Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leveringstid ifra reservasjon?

Startet av Gjermund, søndag 30. desember 2012, klokken 11:08

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 03. februar 2013, klokken 16:51
Tesla har store faste kostnader. Jo flere biler de får betalt for jo mer penger har de til å dekke de faste kostnadene. Alternativet er å låne pengene.

Men det har jo med leveringstakten å gjøre, ikke med leveringstiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på søndag 03. februar 2013, klokken 17:34
For US kunder er det nå bare ca en måned fra reservasjon til 'Finalize'. Det er forventet at en går direkte til 'Finalize' ved bestilling om relativt kort tid.

Da får vi håpe at dette er en trend som også europa vil oppleve.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. februar 2013, klokken 17:54
Sitat fra: Nuvolari på søndag 03. februar 2013, klokken 16:51
Tesla har store faste kostnader. Jo flere biler de får betalt for jo mer penger har de til å dekke de faste kostnadene. Alternativet er å låne pengene.

Men det har jo med leveringstakten å gjøre, ikke med leveringstiden.

Du har helt rett. Leveringstid og leveringstakt henger selvfølgelig sammen. Dersom tesla i morgen hadde varslet at de dobler produksjonskapasiteten vil leveringstiden reduseres og leveringstakten øke. Tesla får pengene inn raskere. Her vil CFO'en i tesla mene at de bør øke kapaisteten (gitt at det ikke krever store investeringer) mens CMO'en som digger steve Jobs (hva vet vel jeg ...) mener at de bør redusere volumet slik at det skapes hype i markedet. Og slik går den ene ledermøte etter det andre :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på søndag 03. februar 2013, klokken 17:03
det er jo genialt av tesla å opere med venteliste og reservasjonsgebyr - gratis lån fra godtroende kunder...

jeg har tidligere sagt at det nesten ligner et ponzi scheme - i alle fall hvis tesla går konk...
Ja den kjente storsvindleren Elon Musk har kommet opp med et genialt konsept, ikke ulikt noe enkelte kaller depositum. Han har også funnet opp noe fantastisk kalt venteliste. Genistrek å ikke klare å produsere nok til å dekke etterspørselen :) Og den virkelige rosinen i pølsa kommer den dagen kunden får levert bilen sin. Da får han enda mere penger, for et produkt kundene elsker. For en mann! For en svindler! Applaus.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#34
Sitat fra: Nuvolari på søndag 03. februar 2013, klokken 18:09
Sitat fra: OleJA på søndag 03. februar 2013, klokken 17:34
For US kunder er det nå bare ca en måned fra reservasjon til 'Finalize'. Det er forventet at en går direkte til 'Finalize' ved bestilling om relativt kort tid.

Da får vi håpe at dette er en trend som også europa vil oppleve.

Mot slutten av 2013 bør ventetiden gå ned fra 10 måneder til 3-4 måneder (2-3 mnd på produksjon og 1 mnd på shipping/montering i Nederland).
Som nevnt tidligere tror jeg Teslas tidligere annonserte produksjonsmål på 20.000 biler i 2013 bør heves til i hvert fall 25.000 biler for å få redusert ventetiden noe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Quattro

Hvor henter dere disse 12 måneders leveringstidene dere referer til? Er det bare synsing eller er det noe håndfast?

Hvor er kildene for disse leveringstidene?

Da jeg var å prøvekjørte for en drøy uke siden ble det forespeilet 10 måneders leveringstid fra Tesla representanten jeg kjørte med.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

OleJA

Sitat fra: Quattro på søndag 03. februar 2013, klokken 19:16
Hvor henter dere disse 12 måneders leveringstidene dere referer til? Er det bare synsing eller er det noe håndfast?

Hvor er kildene for disse leveringstidene?
Disse 12 månedene kommer også fra Tesla, og var det som ble opplyst tidligere. (til omkring årsskiftet?) Hva som er årsaken til at de nå ser ut til å redusere ventetiden er gjenstand for endel spekulasjoner på TMC forumet:
- Produksjonstakten er høyere enn forventet.
- Flere kanselerer enn forventet.
- Mange utsetter 'Finalize' i påvente av at Tesla tilbyr en leasing avtale, men dette kommer ikke før 2014.
- Stor andel av 40kWh, 'Sunset Red' eller non-Air Suspensjon som ikke produseres enda.
Personlig har jeg mest tro på leasing alternativet. Nå er det fremdeles mange ukjente faktorer i leverigskabalen, så det kan vel tenkes at 12mnd viser seg å være like korrekt som 10mnd.

Tesladigger

Jeg spurte om leveringstiden når jeg reserverte ved årsskiftet, fikk da ca 12 mnd. til svar fra Tesla i Norge.
Har ikke sjekket noe mer rundt dette etterpå, men registrerer at noen nå i senere tid nevner 10-12 mnd.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Lanber

Visste det med 40kwh batteri og luftfjæring. Men det at bilen ikke blir levert med rød visste jeg ikke.
Det den som heter multilag rød, helt til høyre i farger med tilleggskost på 9500?

ebbrey

Ja "Sunset Red" som fargen heter starter de ikke å produsere før i mars
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Lanber

Noen som har vurdert å få bilen levert i fks New York, registrert i USA 1 dag og så sendt over hit? Burde kunne ha bilen her på vegen i mai da....

laumb

Sitat fra: Lanber på søndag 03. februar 2013, klokken 20:17
Noen som har vurdert å få bilen levert i fks New York, registrert i USA 1 dag og så sendt over hit? Burde kunne ha bilen her på vegen i mai da....

Problemet er at det ofte tar 4-6 uker å få Title. Deretter 4-6 uker etter at du har fått den før den står i Drammen.
Så, 12 uker + leveringstiden til USA. Tror du får bilen fortere direkte hit omtrent.

Også dette med garantier og ombygging da. Og ikke minst potensiell risk for å ikke kunne supercharge her i Norge om de bytter kontakt.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

laumb

Sitat fra: Quattro på søndag 03. februar 2013, klokken 19:16
Hvor henter dere disse 12 måneders leveringstidene dere referer til? Er det bare synsing eller er det noe håndfast?

Hvor er kildene for disse leveringstidene?





_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Epleskreller

Sitat fra: Lanber på søndag 03. februar 2013, klokken 20:17
Noen som har vurdert å få bilen levert i fks New York, registrert i USA 1 dag og så sendt over hit? Burde kunne ha bilen her på vegen i mai da....

Denne er levert i USA og Ferdinand Motor har ordnet import og registrering i Norge (slik jeg har forstått det):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6973.0.html
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

TerjeV

Nå er det spekulert mye i dette temaet tidligere ser jeg, men siden jeg er rimelig fersk bestiller tillater jeg meg å spørre om hva som er svart fra TM og hva forumet har resonert seg frem til av leveringstid nå...
Dersom Tesla har lovet å levere 1500-2000 biler til Norge i 2013 og 2712 er bestillinger i Europa vil det kunne gi grobunn for å drømme om bil til jul??!!
Jeg bestillte siste dag i januar -13 og fikk #2712. Hva gjetter Dere som har "erfaring"?
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA