Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil HW3-biler med FSD få ny computer?

Startet av What-a-watt, onsdag 30. oktober 2024, klokken 16:28

« forrige - neste »

Handyman

#15
Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. oktober 2024, klokken 10:28Alternativt kan de bare fjerne FSD som en oppgraderingsmulighet for solgte biler som ikke har hw4
Da klarer de i så fall ikke å overholde lovnaden om at bilene skal ha HW til klare FSD.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Musk sier eksplisitt at kameraer ikke skal byttes. Når man ser på kameraspesifikasjoner på HW3 og HW4, kan man undres. Jeg tror heller ikke at 100% kompatibilitet er mulig uten bytte av kabling. Spesielt når det gjelder redundans.
__________________________
Tesla Model S - 2018 - FSD

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. oktober 2024, klokken 10:28Alternativt kan de bare fjerne FSD som en oppgraderingsmulighet for solgte biler som ikke har hw4. Eller øke prisen for de.


Men det blir brudd på avtale om hva som ble solgt, hvertfall 2016-2019.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 31. oktober 2024, klokken 11:08Musk sier eksplisitt at kameraer ikke skal byttes. Når man ser på kameraspesifikasjoner på HW3 og HW4, kan man undres. Jeg tror heller ikke at 100% kompatibilitet er mulig uten bytte av kabling. Spesielt når det gjelder redundans.
Heller ikke HW4-biler har redundans? De har også blindsone foran nesa på bilen, og mangler rengjøring av kamera.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Speeder

Sitat fra: daktari på torsdag 31. oktober 2024, klokken 08:24Det er totalt solgt 6 mill 3 og Y, totalt litt under 7 mill Tesla. CT og pre-2016 S er det så få av, så de betyr ikke noe.

Så er det slik iflg Muskern at ALLE Tesla fra høsten 2016 har all HW for FSD, og kan når som helst rulles inn som en appreciating asset på Tesla Networks. Så svaret blir ca 7 mill biler minus noen hundre tusen som er vraket eller pre-FSD.

Forøvrig tror jeg en AI-computer med doble kjerner er vesentlig mer kostbar enn 20.000,-

https://cleantechnica.com/2024/10/04/cumulative-tesla-model-3-model-y-sales-pass-6-million/
Dette gjelder selvsagt bare de som faktisk har kjøpt FSD, eventuelt da også de som kjøper det i fremtiden.

Og hva er ditt gjett på kostprisen for Tesla på hw4 maskinen?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

What-a-watt

Mener jeg leste at HW-3 computer koster 2-300 USD i HW. Utviklingskostnadene derimot vil drive stykk-prisen betydelig opp. Hvis Tesla regner på den måten da.
__________________________
Tesla Model S - 2018 - FSD

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 31. oktober 2024, klokken 16:39
Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. oktober 2024, klokken 10:28Alternativt kan de bare fjerne FSD som en oppgraderingsmulighet for solgte biler som ikke har hw4. Eller øke prisen for de.


Men det blir brudd på avtale om hva som ble solgt, hvertfall 2016-2019.
Neppe. At man slutter å selge oppgraderinger til noe kan neppe sees som avtalebrudd så lenge det ikke er spesifisert ved avtale hvor lenge det skal være tilgjengelig.

Tror du BMW kan saksøkes hvis de slutter å selge ett spesifikt hjulsett til bilen din?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. oktober 2024, klokken 19:37
Sitat fra: daktari på torsdag 31. oktober 2024, klokken 16:39
Sitat fra: turfsurf på torsdag 31. oktober 2024, klokken 10:28Alternativt kan de bare fjerne FSD som en oppgraderingsmulighet for solgte biler som ikke har hw4. Eller øke prisen for de.


Men det blir brudd på avtale om hva som ble solgt, hvertfall 2016-2019.
Neppe. At man slutter å selge oppgraderinger til noe kan neppe sees som avtalebrudd så lenge det ikke er spesifisert ved avtale hvor lenge det skal være tilgjengelig.

Tror du BMW kan saksøkes hvis de slutter å selge ett spesifikt hjulsett til bilen din?
Det står ikke noe om hjulsett i min kontrakt. Det som står på utstyrslisten er det som gjelder.
Men når Tesla er så dumme og juger om at "alle biler har ALL HW nødvendig..."

Bare å snu litt på det: "bilen har kartoppdateringer for livstid" Vs "3 år".
"Bilen har varming av batteriet" (aktuell for ID. 4 - eiere forøvrig osv
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Her er det snakk om noe du kan kjøpe i etterkant. Hvis bilen din kan gjøre det som står i avtalen har du ingen sak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA