Boikott av Kina elbiler take 2

Startet av turfsurf, onsdag 07. mai 2025, klokken 15:02

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Boikott My Ass på lørdag 23. august 2025, klokken 17:44Ja, det er din mening og det må du selvsagt ha. Men å prakke disse meningene på andre, nei takk. Folk gjør, tar valg og tenker som de selv vil uten å føle dårlig samvittighet av den grunn. Din etablerte sannhet trenger ikke å være andres etablerte sannhet. Det hele bunner ut i gjensidig respekt.
Det er det fine med ett (enn så lenge) relativt fritt demokrati. Man står fritt til å handle som man vil, gitt at man følger lover og regler.

Men det som også er fint er at man også har lov å kritisere og må tåle kritikk fra andre om hvilke valg man gjør. Den tråden handler ikke om å prakke egne meninger på andre, men å belyse de etiske problemene vedrørende å handle med Kina.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. august 2025, klokken 08:21Det er typisk vikarierende argumenter for å forsvare egne valg (kjøpe kinesisk bil). Det Kina gjør er det ikke mulig å forsvare, det samme gjelder USA, Israel og en rekke andre land.

Nå eier jeg ingen Kina biler - begge bilene jeg eier er nå tyske. Jeg hadde tidligere Polestar 2 en periode, og nå er det en BMW som står der Polestar 2 står. Så rent konkret er det direkte feil dette med å forsvare egne valg.

Forøvrig mener jeg det ligger mye ukjent frykt og rasisme mhp Kina og tilsvarende positiv goodwill holdning mot USA i ryggmargen hos veldig mange. Det forstår jeg - men jeg mener verden er snudd totalt på hodet de siste 5-10 årene der Kina har lykkes ekstremt med å løfte levestandard i eget land og nå på mange måter ligger årtier foran mange vestlige land på flere områder. Mitt inntrykk er at kinesere flest er svært tilfreds med utviklingen og at dette er oppnådd på fredelig vis uten at Kina, som USA, har sendt soldater til fremmed jord. Jeg opplever det også som at Kina beveger seg, dog med museskritt, mot et samfunn der stadig flere får muligheten til på påvirke egen hverdag. Mao der USA beveger seg VEKK fra demokrati, beveger Kina seg mot ett samfunn som på mange måter ligner vårt demokrati. Videre er Kina blitt verdensledene mhp å levere grønn teknologi, mens i USA styres nå man av en mann som vil gå tilbake til fossilverden og i samme slengen innskrenke demokratiske rettigheter.

Som sagt, jeg har ikke handlet kinesisk bil, men finner det mindre problematisk gjennom handel å bidra til et land som tross alt beveger seg i rett retning, enn ett land som beveger seg i feil retning.

turfsurf

Hadde Kina beveget seg mot demokrati, så hadde ikke demonstrantene i Hong Kong blitt fengslet, Jack Ma hadde ikke bare plutselig forsvunnet, og president Xi hadde endret lovene så han kan sitte til evig tid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: automat på lørdag 23. august 2025, klokken 22:37
Sitat fra: arthur på lørdag 23. august 2025, klokken 18:49
Sitat fra: automat på lørdag 23. august 2025, klokken 17:16Som I kontrast ser man hvordan kinesiske myndigheter systematisk har jobbet for innflytelse i verden gjennom tiår.

I kongtrast? USA har omtrent 750 militærbaser spredt over minst 80 land verden over, men du kan sikkert liste opp de stormakter gjennom historien som IKKE har gjort hva du "beskylder" Kina for å gjøre?
Så har Trump snudd opp ned på mye av det etablerte og gjort verden mer uforutsigbar. Men Kina blir ikke noe bedre av den grunn.

USA er ikke lenger hva det var, og vil trolig heller ikke blir det igjen, dessverre. Nei, Kina blir ikke bedre av at andre blir verre så i sum er det blitt en langt mer komplisert og uforutsigbar verden vi lever i. Vi har nå en president i USA som gjentatte ganger har uttalt at han stoler mer på Putin enn på FBI og CIA, så liten tvil om at Europa må "step up" og ta ansvar for sin egen situasjon mht sikkerhet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. august 2025, klokken 09:07Hadde Kina beveget seg mot demokrati, så hadde ikke demonstrantene i Hong Kong blitt fengslet, Jack Ma hadde ikke bare plutselig forsvunnet, og president Xi hadde endret lovene så han kan sitte til evig tid.

Vel - jeg leser dette litt annerledes. At det finnes demonstranter som tør å demonstrere viser at landet er i utvikling mot demokrati. Mao - jeg tolker dette som ett steg i rett retning. Som jeg skrev - alt skjer med museskritt. Forøvrig ser vi det stikk motsatte i USA - og presidenten selv "spøker" jo med å endre grunnloven nettopp for å kunne sitte flere perioder. Trolig innser han vel selv at helsen ikke holder så for hans del vil det vel neppe skje. Men mulig han vil gjøre dette, USA sitt presidentembete, om til et familieselskap...
Egentlig burde det vært en ny tråd "Boikott av USA elbiler" - for vi i vesten burde jo definitivt kjempe for å få USA tilbake på sporet

tronde

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. august 2025, klokken 21:16Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor Kina regnes som en så ekstrem versting i verden.

Hvis din "verden" begrenser seg til Europa og Amerika har du nok rett.

Hvis man regner med Asia som en del av verden, blir bildet litt mer nyansert. Du vil nok slite med å få gehør for dine tanker der borte. Spesielt i Taiwan og Filippinene.

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. august 2025, klokken 01:35
Sitat fra: automat på søndag 24. august 2025, klokken 00:15Vi er dessverre fortsatt avhengig av USA til å garantere for vår sikkerhet. Og vi er avhengige av de amerikanske tech-gigantene. Like it or not.

USA kan ikke garantere noen ting om dagen. Helt umulig å stole på en lystløgner som Trump. Hva som gjelder i morgen er jo klin umulig å vite når det kommer til USA. Folk er opphengt i fortiden og ser ikke  galskapen. Trump er total gal.

Hvem skal garantere for vår sikkerhet da? Det vil ta europeiske land mange år, om ikke tiår, å bygge opp den kapasiteten USA i dag står for. I mellomtiden må vi smiske med Trump. Men det var ikke veldig pent å se Mark Rutte. Stoltenberg klarte det en smule mer elegant da han var Nato-sjef.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. august 2025, klokken 09:45Egentlig burde det vært en ny tråd "Boikott av USA elbiler" - for vi i vesten burde jo definitivt kjempe for å få USA tilbake på sporet

Det syns jeg absolutt du bør starte. Både fordi det kan være verdt en debatt. Men også for å slippe å forurense denne tråden, og div. Tesla-tråder med amerikansk politikk.

Jeg tror forøvrig en Tesla-boikott har mindre sjanse til å lykkes enn en kinabil-boikott. Tesla er for etablert. I beste fall klarer man å ramme Tesla økonomisk. Men etter at vennskapet mellom Trump og og Musk kjølnet får det neppe politisk betydning. Trump bryr seg nok ikke så mye om elbilprodusenter generelt og Tesla spesielt går dårlig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. august 2025, klokken 09:07Hadde Kina beveget seg mot demokrati, så hadde ikke demonstrantene i Hong Kong blitt fengslet, Jack Ma hadde ikke bare plutselig forsvunnet, og president Xi hadde endret lovene så han kan sitte til evig tid.

Bestekompisen til USA's leder (som har en målrettet operasjon i Ukraina) får folk til å forsvinne på en litt mer dramatisk måte - gjerne gjennom syre i ansiktet, eller noe gift som spiser deg opp innvendig.

Jack Ma ble sikkert truet, og har sikkert blitt truet til å gjøre ting for Kina, men han ser i hvert fall ganske sunn ut.
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Jalla

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. august 2025, klokken 09:01Forøvrig mener jeg det ligger mye ukjent frykt og rasisme mhp Kina og tilsvarende positiv goodwill holdning mot USA i ryggmargen hos veldig mange. Det forstår jeg - men jeg mener verden er snudd totalt på hodet de siste 5-10 årene der Kina har lykkes ekstremt med å løfte levestandard i eget land og nå på mange måter ligger årtier foran mange vestlige land på flere områder. Mitt inntrykk er at kinesere flest er svært tilfreds med utviklingen og at dette er oppnådd på fredelig vis uten at Kina, som USA, har sendt soldater til fremmed jord. Jeg opplever det også som at Kina beveger seg, dog med museskritt, mot et samfunn der stadig flere får muligheten til på påvirke egen hverdag. Mao der USA beveger seg VEKK fra demokrati, beveger Kina seg mot ett samfunn som på mange måter ligner vårt demokrati. Videre er Kina blitt verdensledene mhp å levere grønn teknologi, mens i USA styres nå man av en mann som vil gå tilbake til fossilverden og i samme slengen innskrenke demokratiske rettigheter.

Du må ha levd helt uten tilgang til nyheter i ganske mange år, eller så er du så enøyd at du velger ikke å forholde deg til virkeligheten. Nesten pinlig å lese.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jalla på mandag 25. august 2025, klokken 22:30
Sitat fra: hELgenen på søndag 24. august 2025, klokken 09:01Forøvrig mener jeg det ligger mye ukjent frykt og rasisme mhp Kina og tilsvarende positiv goodwill holdning mot USA i ryggmargen hos veldig mange. Det forstår jeg - men jeg mener verden er snudd totalt på hodet de siste 5-10 årene der Kina har lykkes ekstremt med å løfte levestandard i eget land og nå på mange måter ligger årtier foran mange vestlige land på flere områder. Mitt inntrykk er at kinesere flest er svært tilfreds med utviklingen og at dette er oppnådd på fredelig vis uten at Kina, som USA, har sendt soldater til fremmed jord. Jeg opplever det også som at Kina beveger seg, dog med museskritt, mot et samfunn der stadig flere får muligheten til på påvirke egen hverdag. Mao der USA beveger seg VEKK fra demokrati, beveger Kina seg mot ett samfunn som på mange måter ligner vårt demokrati. Videre er Kina blitt verdensledene mhp å levere grønn teknologi, mens i USA styres nå man av en mann som vil gå tilbake til fossilverden og i samme slengen innskrenke demokratiske rettigheter.

Du må ha levd helt uten tilgang til nyheter i ganske mange år, eller så er du så enøyd at du velger ikke å forholde deg til virkeligheten. Nesten pinlig å lese.

Det er ganske mange land som har prøvd å komme seg over på Demokrati. Russland var ett av dem. Gikk det mye bedre?
USA har og prøvd - nå dømmer de folk uten rettsak, og sender dem ut av landet.
Poenget er at for mange land så er det svært risikabelt å plutselig ha frie valg. Plutselig har en gal mann/gruppe fått makten, og da er det vanskelig å reversere. Hvis noen prøver å tvinge gjennom valg så er det forståelig at det blir slått ned på. Sier absolutt ikke at Kina er perfekt, eller at ting ikke kan gjøres annerledes, men tenker at det ikke er lett å lede Kina heller.

Største grunn til eventuelt å boikotte Kina er markedsdominans, statlige subsidier, arbeids-og lønnsforhold og fare for verdensherredømme. For å unngå at Europa kommer skikkelig i bakleksen vil det jo være hyggelig å kjøpe europeiske biler. Men når en ser på hva USA holder på med om dagen er jeg ganske bekymret.

Hvis en ser på "Helse" så knuser Kina USA, f.eks., og Kina har flyttet opp 11 plasser siden 2011.

syklisten

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 26. august 2025, klokken 08:24Største grunn til eventuelt å boikotte Kina er markedsdominans, statlige subsidier, arbeids-og lønnsforhold og fare for verdensherredømme. For å unngå at Europa kommer skikkelig i bakleksen vil det jo være hyggelig å kjøpe europeiske biler. Men når en ser på hva USA holder på med om dagen er jeg ganske bekymret.

For ikke å glemme årsaken til at hele denne (og den første) tråden ble opprettet. Kina sitt vennskap med Russland.
Når de vestlige bilmerkene trakk seg ut av Russland når krigen var i gang, så kastet de fleste kinesiske bilmerker seg inn og overtok bortimot alt av markedet.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: syklisten på tirsdag 26. august 2025, klokken 09:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 26. august 2025, klokken 08:24Største grunn til eventuelt å boikotte Kina er markedsdominans, statlige subsidier, arbeids-og lønnsforhold og fare for verdensherredømme. For å unngå at Europa kommer skikkelig i bakleksen vil det jo være hyggelig å kjøpe europeiske biler. Men når en ser på hva USA holder på med om dagen er jeg ganske bekymret.

For ikke å glemme årsaken til at hele denne (og den første) tråden ble opprettet. Kina sitt vennskap med Russland.
Når de vestlige bilmerkene trakk seg ut av Russland når krigen var i gang, så kastet de fleste kinesiske bilmerker seg inn og overtok bortimot alt av markedet.

Jo, det er et godt poeng.
Får håpe det blir fred...

As war spending soars, the result has been widening budget deficits. Russia has had to tap reserves in its National Wealth Fund, which has shrunk from $135 billion in January 2022 to just $35 billion this past May.

"Russia's economy is fast approaching a fiscal crunch that will encumber its war effort," economist and Russia expert Anders Åslund wrote in a Project Syndicate op-ed earlier this month. "Though that may not be enough to compel Putin to seek peace, it does suggest that the walls are closing in on him."

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA