Kan man gi Musk et signal, ved ikke å kjøpe siste modell Y?

Startet av Boge, fredag 24. januar 2025, klokken 23:31

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 19. mars 2025, klokken 14:54Hvem har funnet på definisjonen "Tesla-hatere", og hva er det motsatte? Ordet "hat" brukes veldig sjelden i Norge, men hyppig i USA. Det sier sitt.

Ja, det sier sitt. Det sier at hat på norsk ikke kan oversettes til det engelske ordet hate. Det er ikke bare USA, som bruker ordet hyppig, det gjelder alle engelskspråklige land.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

derwaechter

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 20. mars 2025, klokken 07:26- Ikke relatert til sikkerhet, men klarer ikke å dy meg: Kjøper man Model bidrar man til demokratiets fall. Javel, enda en ny dag på Elbilforum.

Det var du som tok opp sikkerhet. Men uansett, det er faktisk sjelden at man så tydelig kan knytte en personlig kjøpsbesluttning til en sånn konsekvens, ja. Musks standing baserer seg til stor grad på Tesla. Når akjsen faller på nivå av andre bilselskaper vil det treffe ham og hans rykte (og dermed anti-demokratisk makt) helt direkte. Og salgstall har umiddelbar påvirkning på kursen.
Og det er virkleig ikke bare i Elbilforum folk tenker sånn. Ville tvert imot påstå at det er enda flere utenfor forumet som mener det.

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 20. mars 2025, klokken 07:26Jeg skal smile til alle surmulerne når jeg kjører rundt i min nye Model Y Juniper, den sikreste bilen i sin klasse laget av tyske arbeidere som stolt viderefører og utvikler europeisk industrikompetanse og genialitet.

Det er så fint. Skal kaste hjertet midt til deg, Elon style, når du kjører forbi.
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

knegg

Sitat fra: stue på fredag 21. mars 2025, klokken 12:53Det begynner å nærme seg krisetall for juniper modellen.
Jeg er helt overbevist om at det kommer store avslag på pris innen kort tid. Det må til for at noen skal klare å se bort fra det som pr i dag fermstår som et totalt umoralskt bilkjøp.

Jeg har ikke møtt en eneste oppgegående person som er villig til å kjøpe en ny model Y slik som verdenssituasjonen er sånn den er. Det eneste som kan redde salgstallene er enten at Musk trer ut av selskapet, eller at prisen blir dramatisk lavere.
Vanlige folk forbinder nå tesla med nynazisme og MAGA-bevegelsen, og da spesielt juniper modellen.
Så faktisk en splitter ny Y på veien i går. Så ganske bra ut. 👍

Tror du overvurderer hva folk syntes om Tesla. Og overvurderer hvor mye folk faktisk bryr seg om saker og ting.
2020 Model 3

Øyvind.h

Når vi ser protester, hærverk og angrep som sprer seg vil jeg ikke si at en bør undervurdere hva en blir møtt med i ny Y nå. Det kan fort bli værre enn det har vært.
Men Musk og Trump har mange supportere i Norge, så det er absolutt potensiale for litt salg her.

Jeg skjønner ikke at noen vil ha det imaget i Norge, som har helt andre verdier enn det Musk/Trump står for, men vi har yttringsfrihet så en må bare tåle at Y kjøperne ønsker seg et helt annet samfunn og verdensbilde enn det jeg ønsker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

Sitat fra: knegg på fredag 21. mars 2025, klokken 13:46Så faktisk en splitter ny Y på veien i går. Så ganske bra ut. 👍

Tror du overvurderer hva folk syntes om Tesla. Og overvurderer hvor mye folk faktisk bryr seg om saker og ting.
Vi får se hva tallene viser om 10 dager. Det må jo være noe når Tyskland-salget falt med 70%.

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. mars 2025, klokken 13:51Når vi ser protester, hærverk og angrep som sprer seg vil jeg ikke si at en bør undervurdere hva en blir møtt med i ny Y nå. Det kan fort bli værre enn det har vært.
Men Musk og Trump har mange supportere i Norge, så det er absolutt potensiale for litt salg her.

Jeg skjønner ikke at noen vil ha det imaget i Norge, som har helt andre verdier enn det Musk/Trump står for, men vi har yttringsfrihet så en må bare tåle at Y kjøperne ønsker seg et helt annet samfunn og verdensbilde enn det jeg ønsker.

Poenget er at folk flest ikke oppfatter at man får noe spesielt image av å kjøre Tesla, og at bilvalget ikke er et uttrykk for verdier eller hvilket samfunn og verdensbilde man ønsker seg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Øyvind.h

Og det er dette som er så radikalt forandret for Tesla på kort tid. Tesla har blitt noe folk flest knyttet til et image, og bilvalget har blitt en direkte illustrasjon av hva man støtter.
Det er jo ikke noe jeg har funnet på selv, det er noe jeg hører veldig tydelig blant venner, bekjente, kommentarfelt og haugevis av spørreundersøkelser. Det går igjen over alt, så det blir rent selvbedrag å late som noe annet nå.

Så kan en like det eller ei, men slik er det. Og det burde jo kanskje ikke overraske at resten av samfunnet ikke synes noe særlig om å sende en halv million til en person som jobber så intenst og brutalt med å endre verdenssamfunnet til noe mange ikke synes noe særlig om.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jokke

Sitat fra: Rosstopher på fredag 21. mars 2025, klokken 13:59
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. mars 2025, klokken 13:51Når vi ser protester, hærverk og angrep som sprer seg vil jeg ikke si at en bør undervurdere hva en blir møtt med i ny Y nå. Det kan fort bli værre enn det har vært.

Poenget er at folk flest ikke oppfatter at man får noe spesielt image av å kjøre Tesla, og at bilvalget ikke er et uttrykk for verdier eller hvilket samfunn og verdensbilde man ønsker seg.
Det beste er å overse/ikke respondere på hva sånne fjotter måtte lire av seg, De støtter vold og ødeleggelse for å få frem sine synspunkter.

knegg

Sitat fra: Øyvind.h link=msg=1162155Så kan en like det eller ei, men slik er det. Og det burde jo kanskje ikke overraske at resten av samfunnet ikke synes noe særlig om å sende en halv million til en person som jobber så intenst og brutalt med å endre verdenssamfunnet til noe mange ikke synes noe særlig om.

Nå eier Musk rundt 12%.
Norge eier i overkant av 1%.
Resten er ymse eiere og fond rundt om. Å si man sender en halv million rett i lommen på Musk er direkte misvisende og nærmer seg villedende løgn.

Musk er på godt og vondt imaget og frontfiguren til Tesla. Men mye av dette er nok medieskapt hysteri. En selvforsterkende sirkel der folk blir fortalt å ikke kjøpe Tesla, og så blir det sak når folk ikke kjøper Tesla, så kjøper ikke folk Tesla fordi det er negative oppslag om at folk ikke vil kjøpe Tesla. Og de som selger en Tesla blir oppsøkt av media og spurt hvorfor de vil selge sin bil.

Hvem vil kjøpe en av tidenes beste bil med denne form for medieomtale?
Bilen vi kjøper er til og med laget i Tyskland!
2020 Model 3

SurSnasen

Sitat fra: knegg på fredag 21. mars 2025, klokken 19:50Musk er på godt og vondt imaget og frontfiguren til Tesla. Men mye av dette er nok medieskapt hysteri. En selvforsterkende sirkel der folk blir fortalt å ikke kjøpe Tesla, og så blir det sak når folk ikke kjøper Tesla, så kjøper ikke folk Tesla fordi det er negative oppslag om at folk ikke vil kjøpe Tesla. Og de som selger en Tesla blir oppsøkt av media og spurt hvorfor de vil selge sin bil.

Men så er det jo nettopp det medieskapte hysteriet som har løftet Tesla opp i de høyder de er (eller var). Det er som ordtaket; "den som vil være med på leiken, må tåle steiken".

Speeder

Sitat fra: SurSnasen på fredag 21. mars 2025, klokken 20:10
Sitat fra: knegg på fredag 21. mars 2025, klokken 19:50Musk er på godt og vondt imaget og frontfiguren til Tesla. Men mye av dette er nok medieskapt hysteri. En selvforsterkende sirkel der folk blir fortalt å ikke kjøpe Tesla, og så blir det sak når folk ikke kjøper Tesla, så kjøper ikke folk Tesla fordi det er negative oppslag om at folk ikke vil kjøpe Tesla. Og de som selger en Tesla blir oppsøkt av media og spurt hvorfor de vil selge sin bil.

Men så er det jo nettopp det medieskapte hysteriet som har løftet Tesla opp i de høyder de er (eller var). Det er som ordtaket; "den som vil være med på leiken, må tåle steiken".
Ja. For det har sikkert ikke noe med at de muligens lager gode biler, eller evner å levere smarte løsninger for batteripakker både til private og energiselskaper. Eller noe annet positivt, er nok media som har løftet de frem, har jo utelukkende vært positive omtaler de siste 10+ årene.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Thalgar

Sitat fra: knegg på fredag 21. mars 2025, klokken 19:50
Sitat fra: Øyvind.h link=msg=1162155Så kan en like det eller ei, men slik er det. Og det burde jo kanskje ikke overraske at resten av samfunnet ikke synes noe særlig om å sende en halv million til en person som jobber så intenst og brutalt med å endre verdenssamfunnet til noe mange ikke synes noe særlig om.

Nå eier Musk rundt 12%.
Norge eier i overkant av 1%.
Resten er ymse eiere og fond rundt om. Å si man sender en halv million rett i lommen på Musk er direkte misvisende og nærmer seg villedende løgn.

Musk er på godt og vondt imaget og frontfiguren til Tesla. Men mye av dette er nok medieskapt hysteri. En selvforsterkende sirkel der folk blir fortalt å ikke kjøpe Tesla, og så blir det sak når folk ikke kjøper Tesla, så kjøper ikke folk Tesla fordi det er negative oppslag om at folk ikke vil kjøpe Tesla. Og de som selger en Tesla blir oppsøkt av media og spurt hvorfor de vil selge sin bil.

Hvem vil kjøpe en av tidenes beste bil med denne form for medieomtale?
Bilen vi kjøper er til og med laget i Tyskland!

Musk vil tvinga Ukraina til fred, trekka USA ut av NATO, er ansvarleg for at hundretusanar kjem til å dø i utviklingsland, har kasta tusenvis av forskarar og offentleg tilsette på gata over natta til dels ulovleg,leflar med høgreekstremisme og vil fjerna dommarar som påpeiker at det han og Trump driv på med er ulovleg. Hysteri? Knappast.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Stip

Man skal selvsagt få mene hva man vil uten å få tyn ("fjotter" osv). Men for en svært stor andel av potensielle kunder er faktisk kjøp av ny Y blitt sidestilt med å være likegyldig til et moralsk forfall i samfunnet. Dette er statistisk. Da blir det et signal man sender ut om man liker/bryr/skjønner det eller ikke.

For de som river seg i håret (om det er noe som helst igjen blant forummedlemmene) og føler seg maktesløs i møte med Gaza, Ukraina, mulig NATO-kollaps, autoritet over kunnskap, og lefling med ytre høyre blant verdens mest mektige mennesker er faktisk det å finne en annen bil enn Tesla noe av det mest betydningsfulle man kan gjøre som enkeltperson. Nå er det heldigvis kommet mange svært gode alternativ.

Ironisk nok virker Musk sin semi-lovlige "assistant to the president-rolle" til å øke populariteten til Tesla i konservative demografier (google f.eks siste tall for Texas!) mens nedgangen skjer på plasser som California, der man finner elektriske alternativ. Er jo en viss miljøeffekt i det også :)

jokke

Sitat fra: Stip på lørdag 22. mars 2025, klokken 08:37Man skal selvsagt få mene hva man vil uten å få tyn ("fjotter" osv). Men for en svært stor andel av potensielle kunder er faktisk kjøp av ny Y blitt sidestilt med å være likegyldig til et moralsk forfall i samfunnet. Dette er statistisk. Da blir det et signal man sender ut om man liker/bryr/skjønner det eller ikke.

For de som river seg i håret (om det er noe som helst igjen blant forummedlemmene) og føler seg maktesløs i møte med Gaza, Ukraina, mulig NATO-kollaps, autoritet over kunnskap, og lefling med ytre høyre blant verdens mest mektige mennesker er faktisk det å finne en annen bil enn Tesla noe av det mest betydningsfulle man kan gjøre som enkeltperson. Nå er det heldigvis kommet mange svært gode alternativ.

Ironisk nok virker Musk sin semi-lovlige "assistant to the president-rolle" til å øke populariteten til Tesla i konservative demografier (google f.eks siste tall for Texas!) mens nedgangen skjer på plasser som California, der man finner elektriske alternativ. Er jo en viss miljøeffekt i det også :)
Hva er egentlig en svært stor andel? Kom med dokumenterte tall på antall

Dieselgubben

Sitat fra: Stip på lørdag 22. mars 2025, klokken 08:37For de som river seg i håret (om det er noe som helst igjen blant forummedlemmene) og føler seg maktesløs i møte med Gaza, Ukraina, mulig NATO-kollaps, autoritet over kunnskap, og lefling med ytre høyre blant verdens mest mektige mennesker er faktisk det å finne en annen bil enn Tesla noe av det mest betydningsfulle man kan gjøre som enkeltperson.

Kan du være snill å forklare meg hvordan det at jeg kjøper Tesla bidrar til krig på Gaza, at Ukraina taper mot Russland og at USA melder seg ut av Nato?

Eller vridd på hodet, tror du at du ved å la være å kjøpe Tesla gjør at USA vil fortsette å være med i Nato? Eller at titusener ikke vil dø av aids?

Tror du at folk i Ukraina jubler for ditt valg om å ikke kjøpe Tesla? At de er deg takknemlig og sier  "Ja, han kunne ikke gjøre så mye, men i det minste kjøpte han nå ikke en Tesla". Eller at de som sulter i Afrika takker for ditt bidrag når du, en velfødd europeer født med sølvskje i munnen kjøper en annen elbil enn Tesla?

Sliter med å sammenhengene. For meg fremstår dette som meningsløs moralsk posering.

Trump er en demokratisk valgt president som gjennomfører akkurat det som er lovet og som han ble valgt på av det amerikanske folket. Selv om man skulle tving Musk til å fratre som Ceo eller måtte selge sin 12%, så vil ikke det forandre noe i forhold til disse sakene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA