Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem

Startet av Bigdrago, fredag 25. oktober 2024, klokken 10:41

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#15
Sitat fra: SveinJ på søndag 10. november 2024, klokken 20:59
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. november 2024, klokken 20:23
Sitat fra: SveinJ på søndag 10. november 2024, klokken 20:09At NAF, KNA og MA ikke er "harde i hønna" overfor Møller som importør, er også særdeles underlig. De skal visstnok stå på medlemmenes side, men opplever vi det?
.
Svein :+1: Ja du sier noe. Naf har jo tatt opp saken ved at de har skrevet en eller to artikler om dette og bedt møller om tilsvar.
 Men det er lett å si dette jeg sier....å få det gjennomført er mye mer krevende


Nå har jo mange ifg NAF henvend seg til dem ang denne problemstillingen. Hvis ikke på eget initiativ, basert på mange henvendelser, tar medlemmenes problem på alvor og sier, "vi kjører saken for dere mot Møller", har vi ikke en sjanse.
Da er medlemskapet hos NAF/KNA/MA bortkastet.

Ja godt poeng. Men jeg tror det faktisk er medlemsmassens evne til å organisere seg først som en gruppe som er nøkkelen her. Men hva vet jeg.... ;D 

Men for å leke med ideen da: hvor vanskelig er det dersom noen med disse opplevelsene kontakter hverandre og lager en lukket fb gruppe og informerer på bilens FB gruppe (det er flere norske) om dette og her inne og på Reddit osv de andre stedene - og så tar det videre derfra mot NAF som en gruppe? Ber om et møte med de... osv osv og så begynner ballen å rulle...

Jeg tror det lett lar seg gjøre dersom man finner en med et brennende engasjement og som kanskje har kjøpt nye dekk for xx tusen kroner pga skjevslitte dekk på sin bil?

ToWalkOrDrive

Husker da jeg hadde VW Passat, og bremsene begynte å bremse skeivt hele tiden, så fikk jeg beskjed om at "Nein, das ist eine slitedel", og så måtte jeg betale hver gang, selv om det var godt innenfor garantitiden.

Ser at VW prøver seg på en "spansk en". Altså, det en kaller en frekk løgn. Når Motor spør om hvordan de har løst problemet er svaret: "det er ikke så mange som klager"... Så en artikkel om en taxi-sjåfør som var på sitt 4 sett med dekk på ID4. Jeg kjører ennå på samme vinter og sommerdekk etter 85.000km på en 2021 Tesla Model Y LR fra Kina.
Tesla Model Y                         2021-

Kjell Salvigsen

#17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. november 2024, klokken 14:53Husker da jeg hadde VW Passat, og bremsene begynte å bremse skeivt hele tiden, så fikk jeg beskjed om at "Nein, das ist eine slitedel", og så måtte jeg betale hver gang, selv om det var godt innenfor garantitiden.

Ser at VW prøver seg på en "spansk en". Altså, det en kaller en frekk løgn. Når Motor spør om hvordan de har løst problemet er svaret: "det er ikke så mange som klager"... Så en artikkel om en taxi-sjåfør som var på sitt 4 sett med dekk på ID4. Jeg kjører ennå på samme vinter og sommerdekk etter 85.000km på en 2021 Tesla Model Y LR fra Kina.

Jeg har stor forståelse for at de som opplever skjevslitasje og ikke får hjelp av Møller , lager stort oppstyr/kontakter NAF mfl vedr dette. Man skal selvsagt få hjelp når slikt oppstår, hvis man vet at man bruker bilen "vanlig" og følger anbefalt dekktrykk m.m.

Personlig kjørte jeg ca. 65.000 km med min id.4 før vi byttet til annet merke/drivlinje. Ingen antydning til skjevslitasje overhode, kunne fint ha kjørt minst en sesong til iflg dekksenteret som skiftet dekkene - dvs anslagsvis nærmere 100.000 km i mitt tilfelle med kjøring på 30-40.000 km årlig. Jeg kjenner noen titalls id.4 og Enyaq eiere, ca 30-40. Ingen av dem har opplevd dette. Noen har kjørt 140-160.000 km uten problemer med skjevslitasje. Jeg skal ikke uttale meg om prosentandel som opplever dette, men med flere titusen biler solgt, kan det fort oppleves som et stort problem dersom feks 5 % opplever dette. VW/Møller bør selvsagt ordne opp for dem der man ikke kan påvise feil bruk av bilen.

Jeg vet om både id.4 eiere og Tesla som sliter ut dekkene etter 20-30.000 km, andre kan kjøre opp mot 100.000 km med samme biler før de skifter. Dekktype kan selvsagt være grunn i noen tilfeller, kjørestil er grunn i andre tilfeller. Kjører man hardt med tunge elbiler, slites selvsagt dekkene fortere ut.

Min påstand er at id.4 som er skrudd riktig sammen ikke sliter mer dekk enn andre tilsvarende biler. De som må skifte dekk etter 20-30.000 km har enten en bil med feil eller kjørestil/hard/feil bruk av bilen. Møller og VW taper selvsagt omdømme dersom de ikke hjelper kunder som får levert biler med feil, det lønner seg som regel mest å hjelpe i slike tilfeller mener jeg. Benhandle kundene dine slik du selv ønsker å bli behandlet når man opplever feil på produkt, er en god regel mener jeg. (Ingen ville godtatt å ikke få hjelp i noen av disse åpenbare tilfellene jeg har sett i media/eiergrupper)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

SveinJ

Hvordan defineres "feil kjørestil" og veiene vi kjører på. Denne påstanden er jeg ganske lei av å få "slengt i tryne" av de som importerer bilen til Norge.
Hvis problemet er løst, hva er da løsningen?
Langs de veiene jeg kjører, er det ingen lyskryss hvor man kan ta en "akselerasjonstest" og veien er ganske vanlige norske fylkesveier. Hvis Møller mener at de er for stor belastning for en VAG-bil med MEB plattform, må de slutte å selge disse bilene til kunder i bestemte områder.
Hvis det er slik som Møller påstår, at det er et begrenset problem. Hvorfor har da VAG engasjert Bridgestone til å spesialutvikle dekk til disse "problembilene" hvor det er produsert mange 1000 dekk?
Selv med disse dekkene har jeg samme problem som med Pirelli, venstre bak slites langs kanten.
Etter 190 000km har jeg slitt ut 5 sett dekk, hvor slitasjen er på innsiden i en bredde på ca 3-4 cm, mens resten av dekkbredden har normal slitasje.
Avbildet venstre bakdekk, nye Bridgestone, etter 18 000km, Resten av dekkmønster er slitt ca 1 mm. Den stripa man ser med annen farge, har en annen konsistens/type enn resten av slitebanen.


2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Electric cars in Norway

Sitat fra: SveinJ på fredag 15. november 2024, klokken 17:41Hvordan defineres "feil kjørestil" og veiene vi kjører på. Denne påstanden er jeg ganske lei av å få "slengt i tryne" av de som importerer bilen til Norge.



De tar feil Svein. Det er ikke feil kjørestil. Det er oppsett på bilen som er feil. Noen burde dra Møller ledelsen etter håret bort til klage organet for bilkjøp. De ville tapt der det er jeg sikker på. For det er alt for mange bileiere som er berørt av dette. Alt for mange!

SveinJ

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. november 2024, klokken 18:44
Sitat fra: SveinJ på fredag 15. november 2024, klokken 17:41Hvordan defineres "feil kjørestil" og veiene vi kjører på. Denne påstanden er jeg ganske lei av å få "slengt i tryne" av de som importerer bilen til Norge.



De tar feil Svein. Det er ikke feil kjørestil. Det er oppsett på bilen som er feil. Noen burde dra Møller ledelsen etter håret bort til klage organet for bilkjøp. De ville tapt der det er jeg sikker på. For det er alt for mange bileiere som er berørt av dette. Alt for mange!

Det hjelper fint lite om "alle andre" vet at det ikke er  kjørestil og veier som er årsaken, men ett eller annet på MEB plattformen.
Ledelsen hos importøren beskytter og verner om sine egne og de kommer uansett til å påstå et det er bileiers feil, det som skjer.
Inntil det motsatt er bevist.
Hvis man bare ser hvordan "diesel-gate" ble behandlet av VW, så sitter det nok grundig langt inne noen innrømmelse fra fabrikken.
Hadde håpet at NAF var litt av typen "Ralph Nader", men de er bare en sutteklut i forhold til han.

Nader kom i 1965 i nasjonens søkelys etter at han lanserte en rapport som viste at bilindustrien systematisk firte på sikkerhetskravene for å kunne senke prisene og selge flere biler.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Electric cars in Norway

Sitat fra: SveinJ på fredag 15. november 2024, klokken 21:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. november 2024, klokken 18:44
Sitat fra: SveinJ på fredag 15. november 2024, klokken 17:41Hvordan defineres "feil kjørestil" og veiene vi kjører på. Denne påstanden er jeg ganske lei av å få "slengt i tryne" av de som importerer bilen til Norge.



De tar feil Svein. Det er ikke feil kjørestil. Det er oppsett på bilen som er feil. Noen burde dra Møller ledelsen etter håret bort til klage organet for bilkjøp. De ville tapt der det er jeg sikker på. For det er alt for mange bileiere som er berørt av dette. Alt for mange!

Det hjelper fint lite om "alle andre" vet at det ikke er  kjørestil og veier som er årsaken, men ett eller annet på MEB plattformen.
Ledelsen hos importøren beskytter og verner om sine egne og de kommer uansett til å påstå et det er bileiers feil, det som skjer.
Inntil det motsatt er bevist.
Hvis man bare ser hvordan "diesel-gate" ble behandlet av VW, så sitter det nok grundig langt inne noen innrømmelse fra fabrikken.
Hadde håpet at NAF var litt av typen "Ralph Nader", men de er bare en sutteklut i forhold til han.

Nader kom i 1965 i nasjonens søkelys etter at han lanserte en rapport som viste at bilindustrien systematisk firte på sikkerhetskravene for å kunne senke prisene og selge flere biler.


Du har rett i det så derfor må de vel tas til en dommer ;D som kan avhøre/avgjøre

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA