Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

Klykken

Leste et sted at det er lettere å få ytre høyre-folk med på laget da de som oftest er helt idiot og lettpåvirkelig, og at det er derfor Trump/Musk og likesinnede går etter slike folk for å sanke stemmer, og for å kunne ha innflytelse der de selv personlig ikke kunne gjort så mye (som i f.eks et land).

Og, foruten de som sitter på sosiale medier, forum og slikt og får Musk dyttet i trynet flere ganger daglig, tror jeg ikke hvermansen tenker så mye over at Musk er CEO i Tesla og at man indirekte gir han penger ved å kjøpe Tesla/Starlink/bruke superladerne.

Og, for dere som nekter å kjøpe Tesla vil vel heller ikke være å finne på superladere med deres ikke-teslaer? Det hadde i så fall vært deilig.  ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Otkristo

Til dere som tydeligvis har satt dere inn i Tysk politikk og Musk sin støtte til Afd.
Kan dere nevne de 3 viktigste «ytre høyre»  sakene Musk mener er viktig for Europa?

Bols

Sitat fra: Otkristo på mandag 27. januar 2025, klokken 14:48Til dere som tydeligvis har satt dere inn i Tysk politikk og Musk sin støtte til Afd.
Kan dere nevne de 3 viktigste «ytre høyre»  sakene Musk mener er viktig for Europa?
Hva er du usikker på? Om Musk støtter AfD? Om AfD er på ytre høyre fløy? Om nazisme er en høyre-orientert ideologi? Dette blir nok lettere om du bare sier hva du mener i stedet for å prøve å skjule det bak quiz-oppgaver.

Otkristo

Sitat fra: Bols på mandag 27. januar 2025, klokken 16:46
Sitat fra: Otkristo på mandag 27. januar 2025, klokken 14:48Til dere som tydeligvis har satt dere inn i Tysk politikk og Musk sin støtte til Afd.
Hva er du usikker på? Om Musk støtter AfD? Om AfD er på ytre høyre fløy? Om nazisme er en høyre-orientert ideologi? Dette blir nok lettere om du bare sier hva du mener i stedet for å prøve å skjule det bak quiz-oppgaver.
Sitat fra: Bols på mandag 27. januar 2025, klokken 16:46
Jeg er ikke usikker, men du klarer ikke svare på 3 enkle spørsmål om et tema du har sterke meninger om. Nazxst/Hxtler kortet bruker du med en gang.
Musk sin begrunnelse vedr støtte til Afd
1. «Sunn-fornuft»tilnærming til valg av energikilder. Sol og vind er ikke tiltrekkelig, spesielt uten mega/gigapacks. Atom- og kullkraft må leve paralellt i lang tid fremover.

2. Stoppe illegal innvandring og ja til en moderat innvandringspolitikk. Tyskland har strenge lover mot å forherlige naxismen og forbyr naxipartiet NSDAP og dens symboler. AfD opererer innenfor disse lovene

3. Mindre byråkrati og færre reguleringer som hindrer innovasjon og utvikling. Nei til dagens utgave av EU og ja til mer nasjonal råderett.

Er du uening i denne ytre høyre politikken?

Er du rasist og Naxi hvis du stemmer FRP? Finnes det idioter i alle partier?
Er du Stalinist/kommunist hvis du stemmer venstreorientert?
Er  du enig i hele partiprogrammet til det partiet du stemmer på?

Er jeg enig i alt som Musk mener? Nei.
Støtter jeg AFD. NEI.

daktari

Sitat fra: Otkristo på mandag 27. januar 2025, klokken 17:51
Sitat fra: daktari på mandag 27. januar 2025, klokken 17:11Et tilbakeblikk i historien. https://www.reddit.com/r/FluentInFinance/s/qBumjCOnom
Du glemte vedlegget:
Så du mener altså at det ikke er forskjell på:
-å støtte en aktiv ytre høyre multi-milliardær med enkelte nazi-sympatier og med egen propagandamaskin

Vs

- kjøpe produkter fra private firma fra et land som tapte en krig, som skiftet ut all ledelse, som rettsforfulgte ansvarlige med konsekvens dødsstraff for mange og som etter dette ble regnet som våre allierte?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

vinterdekk

Sitat fra: Otkristo på mandag 27. januar 2025, klokken 17:51
Sitat fra: daktari på mandag 27. januar 2025, klokken 17:11Et tilbakeblikk i historien. https://www.reddit.com/r/FluentInFinance/s/qBumjCOnom
Du glemte vedlegget:

Litt mer nyansert om Volkswagen sin mørke fortid med tvungen arbeidskraft og forbrytelser.

https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/article/volkswagen-1

Det står nederst i artikkelen at Volkswagen har vært i front blant tyske selskaper i å reparere skadene de påførte under nazi-perioden.

Volkswagen sin fortid forsvarer ikke ny-nazismen til Elon Musk.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Contango

Vet ikke om jeg synes VW er så relevant, men jeg har lenge syntes det er en merkelig forskjell på hvordan mange ser på Rødt som helt legitimt men et nazistparti som helt illegitimt. Historisk sett er pakken den samme men innpakkingen litt forskjellig. Hvorvidt de som er rasende på Musk derfor er like rasende på Dag Solstad er ikke helt klart for meg. Ikke at jeg er så entusiastisk over EM's merkelige adferd, men hva han faktisk mener er ikke så klart for meg det heller.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Øyvind.h

Uten at jeg har satt meg nøye inn i Rødt, så er vel grunntanken der demokrati og at folket skal ha kontroll. De påberoper gjennomføring med fredlige prosesser.

Musk og Trump vil i praksis overføre all makt og kontroll til seg selv og likemenn.
Demokrati er bare et skalkeskjul, for en ser forskjellene på hva de sier og hva de gjør.
Og fremgangsmåten er brutal i praksis. Til stor glede for de menneskene som typisk følger dem.

Eksempelvis når Trump lager sin egen bibel, men biskopen som oppfordret til omtanke kaller han ekkel. Ekstremt hard og nedlatende retorikk.

Musk på sin side forsøker i praksis å skape splid og kaos. Et par land har fått merke dette allerede, og fler kan regne med hans innblanding.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Contango på mandag 27. januar 2025, klokken 22:01Vet ikke om jeg synes VW er så relevant, men jeg har lenge syntes det er en merkelig forskjell på hvordan mange ser på Rødt som helt legitimt men et nazistparti som helt illegitimt. Historisk sett er pakken den samme men innpakkingen litt forskjellig. Hvorvidt de som er rasende på Musk derfor er like rasende på Dag Solstad er ikke helt klart for meg. Ikke at jeg er så entusiastisk over EM's merkelige adferd, men hva han faktisk mener er ikke så klart for meg det heller.
Kan du forklare  likhetene mellom stalinisme, et stalinistisk regime og marxistisk teori? Og så ta forskjellene mellom et putinistisk regime vs fascisme vs nazisme?

Ta gjerne Rødts partiprogram vs Hitlers 1930-program, det er kanskje viktigste.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Contango

Jeg har lest Rødts program. Og ja, de har sluttet med å beskrive hvordan folk de ikke liker skal "endres". Nå skal alle ha rettigheter, og "demokrati" står i annenhver setning uten at det er veldig klart hvem som skal stemme over hva. De stemte forøvrig under kulturrevolusjonen i Kina så vidt jeg husker i klasserommene om læreren skulle hives med hodet eller føttene først ut av vinduet.  Ytre høyre partier har så vidt jeg vet også sluttet å beskrive hva de vil gjøre med folk de ikke liker. Man var ikke like fintfølende på 30-tallet. Men i praksis det er ikke så pent i noen diktaturer - uansett de vakre ordene i partiprogrammene. Både Rødt og SV har jo vært særs entusiastiske både til eksvs Chavez og Fidel uten at det har vekket spesielt mye boikottvilje mot deres meningsfeller. Men boikottviljen er veldig stor andre veien.
Men jeg er altså ikke så glad i noen av ytterlighetene og liker heller ikke at Musk roter rundt i politikk som skaper så mye splid. Men jeg forstår fremdeles ikke helt hva han faktisk mener.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

turfsurf

Rødt er jo og det eneste partiet som vil slutte med våpenstøtte til Ukraina. Dvs la Putin vinne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Jeg gleder meg til å kjøpe Y-Performance. Helst i fra Berlin, slik at ingen blir sint på meg fordi jeg kjører kinesisk ::)

Enda et tilbakeblikk,
https://www.nettavisen.no/adolf-hitler/nazi-tyskland/gustav-krupp/da-usa-finansierte-hitler/s/12-95-3556952
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Klykken

Sitat fra: JorEl på tirsdag 28. januar 2025, klokken 15:23Jeg gleder meg til å kjøpe Y-Performance
Samme her. :D Tenker at om et års tid er riktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA