Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mekkekveld uke 9

Startet av PLUTO, søndag 10. februar 2008, klokken 21:18

« forrige - neste »

PLUTO

Vi har fått flere pakker med PakTrakr og noen i gjengen trenger hjelp til å montere dem. Vi tenkte å gjøre det på Haralds Think en gang uka etter vinterferien. Det blir da i uke 9. Det passer bra med litt sosialt samvær sammen med en slik jobb. Det er så langt vi vet ikke noen blokker som skal skiftes så det er da kun demontering av batteripakke, montering av PakTrakr og montering av batteriet igjen. I tillegg til det kosmetiske med montering i dashbordet.

Fint om flere kommer og ser slik at dere kan gjøre det selv.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Flott, jeg er med og har 2 biler selv å montere de i. Ut av ryddighet vurdere jeg å samle våre mekke samlinger under Mekketreff. Ikke noe kritikk fordi det er bare moderator som kan flytte og slå sammen emner. Skal vi ha den hos Kenneth Timenes? Jeg må nok rydde, isolere,lag bar, monter varmestrålere og moblere litt i garasjen min til å gjør det mer koselig. Pussig at mens jeg bygd garasje til maks tillatt størrelse og rett etter økte myndeheter til betydelig større.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på søndag 10. februar 2008, klokken 23:13
Pussig at mens jeg bygd garasje til maks tillatt størrelse og rett etter økte myndeheter til betydelig større.

Ken. Er det fra 40 til 50 m3 du tenker på?

Pluto. Dersom du sjekker blokkspenning, og finner alle innenfor 0,02 V er normalt alt OK. På siste batteripakken var en blokk 0,1 V lavere enn resten, og den hadde 62 Ahr Recond kapasitet. Mot alle håp fikk jeg den opp og gå på første forsøk, og med gjenntatt godt resultat på neste syklus.. M.a.o. vær obs på små spenningsforskjeller, og ta forbehold dersom du ser slikt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Garasjen er 30m2 og var noe større da vi kjøpt den brukt. Den var ulovlig satt opp men var for stor etter forskriftene og vi måtte minske avstanden mellom takstolene og gjør veggene kortere. Nå bygge de doble garasjer med leilighet over. Unnskyldninger egentlig, jeg skulle bare rydde litt!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

30 m3 ?? Det holder jo knapt til 1 bil.

Nye forskrifter av ca. år 2000 tilsier at frittliggende garager på inntil 50m3 kan settes opp etter utsendelse av nabovarsel.

Dersom ingen klager, er det bare å sette i gang.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Og husker jeg ikke feil så gjelder dette bruksareal og ikke grunnflate, slik at om du har loft med full takhøyde så må du krympe grunnflata.

Men uansett, på 50 kvadrat blir det jo plass til en ganske bra flåte av el-biler, så små som de er. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Ja, 50 m2 kunne jeg ønske meg. Garasjen er lav og uten loft. Det var bare dårlig timing. Glemte jeg å si? jeg har en annen garasje også(Liten).  ;D
Begge Thinker står inne mens fossilbilen fryser og ruster.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. februar 2008, klokken 08:44
[Pluto. Dersom du sjekker blokkspenning, og finner alle innenfor 0,02 V er normalt alt OK. .... M.a.o. vær obs på små spenningsforskjeller, og ta forbehold dersom du ser slikt.

Her er et lite problem med Pak Trakr desverre. den viser kun 6,2; 6,3 osv. og den gir alarm når forskjellen er ganske stor, men altså lenge før det smeller.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Ser ingen problem med det. Pak a  track vil gjøre det den skal, nemlig alamere ved fare for reversering.

Det er hvilespenningen som bør være så synkron som jeg nevner,  for å kunne indikere samkjørte blokker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

#9
Inne i bruksanvisninger til PakTrakr står det at PakSavr lader opp blokker enkeltvis hvis spenningen er lav. Se under Alert Abbreviations "Chrg Bat" og "Charging" under PakTrakr Display. Er det noen som vet noe om dette funksjon? Står ingenting på nettsiden deres. Ken

Red.
Jeg har lastet ned en PDF fil om batteriproblemmer  og der står det at feilmelding "Chrg Bat er en ambefaling å lade en enkel blokk via en ekstern lader.

Vi må ha en god NiCAD lader til å utfører dette og sett i gang utjevningslading hver 3 måneder. Eller er dette hovedsakelig til bly batterier??

Fikk svar fra Ken Hall fra PakTrakr nettopp:

PakSavr is an active battery balancing system, based on the PakTrakr architecture, that we are now testing.  We hope to release it for sale within a few weeks.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. februar 2008, klokken 09:17
Ser ingen problem med det. Pak a  track vil gjøre det den skal, nemlig alamere ved fare for reversering.

Det er hvilespenningen som bør være så synkron som jeg nevner,  for å kunne indikere samkjørte blokker.

nå er det vel ikke mulig for meg å sjekke den uten å ta ned batteripakka. siden PakTrakr kun gir meg tiendeler, så litt problemer vil jeg vel påstå. ???
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#11
Hvis man skal har muligheter til lade blokkene hver for seg da må man ha et koblingspunkt til laderen  enten ved luken i gulvet eller displayet. Her kan du les ut spenning med en mulltimeter til 2 desimal punkter av og til. Ken

Dette bør flyttes til hovedforumet etter kveldens mekking.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Gaute

Hva med å komme med tid og sted for mekkekvelden. Det kunne hende det kunne passe for meg fra Grimstad også som har kjørt saxo siden 2002. Hadde ikke tenkt å skru, men det hadde vært hyggelig å treffe noen andre likesinnede.
Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Ken

Ta med deg Svein hvis mulig. Blir hyggelig å treffe dere. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Gaute

Muligens jeg er litt treg, men jeg kan fremdeles ikke finne tid og sted for mekke kveld. Uke 9 har noen kvelder.
Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA