Boikott av Kina elbiler take 2

Startet av turfsurf, onsdag 07. mai 2025, klokken 15:02

« forrige - neste »

filtvet

Kjøp ting fra Usa og Israel, de er kjempegreie!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jalla på mandag 15. september 2025, klokken 16:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. september 2025, klokken 08:28
Sitat fra: Jalla på søndag 14. september 2025, klokken 19:16
Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. september 2025, klokken 20:49
Sitat fra: Radial på lørdag 13. september 2025, klokken 18:41
Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. september 2025, klokken 14:20
Sitat fra: Jalla på lørdag 13. september 2025, klokken 13:37For en gangs skyld kommer Trump med et fornuftig forslag.  8)

Trump ber Nato-land innføre 50–100 prosent toll på Kina
USAs president mener økte tollsatser mot Kina vil kunne gi slutt på Russlands krigføring i Ukraina.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Jbj2jP/trump-ber-nato-land-innfoere-50100-prosent-toll-paa-kina

Et ganske tullete forslag som vil gi enorme kostnader for lan d som f.eks Norge. Trump bryr seg katta om krigen og vil bare  male sin egen kake. Nå skal han også blande seg inn i Nato land sine avgifter mot 3 land. Helt bak mål og garantert brudd på alt WTO står for.

Jeg tror egentlig jeg hadde tatt de enorme økonomiske kostnader any day, vs full krig.
Akkurat Norge har faktisk råd til det, men hjelper ikke særlig hva Norge gjør alene.

Norge råd? Det vil være mange arbeidsplasser som går til he.vete. Men vi kan vel gå på NAV alle sammen..?

Hvilke arbeidsplasser snakker du om går tapt hvis vi++ ilegger produkter fra Kina 50-100% toll?
I 2024 eksporterte vi for ca 42 milliarder til Kina, og mange av produktene finner ganske sikket andre markeder.

Dersom vi eksporterte for 42 milliarder til Kina i 2024 så importerte vi for ca 108 milliarder. Dersom vi innfører toll på varer fra Kina kommer vi garantert til å fortsette å kjøpe mye varer fra Kina. Eneste forskjellen er at inflasjonen i Norge øker og staten i Norge blir rikere. Synes Oljefondet er stort nok nå.

Det er selvsagt lov å tro at importen vil holde seg på samme nivå, men jeg tviler sterkt på at antall importerte kapitalvarer som biler og busser vil vedvare med 50-100% toll. Folk tenker med lommeboken.

Ja, for dyrere varer vil det ha en effekt. Men målt i kroner så er det utrolig mye vi fortsatt vil kjøpe fra Kina, ettersom det fortsatt vil være billigere enn alternative. Det typiske vil og være at butikkene (når en ikke importerer direkte) også vil legge på sitt prosentvise vanlige påslag, sånn at forbrukerne blir straffet ekstra hardt, litt sånn som skjer i dagligvarehandelen. Man vil sikkert og se at mye av varene først blir fraktet til andre land, før det blir fraktet til Norge, for å omgå reglene.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på torsdag 18. september 2025, klokken 13:59Kjøp ting fra Usa og Israel, de er kjempegreie!
Jeg aner litt ironi 😏

Samtidig kan en jo også vurdere effekten av bildet som er vedlagt......

Radial

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 18. september 2025, klokken 17:49
Sitat fra: filtvet på torsdag 18. september 2025, klokken 13:59Kjøp ting fra Usa og Israel, de er kjempegreie!
Jeg aner litt ironi 😏

Ingen fan av det Israel gjør, men skal man ha det beste utstyret i visse kretser (forsvar), er Israel "above and beyond" det aller meste... Ref nye fregatter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på torsdag 18. september 2025, klokken 21:30
Jeg aner litt ironi 😏

Ingen fan av det Israel gjør, men skal man ha det beste utstyret i visse kretser (forsvar), er Israel "above and beyond" det aller meste... Ref nye fregatter.

Norge har vel mye å lære av Ukraina...og jeg tror pengene sitter for løst blant generalene.

Counterpointer

Jeg aner litt ironi 😏

Ja når det gjelder å drepe folk er de helt på topp 🙈 De er langt bedre på angrep enn på forsvar.

Styrt av en kriminell statsminister som er ettersøkt som opprettholder en krig mot sivilbefolkningen i Gaza for å ikke bli kastet. Ville ikke kjøpt en mandarin av Israel og hvertfall ikke krigsmateriell nå!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 18. september 2025, klokken 22:43
Jeg aner litt ironi 😏

Ja når det gjelder å drepe folk er de helt på topp 🙈 De er langt bedre på angrep enn på forsvar.

Styrt av en kriminell statsminister som er ettersøkt som opprettholder en krig mot sivilbefolkningen i Gaza for å ikke bli kastet. Ville ikke kjøpt en mandarin av Israel og hvertfall ikke krigsmateriell nå!

Veldig glad Norge valgte Storbrittania pga forsterking av bånd mellom landene, som begge er utenfor EU. Er og en gjenkjøpsavale inni fregatt-avtalen.

Trodde ikke Trump kunne tikker av enda flere "diktator-bokser". Nå viser det seg at Trump har plukket ut TV-tilsynssjefen, og at han var en del av Project 2025, som Trump benektet å ha noe med. Er og i ferd med å bli ulovlig å kritisere Trump, og Trump har saksøkt mange mediehus.

Trump støtter og Folkemordet i Gaza, hvor over 80% av de drepte er sivile (mot 10% i Ukraina). Det er nå drept like mange i Gaza-krigen som det er drept Ukrainere, men utrolig mange flere sivile i Gaza.

For å få drept flere palestinere selger nå USA våpen for over 60 milliarder kroner, hvor halvparten er helikoptere. Helt sykt at det ikke har blitt innført sanksjoner mot USA.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA