Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leveringstid ifra reservasjon?

Startet av Gjermund, søndag 30. desember 2012, klokken 11:08

« forrige - neste »

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016


Nuvolari

Sitat fra: paracord på lørdag 02. februar 2013, klokken 15:53
Det er håp! Tesla har økt produksjonstakten betraktelig, se mere her: http://green.autoblog.com/2013/01/25/tesla-model-s-production-reaches-400-cars-a-week-capacity/
De har ligget på 400 i uken en god stund. Jeg blir ikke overrasket om de har økt takten ytterligere. Det og mer til får vi vel vite på kvartalstallfremleggelsen 11 februar. Dersom de nå f.eks har økt til 500 i uken vil fort aksjekursen kunne stige litt. Og vi får bilene våre tidligere enn antatte. Tesla har alt å tjene på å få bilene raskt ut. Jeg tror mer på at vi får bilene tidligere enn antatt enn senere. 
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Havebigfun

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 02. februar 2013, klokken 18:05
Sitat fra: paracord på lørdag 02. februar 2013, klokken 15:53
Det er håp! Tesla har økt produksjonstakten betraktelig, se mere her: http://green.autoblog.com/2013/01/25/tesla-model-s-production-reaches-400-cars-a-week-capacity/
De har ligget på 400 i uken en god stund. Jeg blir ikke overrasket om de har økt takten ytterligere. Det og mer til får vi vel vite på kvartalstallfremleggelsen 11 februar. Dersom de nå f.eks har økt til 500 i uken vil fort aksjekursen kunne stige litt. Og vi får bilene våre tidligere enn antatte. Tesla har alt å tjene på å få bilene raskt ut. Jeg tror mer på at vi får bilene tidligere enn antatt enn senere.
Mytedannelsen er jo bedre med litt ventelister- jeg tror Tesla ikke har som ambisjon å kjøre ventelisten i 0.  Ventelisten illuder liksom suksess- ihvertfall for bilkjøperne- som må vente... Økonomer ser dette sikkert mere differensert 8)

Lanber

Helt riktig, å vente på noe skaper forventninger. Man går å gleder seg.
TM har nok dette direkte og mer indirekte som mål da de til nå ikke har vært i nærheten av å kunne dekke behovet med produksjonskapasitet og også ønsker å skape det imaget at produketet er verdt å vente på.

Vi har tatt et valg og kjøpt et så etterspurt produkt at vi må vente, ja flere har ventet mange år. Det skaper enorme forventninger.

Se 1-2 år frem i tid og jeg tipper det vil fremdeles være ventetid og at bilen lages på spec fra kunden. Da blir det fort 2-3 mnd leveringstid.

Håper jeg får bilen i 2013!

Cobos

Det ser ut til å være en utbredt oppfatning på TMC at Tesla ønsker at Model S lages etter spec og med ca. 2-3 mnd ventetid selv når de har kjørt ned køen sin. Dermed blir det omtrent som å bestille en hvilken som helst annen ny bil i Norge, man venter noen måneder.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Havebigfun

Jeg tror Tesla har et ønske å skille seg ut- Apple som forbilde hvor det er enorm hype rundt lansering av hvert nytt produkt. Jeg tviler på om de er interesserte i å ha de samme ventetidene som andre leverandører.
Jeg håper at de ønsker å skille seg ut på annen måte også- nemlig knirkefritt oppfølging av feil og mangler og gratis oppgradering av softwaren som er vesentlig viktigere enn i fossilbiler fordi man også "konkurrerer" med ipadutviklingen- vi får se...

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på søndag 03. februar 2013, klokken 11:04
Jeg tror Tesla har et ønske å skille seg ut- Apple som forbilde hvor det er enorm hype rundt lansering av hvert nytt produkt. Jeg tviler på om de er interesserte i å ha de samme ventetidene som andre leverandører.
Jeg håper at de ønsker å skille seg ut på annen måte også- nemlig knirkefritt oppfølging av feil og mangler og gratis oppgradering av softwaren som er vesentlig viktigere enn i fossilbiler fordi man også "konkurrerer" med ipadutviklingen- vi får se...

Å operere med lange leveringstider er svært kapitalkrevende. Utestående kapital må da finansieres på annen måte. For Apple som ikke har gjeld er denne kostanden mindre. For Tesla blir dette dyrt. Godt mulig Elon Musk er så blendet av Steve Jobs suksess at han gjør alt for å kopiere ham men det har en høy pris.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Havebigfun

Sitat fra: Nuvolari på søndag 03. februar 2013, klokken 12:31

Å operere med lange leveringstider er svært kapitalkrevende. Utestående kapital må da finansieres på annen måte. For Apple som ikke har gjeld er denne kostanden mindre. For Tesla blir dette dyrt. Godt mulig Elon Musk er så blendet av Steve Jobs suksess at han gjør alt for å kopiere ham men det har en høy pris.

Jeg er ikke økonom- forstår ikke hvorfor det er kapitalkrevende å operere med lange ventelister- er det fordi kundeadministrasjon er dyrt? Sålenge bilen ikke produseres er det vel ikke kostnader relatert til produksjonen som er dyre?
Ellers er vel Steve Jobs nærmest en gud for en del mennesker -det er sikkert mange millioner i den menigheten- da er det lett å bli blendet  8)

laumb

Jeg er heller ikke økonom. Jeg trodde det var dyrere å ha et lager på flere hundre biler som kanskje blir solgt, enn å produsere ved bestilling?


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Nuvolari

Tesla har store faste kostnader. Jo flere biler de får betalt for jo mer penger har de til å dekke de faste kostnadene. Alternativet er å låne pengene.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

foxy

det er jo genialt av tesla å opere med venteliste og reservasjonsgebyr - gratis lån fra godtroende kunder...

jeg har tidligere sagt at det nesten ligner et ponzi scheme - i alle fall hvis tesla går konk...
I-miev 2011
Asker

Nuvolari

Sitat fra: foxy på søndag 03. februar 2013, klokken 17:03
det er jo genialt av tesla å opere med venteliste og reservasjonsgebyr - gratis lån fra godtroende kunder...

jeg har tidligere sagt at det nesten ligner et ponzi scheme - i alle fall hvis tesla går konk...

Ja det er genialt. Men de tjener enda mer når de får betalt resten av bilen også.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OleJA

For US kunder er det nå bare ca en måned fra reservasjon til 'Finalize'. Det er forventet at en går direkte til 'Finalize' ved bestilling om relativt kort tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA