Vil HW3-biler med FSD få ny computer?

Startet av What-a-watt, onsdag 30. oktober 2024, klokken 16:28

« forrige - neste »

What-a-watt

Musk sa i det siste møtet at dersom de ikke fikk HW3-biler til å bli "Unsupervised FSD", vil de få bilene sine oppgradert til å klare dette. Han sa samtidig at det var nok å bytte computer, og at de eksisterende kameraene var bra nok. Jeg tipper det kan være minst 1/2 million biler det kan være snakk om, og vil belaste service-senter betydelig, og sannsynligvis ha en 7-sifferet prislapp. Tidsaspektet ved en eventuelt oppgradering er interessant. Tar det flere år blir det uinterresant for flere kunder som da ikke lenger har bilen. Vil tro at man da også får overført FSD-opsjonen til ny Tesla, og ikke som nå hvor det bare gjelder kampanjer. 

What-a-watt

"And if that turns out to be the case, we will upgrade the group that bought Hardware 3 FSD for free. We have designed the system to be upgradeable, so it's really just sort of switch out the computer thing— the cameras are capable. But we don't actually know the answers to that. But if it does turn out, we'll make sure we take care of those who brought FSD on Hardware 3," Musk said.

daktari

Bortsett fra at HW4/AI-4-computer har helt annen formfaktor og kontakter, så de må evnt lage en ny.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Det er vel det som antydes:

Sitatswitch out the computer thing

daktari

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:29Det er vel det som antydes:

Sitatswitch out the computer thing

joda, men tidligere har poenget med lav produksjonskostnader vært at de modulariserte og standardiserte på tvers av modeller.
Når de har gått over til en ny standard så må de utvikle ny computer i gammel standard i "små serier", og dette blir en mye større kostnad denne å bare bestille "1 mill ekstra av det vi uansett trenger".
Så er neste spørsmålet om de overhodet har kablene som takler datamengden og plass til nok kjøling etc i eksisterende standard.
Mine I-Pace videoer

Speeder

Hvor mange biler kan det være snakk om? Hørt tall rundt 10% har gått for Fsd(usikkert om det kun USA eller globalt)
 Halv mill er sikkert ikke så dårlig gjett det.  Gjette kostnad for Tesla 2000 usd?
1 mrd usd totalt.
Mye penger selvsagt, men det har de på bok.
Og dette er jo bare dersom de ikke får det til også på hw3 ( eller når da, for pessimistene)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

What-a-watt

Tror den største flaskehalsen blir verkstedskapasitet.

Handyman

Da det i sin tid skulle byttes til HW3 ble det av mange spådd at det ikke ville la seg gjennomføre. Men det ble utført raskt og enkelt. Slett ikke umulig at det vil gå like greit igjen dersom det blir nødvendig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Har vel kommet til noen tusen flere FSD-biler siden den gang i 2020. .

Handyman

Helt sikkert. Samtidig har kapasiteten på servicesenterne også økt betydelig.

daktari

Det er totalt solgt 6 mill 3 og Y, totalt litt under 7 mill Tesla. CT og pre-2016 S er det så få av, så de betyr ikke noe.

Så er det slik iflg Muskern at ALLE Tesla fra høsten 2016 har all HW for FSD, og kan når som helst rulles inn som en appreciating asset på Tesla Networks. Så svaret blir ca 7 mill biler minus noen hundre tusen som er vraket eller pre-FSD.

Forøvrig tror jeg en AI-computer med doble kjerner er vesentlig mer kostbar enn 20.000,-

https://cleantechnica.com/2024/10/04/cumulative-tesla-model-3-model-y-sales-pass-6-million/
Mine I-Pace videoer

What-a-watt

Det er nok flere enn det vi tror som har fått erstatning for manglende leveranse av FSD. Hva skjer med de? De får kanskje ikke ny computer hvis det blir aktuelt.

Handyman

Min tanke; Bytte computer på de bilene som er solgt med FSD. Etter dette så får de som kjøper FSD i ettertid byttet computer ved bestilling. Om du ikke skal ha FSD kan det diskuteres om du har behov for ny computer så lenge bilen får den nødvendige HW dersom du kjøper FSD.

turfsurf

Alternativt kan de bare fjerne FSD som en oppgraderingsmulighet for solgte biler som ikke har hw4. Eller øke prisen for de.

Personlig tror jeg kameraene på hw3 vil føre til redusert funksjonalitet, f.eks lavere maksfart med fsd.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA