Nye Model Y kan nå bestilles i Norge. Levering i mars. Inneholder poll!

Startet av What-a-watt, fredag 24. januar 2025, klokken 10:10

« forrige - neste »

RJK

Funfact, salgstallet for Tesla var langt lavere for mai 24 enn mai 23, så salgsforskjellen lyver litt. Fra samme sak som bildet til ToWalkOrDrive stammer fra:

https://electrek.co/2025/06/03/tesla-tsla-sales-continue-crash-europe-clings-fluke-norway/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 04. juni 2025, klokken 10:27Funfact, salgstallet for Tesla var langt lavere for mai 24 enn mai 23, så salgsforskjellen lyver litt. Fra samme sak som bildet til ToWalkOrDrive stammer fra:

https://electrek.co/2025/06/03/tesla-tsla-sales-continue-crash-europe-clings-fluke-norway/

Samtidig er det veldig sært å sammenligne "second month of each quarter", siden det er veldig avhengig av logistikk. Det bør heller sammenlignes med hele kvartaler, siden det er siste måned i hvert kvartal som tradisjonelt har vært store måneder.

0% rente som utløper i slutten av juni gjør jo og at en ikke kan sammenligne med fjoråret, hvor det ikke var en slik kampanje, kombinert med ny modell.

Ser at juni tar av noe helt sinnsykt, om det fortsetter slik. Nå er vi litt over 2 dager inni måneden, og allerede 400 Model Y er utlevert... Dette samtidig som 43% sier de boikotter Tesla....wow...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. juni 2025, klokken 10:56
Sitat fra: RJK på onsdag 04. juni 2025, klokken 10:27Funfact, salgstallet for Tesla var langt lavere for mai 24 enn mai 23, så salgsforskjellen lyver litt. Fra samme sak som bildet til ToWalkOrDrive stammer fra:

Samtidig er det veldig sært å sammenligne "second month of each quarter", siden det er veldig avhengig av logistikk. Det bør heller sammenlignes med hele kvartaler, siden det er siste måned i hvert kvartal som tradisjonelt har vært store måneder.

0% rente som utløper i slutten av juni gjør jo og at en ikke kan sammenligne med fjoråret, hvor det ikke var en slik kampanje, kombinert med ny modell.

Ser at juni tar av noe helt sinnsykt, om det fortsetter slik. Nå er vi litt over 2 dager inni måneden, og allerede 400 Model Y er utlevert... Dette samtidig som 43% sier de boikotter Tesla....wow...
Ja, det var litt av poenget med den funfacten!

Nå har jo Tesla gått forbi salget i Norge for de 5 første månedene av året, for samtlige år tidligere, som vel egentlig sier mer. Var vel 8% opp fra samme periode i fjor, so og var en økning.
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 03. juni 2025, klokken 23:05Ja, i Norge er bilen (les Tesla) viktigere enn verdensfreden... :o

Ja det er jo bare fryktelig trist. Fin app og skjerm er mye mer viktig enn demokrati og fred.
Middelet mot angrep på demokratiet er mer kunnskap, ikke mindre. Ellers gjentar vi bare tragiske historiske hendelser på nytt. Hadde mediene belyst mer tydelig hva Musk har sagt og gjort, samt konsekvensene av dette, hadde kanskje flere valgt annerledes.

En liten trøst er at kjøperne er noen helt andre (mtp holdninger) nå enn tidligere, og at en stor del av befolkningen faktisk viser ryggrad på tross av at kun brøkdelen av Musks handlinger er belyst. Selv om det rett nok står bedre til i andre europeiske land enn Norge.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. juni 2025, klokken 16:05
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 03. juni 2025, klokken 23:05Ja, i Norge er bilen (les Tesla) viktigere enn verdensfreden... :o

Ja det er jo bare fryktelig trist. Fin app og skjerm er mye mer viktig enn demokrati og fred.
Middelet mot angrep på demokratiet er mer kunnskap, ikke mindre. Ellers gjentar vi bare tragiske historiske hendelser på nytt. Hadde mediene belyst mer tydelig hva Musk har sagt og gjort, samt konsekvensene av dette, hadde kanskje flere valgt annerledes.

En liten trøst er at kjøperne er noen helt andre (mtp holdninger) nå enn tidligere, og at en stor del av befolkningen faktisk viser ryggrad på tross av at kun brøkdelen av Musks handlinger er belyst. Selv om det rett nok står bedre til i andre europeiske land enn Norge.

Men nå har Musk ferdig med å kose med Trance ...shit kom på den nå... TRump + vANCE. Håper jeg får medalje.

Så nå kan alle kjøpe Tesla igjen.  ;)

hemi

Vingler frem og tilbake her ref rentekampanje Y

synes helt ærlig 567 for billigste med vinterhjul er ganske mye, har i dag en VW ID3 med større batteri enn Y og mer / bedre utstyr, men den er jo 3 år gammel nå, så da må jeg legge ca 307 i mellomlegg, og sliter med å overbevise meg selv om at dette er lurt, rentekampanjen gjør jo at den "effektive" bilprisen blir mye lavere, men det er fortsatt mye penger ned først årene.

Ved å gå fra VW til tesla får jeg også dårligere matrix lys, seter, parkeringssensorer, adaptiv cruise (bedre autopilit) stereo, skjerm, betjening og svingradius, men jeg får hengerfeste jeg kan trekke henger med lovlig, som er noe jeg ønsker, men det blir jo ganske dyrt hengerfeste.

Etter prøvekjøring virker støydemping bedre, og understell mykere, som til det bilen er tiltenkt til mer optimalt, får også 4x4 som egentlig ikke spiller så stor rolle for tiltenkt bruk, men sikkert er kjekt.

Selv om jeg regner inn fastrenteinnskudd vs nedbetaling lån og fullfinans i 3 år, er regnestykke litt hmm.

Vingle Vingle.

Lucaria

ToWalkOrDrive

Er kanskje ikke veldig rart at det er dyrere med Model Y enn ID3. Model Y er jo over 50cm lengre, er bredere og høyere osv.

What-a-watt

Tror ikke lengden har så stor betydning...

Lurer også på om knapper og hendler er så kostbart at det er økonomisk viktig å få dem erstattet med skjerm. Selv kjører jeg en TMS med en perfekt kombinasjon av hendler for gear, vindusviskere, rattregulering, lysbetjening, autopilot, etc. Og ikke minst en skjerm plassert foran føreren. Har fremdeles ikke sett noen nyere biler som har fjernet denne til fordel for bare én skjerm.

Ps. Knapper og hendler på TMS Legacy ble jo levert fra Mercedes Benz. Ergonomisk helt perfekt.

hemi

Sitat fra: Lucaria på søndag 08. juni 2025, klokken 11:42Dårligre stereo og dårligre skjerm og betjening?

ja bilen jeg har nå har ettermarkedsstereo, og vesentlig fler knapper og hendler, og fler skjermer, en i senter forran ratt og en i senter ala tm3,

har hatt hatt flere tms, model 3 perf, model Y perf før, men hatt litt pause nå, på prøvetur ville ikke cruisecontrol på hver gang, og samme med autopilot, kom litt på hvorfor jeg har hatt litt tesla fri.

har noen prøvd VW matrix vs de nye tesla matrix lysene? er de i nærheten av VW?

RJK

Sitat fra: What-a-watt på søndag 08. juni 2025, klokken 12:34Tror ikke lengden har så stor betydning...
Bilene klassifiseres (og prises) i forhold til hvilken klasse de går inn under, og det vil i praksis si at lengden har temmelig mye å si på hvor bilen forventes å ligge i pris-spennet.

Så er det jo endel andre momenter ellers, som gjør at noen prises lavt, og andre høyt, f.eks. etter merke og modell, batteristørrelse, utstyrsgrad/trimlevel etc.

Det betyr ikke nødvendigvis at en lengre bil er dyrere å produsere, bare at produsent/importør kan ta seg bedre betalt for en som ligger i en større bilklasse enn en annen modell!
Bosted Oslo

What-a-watt

Svaret mitt om "lengdens betydning" kommer fra innlegget:

SitatEr kanskje ikke veldig rart at det er dyrere med Model Y enn ID3. Model Y er jo over 50cm lengre, er bredere og høyere osv.

Altså bil i samme klasse. Selvsagt er det flere momenter som spiller inn, men her dreide det seg altså bare om lengde.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på søndag 08. juni 2025, klokken 16:11Svaret mitt om "lengdens betydning" kommer fra innlegget:

SitatEr kanskje ikke veldig rart at det er dyrere med Model Y enn ID3. Model Y er jo over 50cm lengre, er bredere og høyere osv.

Altså bil i samme klasse. Selvsagt er det flere momenter som spiller inn, men her dreide det seg altså bare om lengde.

??
En bil som er en halv meter er i samme klasse?

Er som RJK skriver at det er en vesentlig større bil.

turfsurf

Må ta med restverdien i regnestykket og. Om tre år er ID3 6 år og Y 3 med tilsvarende restverdi.

Y kjøpes først og fremst pga av mye plass og ganske komplett utstyrsliste (ja, vet noen insisterer på at HUD er viktig). Trenger man ikke dette så blir jo Y fort unødvendig dyr.

Når det gjelder Matrix lysene så har vi i4 med laser lys som går for å være av de bedre (om ikke beste) på markedet. Må si jeg ikke bryr meg nevneverdig når jeg bytter mellom de. Tesla har en tendens til å ha fjernlys på tidligere.

Når det gjelder HUD som vi og har på BMWen så kunne jeg brydd meg mindre...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 08. juni 2025, klokken 16:27
Sitat fra: What-a-watt på søndag 08. juni 2025, klokken 16:11Svaret mitt om "lengdens betydning" kommer fra innlegget:

??
En bil som er en halv meter er i samme klasse?

Er som RJK skriver at det er en vesentlig større bil.
Hva heter klassene, og hvor går skillene?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA