er jo en skandale.

Er i så fall kanskje mer skandale at Forsvaret har en egen nettside som forklarer hva de gjør der og med link til kart og satellittbilder av leiren. Kun streetview som ikke funker. Kanskje de egentlig er et helt annet sted  ;)

Mao..det er ikke en skandale å kjøre en elektrisk buss produsert i Kina inn på et område som allerede er godt dokumentert av forsvaret selv.

Hva slags informasjon kan en slik buss skaffe som allerede ikke er kjent?



Hvorfor har streetview sladdet porten og hvorfor er det fotoforbud og streng adgangskontroll ved slik objekter?

Dette handler om å fange opp detaljer om hva forsvaret holder på med. Detaljer som hver for seg kan være uskyldige, men som kan være viktige brikker i et stort puslespill.

Bussene har flere kameraer, som speilkamera og ryggekamera. Her kan man bruke ansiktsgjenkjenning på alle personer kameraene fanger opp i leiren, som en del av å kartlegge de ansatte. Hvor i leiren personene befinner seg og hvem de er sammen med kan også være interresant.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svk

Håper vi ser flere tyske elbusser snart.
Masse e-citaro i Spania. Fikk ikke testet når jeg var der tidligere iår.
Må da være mye bedre enn disse Kinabussene?
Hvem vil ta en buss som heter Dragon?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på torsdag 19. juni 2025, klokken 09:01
Sitat fra: hELgenen på torsdag 19. juni 2025, klokken 07:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. juni 2025, klokken 06:49
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. juni 2025, klokken 06:36
Sitat fra: automat på onsdag 18. juni 2025, klokken 21:22Forsvaret lar kinesiske el-busser kjøre inn til Lutvann leir, der e-tjenesten har hovedkvarter. Bussene har kameraer og sensorer, og kan overvåkes i sanntid av leverandøren.

Dette er jo en skandale.

Er i så fall kanskje mer skandale at Forsvaret har en egen nettside som forklarer hva de gjør der og med link til kart og satellittbilder av leiren. Kun streetview som ikke funker. Kanskje de egentlig er et helt annet sted  ;)

Mao..det er ikke en skandale å kjøre en elektrisk buss produsert i Kina inn på et område som allerede er godt dokumentert av forsvaret selv.

Hva slags informasjon kan en slik buss skaffe som allerede ikke er kjent?



Hvorfor har streetview sladdet porten og hvorfor er det fotoforbud og streng adgangskontroll ved slik objekter?

Dette handler om å fange opp detaljer om hva forsvaret holder på med. Detaljer som hver for seg kan være uskyldige, men som kan være viktige brikker i et stort puslespill.

Bussene har flere kameraer, som speilkamera og ryggekamera. Her kan man bruke ansiktsgjenkjenning på alle personer kameraene fanger opp i leiren, som en del av å kartlegge de ansatte. Hvor i leiren personene befinner seg og hvem de er sammen med kan også være interresant.

Jeg vil absolutt ikke si at det er strengt rundt dette stedet. Jeg vil absolutt ikke si at bussene er det som utgjør trusselen. Det ligger f.eks. leiligheter rett ved leiren som kan sette opp avlyttingsutstyr. Eller de kan ta bilde av bilskilt på de som ankommer, og søke opp navn og adresse på Vegvesenets "Kjøretøyopplysninger"-side helt enkelt og gratis. Det går en tursti rett på siden av leiren. Her kan en feste kameraer eller hva en vil. Det er ingen dekkende murer. Det er lettere å komme inn enn på et Kompani Lauritzen-oppdrag. Så før en gjør noe med buss-situasjonen så burde en gjort noe med alt dette. De fleste bygningene er faktisk vernet - det er nivået - en fyrstikk fra fienden så brenner alt ned. Kan bare kaste en middels stor stein på bygningene, så detter det. Ja, utenom bygget hvor etterretningstjenesten sitter - den er av nyere dato (-90-tallet), som er tilbørlig fotografert på Forsvarets sider, slik at russere lett kan finne ut hvilken retning lyd-peilerne skal rettes mot.

Man er jo enormt naive i Norge, siden vi levd i fred i 80 år. Saken fra Bardufoss med russer-hytter med masse elektronisk utstyr viser bare hvor ufattelig naive og kardemommeby-aktig vi lever. På den annen side kan det jo være fint å vise russerne at vi overhodet ikke planlegger noe mot dem, og stort sett bare ønsker dem alt godt - sånn Open Book Policy. Vi ønsker i hvert fall ikke at russerne skal mislike oss.

https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/bardufoss-hytte-russere
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA