Ingen lik standard for plassering av ladeluke

Startet av esan, mandag 17. februar 2025, klokken 15:24

« forrige - neste »

esan

En sak som irriterer er at elbiler kommer med forskjellig plassering av ladeluken. Noen i front, noen på høyre side foran, noen på venstre side bak osv. Selv innenfor samme merke er det slike forskjeller fra modell til modell!
Hvorfor kunne man ikke fått en lik standard? Dette har jo f.eks. betydning for hvor man velger å plassere ladeboksen hjemme i garasjen. Nå har jeg min ladeboks plassert på venstre side rett innenfor porten. Om min neste bil da har ladeluken foran på høyre side, må jeg investere i en lengre ladekabel, om jeg ikke skal måtte begynne å rygge inn i garasjen. For meg er dette tungvint fordi garasjen er ganske smal og trang. Da er det lettere å kjøre inn og rygge ut.

RJK

Nei, du trenger ikke kjøpe ny kabel i det tilfellet, du trenger bare rygge inn fremfor å kjøre front inn, så havner ladeluke rett for deg likevel.

Problemet kommer kun om du får luka ved vestre front eller høyre bake, men mest sannsynlig vil kabel rekke likevel om det bare er forskjell på om den er "fremme" på venstre siden av veggen. Er luka foran, så er også det beste da å rygge inn.

Er for min del bare bonus om jeg må rygge inn, for da kan jeg starte turen med å bare kjøre rett ut. Helst foretrekker jeg altså å rygge inn ved parkering, og det er og definert som det sikreste.

Ulempen kommer først dersom garasjen er så trang at du ikke kan velge side, men uansett må parkere samme vei hele tiden, for ikke å bli til plage for både deg selv og naboen.

Akkurat slik som jeg hadde det i en garasjerekke der plassene var så tett sammen, at man ikke kunne ha for brei bil, og likevel måtte inn på samme måten hver eneste gang.

Jeg måtte altså rygge inn, og måtte så nært at jeg måtte felle inn speilene akkurat når jeg passerte porten med speilet, og så måtte jeg felle det ut igjen før jeg kunne fortsette å krype inn så trangt at det var bare noen få cm fra at jeg skrapa opp lykta!

Kom jeg for langt ut, eller naboen ikke kjørte front inn og nært nok naboen på andre siden, ville jeg ikke kommet meg ut av bilen uten å lage cabriolet...! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2025, klokken 16:10Nei, du trenger ikke kjøpe ny kabel i det tilfellet, du trenger bare rygge inn fremfor å kjøre front inn, så havner ladeluke rett for deg likevel. (...)

TS skriver jo i sitt innlegg at det blir tungvint fordi garasjen er smal og trang, og at det er lettere å kjøre inn og rygge ut. Da er det ikke "bare" å rygge inn.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på mandag 17. februar 2025, klokken 16:30
Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2025, klokken 16:10Nei, du trenger ikke kjøpe ny kabel i det tilfellet, du trenger bare rygge inn fremfor å kjøre front inn, så havner ladeluke rett for deg likevel. (...)

TS skriver jo i sitt innlegg at det blir tungvint fordi garasjen er smal og trang, og at det er lettere å kjøre inn og rygge ut. Da er det ikke "bare" å rygge inn.
Øvelse gjør mester! ;)

Og med ryggekamera som de fleste elbiler har, så burde ikke det være et stort problem. Tenk hvor positivt det er å få mestringsfølelsen!

Som du ser av den første meldingen min, så hadde jeg nok langt trangere kår, så alternativet var å parkere utenfor i stedet. På den bilen jeg hadde da, var ikke ryggekamera påtenkt ennå!

Kan man kjøre inn, kan man også rygge inn, som sagt med mindre det gir faktiske problemer både for seg selv og andre!

Men klart, vil man heller bruke 2-5K på en kabel fremfor å øve seg på rygging, så vær så god.  :angel:
Bosted Oslo

esan

Nå var ikke poenget her å lære å rygge, men sette fokus på hvorfor det ikke kunne vært en felles standard for plassering av ladeluke.

RJK

Sorry at jeg spora av den gode diskusjonen!

Bare jeg som ser løsninger fremfor problemer, og blir veldig fokusert på det. Men ja, er enig i det som var poenget. Merker det egentlig mer på ladestasjonene, der jeg med min bil fort blir stående front inn, og derved ser i en murvegg, fremfor å få stått slik at jeg kan nyte utsikten, med ladeporten i fronten.

Må dog sies at noen steder står laderstasjonene "korrekt" for min bil, men ofte motsatt. Og ellers, at jeg på bl.a. Ionity fort blir stående med halve bilen utenfor feltet mitt, og noen ganger slik at det kan være litt dårlig plass til andre, som har ladeporten på annen plassering.

Dessverre er jeg ikke veldig optimistisk. Bilprodusentene virker ikke å ville gå "tesla style", men gjøre sin egen greie. Noen ganger fordi bilen produseres for land som kjører på feil side av vegen, og da ikke snur det rundt når de bygger for veier som er standard i de fleste land.

Og atter andre ganger, er det bare "fordi slik har vi alltid gjort det hos oss", med tanke på bensinlokk, og derved setter ladeporten samme sted.
Bosted Oslo

turfsurf

Ladeport på motsatt side av fører er jo bare idioti. Det beste er de få som har på begge sider.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gadgetman

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. februar 2025, klokken 22:15Ladeport på motsatt side av fører er jo bare idioti. Det beste er de få som har på begge sider.
Sannere ord har sjelden blitt skrevet!   

Trang garasje, og ladeuke på høyre side... 
Parkerer eg slik at eg kommer meg ut av bilen må eg legge meg over panseret på bilen når eg plugger inn ladekabelen.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

RJK

Sitat fra: Gadgetman på tirsdag 04. mars 2025, klokken 11:45
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. februar 2025, klokken 22:15Ladeport på motsatt side av fører er jo bare idioti. Det beste er de få som har på begge sider.

Parkerer eg slik at eg kommer meg ut av bilen må eg legge meg over panseret på bilen når eg plugger inn ladekabelen.
Få i gang induksjonslading, så slipper man hele problemet.

Kontakt for ladeledning må "degraderes" til reserveløsning, ev. for bil nr. 2/gjester og el-MC på anlegget hjemme.

Må riktignok ha ladeport enda ei stund til det også overtar for offentlig lading, men da er kanskje ikke plasseringen like kritisk, selv om standard plassering hadde vært det beste!
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Godt poeng, ja. Må bare lage hull i garasjeveggen og lage luke, sånn at du må gå ut av garasjen, og åpne opp luken i veggen og stappe i støpselet  ;D  ;)

Det verste er når Audi e-tron kom med ladeplugg midt på bilen, og hurtigladekabler ikke nådde frem.
Tesla Model Y                         2021-

Vollis47

EU klarte å lage standarder for størrelse og fasong på både bananer og agurker, men ikke for plassering av ladekontakt. Hvor fornuftig er det?
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Gadgetman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 12:53

Godt poeng, ja. Må bare lage hull i garasjeveggen og lage luke, sånn at du må gå ut av garasjen, og åpne opp luken i veggen og stappe i støpselet  ;D  ;)

Det verste er når Audi e-tron kom med ladeplugg midt på bilen, og hurtigladekabler ikke nådde frem.

Garasjen min er en del av et større anlegg, og eg tviler på at naboen blir så glad om eg lager et stort hull i veggen inn til hennes garasje og insisterer på at hun enten gir meg nøkkel eller lar den stå ulåst...   

Når det gjelder hurtigladere...   
Hater de som er satt opp kun med tanke på biler med ladeluke på høyresiden bak.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

edyrli

Høyre siden bak har vel blitt en slags standard for europeiske biler selv om det finnes noen unntak her også. Det er det mest hensiktsmessige med tanke på lading og gateparkering. Min spådom er at siden så pass mange nye biler nå har ladeporten på høyre siden bak så vil dette på sikt gå mot å bli en slags standard.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

TJV

Skal vel ikke lenger enn til Sverige før det er upraktisk med gateparkering og ladeluke på venstre side. Der kan man kun parkere på høyre side og ladeluke og blir ut mot veien. Så må man dra ledning rundt halve bilen for å plugge i. Er enig i at høyre side bak muligens er den beste løsningen da det også er bra med tanke på gateparkering i mange land. Underordnet blir vel de som velger å kjøre eller rygge inn på trange plasser. Muligens på ene forskjermen og andre bakskjermen visst bilen skal ha 2 ladeluker.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TJV på onsdag 05. mars 2025, klokken 12:05Skal vel ikke lenger enn til Sverige før det er upraktisk med gateparkering og ladeluke på venstre side. Der kan man kun parkere på høyre side og ladeluke og blir ut mot veien. Så må man dra ledning rundt halve bilen for å plugge i. Er enig i at høyre side bak muligens er den beste løsningen da det også er bra med tanke på gateparkering i mange land. Underordnet blir vel de som velger å kjøre eller rygge inn på trange plasser. Muligens på ene forskjermen og andre bakskjermen visst bilen skal ha 2 ladeluker.

Føler egentlig at Gadgetman sitt garasjeproblem er større enn gateparkeringsproblemet. Om en tar kabelen fra ladestolpen og bak bilen til venstre side så føler jeg ikke det er så uoverkommelig. Folk med garasjer på vegger inni relativt smale garasjer vil jeg tro kan være verre å håndtere. Du må jo uansett gå ut av bilen på venstre siden, så du trenger plass på venstre siden. I tillegg stikker jo speilet ut på sidene, så om kabelen stikker litt ut på siden på en vei så er jo ikke det så ille.... 

Uansett, Tesla-Bjørn Nyland lagte en nesten 30 minutter lang video, som jeg ikke har tenkt å se ferdig, på temaet. Bak på venstre side er den riktige plassen synes både jeg og han  :)

Klart siste versjon Tesla-ladere (V4) gjør jo at en kan lade uansett hvor porten er, men ikke alle ladere er sånn.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA