Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem

Startet av Bigdrago, fredag 25. oktober 2024, klokken 10:41

« forrige - neste »


SveinJ

Som man kan lese, dette er et situasjon for VAG biler med MEB plattformen. På min ID.4 har jeg slitt med dette siden august 2021 og Motor har lenker denne artikkelen i den nye artikkelen. Fortsatt, etter 10 ganger 4-hjulsjustering, hvor det er avvik hver gang. I tillegg til flere dekksett med stor slitasje.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

daktari

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 19:09Som man kan lese, dette er et situasjon for VAG biler med MEB plattformen. På min ID.4 har jeg slitt med dette siden august 2021 og Motor har lenker denne artikkelen i den nye artikkelen. Fortsatt, etter 10 ganger 4-hjulsjustering, hvor det er avvik hver gang. I tillegg til flere dekksett med stor slitasje.
Lurer nesten på om din bil er rammeskjeiv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Den offisielle løsningen er altså:
Sitat– De aller fleste kundene opplever helt normal dekkslitasje. Temaet har et begrenset omfang. Gjennom god dialog med fabrikken og forhandlerne våre er de ulike sakene løst individuelt ved å se på kjøreforhold, kjøremønster, dekk og bil.

Med andre ord er det visse kjøreforhold og kjøremønster som disse bilene ikke passer til. Siden Møller nå sier klart fra om at dette er et problem de kjenner til bør de også si fra til potensielle kjøpere hvilke kjøreforhold og kjøremønster disse bilene ikke fungerer til. I stedet velger de å fortsette å selge bilene som før og når det oppstår problemer er "løsningen" å fortelle folk at de har feil kjøremønster.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

SveinJ

Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2024, klokken 08:53Lurer nesten på om din bil er rammeskjeiv.

Siden dagens biler ikke blir bygd med ramme, er det nok ikke tilfelle.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

daktari

Sitat fra: SveinJ på onsdag 30. oktober 2024, klokken 11:32
Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2024, klokken 08:53Lurer nesten på om din bil er rammeskjeiv.

Siden dagens biler ikke blir bygd med ramme, er det nok ikke tilfelle.
Du forstod ikke hva jeg mente. Strukturelt skjev, chassis-skjev klinger ikke så godt. lettere å forstå?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SveinJ

Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2024, klokken 13:55
Sitat fra: SveinJ på onsdag 30. oktober 2024, klokken 11:32
Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2024, klokken 08:53Lurer nesten på om din bil er rammeskjeiv.

Siden dagens biler ikke blir bygd med ramme, er det nok ikke tilfelle.
Du forstod ikke hva jeg mente. Strukturelt skjev, chassis-skjev klinger ikke så godt. lettere å forstå?

Forsto veldig godt hva du mente, men de som ikke kjenner til hvordan moderne biler blir bygd, blir bare villedet til å tro på «rammekonstruksjon» ved slike utsagn.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Moas

En ting er at man kjører med en bil som spiser dekk-kanter, en annen ting er at Møller mener dette er sjåførens feil..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

vinterdekk

En tredje ting er at mange rapporterer om normal slitasje også, eller at problemet er borte etter første firehjulskontroll.

Ikke at det hjelper de som sliter..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

SveinJ

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 30. oktober 2024, klokken 09:39Den offisielle løsningen er altså:
Sitat– De aller fleste kundene opplever helt normal dekkslitasje. Temaet har et begrenset omfang. Gjennom god dialog med fabrikken og forhandlerne våre er de ulike sakene løst individuelt ved å se på kjøreforhold, kjøremønster, dekk og bil.

Med andre ord er det visse kjøreforhold og kjøremønster som disse bilene ikke passer til. Siden Møller nå sier klart fra om at dette er et problem de kjenner til bør de også si fra til potensielle kjøpere hvilke kjøreforhold og kjøremønster disse bilene ikke fungerer til.

Det spørsmålet har jeg stilt til forhandleren som solgte bilen men de fikk ikke noe konkret svar fra Møller. 3 år seinere, påstår Møller fortsatt det samme.
Når Møller importerer biler bygd over MEB-plattform som de sier har svakheter som gjør at de ikke passer på norske "vanlige" fylkesveier, kan man jo lure på.


2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Electric cars in Norway

#11
Sitat fra: SveinJ på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:03
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 30. oktober 2024, klokken 09:39Den offisielle løsningen er altså:
Sitat– De aller fleste kundene opplever helt normal dekkslitasje. Temaet har et begrenset omfang. Gjennom god dialog med fabrikken og forhandlerne våre er de ulike sakene løst individuelt ved å se på kjøreforhold, kjøremønster, dekk og bil.

Med andre ord er det visse kjøreforhold og kjøremønster som disse bilene ikke passer til. Siden Møller nå sier klart fra om at dette er et problem de kjenner til bør de også si fra til potensielle kjøpere hvilke kjøreforhold og kjøremønster disse bilene ikke fungerer til.

Det spørsmålet har jeg stilt til forhandleren som solgte bilen men de fikk ikke noe konkret svar fra Møller. 3 år seinere, påstår Møller fortsatt det samme.
Når Møller importerer biler bygd over MEB-plattform som de sier har svakheter som gjør at de ikke passer på norske "vanlige" fylkesveier, kan man jo lure på.



Svein :+1: takk for at du deler info. Er det ingen voksne hjemme hos Møller eller?

Hva er det de tenker på? De burde seff bare kostnadsfritt dekke alle kundenes utgifter for skjevslitte dekk samt at de selgerne som selger VW biler over hele landet burde alle blitt lært opp til å svare det samme til alle kunder som spør.
Det skal svare er dette: "ja dette dekker vi kostnadsfritt for deg. Du får nye dekk på bilen nå"

Noen burde faktisk dra Møller etter hårene inn i rettsapparatet på denne saken. Selv NAF er på på vår side, ref den nyheten jeg lenket til under her tilbake i tid.

Og Møller burde oppføre seg på samme måten som beskrevet ovenfor når det gjelder varme sensorene i e-Golf. Der er det påvist fabrikasjonsfeil i andre land og de har gratis recalls for utbedring av kundens bil utenfor garantiperioden. US gjør det.  

Men ikke her i Norge, her skal kundene betaler alt fra 30 til 50 lapper for å få byttet de sensorene, tappa og på AC gass og koding i VAGCOM. Dette er uhørt av Møller Norge! Rett og slett uhørt!

SveinJ

Takk for Tommel opp. Dette er jo et grunnleggende problem for oss bileiere, når alle i kjeden bakover mot produsenten ikke er interessert i å ta ansvar.
At personer i dag tar sjansen på å kjøpe ID.4/5, Audi Q4 eller Skoda Enyaq, hvor det er en relativ sjanse for problemer med understell og feil, er litt underlig.
At NAF, KNA og MA ikke er "harde i hønna" overfor Møller som importør, er også særdeles underlig. De skal visstnok stå på medlemmenes side, men opplever vi det?
Også forhandlere må kjempe mot Møller, som importør, hører jeg bli fortalt når jeg snakker med dem. Så da står vi der alene da, vi som trudde vi kjøpte en kvalitetsbil.
Så vi får bare oppmuntre hverandre så langt det er mulig i kampen for en bil hvor hjulstilling ikke endrer seg 10 ganger i løpet av mitt eierskap, som jeg opplever det.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Electric cars in Norway

Sitat fra: SveinJ på søndag 10. november 2024, klokken 20:09At NAF, KNA og MA ikke er "harde i hønna" overfor Møller som importør, er også særdeles underlig. De skal visstnok stå på medlemmenes side, men opplever vi det?
.
Svein :+1: Ja du sier noe. Naf har jo tatt opp saken ved at de har skrevet en eller to artikler om dette og bedt møller om tilsvar. Mer kan da ikke naf gjøre ut over å støtte medlemmer dersom de blir tvist les juss mat. Jeg ville foreslått at de som er berørte organiserer seg sammen og fremmer et felles krav overfor møller. Dersom møller ikke kommer med en prinsipiell uttalelse om hvordan de vil håndtere dette fremover så må det bli fremmet søksmål mot møller. Og her kommer isåfall naf og de andre medlemsorganisasjonene du nevner inn om de vil kjøre saken for de det gjelder. Men først må alle berørte gå sammen. Opprett en lukket Facebook gruppe og ta det derfra er mitt råd. Men det er lett å si dette jeg sier....å få det gjennomført er mye mer krevende 

SveinJ

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. november 2024, klokken 20:23
Sitat fra: SveinJ på søndag 10. november 2024, klokken 20:09At NAF, KNA og MA ikke er "harde i hønna" overfor Møller som importør, er også særdeles underlig. De skal visstnok stå på medlemmenes side, men opplever vi det?
.
Svein :+1: Ja du sier noe. Naf har jo tatt opp saken ved at de har skrevet en eller to artikler om dette og bedt møller om tilsvar.
 Men det er lett å si dette jeg sier....å få det gjennomført er mye mer krevende


Nå har jo mange ifg NAF henvend seg til dem ang denne problemstillingen. Hvis ikke på eget initiativ, basert på mange henvendelser, tar medlemmenes problem på alvor og sier, "vi kjører saken for dere mot Møller", har vi ikke en sjanse.
Da er medlemskapet hos NAF/KNA/MA bortkastet.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA