Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan man gi Musk et signal, ved ikke å kjøpe siste modell Y?

Startet av Boge, fredag 24. januar 2025, klokken 23:31

« forrige - neste »

Boge

Jeg kommer mest sansynlig til å kjøpe denne når den kommer i andre konfigurasjoner. Hva Musk måtte gjøre er helt irrelevant. Jeg kjøper bil som passer mine behov.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod.
Rød Peugeot e208 GT-Line 2020 mod.
ex. Vokswagen ID.3 2023 mod, en uke var nok.

hELgenen

Det beste signalet man kan gi Elon Musk er jo nettopp å ikke kjøpe model Y.

Det er så drøyt det som skjer i USA om dagen at jeg faktisk sover dårlig.
Min spådom er at vi vil se cybertrucks kjøre inn i folkemengder som protesterer i USA innen 31.12.2026.
Mao at vi vil snart få USA sitt svar på det som skjedde på den himmelske freds plass.

eisa01

Hvis de som har lyst på bilen venter til etter generalforsamlingen med å bestille, så er det en sjanse for at Musk blir kastet som CEO hvis salget er dårlig.

Med folk som er skeptiske på klimaendringer tar man gjerne forsikringsargumentet: Det er en viss sjanse for klimaendringer, så da blir det en forsikring å prøve unngå det.

Samme med Tesla og Musk nå: Det er en viss sjanse for at Musk bidrar til at demokratiet faller i USA, og at Russland får ta over Ukraina. Da kan man godt vente litt med et kjøp for å forhindre det?

Magnus Hansen

Det er vel all grunn til å tro at etterspørselen etter denne bilen kommer til å bli redusert pga det som skjer i USA. Hvis man likevel er interessert i bilen og ikke trenger den umiddelbart, betyr jo det også at det sannsynligvis er lurt å vente. Tesla er kjent for å endre priser hyppig for å balansere tilbud og etterspørsel. Nå selger de til entusiastene som uansett skal ha det nyeste. Etterhvert vil jeg spå at de må sette ned prisene for å møte en sannsynlig lavere etterspørsel.

derwaechter

Ikke tale om å kjøpe Sieg Heil! bil.

Pinlig nok å kjøre rundt med gamle Model Y, selv om den er en god bil.
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

jokke

Sitat fra: derwaechter på mandag 17. mars 2025, klokken 18:04Ikke tale om å kjøpe Sieg Heil! bil.

Hvis du mener det du sier må du vrake bilen snarest, alt annet blir meningsløst pjatt

derwaechter

Sitat fra: jokke på tirsdag 18. mars 2025, klokken 20:50
Sitat fra: derwaechter på mandag 17. mars 2025, klokken 18:04Ikke tale om å kjøpe Sieg Heil! bil.

Hvis du mener det du sier må du vrake bilen snarest, alt annet blir meningsløst pjatt

Nei, nå har jeg begått feilen og kjøpt bilen (riktig nok før Musk gikk helt Maga bananas) og da hjelper det fint lite å tape masse penger nå på å vrake bilen. For å ikke snakke om miljøet.

Men, bruke minst mulig på Supercharger og Tesla verksted og, enda viktigere, fraråde andre fra å kjøpe Tesla er fornuftig.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Dieselgubben

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 18. mars 2025, klokken 22:06
Sitat fra: jokke på tirsdag 18. mars 2025, klokken 20:50

Nei, nå har jeg begått feilen og kjøpt bilen (riktig nok før Musk gikk helt Maga bananas) og da hjelper det fint lite å tape masse penger nå på å vrake bilen. For å ikke snakke om miljøet.

Men, bruke minst mulig på Supercharger og Tesla verksted og, enda viktigere, fraråde andre fra å kjøpe Tesla er fornuftig.

Du er klar over at du i ytterste konsekvens kan bidra til at mennesker mister livet ved å fraråde andre å kjøpe Model Y? Er det riktig at du, som eier en Tesla Y, skal misjonere mot den sikreste bilen i markedet? Som tillegg har innebygget masse smartness som pin to drive og mulighet til å begrense aks og makshastighet slik at poden ikke kjører seg ihjel? Kanskje du heller burde tenke at folk tar kvalifiserte valg ut fra egne forutsetninger og prioriteringer?

Jeg kan gi deg et hint, og det er å se på Ncap data på Tesla model Y og i tillegg kan du legge til at Juniper sannsynligvis blir sikrere. Så kan du sjekke Kia Ev6, Byd Tang, xpeng g6, Ioniq 5, byd sealion 7 (ikke testet enda, men Motor viser til test av Seal). MEB bilene skårer ok, men de er heller ikke like sikre som Y.

https://bil24.no/tesla-model-y-karet-til-arets-sikreste-bil

What-a-watt

Fra artikkelen:

Kåringen avrunder et svært godt år når det kommer til bilsikkerhet, for alle de 67 bilene som Euro NCAP testet i 2022 oppnådde enten 4 eller 5 stjerner.

Av disse klarte hele 80 prosent toppscoren med 5 stjerner, noe som er ny rekord for Euro NCAP.

Dieselgubben

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 19. mars 2025, klokken 07:26Fra artikkelen:

Kåringen avrunder et svært godt år når det kommer til bilsikkerhet, for alle de 67 bilene som Euro NCAP testet i 2022 oppnådde enten 4 eller 5 stjerner.

Av disse klarte hele 80 prosent toppscoren med 5 stjerner, noe som er ny rekord for Euro NCAP.

Ja vel, hvis du vil sitte i en Ioniq5 når det smeller så er det ditt valg. Hva du mener er godt nok driter jeg i.

Også fra artikkelen, men det hoppet du glatt over i ekte Trump stil:

"Teslas crossover SUV hadde den høyeste totale poengsummen av alle biler som er testet under Euro NCAPs siste og mest krevende protokoller.
Model Y oppnådde nesten perfekte 98 prosent for sikkerhetsassistentene som jobber med de kollisjonsforebyggende systemene, noe som er det høyeste noensinne registrert av det europeiske kollisjonsbyrået.
‒ Tesla Model Y er en imponerende utfører. Bilens «Safety Assist»-poengsum er den beste vi noen gang har registrert, og dens «Adult Occupant Protection»-poengsum på 97 prosent er den beste i 2022, sier Matthew Avery, Thatcham Researchs forskningsstrategisjef.
‒ Tesla har kommet med noen dristige påstander om å være supertrygge tidligere, og de holder virkelig det løftet. Når det gjelder den passive og aktive sikkerhetsytelsen til Tesla Model Y, er det ikke noe tryggere sted å plassere familien din. Takk til Tesla for det."

derwaechter

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 19. mars 2025, klokken 07:33

Ja vel, hvis du vil sitte i en Ioniq5 når det smeller så er det ditt valg. Hva du mener er godt nok driter jeg i.

Også fra artikkelen, men det hoppet du glatt over:

"Teslas crossover SUV hadde den høyeste totale poengsummen av alle biler som er testet under Euro NCAPs siste og mest krevende protokoller.
Model Y oppnådde nesten perfekte 98 prosent for sikkerhetsassistentene som jobber med de kollisjonsforebyggende systemene, noe som er det høyeste noensinne registrert av det europeiske kollisjonsbyrået.
‒ Tesla Model Y er en imponerende utfører. Bilens «Safety Assist»-poengsum er den beste vi noen gang har registrert, og dens «Adult Occupant Protection»-poengsum på 97 prosent er den beste i 2022, sier Matthew Avery, Thatcham Researchs forskningsstrategisjef.
‒ Tesla har kommet med noen dristige påstander om å være supertrygge tidligere, og de holder virkelig det løftet. Når det gjelder den passive og aktive sikkerhetsytelsen til Tesla Model Y, er det ikke noe tryggere sted å plassere familien din. Takk til Tesla for det."

Tesla topper liste over dødsulykker for nye biler i USA

https://www.aftenposten.no/norge/i/8qx7yd/tesla-topper-liste-over-doedsulykker-for-nye-biler-i-usa?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Dieselgubben

Sitat fra: derwaechter på onsdag 19. mars 2025, klokken 07:42

https://www.aftenposten.no/norge/i/8qx7yd/tesla-topper-liste-over-doedsulykker-for-nye-biler-i-usa?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Trump stil igjen ja,  selvsagt blant de verste Teslamotstanderne   :-1:

Fra samme artikkel:

"Tesla gjør det sterkt i kollisjons- og sikkerhetstester, så ulykkesfrekvensen skyldes trolig høy fart eller føreradferd, mener analytikeren bak undersøkelsen.
Tesla gjør det sterkt i kollisjons- og sikkerhetstester, så ulykkesfrekvensen skyldes trolig høy fart eller føreradferd, mener analytikeren bak undersøkelsen"

derwaechter

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 19. mars 2025, klokken 07:47
Sitat fra: derwaechter på onsdag 19. mars 2025, klokken 07:42

Trump stil igjen ja,  selvsagt blant de verste Teslamotstanderne   :-1:

"Tesla gjør det sterkt i kollisjons- og sikkerhetstester, så ulykkesfrekvensen skyldes trolig høy fart eller føreradferd, mener analytikeren bak undersøkelsen.
Tesla gjør det sterkt i kollisjons- og sikkerhetstester, så ulykkesfrekvensen skyldes trolig høy fart eller føreradferd, mener analytikeren bak undersøkelsen"

Bullshit. Jeg tviler ikke på at Tesla har høy passivt sikkerhet. En grunn til at jeg kjøpte bilen i sin tid.
Det fra Aftenposten var bare en annen aspekt som ikke skal undervurderes.
Og denne problemstillingen er noe Tesla aktivt bidra til med fokus på høy akselerasjon, performance modellere, ludicrous mode osv.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

daktari

Modig å hevde "sikreste bilen" når man vet hvor mye fantombremsing det er. Lå bak en dansk Y på E6 nordover nylig, og han bremset hardt på alle de kjente stedene. Nok til at det kunne blitt krasj for en uoppmerksom sjåfør som lå for tett. BMW Driving Assistant hadde ingen problemer og holdt avstanden.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: daktari på onsdag 19. mars 2025, klokken 08:26Modig å hevde "sikreste bilen" når man vet hvor mye fantombremsing det er. Lå bak en dansk Y på E6 nordover nylig, og han bremset hardt på alle de kjente stedene. Nok til at det kunne blitt krasj for en uoppmerksom sjåfør som lå for tett. BMW Driving Assistant hadde ingen problemer og holdt avstanden.

Fantombremsing er noe dritt og det er latterlig at de ennå ikke har funnet løsningen på det. Når det er sagt kan jeg ikke uten videre si meg enig i at det gjør bilen utrygg. Har du noen kilder som viser til ulykker pga fantombremsing? Som du selv skriver så vil det jo bare bli kollisjoner hvis den bak gjør feil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA