Elbiler i motorsport - og kanskje Formel 1?

Startet av Atle Gulbrandsen, onsdag 18. desember 2024, klokken 23:00

« forrige - neste »

Atle Gulbrandsen

Her kommer mitt første innlegg i dette forumet, blant annet fordi jeg har gått lei av å diskutere elbiler med mange på sosiale medier som har ulike ideologiske holdninger mot denne teknologien ;)

Jeg kommenterer til daglig Formel 1, kjører en bil med forbrenningsmotor i billøp og pleier å si at jeg er oppvokst på en diett bestående av eksos og bensin. Likevel har jeg blitt en stor elbiltilhenger, først og fremst på grunn av den vitenskapelige dokumentasjonen på at elbiler forurenser betraktelig mindre enn biler med en forbrenningsmotor.

Men hvordan vil dette påvirke bilsport, og ikke minst det mest kjente mesterskapet Formel 1?

Det har jeg skrevet litt om i denne kommentarartikkelen:
https://www.formel-1.no/2024/12/18/atle-gulbrandsen-formel-1-og-elon-musk/

Mvh
Atle Gulbrandsen
www.atlegulbrandsen.com
2021 Audi Q4 e-tron Edition One
2016 VW e-Up
2017 Audi RS3 LMS TCR

automat

Takk for en interresant artikkel. Jeg har et spørsmål rundt dette med at løpsbiler, særlig på grasrotnivå kommer til å forbli fossile.

Mange bilklasser har base i vanlige produksjonsbiler, og mange løpsmotorer har basis i en serieprodusert motor. Når bilprodusentene ettehvert lager færre og færre fossile modeller, så vil jeg kildetilgangen til både chassis og motor etterhvert dø ut. Da må både biler og motorer utvikles fra bunn av, fremfor å ta utgangspunkt i serieproduserte produkter. Og det vil jo være veldig kostnadsdrivende. Samtidig faller batteriprisene. Hvordan skal bilsporten klare å fortsette fossilt, sett i det perspektivet?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Atle Gulbrandsen

Godt spørsmål, og kanskje du har rett.

Akkurat nå er motstanden mot elbiler massiv på grasrotnivået i bilsport, både på grunn av manglende lyd, lukt, vibrasjon osv. + diverse ideologiske årsaker. Samtidig som både elbiler og hybridbiler i motorsport har vist seg å være veldig dyre.

Elbiler i motorsport har også noen andre ulemper som ikke er like problematiske på gata, nemlig vekt og svært kort rekkevidde med de hastighetene man har i bilsport.

Derfor er det nok deler av den proffe delen av motorsporten, som har støtte av bilfabrikker og importører, som på kort sikt vil være elektrisk, men selv på toppnivå har det vist seg å være dyrt og vanskelig akkurat nå. Men jeg tror det kommer flere elektriske mesterskap etter hvert.

Samtidig tror jeg motorsport på grasrotnivå vil være noe av det siste som blir elektrifisert, men det kan hende det tvinger seg frem til slutt.

Det hadde ikke vært meg i mot ;)

Mvh
Atle
2016 VW e-Up
2017 Audi RS3 LMS TCR

turfsurf

Hyggelig at du poster på forumet.

Jeg tror at motviljen mot elbiler i motorsport hovedsakelig er basert på den gode gamle frykten for endring. Så konstruerer man opp argumenter som understøtter dette.

Ellers vil kostnader før eller senere bli lavere for elbiler enn biler med forbrenningsmotor. Formel 1, rally osv er jo på mange vis ekstreme versjoner av dagens biler, og en form for forskningsplattform for produsentene. Denne rollen vil de jo miste hvis de ikke bytter til el. Når dette skjer er dog vanskelig å spå, jeg vil tippe nærmere 2040.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Når det gjelder høye kostnader for elbil, så kan dette endre seg.

Har inntrykk av at mye inne elmotorsport i dag er prototypebasert, som er dyrt. I vanlig motorsport er mange regler basert på hvor mye man kan endre på en standardbil/standardkomponent. Bl.a. for å begrense kostnader. Når elmotorsport kommer dit, så vil kostnadene reduseres.

Når det gjelder vekt og rekkevidde så vil etterhvert batteriutviklingen bedre situasjonen. Og i grener som har pitstop så kan man la batteribytte bli en del av pitstopen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Atle Gulbrandsen

Hei.

Enig i at det kan endre seg med kostnader etter hvert, og jeg tror ikke elektrifiseringen av bilparken betyr døden for bilsport, noe en del i miljøet hevder.

Jeg har i noen år nå forsøkt å argumentere for hvorfor det er viktig for bilsporten å være med på det grønne skiftet, både for å kutte utslipp, men kanskje mest av alt for å være en arena som kan utvikle og markedsføre teknologi som kan kutte utslipp i langt større skala. Og at dette er bra for anseelsen av all bilsport.

Det skjer mye interessant og nyttig når det kommer til karbonnøytrale drivstoff, hydrogen, hybridmotorer osv., men så vidt jeg kan forstå er det ennå ingen teknologi som matcher batterielektrisitet når det kommer til utslipp. Og med bedre og lettere batterier, andre råmaterialer, mer klimavennlig produksjon, mer fornybar energi osv., så tror jeg fortrinnet til elbilene bare vil bli større. Og da må bilsporten, etter min mening, henge med i svingene - bokstavelig talt.

Og takk for saklige svar. Det er dessverre langt mellom de saklige svarene når dette blir tema på sosiale medier...
2016 VW e-Up
2017 Audi RS3 LMS TCR

Øyvind.h

I racing gjør det meg null og niks at det er noe utslipp. Batteriene har ekstremt lavt energiinnhold og er ikke egnet for å erstatte flytende drivstoff slik vi kjenner racing i dag. For meg er racing sport og underholdning. Tenker en miljøbelastning kan en alltids vurdere om det er hensiktsmessig å sende flere hundre tusen til slike arrangementer, sende biler og team på kryss og tvers i verden osv. Utslippene rundt banen er mikroskopiske i det store bildet.
Elektrifisering av bilparken er viktig og riktig. Men innen racing? Egentlig ikke.
Selv om jeg ser poenget med teknologisk utvikling, interesse osv.

Jeg har sett noen Formel E løp, og for oss som startet med elbil for 10+ år siden når batteriene var knøttsmå er det jo litt underholdene at bilene ender med å trille "sakte" rundt banen for å spare energi til innspurten. Men det er jo ikke helt racing, selv om det rett nok forekommer noe sparekjøring i F1 også.
Om man vinner fordi man kjører sakte i dragsug, fordi det er eneste måten å kunne gi flatt jern på i avsluttende faser, er det ikke nok energi i bilen til kontinuerlig racing.

Å sause inn folk som Musk i diskusjonen ville jeg for øvrig styrt unna. Han har blitt en helt forferdelig person med groteske holdninger og handlinger, så det å trekke inn han i debatten blir bare ødeleggende for budskapet.

For øvrig har jeg sett mange løp på Viaplay og jeg synes dere gjør en god jobb med løp og kommentarer! Artig at vi har hatt nordmenn både i F3 og F2 inntil nylig, noe som har gjort at jeg har begynt å se litt på de løpene også selv om Dennis nå er ute.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Jeg tror en automatisk vil få flere elbil-klasser i billøp. I Norge mye større grad enn andre plasser sånn i nærmeste fremtid. F.eks. er det jo 48.000 Tesla Model 3 i Norge, som sikkert etter hvert kan bli interessante på banen. Ca 5000 av disse er Performance. Sistnevnte har jo 0-100 på under 3,5 sekunder, og tåler flere akselerasjoner.
En ser f.eks. på Laguna Seca-banen at de kjører fort, særlig de som er litt modifisert. Ville nok og funket på WRC med rette fjæring.
https://unpluggedperformance.com/ultra-red-2024-model-3-performance-sets-new-records-at-laguna-seca/

Batteriteknologien går jo veldig fort fremover, med stadig redusert kost per kWh. For at elbiler skal kunne brukes i rallycross og hvermansen-billøp tror jeg batterikosten må noen hakk ned til, f.eks. om 5 år. Ser det nevnes investeringer på batterier på 30-40 milliarder Euro i batterier, så jeg mener en kan forvente utrolig utvikling på 5 år, selv om beløpene har blitt litt lavere de siste par årene.
https://evboosters.com/ev-charging-news/global-investment-in-battery-technology-booms-amid-ev-surge/
Nå er en helt i overgangen på at det blir billigere å lage en elbil enn en bensinbil, så om 5 år vil det nok være betydelig lavere pris på en elbil enn bensinbil, selv uten noen subsidier til elbil. Da vil nok batteriforskningen bare fortsette, og tilgangen på brukte deler og biler øke, og folk vil kjøre dette på bane.
Rekkevidden vil og øke, sånn at det blir lettere å bruke slike biler i lengre løp. For rallycross og WRC trenger en jo ikke så enormt med rekkevidde, siden en kan lade mellom etappene. Ladehastigheten er jo oppe i 250.000 watt nå for "vanlige biler" som Kia EV6, så på 20 minutter er jo mye gjort.

En ser jo og biler som Kia EV6 GT med 585 hk https://www.kia.no/bil/ev6-gt
og Ionic 5 N, som har 650 hk
https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/ioniq-5-n/ytelse.html
Det bør jo være plass til klasser særlig for sistnevnte. Den siste får du og med "falsk giring" og lyd, for de med abstinenser.

Det vil jo og være litt kostnadsbesparende med deler når det er mindre som kan gå gale?

Når alt det er sagt så synes jeg jo som publikum det er litt mer livlig å se Formel 1 enn Formel E på TV sånn lyd-opplevelsesmessig. Det samme gjelder når jeg f.eks. er på Motorcenter Norway på Sokndal og ser bilene kjøre så føler jeg meg mer levende når det er en bensinbil enn en elbil som passerer. Kanskje de kan ha fake lyd også på utsiden  :D

Tror at en bare bør la dagens bensin-klasser leve, men samtidig åpne for nye klasser etterhvert som bilene er der til en ok pris. Bør ikke presses frem ennå. Bør nesten vokse frem av seg selv. Er jo veldig bra for utvikling av batterier osv om også racing-teamene legger penger i lette batterier - kunne vært egne klasser hvor alle kan komme med så lette batterier de vil med store pengepremier sponset av EU  :D .

Har ikke tro på dette med E-drivstoff, hybrid eller hydrogen. Batteriutviklingen går så fort at det ikke er vits å se på andre løsninger...sånn utenom for trailere og skip.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Hei Atle!

Så flott du har startet denne tråden. Til tross for at du er inne på veldig mange temaer, er jeg 99% enig med deh i alt. Til og med det at du referer mye til Musk, til tross for at hans galskap nå er gått over alle grenser. Før var hans galskap positiv.
Selv er jeg en utpreget "petrolhead", men har heiet på elbiler siden tidlig 2000-tall. Har ikke elbil da jeg har gammel bensinbil som jeg liker veldig godt og jeg kjører lite per år. Men for de aller fleste er elbil det en bør velge!

Atle Gulbrandsen

Øyvind: Jeg er helt enig i at utslippene fra bilsport isolert sett ikke har noen betydning for verdens klima. Det er som en dråpe i havet, og derfor tror jeg også de fleste bilsportmesterskap vil fortsette med forbrenningsmotor i uoverskuelig fremtid - fordi de fleste bilsportmesterskap kun er idrett og underholdning.

Samtidig eksisterer ikke bilsport isolert fra resten av samfunnet, og jeg tror derfor det er bra for all bilsport at man har miljø og kilma på agendaen, og gjør små grep som å innføre karbonnøytrale drivstoff, at noen mesterskap er elektriske osv. Blir bilsporten kjent som et miljø som gir blaffen i det grønne skiftet, så tror jeg ingen seriøse aktører ønsker å assosiere seg med dette miljøet.

Bilsport på toppnivå er gjerne annerledes, da dette - i tillegg til å være idrett og underholdning - også er en viktig arena for bilfabrikkene for å utvikle og markedsføre ny teknologi. Det er jo derfor det kjøres med hybridmotorer i Formel 1, at det nå skal innføres e-fuel, at mange bilfabrikker satser på Formel E osv.

Hvis bilsport ikke lenger sees på som en viktig arena for å utvikle og markedsføre teknologi, så vil det bli mye vanskeligere å opprettholde en profesjonell motorsport hvor tusenvis av mennesker har dette som yrke, og hvor de beste førerne tjener store penger.

Nettopp dette er en diskusjon akkurat nå i VM i rallycross. Rallycross var opprinnelig en "hobbysport", hvor noen, som Martin Schanche, klarte å leve at et overskudd av penger han skaffet selv (og kjørte biler de gjerne bygde og driftet selv), men hvor ingen var lønnet av et profesjonelt team eller en bilfabrikk. Så kom fabrikkene på banen, og plutselig ble rallycross et potensielt levebrød for unge talenter. Bilfabrikkene ville også gå over til elbiler rundt 2018, men av ulike årsaker skjedde ikke dette, og de trakk seg i stedet ut fra sporten. Så ble elbilene introdusert i 2022, men da var ikke fabrikkene særlig involvert og det konservative rallycrosspublikumet likte absolutt ikke elektriske biler. Derfor er det sterke krefter som ønsker å fjerne elbilene helt fra rallycross "for å få tilskuerne tilbake". Men da er det også svært usikkert om noen bilfabrikker ønsker å engasjere seg, og da er rallycross i så fall tilbake på et "hobbynivå" for de fleste.

Derfor er relevans til bilindustrien viktig for å opprettholde en profesjonell bilsport som gjør at unge talenter kan drømme om å få bilsport som levebrød, og derfor tror jeg også elektriske mesterskap som Formel E bare vil bli enda viktigere i fremtiden.

Personlig er jeg ikke så opptatt av utslippet i forbindelse med å flytte på for eksempel F1-sirkuset på kryss og tvers i verden. Jeg mener man må akseptere dette utslippet fordi F1 og bilsport på toppnivå eksisterer for en "større sak", nemlig å utvikle og markedsføre teknologi som kan kutte utslipp fra hele bilparken.

Formel E-løpene i dag er veldig forskjellige. Noen blir nærmest som sykkelritt, hvor ingen ønsker å ligge i tet også "eksploderer" løpet de siste rundene. Mens andre løp er mer full gass fra start til mål. Det forrige Formel E-løpet i Brasil er faktisk et av de beste billøpene jeg har sett på lenge. Årets biler går fort, det er massevis av forbikjøringer, interessant taktikk med attack mode (som gir mer effekt i noen sekunder), heftige krasjer og løpene er ofte ikke avgjort før på den siste runden. Jeg har selv vært på to Formel E-løp, og også testet en bil, og liker mesterskapet svært godt. At lyden er lavere synes jeg egentlig bare var behagelig.

Ellers enig i at Musk står for mye rart, men jeg brukte kun hans uttalelse om at "99 prosent av verdens biler vil være elektriske i fremtiden". Det har høyere troverdighet at han sier det enn at jeg sier det...

ToWalkOrDrive: Jeg håper du får rett med tanke på større tilgang til elbiler og lavere kostnader, slik at vi også kan få flere i billøp. Apropos Tesla Model 3, så går det tre slike i svenske STCC, men nå har promotoren til STCC kastet inn årene etter kun en sesong med elektriske biler, og det er ikke sikkert mesterskapet overlever. Fryktelig synd, etter min mening, for jeg tror den eneste muligheten til å få skandinaviske importører til å satse på racing igjen er at bilene er elektriske, men også STCC har møtt massiv motstand blant fansen. Også er jo ikke elbilsalget i Sverige i nærheten av det norske nivået, men jeg tror ikke det tar så lang tid før 9 av 10 nye biler i Sverige også er elektriske. Men dessverre kan det se ut som STCC er maks uheldige med timingen.

Dette med underholdningsverdien av forbrenningsmotor vs. el er ganske interessant. Det er utvilsomt sånn i dag at de fleste som ser på billøp foretrekker forbrenningsmotorer, men personlig bryr jeg meg lite om lyd og drivlinje. Og jeg ser ikke bort i fra at dette kan endre seg med den oppvoksende generasjon. Eller så blir man nødt til å lage kunstig lyd om man skal kjøre billøp med elbiler, det kan funke det også.

Og veldig enig med deg at man ikke bør "presse frem" for mye elbiler i bilsport ennå, da motstanden fortsatt er massiv. Noen av de elektriske mesterskapene har allerede gått dukken, men Formel E lever tilsynelatende i beste velgående.

Og hvis man kan få en merverdi fordi bilene er elektriske, så tror jeg man kan er på rett vei. I Norge lanseres det neste år et gokartmesterskap som heter "Gokart for alle", hvor deltakerne ikke trenger å kjøpe sitt eget utstyr, men hvor de kommer til banen med hjelmen under armen, også er det et selskap som drifter de elektriske gokartene som brukes. Om dette mesterskapet på sikt kunne hatt for eksempel en NM-finale midt i Oslo-sentrum med direktsending på NRK, så hadde de tilbudt noe som klassene med forbrenningsmotorer ikke har, og da hadde det plutselig blitt veldig attraktivt å kjøre den elektriske klassen.

Ketill: Takk for støtten!
2016 VW e-Up
2017 Audi RS3 LMS TCR

turfsurf

Mener dette med forbrennings motorer vs el motorer handler mest om å være i takt med tiden. Er ikke mang løp med hest og kjerre lengre heller. F1 har vært en spydspiss i teknologi, og når forbrenningsmotorer blir en nisje vil det virke rart å bruke de i F1. Vi ser det allerede, det blir en gradvis overgang.

Ellers enig i at selve utslippene fra løpene er en dråpe i havet, men det handler om signalet man sender. F1 har jo allerede satt i gang mange tiltak for å redusere klimafotavtrykket fra sirkuset.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Hei Atle! Jeg gar fulgt din karriere et oar tiår eller mer, først som en begavet racerbilfører internajonalt og siden som F1- journalst. Har alle år vært like imponert over din innsikt, engasjement og entusiasme og at du har "yrkesbakgrunn". Og nå når du har så modne og gode tanker om ny teknologi samtidig med din kjærlighet til det gamle, så blir jeg helt overveldet. Det eneste jeg ikke er helt enig med deg er lydaspektet, den fantastiske lyden fra for eksempel en Ferrari fra tidlig sekstitall og med V12.
Ellers er jeg imponert over dekningen av F1 på Viaplay. Der har du fantastiske kolleger med flere tiårs erfaring og kunnskaper og som er på samme høye nivå som deg og hver av dere med sitt særpreg. Så takk til dere alle!

Atle Gulbrandsen

Tusen takk for det, Ketill.

Jeg mener det er viktig å ha et åpent sinn til ny teknologi, også i motorsport, selv om denne teknologien er litt annerledes. Min grunnholdning er en sterk tro på vitenskap. Når det er en så sterk konsensus i vitenskapen om at vi må kutte utslipp, og at den beste måten å kutte utslipp i transportsektoren på er en storstilt elektrifisering, så tror jeg på dette - uansett hvilke følelser jeg eller andre måtte ha for forbrenningsmotoren.

Derfor mener jeg det er viktig at i hvert fall deler av bilsporten er med på denne teknologiutviklingen.

Jeg synes også lyden av gamle F1-biler er heftig, men jeg husker tilbake på løp hvor jeg kunne være helt ør i hodet etter en dag på F1-banen. Og det er jo et paradoks at man måtte ha ørepropper hvis man satt på tribunen. I dag er lyden fra en F1-bil lavere, og man trenger ikke lenger ørepropper. Men lyd har aldri vært det mest fascinerende med bilsport for meg. Jeg er mest fascinert av det å kjøre en racerbil (og noen av de heftigste racerbilene jeg har kjørt har vært elektriske), og det å se god kjøring og spennende racing (noe du får mye av i Formel E, for eksempel).

Det er heller ikke til å stikke under en stol at bilsport blant mange har et litt "umoderne" image, spesielt i Norge. Det har alltid irritert meg, for bilsport på toppnivå internasjonalt er alt annet enn umoderne. Men for å ikke bli sett på som umoderne så tror jeg det er viktig å omfavne ny teknologi. Eller som turfsurf skriver; å være i takt med tiden. Det er kjempeviktig, etter min mening.
2016 VW e-Up
2017 Audi RS3 LMS TCR

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Atle Gulbrandsen på torsdag 19. desember 2024, klokken 23:07Tusen takk for det, Ketill.

Jeg mener det er viktig å ha et åpent sinn til ny teknologi, også i motorsport, selv om denne teknologien er litt annerledes. Min grunnholdning er en sterk tro på vitenskap. Når det er en så sterk konsensus i vitenskapen om at vi må kutte utslipp, og at den beste måten å kutte utslipp i transportsektoren på er en storstilt elektrifisering, så tror jeg på dette - uansett hvilke følelser jeg eller andre måtte ha for forbrenningsmotoren.

Derfor mener jeg det er viktig at i hvert fall deler av bilsporten er med på denne teknologiutviklingen.

Jeg synes også lyden av gamle F1-biler er heftig, men jeg husker tilbake på løp hvor jeg kunne være helt ør i hodet etter en dag på F1-banen. Og det er jo et paradoks at man måtte ha ørepropper hvis man satt på tribunen. I dag er lyden fra en F1-bil lavere, og man trenger ikke lenger ørepropper. Men lyd har aldri vært det mest fascinerende med bilsport for meg. Jeg er mest fascinert av det å kjøre en racerbil (og noen av de heftigste racerbilene jeg har kjørt har vært elektriske), og det å se god kjøring og spennende racing (noe du får mye av i Formel E, for eksempel).

Det er heller ikke til å stikke under en stol at bilsport blant mange har et litt "umoderne" image, spesielt i Norge. Det har alltid irritert meg, for bilsport på toppnivå internasjonalt er alt annet enn umoderne. Men for å ikke bli sett på som umoderne så tror jeg det er viktig å omfavne ny teknologi. Eller som turfsurf skriver; å være i takt med tiden. Det er kjempeviktig, etter min mening.

Jeg 100% enig med deg i alt du skriver! Jeg har vært på ett F1 løp på Spa og 40 minutter trening i Monaca i svingen før tunnelen. Det slo meg at det var dårlig flyt i kjøringen i denne svingen. Lyden fra dagens biler er jo ellers ikke noe å rope hurra for. I filmen Grand Prix (60-tallet) var det mye fin billyd. Men jeg skjønner også at det kan bli vel mye i din jobb og rent sagt helsefarlig.
Selv var jeg så heldig å kjøre på diverse baner i Norge, Sverige og tre dagers kurs på Nurburgring fra 1990 til 2004. I min BMW 518 79 med egentrimmet M10B20 og to doble Webere, 145 hk ved 6000 og 129 ved 7500 o/min og Ansa og senere Simons eksos. Deilig lyd når jeg hver dag dro den opp i 8000 (noen sekunder).
Bilsporten vil sikkert gradvis bli modernisert av alle grunner du peker på!

Electric cars in Norway

SitatMen for å ikke bli sett på som umoderne så tror jeg det er viktig å omfavne ny teknologi.
Atle :+1: nettopp, det er der det ligger.

Skikkelig god artikkel du skrev .. jeg heier på deg 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA