Kan man gi Musk et signal, ved ikke å kjøpe siste modell Y?

Startet av Boge, fredag 24. januar 2025, klokken 23:31

« forrige - neste »

What-a-watt

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 19. mars 2025, klokken 07:33
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 19. mars 2025, klokken 07:26Fra artikkelen:

Kåringen avrunder et svært godt år når det kommer til bilsikkerhet, for alle de 67 bilene som Euro NCAP testet i 2022 oppnådde enten 4 eller 5 stjerner.

Av disse klarte hele 80 prosent toppscoren med 5 stjerner, noe som er ny rekord for Euro NCAP.

Ja vel, hvis du vil sitte i en Ioniq5 når det smeller så er det ditt valg. Hva du mener er godt nok driter jeg i.

Også fra artikkelen, men det hoppet du glatt over i ekte Trump stil:

"Teslas crossover SUV hadde den høyeste totale poengsummen av alle biler som er testet under Euro NCAPs siste og mest krevende protokoller.
Model Y oppnådde nesten perfekte 98 prosent for sikkerhetsassistentene som jobber med de kollisjonsforebyggende systemene, noe som er det høyeste noensinne registrert av det europeiske kollisjonsbyrået.
‒ Tesla Model Y er en imponerende utfører. Bilens «Safety Assist»-poengsum er den beste vi noen gang har registrert, og dens «Adult Occupant Protection»-poengsum på 97 prosent er den beste i 2022, sier Matthew Avery, Thatcham Researchs forskningsstrategisjef.
‒ Tesla har kommet med noen dristige påstander om å være supertrygge tidligere, og de holder virkelig det løftet. Når det gjelder den passive og aktive sikkerhetsytelsen til Tesla Model Y, er det ikke noe tryggere sted å plassere familien din. Takk til Tesla for det."
Teesten du refererer til er et sammensurium av EuroNCAP, det engelske magasinet "What Car?", og "Thatcham Research" (som iallfall jeg aldri har hørt om). Det ser ut som om det faktisk er "What car?" som står for "utnevnelsen"

Sjekk bildet

Men Tesla-historier generer jo klikk for Bil24.no

What-a-watt

Sitat fra: daktari på onsdag 19. mars 2025, klokken 08:26Modig å hevde "sikreste bilen" når man vet hvor mye fantombremsing det er. Lå bak en dansk Y på E6 nordover nylig, og han bremset hardt på alle de kjente stedene. Nok til at det kunne blitt krasj for en uoppmerksom sjåfør som lå for tett. BMW Driving Assistant hadde ingen problemer og holdt avstanden.
Fra 2023, men like aktuelt:

https://dinside.dagbladet.no/motor/klagestorm-mot-tesla/79622571

https://www.autoevolution.com/news/phantom-braking-crash-videos-shows-how-dangerous-and-avoidable-the-tesla-issue-is-208160.html

Jejl

Sitat fra: derwaechter på onsdag 19. mars 2025, klokken 07:42
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 19. mars 2025, klokken 07:33
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 19. mars 2025, klokken 07:26Fra artikkelen:

Kåringen avrunder et svært godt år når det kommer til bilsikkerhet, for alle de 67 bilene som Euro NCAP testet i 2022 oppnådde enten 4 eller 5 stjerner.

Av disse klarte hele 80 prosent toppscoren med 5 stjerner, noe som er ny rekord for Euro NCAP.

Ja vel, hvis du vil sitte i en Ioniq5 når det smeller så er det ditt valg. Hva du mener er godt nok driter jeg i.

Også fra artikkelen, men det hoppet du glatt over:

"Teslas crossover SUV hadde den høyeste totale poengsummen av alle biler som er testet under Euro NCAPs siste og mest krevende protokoller.
Model Y oppnådde nesten perfekte 98 prosent for sikkerhetsassistentene som jobber med de kollisjonsforebyggende systemene, noe som er det høyeste noensinne registrert av det europeiske kollisjonsbyrået.
‒ Tesla Model Y er en imponerende utfører. Bilens «Safety Assist»-poengsum er den beste vi noen gang har registrert, og dens «Adult Occupant Protection»-poengsum på 97 prosent er den beste i 2022, sier Matthew Avery, Thatcham Researchs forskningsstrategisjef.
‒ Tesla har kommet med noen dristige påstander om å være supertrygge tidligere, og de holder virkelig det løftet. Når det gjelder den passive og aktive sikkerhetsytelsen til Tesla Model Y, er det ikke noe tryggere sted å plassere familien din. Takk til Tesla for det."

Tesla topper liste over dødsulykker for nye biler i USA

https://www.aftenposten.no/norge/i/8qx7yd/tesla-topper-liste-over-doedsulykker-for-nye-biler-i-usa?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Bare tull!

https://www.youtube.com/watch?v=ksWGI3hdgwY

Øyvind.h

Fantombrems har resultert i ulykker. Det har jo eiere selv postet i Facebook-grupper med beskrivelse. I tillegg til utallige autopilot-videoer hvor førere krasjer fordi de ikke følger med. For egen del har jeg ikke opplevd farlige situasjoner med fantombrems da jeg hadde Tesla. Derimot var det i blant brå rykk i bilen som var ekkelt, og sjåfør/passasjerer skvetter. Sånne problemer forsvant med merkebytte.

Head-up display slik at du ytterst sjeldent må ta øynene fra veien hadde vært en god start mtp å gjøre bilen sikrere.
Sikring av bagasje ville antakelig også vært fornuftig. Bedre lys ville heller ikke vært feil, og kanskje bedre lys- og viskerautomatikk.
Sånne småting som gjør at en ikke havner i ulykken fremfor marginale forskjeller i utfall av ulykke.

Ut over det ser jeg at Y er mye dyrere for meg å forsikre enn andre biler i samme klasse. Om det skyldes at den er dyr å reparere, lengre reparasjonstid, høyere skadefrekvens eller annet vet jeg ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eisa01

Virker som en del her er ganske ubevisste på hva som skjer i verden

Er det greit å kjøpe bil fra en CEO som har deltidsjobb i dette regime? (Eller hovedjobb?)
Det er snakk om 35 000 ukrainske barn...
US 'deletes evidence' of Russia's kidnap of thousands of Ukrainian children

Sitat"The worst part of this is not that it screws up prosecution, that's bad. The worst part is that it screws up our active efforts to try to get the kids back across the front line, physically," they added

Gjentar meg selv, det er ikke sikkert, men det er en risiko at man ender opp med å stå på feil siden av historien hvis man kjøper Tesla nå

Sitat fra: eisa01 på lørdag 22. februar 2025, klokken 10:32Hvis de som har lyst på bilen venter til etter generalforsamlingen med å bestille, så er det en sjanse for at Musk blir kastet som CEO hvis salget er dårlig.

Med folk som er skeptiske på klimaendringer tar man gjerne forsikringsargumentet: Det er en viss sjanse for klimaendringer, så da blir det en forsikring å prøve unngå det.

Samme med Tesla og Musk nå: Det er en viss sjanse for at Musk bidrar til at demokratiet faller i USA, og at Russland får ta over Ukraina. Da kan man godt vente litt med et kjøp for å forhindre det?

Dieselgubben

Ja, mon tro hva som er viktigste parameter når jeg skal vurdere om en bil er sikker - anekdokter på elbilforum eller Euroncap som har sagt at forrige y har oppnådd den høyeste skåren i en krasjtest (2022). I tillegg flere tester hvor Y utmerker seg på BÅDE passiv og aktiv sikkerhet.

Men for alle del, la skammen ta overhånd og kjøp hvilken bil dere vil. Men gi f.. i å dømme andre for deres valg.

Rosstopher

Sitat fra: eisa01 på onsdag 19. mars 2025, klokken 12:47det er en risiko at man ender opp med å stå på feil siden av historien hvis man kjøper Tesla nå

Ja, det er en risiko at man kjøper en bil der sjefen står på feil side av historien. Det er også en risiko hvis man sender pengene sine til Kina eller Qatar. Jeg kjenner fine og flotte folk som kjøper biler hvor det sendes penger til alle tre stedene, uten at de trenger å dømmes for det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

VoltWay

Denne diskusjonen er håpløs. Om alle skulle kjøpt bilen med best sikkerhetsresultat så hadde det bare vært en bil på veien. Mange biler gjør det bra på NCAP og det er mindre forskjeller mellom de beste resultatene.

Model Y har kamera, ikkje Lidar, så det er mange tilfeller der den kan ende opp i en kollisjon der en bil med Lidar hadde stoppet.

Skal du absolutt kjøpe den sikreste bilen så må du se på ulykkesstatistikken, men ikke kom å påstå at andre ikke er opptatt av sikkerhet til mennesker ved å kjøpe noe annet enn Model Y.

Om en bil har veldig gode NCAP-resultat, men topper ulykkesstatistikken så er det statistikken som betyr noe.

eikerkongen

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 19. mars 2025, klokken 12:53Men for alle del, la skammen ta overhånd og kjøp hvilken bil dere vil. Men gi f.. i å dømme andre for deres valg.

Halleluja! Men dømmerne og godhetsposørene liker å vise sin rene samvittighet for omverdenen. Er det rart fora som dette blir mindre og mindre interessante å være i?

What-a-watt

Finnes nok fora som passer deg bedre enn dette*, men hyggelig at du allikevel stikker innom.

* For eksempel: teslarati.com (som nettopp fjernet mulighetene til å gi "tommel ned" i kommentarfeltene. Nå er det bare "tommel opp" som gjelder  :police: 

derwaechter

Sitat fra: eikerkongen på onsdag 19. mars 2025, klokken 13:26
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 19. mars 2025, klokken 12:53Men for alle del, la skammen ta overhånd og kjøp hvilken bil dere vil. Men gi f.. i å dømme andre for deres valg.

Halleluja! Men dømmerne og godhetsposørene liker å vise sin rene samvittighet for omverdenen. Er det rart fora som dette blir mindre og mindre interessante å være i?

Folk kan velge hva de vil, men da må de nok tåle å bli dømmt for sine valg. Hvorfor ikke?

Og forresten, han som sier "Men gi f.. i å dømme andre for deres valg" beskyldte meg for å "i ytterste konsekvens kan bidra til at mennesker mister livet ved å fraråde andre å kjøpe Model Y?"

Dette er kognitiv dissonans på usedvanlig høyt nivå.
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

derwaechter

Du husker hvem som beskyldte meg for å "bidra til at mennesker mister livet ved å fraråde andre å kjøpe Model Y"?

Tenkte meg det...
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

submarine

Sitat fra: derwaechter på onsdag 19. mars 2025, klokken 14:05
Sitat fra: eikerkongen på onsdag 19. mars 2025, klokken 13:26

Folk kan velge hva de vil, men da må de nok tåle å bli dømmt for sine valg. Hvorfor ikke?

Og forresten, han som sier "Men gi f.. i å dømme andre for deres valg" beskyldte meg for å "i ytterste konsekvens kan bidra til at mennesker mister livet ved å fraråde andre å kjøpe Model Y?"

Dette er kognitiv dissonans på usedvanlig høyt nivå.

Mange hatere her, husker dere denne?

What-a-watt

Hvem har funnet på definisjonen "Tesla-hatere", og hva er det motsatte? Ordet "hat" brukes veldig sjelden i Norge, men hyppig i USA. Det sier sitt.

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 19. mars 2025, klokken 14:54Hvem har funnet på definisjonen "Tesla-hatere", og hva er det motsatte? Ordet "hat" brukes veldig sjelden i Norge, men hyppig i USA. Det sier sitt.

Tesla hater er ett ord som kommer fra Tesla disipler og nå Trump tilbedere. Vi som ikke liker raseskille Trump eller nazi Elon kaller oss ikke Tesla hater.  Vi ønsker kun å støtte opp under demokratiske,humane krefter og et samfunn fritt for narrsisisme og andre psykiske sykdommer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA