Elbiler i motorsport - og kanskje Formel 1?

Startet av Atle Gulbrandsen, ons 18. des 2024, kl. 23:00

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Atle Gulbrandsen på tor 19. des 2024, kl. 23:07Tusen takk for det, Ketill.

Jeg mener det er viktig å ha et åpent sinn til ny teknologi, også i motorsport, selv om denne teknologien er litt annerledes. Min grunnholdning er en sterk tro på vitenskap. Når det er en så sterk konsensus i vitenskapen om at vi må kutte utslipp, og at den beste måten å kutte utslipp i transportsektoren på er en storstilt elektrifisering, så tror jeg på dette - uansett hvilke følelser jeg eller andre måtte ha for forbrenningsmotoren.

Derfor mener jeg det er viktig at i hvert fall deler av bilsporten er med på denne teknologiutviklingen.

Jeg synes også lyden av gamle F1-biler er heftig, men jeg husker tilbake på løp hvor jeg kunne være helt ør i hodet etter en dag på F1-banen. Og det er jo et paradoks at man måtte ha ørepropper hvis man satt på tribunen. I dag er lyden fra en F1-bil lavere, og man trenger ikke lenger ørepropper. Men lyd har aldri vært det mest fascinerende med bilsport for meg. Jeg er mest fascinert av det å kjøre en racerbil (og noen av de heftigste racerbilene jeg har kjørt har vært elektriske), og det å se god kjøring og spennende racing (noe du får mye av i Formel E, for eksempel).

Det er heller ikke til å stikke under en stol at bilsport blant mange har et litt "umoderne" image, spesielt i Norge. Det har alltid irritert meg, for bilsport på toppnivå internasjonalt er alt annet enn umoderne. Men for å ikke bli sett på som umoderne så tror jeg det er viktig å omfavne ny teknologi. Eller som turfsurf skriver; å være i takt med tiden. Det er kjempeviktig, etter min mening.

Her er det en som kjører bak en Hyundai Ioniq 5-N, hvor N er svært viktig. Tydeligvis mulig å holde god fart med den på noe som ser ut som Nordsløyfen.

https://www.facebook.com/share/r/1893TxzCd5/

Radial

Ionic 5N er virkelig ett friskt pust og med tilsynelatende gode egenskaper på bane.

Synd man ikke får Hengerfeste på den, tett på den ultimate familieracer'n🥳
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på ons 11. mar 2026, kl. 00:28Ionic 5N er virkelig ett friskt pust og med tilsynelatende gode egenskaper på bane.

Synd man ikke får Hengerfeste på den, tett på den ultimate familieracer'n🥳

Wow, det er jo en gigant-tabbe av Hyundai med tanke på Norge.

Radial

Ja det er veldig dumt.

Bare gamle YP som er i samme gate med HF, men der er seter og understell ikke satt opp for racing som 5N, og Nye YP har fiksa seter og adaptivt understell, men den mangler nå Trackmode 🙈

Nye 3P har Trackmode, men ikke HF igjen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA