Nye Model Y kan nå bestilles i Norge. Levering i mars. Inneholder poll!

Startet av What-a-watt, fredag 24. januar 2025, klokken 10:10

« forrige - neste »

What-a-watt

Norge er et av veldig få europeiske land hvor Tesla-salget øker.  ::) Er det for det meste eksisterende Tesla-eiere som er kjøpere?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på fredag 30. mai 2025, klokken 13:34Norge er et av veldig få europeiske land hvor Tesla-salget øker.  ::) Er det for det meste eksisterende Tesla-eiere som er kjøpere?

Ja, det er veldig mange som har slaktet Tesla. Særlig Sverige og Canada (sistnevnte: 25% toll fra USA - sluttet å importere).
På tross av enormt røde tall, dersom en ser på rene elbiler (ikke-hybride), så er faktisk Tesla på topp enda. Det er bare det at det har kommet så mange gode konkurrenter, og at markedsandelen til elbiler fortsatt er ganske lav. Er jo ikke naturlig at Tesla skulle beholdt en så enorm markedsandel av elbil.

Har en følelse av at det er yngre folk som kjøper ny Tesla Model Y, og gjerne ikke den jevne 50-åring som har hatt Tesla i 10 år.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. mai 2025, klokken 14:11
Sitat fra: What-a-watt på fredag 30. mai 2025, klokken 13:34Norge er et av veldig få europeiske land hvor Tesla-salget øker.  ::) Er det for det meste eksisterende Tesla-eiere som er kjøpere?

Ja, det er veldig mange som har slaktet Tesla. Særlig Sverige og Canada (sistnevnte: 25% toll fra USA - sluttet å importere).
På tross av enormt røde tall, dersom en ser på rene elbiler (ikke-hybride), så er faktisk Tesla på topp enda. Det er bare det at det har kommet så mange gode konkurrenter, og at markedsandelen til elbiler fortsatt er ganske lav. Er jo ikke naturlig at Tesla skulle beholdt en så enorm markedsandel av elbil.

Har en følelse av at det er yngre folk som kjøper ny Tesla Model Y, og gjerne ikke den jevne 50-åring som har hatt Tesla i 10 år.
De 4 månedene er ikke like interessante som salget for mai og juni vil være. I Norge har jo salget tatt av igjen, men jeg ser ikke at andre klarer å plukke frem uoffisielle tall for de andre europeiske markedene. Vi må kanskje vente til seint i juni før vi får tall som viser om de henter seg inn igjen, flater ut eller fortsetter å tape.

Generelt virker det som aviser/webnyheter ikke har tatt innover seg produksjonsstansen, og det faller i narrativet til journalistene å skrike opp om Tesla-skam og Anti Elon-propaganda. Men det er først nå fremover vi virkelig får se om det holder vann, eller om Tesla kommer sterkt tilbake!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 30. mai 2025, klokken 14:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. mai 2025, klokken 14:11

De 4 månedene er ikke like interessante som salget for mai og juni vil være. I Norge har jo salget tatt av igjen, men jeg ser ikke at andre klarer å plukke frem uoffisielle tall for de andre europeiske markedene. Vi må kanskje vente til seint i juni før vi får tall som viser om de henter seg inn igjen, flater ut eller fortsetter å tape.

Generelt virker det som aviser/webnyheter ikke har tatt innover seg produksjonsstansen, og det faller i narrativet til journalistene å skrike opp om Tesla-skam og Anti Elon-propaganda. Men det er først nå fremover vi virkelig får se om det holder vann, eller om Tesla kommer sterkt tilbake!

Ja, det er sant. Venter en lenge nok sammenligner en også med dårlige tall og ikke fryktelig gode tall / ekstra-utleveringsmåneder. I tillegg vil kanskje Musk-tilbaketrekkingen fra DOGE og tid (tiden leger alle sår) hjelpe. Bare spør AP: Når en svindler bare har vært borte fra jobben et år, så kan han komme tilbake og være minister igjen.

Men det som og kommer litt bort fra "Tesla-killer"-nyheter er jo og NCAP og hjelpesystemer / auto-stoppesystemer bilene har...f.eks. evnen til å stoppe for kryssende syklist, eller bare at bilen foran stopper. Ser at data-chip-produsenten som ikke bruker egne chiper i bilen ikke helt er i verdenstoppen på det, om en skal dømme fra denne artikkelen: Kanskje noen fortsatt setter egen sikkerhet foran politikk.

RJK

Upps!

Ja, jeg tror jeg tegner denne inn på valget for "Mangler 3-sekundersregel, i praksis! ;)

Lav fart og så ligge alt for nært i utgangspunktet, og så ikke følge skikkelig med, er vel hovedsaken. Tviler på at de her har hatt på noe funksjon for "selvkjøring"/AP eller AAC her, som ville ha hindret eller i verste fall bare begrenset skadene.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 30. mai 2025, klokken 15:18Upps!

Ja, jeg tror jeg tegner denne inn på valget for "Mangler 3-sekundersregel, i praksis! ;)

Lav fart og så ligge alt for nært i utgangspunktet, og så ikke følge skikkelig med, er vel hovedsaken. Tviler på at de her har hatt på noe funksjon for "selvkjøring"/AP eller AAC her, som ville ha hindret eller i verste fall bare begrenset skadene.

En Tesla Model Y har fått en del kjeft for å stoppe når den ikke trenger å stoppe, men det hjelper en jo og når en faktisk må stoppe. Har selv merket hvor effektiv auto-stoppen er, selv om jeg hadde kontroll, bare ikke ville stoppe fullt så raskt  ;D

En Model Y kan stoppe på 36 meter fra 96 km/t til 0. Dette tilsvarer under 1,4 sekunder under tørre forhold, om bilen foran plutselig stopper i en fjellvegg/bil. Jeg tror ikke man ville klart å lage kjedekollisjon med 4 Tesla Model Y om en hadde prøvd en gang. I så fall måtte en skrudd av funksjonen, som selvsagt kan ha vært tilfelle for Xiaomi-bilen. Til og med en Kia e-niro fra 2019 har flotte auto-generering-bremse-funksjoner, som gjør at en ville slitt veldig med en 4-dobbel kræsj.

Har sett en del videoer fra NCAP som tyder på at det er stor forskjell mellom bilmodeller om hvor kjapt og god anti-crash-systemene er. Her er f.eks. en: https://youtu.be/7Fhgx9zOTtY?si=Kwl0-cuqZuUQqAkl

TESLA Model Y

RJK

Nå kjører jeg jo tvillingen til e.Niro, en 2019-modell Hyundai Kona. Og ja, jeg har fått kjenne på nødbremsen dens. Nådde igjen noen biler som stod stille før en rundkjøring og skulle til å bremse ned, men fant fort ut at bilen synes jeg var alt for treig! :D

Var vel noen saker (Kia og eller Hyundai) der folk har truffet biler i kø foran seg, fordi nødbrems visstnok ikke virker om farten er veldig lav.

Aner ikke om det er noe slikt på Teslaer også, men tror jeg hadde hørt om det om det er tilfelle. Eller kanskje sjåfører av Tesla og BMW/AUDI f.eks. ikke kjører så treigt, og derfor heller aldri vært i situasjoner der slikt kunne ha dukket opp! ;D
Bosted Oslo

What-a-watt

SitatEller kanskje sjåfører av Tesla og BMW/AUDI f.eks. ikke kjører så treigt, og derfor heller aldri vært i situasjoner der slikt kunne ha dukket opp! ;D

Rant: Når en diskusjonen i et selskap/sammenkomst begynner å dreie seg om biler, og Tesla kommer kommer på banen, så får man nesten alltid høre at Tesla-eiere kjører som tullinger. Tipper at 99% ikke har erfaring med bil med liknende fartspotensiale. Burde være krav på dokumentert erfaring, aldersgrense, og egen klasse på førerkortet på biler som akselerer fortere enn 6 sekunder 0-100! Med tilleggskrav om at man må klare å parkere riktig ved en Supercharger på mindre enn 3 forsøk! :D  :D

RJK

PS! Grensen var visst på 10 km/t, som vel er langt fra fart som trigger begrepet "råkjøring".

Var visst en paralellimportert Kia E-Niro.

https://elbilforum.no/index.php?topic=53395.0

http://www.tv2.no/v/1600320/ (PS! Video-innslag)
Bosted Oslo

What-a-watt

Sitat fra: Klykken på fredag 30. mai 2025, klokken 10:39Kjøpte meg Induction-felger. Passer bilen mye bedre synes jeg

Kan du sjekke om du har kamera-vasker på frontkamera?

Sitat

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 30. mai 2025, klokken 18:15PS! Grensen var visst på 10 km/t, som vel er langt fra fart som trigger begrepet "råkjøring".

Var visst en paralellimportert Kia E-Niro.

https://elbilforum.no/index.php?topic=53395.0

http://www.tv2.no/v/1600320/ (PS! Video-innslag)

På Tesla er det ca 5km/t.

Klykken

Sitat fra: What-a-watt på fredag 30. mai 2025, klokken 23:36Kan du sjekke om du har kamera-vasker på frontkamera?

Har i alle fall knappen for det på kameravisninga foran. Ikke sjekket fysisk da.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Charlie

Nye Y er min femte Tesla, og jeg har ikke vært helt trofast, så jeg har hatt en del andre merker innimellom. Y´en var ved utlevering uten anmerkninger. Jeg synes den er bare helt utrolig god å kjøre, og bilen er meget godt sammenskrudd. Altså ingen knirk eller lyder overhodet. Lydanlegget er meget bra. Det og det nye understellet er definitivt den beste endringen på bilen. Gleder meg til hver tur jeg. Klok av skade har jeg denne gangen foliert alt foran A-søylen i transparent, inkludert speilhusene. Jeg synes den gamle Y´en så helt ok ut, og den nye er like ok. Forbruket er fortsatt veldig lavt på en såpass sterk bil. Skulle jeg peke på noe som er negativt, så er det selvsagt det fallende omdømmet. Det har jo forsåvidt ikke noe med bilen å gjøre, men det er jo synd at mange heller faller for å kjøpe kinabiler, bare pga den "såkalte "skammen" (som jeg ikke kjenner på). Kinabilene kan teknisk være gode de, men hva når forhandlerne går dukken i konkurransen, eller produsenten trekker seg ut av det norske markedet fordi konkurransen blir for hard. Da står man kanskje med en kinesisk "Fisker" bil.... Det skjer nok ikke med Tesla.

turfsurf

Det var det da, Tesla står IMO i fare for å forsvinne helt grunnet den mislykkede satsingen på Cybertruck, lovnadene om FSD og fjaset til Elon Musk.

De større kinesiske selskapene er jeg ikke redd for forsvinner (BYD, Xiamo, Xpeng, Geely), selv om det ikke kommer på tale her i gården.

Men interessant å høre førstehåndserfaring fra ny Model Y eier, bra den har beholdt de gode kjøreegenskapene. Aktiv kjøring på fine veier har alltid vært en av styrkene til Model Y. Når den nå har fått mere komfort er det virkelig en kompetent pakke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. juni 2025, klokken 06:27Det var det da, Tesla står IMO i fare for å forsvinne helt grunnet den mislykkede satsingen på Cybertruck, lovnadene om FSD og fjaset til Elon Musk.
Det tviler jeg 100% på. Tesla er såpass veletablert og solid at det skal MYE til for at de forsvinner helt.

Sitat fra: Charlie på mandag 02. juni 2025, klokken 23:00Altså ingen knirk eller lyder overhodet. Lydanlegget er meget bra. Det og det nye understellet er definitivt den beste endringen på bilen.
Var null knirk i den forrige Y-en vi hadde også. Men det kom med tiden, etter fire år...
Lydanlegget er ellers ganske hinsides, helt enig.. :)
Bilen er ellers mye mer raffinert og behagelig i normal kjøring slik den er satt opp nå. Ved aktiv kjøring er den derimot litt vel duvende igjen, men normal kjøring gjøres 99% av tiden så det veier tyngst.

Med Induction-felgene ble den også mer rett etter min smak!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA