Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjon er ikke til å stole på

Startet av Hårek, lørdag 12. april 2025, klokken 09:46

« forrige - neste »

Hårek

I går fant jeg to feil i navigasjon guidance. Fra Vinterbro til Svartskog blir man guidet via E18 til avkjøring Kolbotn, ikke Gamle Mossevei som er naturlig. Google velger Gamle Mossevei, og det gjør også HereWeGo nettside (bilen bruker angivelig HereWeGo). På retur velger jeg å kjøre Gamle Mossevei. Bilen ber meg snu flere ganger, men plutselg kom jeg gennom 'den usynlige barrieren' og ble guidet videre på Mosseveien.

Da jeg kom til Kolbotn ble jeg guidet inn i en stengt vei. Igjen er Google og HereWeGo nettside enige, de guider rundt.
Bilen har kartoppdatering 2025-2.

Guide demo i bilen, via Kolbotn:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tilsvarende rute i HereWeGo:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

Hvor lang tid forskjell på de to rutene?
Begge ledet deg faktisk fram til destinasjonen?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Hårek

#2
Kanskje du ikke ser poenget. Men jeg har sett flere merkelige rutevalg, som da jeg kjørte E6 fra Levanger til Stjørdal og bilen anbefalte en mange timer lang omvei vi Fosen, med ferge. Illustrasjon:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

turfsurf

Sitat fra: Hårek på lørdag 12. april 2025, klokken 10:51Kanskje du ikke ser poenget. Men jeg har sett flere merkelige rutevalg, som da jeg kjørte E6 fra Levanger til Stjørdal og bilen anbefalte en mange timer lang omvei vi Fosen, med ferge. Illustrasjon:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Vi har samme problemet på vei til hytta. Den skjønner ikke avstikkeren fra RV51 til Golsfjellet, og ber oss kjøre ett par mil omvei. Dårlig kartdata rett og slett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hårek

Et annet eksempel, fra Årdal til Luster. På vinteren er Tindevegen stengt, men dette var 29.Juli i fjor. Som vanlig, Google vet bedre.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

#5
Min treffer alltid bra, men mitt kart ser ikke ut som deres. Får også alltid 2-3 forslag til ruter på lengre turer, med tidsangivelse på kartet. Jeg har iDrive 8.5.

Men faktisk, oppe på hyttefeltet gjør den en liten feil, den vil ha meg til å krysse en skiløype. Betyr ikke noe, siden jeg vet hvor jeg skal og bare bruke rnavi for omtrentlig ankomsttid.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 12. april 2025, klokken 18:35Min treffer alltid bra, men mitt kart ser ikke ut som deres. Får også alltid 2-3 forslag til ruter på lengre turer, med tidsangivelse på kartet. Jeg har iDrive 8.5.

Jeg har og iDrive 8.5 med siste kart. Men som sagt opp til hytta navigerer den en omvei, og har opplevd en del tvilsomme valg på norgesturné i fjor. Du kan jo prøve å legge inn Storefjell resort via Gol som destinasjon og se om den velger korteste vei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alda

Verkar som BMW har sitt eget opplegg, borde vara nånstans man kan melde in fel? Annars kan man ju hoppas att din erfarenhet registreras "i skyen", och navigationen korrigeras:

"Navigasjonssystemet BMW Maps ble rullet ut i 2020 for kjøretøy med BMW Operating System 7. Med det skybaserte systemet blir ruteberegningen betydelig raskere og dessuten mer dynamisk ved at sanntidsinformasjon kombineres med prediksjonsmodeller. Datagrunnlage er i denne sammenheng HERE-kartet, beriket med den samlede kunnskapen til svermintelligensen for hele den tilkoblede BMW Group-flåten på over 14 millioner kjøretøy over hele verden. I BMW Cloud integreres ikke bare sanntidsdata, men det brukes også algoritmer fra maskinlæring, som ved å basere seg på langtidsdata beregner probabilistiske modeller for at bestemte trafikkfenomener skal skje. I skyen ligger også ekstra kontekstopplysninger om steder av interesse som for eksempel evalueringer, åpningstider og bilder. Med BMW Operating System 8 blir de digitale tjenestene for navigasjon, for parkering og lading integrert i fullt omfang og brukerorientert i det skybaserte systemet BMW Maps. Dessuten blir de intelligente funksjonene til BMW Maps ytterligere utbygd, for eksempel med funksjonen "lærende navigasjon", der BMW Maps på grunnlag av vanene til føreren lærer og forutser hvilken destinasjon føreren sannsynligvis vil kjøre mot som neste mål."
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Hårek

Sitat fra: alda på mandag 14. april 2025, klokken 15:07borde vara nånstans man kan melde in fel
Man kan registrere seg i MapCreator og legge inn endringer i kartet. Som man også kan med Google maps.
Har lagt inn flere endringer etter å ha blitt guidet inn på gang/sykkelveg og innkjøring forbudt. Og en plass hvor de ikke hadde 'koblet sammen' to veier, ble ledet på lang omvei og fant feilen ved å zoome helt inn på et veikryss.
Forøvrig burde BMW ConnectedDrive vært behjelpelig, men da jeg påpekte for dem at BMW appen ikke kan håndtere å legge inn destinasjon med koordinater fikk jeg bare beskjed om selv å kontakte Here. Men det er jo nytteløst.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

turfsurf

Da har jeg lagt inn endringer. Veien til hytta var bl.a merket som residential og deler av den "unpaved". Vil tro det ikke er optimalt
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA