Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

daktari

AfD er også anti-elbil, tro det eller ei.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Kort fortalt, byråkrater sies opp med kort varsel eller mister sikkerhetsklarering. Nye komiteer som skal granske nedsettes og finner en ny sannhet.
Lojalitet og klakkører kommer inn. Propaganda-apparatet strammes til (Musk sin jobb).

https://www.aftenposten.no/verden/i/8qzv7E/donald-trump-lovet-gjengjeldelse-naa-kommer-den
Mine I-Pace videoer

daktari

Lengre sak om politiker og kje doser som snakker om å selge bilen sin pga Musk. Argumenter ryddig hin stortingspolitkeren fra H.
https://www.nettavisen.no/okonomi/hoyre-politiker-dropper-teslaen-vil-ikke-stotte-musk/s/5-95-2248617
Mine I-Pace videoer

runekm

Er fullstendig enig med trådstarter og andre her. Promoterte ivrig Tesla til alt og alle fra ca 2008 fram til for et par år siden. Dråpen for meg var Twitter-posten om angrepet på Paul Pelopsi. Da konkluderte jeg med at Elon Musk enten var stokk dum, gjennomført ondskapsfull, eller at han twitret ting i fylla. Etter den gang har ting dessverre bare blitt enda verre :(

Her er også en Facebook-gruppe som oppfordrer til boikott av Tesla:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61572578933055

Jejl

130 000 nye bestillinger av den nye Model Y de første 16 dagene i Kina.

Ellers så finner jeg det svært merkelig å basere et bilvalg på de politiske standpunktene til en som eier ca 13% av Tesla.

Øyvind.h

Det blir merkelig å trekke frem eierandel på 13% når vi alle vet hvor sentral Musk er i Tesla? Han er en del av Tesla merkevaren, CEO, med lønnspakke på flere hundre milliarder. Og han søker å eie mer og få enda mer kontroll.
Å kjøpe Tesla er direkte støtte til det Musk står for, det kommer en ikke utenom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

For meg utgjør Musk som person ca 0 % av bilmerket Tesla.

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. januar 2025, klokken 09:11Det blir merkelig å trekke frem eierandel på 13% når vi alle vet hvor sentral Musk er i Tesla? Han er en del av Tesla merkevaren, CEO, med lønnspakke på flere hundre milliarder. Og han søker å eie mer og få enda mer kontroll.
Å kjøpe Tesla er direkte støtte til det Musk står for, det kommer en ikke utenom.

Vi alle her på elbilforum ved kanskje sånt, men trur du folk flest vet hvilken stilling Musk har, hva han tjener og hvilke ambisjoner han har? Om man føler at å kjøpe Tesla er direkte støtte til Musk kommer nok an på hvor interessert man er i ovennevnte.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Basert på mengden artikler om temaet i de fleste større norske seriøse mediene tror jeg ikke mange kan ha unngått å se hva de støtter ved kjøp. Biltester som påpeker Musk-skammen, artikler om nye Y hvor halve artikkelen omhandler image og salgstall. Kommentarfelt som fylles opp av folk som er fly forbanna. Kjernen er at Musk=Tesla.

Men det er sikkert en del som ikke leser nyheter, en del som later som om de ikke vet hva de støtter, og en del som hevder at de på ingen måte støtter Musk selv om de velger å sende hundretusener til hans selskap.

Jeg tror derimot ikke så mange nordmenn vet nøyaktig eierandel i selskapet. Det er heller ikke nødvendig, for det blir jo misvisende uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Et åpenbart problem er vel at det faktisk fortsatt er mange som støtter både Donald og Elon og er helt enig i at Donald er innsatt av Gud. Ja, så galt er det, og Donald spilte jo selv på det i en tv sendt reklame!

Hva forholdet Donald og Elon angår så vil jeg bli meget overrasket om de fortsatt er venner når neste jul ringes inn, og Donalds stabssjef har allerede henvis Elon til en noe mer anonym sidebygning!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

runekm

Jeg tror en del av de som kjøper ny Tesla fra nå av, kommer til å bli overrasket over hvor negative reaksjoner de kommer til å bli møtt med for det valget. De som ikke er så politisk interesserte kommer sikkert til å bli veldig overrasket over det, men sannsynligheten er veldig stor for at folk vil komme til å anklage dem for å støtte fascisme. Man bør være forberedt på det, hvis man tar det valget.

Rosstopher

Sitat fra: runekm på mandag 27. januar 2025, klokken 11:49Jeg tror en del av de som kjøper ny Tesla fra nå av, kommer til å bli overrasket over hvor negative reaksjoner de kommer til å bli møtt med for det valget. De som ikke er så politisk interesserte kommer sikkert til å bli veldig overrasket over det, men sannsynligheten er veldig stor for at folk vil komme til å anklage dem for å støtte fascisme. Man bør være forberedt på det, hvis man tar det valget.

Nei, det syns jeg absolutt ikke man skal trenge å være forberedt på. Det har aldri falt meg inn å kritisere de som kjøpte VW etter dieselgate eller å de som kjøper kinesiske biler eller andre varer fra Kina. Hvorfor er det så viktig for enkelte å kunne gå rundt og kritisere andres valg?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. januar 2025, klokken 11:58
Sitat fra: runekm på mandag 27. januar 2025, klokken 11:49Jeg tror en del av de som kjøper ny Tesla fra nå av, kommer til å bli overrasket over hvor negative reaksjoner de kommer til å bli møtt med for det valget. De som ikke er så politisk interesserte kommer sikkert til å bli veldig overrasket over det, men sannsynligheten er veldig stor for at folk vil komme til å anklage dem for å støtte fascisme. Man bør være forberedt på det, hvis man tar det valget.

Nei, det syns jeg absolutt ikke man skal trenge å være forberedt på. Det har aldri falt meg inn å kritisere de som kjøpte VW etter dieselgate eller å de som kjøper kinesiske biler eller andre varer fra Kina. Hvorfor er det så viktig for enkelte å kunne gå rundt og kritisere andres valg?

Dette med fascisme og nazisme er nok for mange lang,lang,langt mer alvorlig enn kommunisme,Kina eller forsåvidt nesten hva som helst.

Ingen ville kjøpt bil av Utøya terroristen for å se det på den måten.

runekm

Er egentlig enig med deg - og jeg kommer ikke til å være den som sier noe - selv om det for meg er helt uaktuelt å kjøpe ny Tesla nå. Men samtidig tror jeg stemningen begynner å bli sånn at jeg tror det er sannsynlig at veldig mange av de som kjøper ny Tesla nå, kommer til å bli konfrontert på en ubehagelig måte om det valget.

vinterdekk

Sitat fra: Jejl på mandag 27. januar 2025, klokken 08:54130 000 nye bestillinger av den nye Model Y de første 16 dagene i Kina.

Ellers så finner jeg det svært merkelig å basere et bilvalg på de politiske standpunktene til en som eier ca 13% av Tesla.

Vel, for å si det på en annen måte. Er det greit at CEO og eier av 13% av selskapet er en nazi?

De siste dagers oppstyr med nazi hilsen på USAs presidentinnsettelse og videolink til valgarrangement hos AfD, har i alle fall fått meg til å bli overbevist om at Elon Musk er en farlig person. Tesla vil få ett bedre omdømme om han presses ut.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA