Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Panoramatak - praktisk eller bare gimmick?

Startet av fonberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 10:22

« forrige - neste »

fonberg

Hei,
jeg vurderer for og i mot panoramatak. Jeg har panoramatak på den ene bilen jeg har nå, og liker godt den luftige følelsen det gir i kupeen. Samtidig blir det merkbart mer støy av det (sammenlignet med når jeg lukker "gardina" under glasstaket) i en del situasjoner. Jeg liker også god muligheten til å se sykler når de er montert på takstativet.

Pano-taket er utvilsomt en av tingene man kan imponere naboen, kompisen osv. med, men jeg vil gjerne at det også gir mening etter at den første "forelskelsen" har lagt seg.


Faktorer jeg er interessert i, er bl.a.:

1) støynivå: hvor mye støyer pano-tak vs. standard tak?

2) isolasjon mot kulde/varme: hvor mye mer må man regne med å kjøre A/C som følge av glasstaket på de kaldeste/varmeste dagene i året?

3) festeløsning for takstativ: jeg har forstått at pano-taket har en annen festeløsning for takstativ enn standardtaket. Hvilken løsning er best, og hvorfor? Hvilke konkrete takstativer kan brukes på standardtak, og hvilke kan brukes på pano-taket?

4) åpning av takluke: noen som har lest brukererfaringer om hvordan denne fungerer? Opp til hvilken hastighet kan den brukes?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

laumb

Finnes ingen festeanordninger på vanlig tak. I så fall er det noe med sugekopp eller som går rundt kanten.

Må du feste stativ på bilen - så kjøp pano.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Gjermund

Jeg er nesten sikker på at det fører til tap av stivhet (sveist alutak vil lage stresskbånd som hindrer deformasjon). Jeg vet ikke om det er betydelig siden bilen vistnok skal være veldig stiv i utganspunktet pga det veldig stive "skateboardet".

Høye personer trenger det visst for ekstra takhøyde, jeg er lav så det betyr ingenting for meg.

Øyvind.h

Sitat fra: Gjermund på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:42
Jeg er nesten sikker på at det fører til tap av stivhet (sveist alutak vil lage stresskbånd som hindrer deformasjon). Jeg vet ikke om det er betydelig siden bilen vistnok skal være veldig stiv i utganspunktet pga det veldig stive "skateboardet".

Høye personer trenger det visst for ekstra takhøyde, jeg er lav så det betyr ingenting for meg.
Maskinen som skulle teste takets styrke i den amerikanske sikkerhetstesten gikk visstnok istykker når Model S ble testet fordi takkonstruksjonen var så solid. Regner da med de testet uten glasstaket, men jeg er ikke bekymret for at bilen ikke er stiv nok med glasstak....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gjermund

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:57
Sitat fra: Gjermund på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:42
Jeg er nesten sikker på at det fører til tap av stivhet (sveist alutak vil lage stresskbånd som hindrer deformasjon). Jeg vet ikke om det er betydelig siden bilen vistnok skal være veldig stiv i utganspunktet pga det veldig stive "skateboardet".

Høye personer trenger det visst for ekstra takhøyde, jeg er lav så det betyr ingenting for meg.
Maskinen som skulle teste takets styrke i den amerikanske sikkerhetstesten gikk visstnok istykker når Model S ble testet fordi takkonstruksjonen var så solid. Regner da med de testet uten glasstaket, men jeg er ikke bekymret for at bilen ikke er stiv nok med glasstak....

Det høres slik ut.  Tror ikke glass ville være sterkere enn maskinen :)

fonberg

Sitat fra: Gjermund på torsdag 07. februar 2013, klokken 12:14
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:57
Sitat fra: Gjermund på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:42
Jeg er nesten sikker på at det fører til tap av stivhet (sveist alutak vil lage stresskbånd som hindrer deformasjon). Jeg vet ikke om det er betydelig siden bilen vistnok skal være veldig stiv i utganspunktet pga det veldig stive "skateboardet".

Høye personer trenger det visst for ekstra takhøyde, jeg er lav så det betyr ingenting for meg.
Maskinen som skulle teste takets styrke i den amerikanske sikkerhetstesten gikk visstnok istykker når Model S ble testet fordi takkonstruksjonen var så solid. Regner da med de testet uten glasstaket, men jeg er ikke bekymret for at bilen ikke er stiv nok med glasstak....

Det høres slik ut.  Tror ikke glass ville være sterkere enn maskinen :)

Mange som synser om glass og styrke her, men jeg ser ikke mange som har dokumentasjon å vise til. Jeg skjønner den psykologiske effekten det har at vi kan se gjennom glasset og dermed får en formening av at det er en svakere konstruksjon. Men hvis instansene som gjennomfører sikkerhetstester har noe grunnlag for å forvente at det er betydelig styrkefoskjell på de ulike takkonstruksjonene ville jeg forvente at de også testet de ulike konstruksjonene?

Jeg er minst like interessert i å høre om noen har lest brukererfaringer knyttet til isolasjon mot varme/kulde (virker inn på rekkevidden) og støy (virker inn på komfort).

Og også om det finnes takstativer for salg til bilen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Gjermund

Tror ikke glasstaket vil gjøre at den ikke er kollisjonssikker, men stivhet er noe helt annet, da er det snakk om hvor mye karrosieriet deformerer seg elastisk under (hard) kjøring.

Stig O

Noen som har prøvd og åpne takluka bare i bakkant? Synes dette er veldig praktiskt, både på sommer for utlufting, og ikke minst på vinteren for å lufte ut dugg. Mener jeg har sett et bilde av en bil med taktuka i denne posisjonen.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Sualc

Du får ikke åpnet takluka bare i bakkant...hvertfall fikk ikke jeg gjort det.

Den åpner seg foran først.
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Cato76

Den kan settes i "vent position" vet ikke om den tilter luken eller ikke... Jeg har muligheten til å tilte luken på Tiguanen og bruker kun denne funksjonen dersom jeg holde høy fart (blir for mye luft og støy dersom jeg åpner luken mer en dette).

Se ellers 19.13 ut i denne videoen. http://www.youtube.com/watch?v=mX9DqvMjxn4
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Stig O

Er det ventilasjonsposisjon han sier. I så fall må det jo være en lufteposisjon med åpning bare i bakkant, noe jeg i hvert fall bruker takluka mest til. Fant et bilde av den i denne posisjonen. Det ser imidlertid ut som den åpner seg svært lite da.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA