Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er tiden for Tesla over?

Startet av fortoggale, onsdag 23. oktober 2024, klokken 21:40

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Strøm Tycoon på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:15Elon Musk er nå bare en armlengde fra Curtis Yarvin via JD Vance. Bare å se på wikipedia hva han er kjent for.
Aii aii det der så ikke bra ut ;D

https://en.wikipedia.org/wiki/Curtis_Yarvin 

Rosstopher

Sitat fra: Strøm Tycoon på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:15Elon Musk er nå bare en armlengde fra Curtis Yarvin via JD Vance. Bare å se på wikipedia hva han er kjent for.

Var det hele resonnementet for hvorfor Tesla er en nazibil?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

elektro

Dette er ikke heldig, men jeg tror spikeren i kista for Tesla blir at de fjerner hendlene i Model Y.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på lørdag 28. desember 2024, klokken 12:00Dette er ikke heldig, men jeg tror spikeren i kista for Tesla blir at de fjerner hendlene i Model Y.
Ser ikke ut som det går ut over salget i Norge, ihvertfall. Er solgt mye av TM3H i Norge, som mangler stalks!

Litt vanskelig å si hvordan det har påvirket Tesla ellers i verden, da de bl.a. har tapt endel salg i Tyskland, der msn og kan peke på fjernede subsidier. Og det har nok hatt betydelig større effekt. En viss økning i prisene har det og vært pga straffetollen i Kina, som vel Tesla har sluppet billigere unna enn mange andre, fordi de har samarbeidet, og derved fått lav ekstratoll på den modellen. TMY produseres jo lokalt, så det vil i liten/ingen graf påvirkes av den straffetollen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 28. desember 2024, klokken 12:48
Sitat fra: elektro på lørdag 28. desember 2024, klokken 12:00Dette er ikke heldig, men jeg tror spikeren i kista for Tesla blir at de fjerner hendlene i Model Y.
Ser ikke ut som det går ut over salget i Norge, ihvertfall. Er solgt mye av TM3H i Norge, som mangler stalks!

Enig, det er nok kun for de med stor endringsmotstand dette er viktig. Mindre detaljer for min del, med fordeler og ulemper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Speeder

Helt sikker. Er nok helt på linje med at det er umulig å selge bilen uten speedometer bak rattet eller til nød HUD.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Electric cars in Norway

Sitat fra: Speeder på lørdag 28. desember 2024, klokken 14:50
Helt sikker. Er nok helt på linje med at det er umulig å selge bilen uten speedometer bak rattet eller til nød HUD.
Tror uansett hva som fjernes så vil Tesla selge i bøtter å spann fremover. 

Og for de som må ha slikt utstyr som Tesla fjerner så finnes det mye å velge mellom på nettet. Løse Tesla hendler, Tesla løsninger til å feste i midtkonsoll racket. Til og med Tesla HUD til noen tusenlapper på nettet 

Det ordner seg det der

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. desember 2024, klokken 07:36
Sitat fra: Speeder på lørdag 28. desember 2024, klokken 14:50
Tror uansett hva som fjernes så vil Tesla selge i bøtter å spann fremover.

Og for de som må ha slikt utstyr som Tesla fjerner så finnes det mye å velge mellom på nettet. Løse Tesla hendler, Tesla løsninger til å feste i midtkonsoll racket. Til og med Tesla HUD til noen tusenlapper på nettet

Det ordner seg det der

Men da ryker vel garantien...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Ikke bra dette her av Elon  :(

Kopi:

I innlegget skriver Musk at AfD ikke er ekstremistiske og begrunner hvorfor han mener de er landets redning.
«Framstillingen av AfD som høyreekstremist er åpenbart falsk, gitt at Alice Weidel, partiets leder, har en partner av samme kjønn fra Sri Lanka! Høres det ut som Hitler for deg? Vær så snill!».
Han skriver også at partiet er «den siste gnisten av håp» for Tyskland.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/sier-opp-etter-musk-innlegg/82443437

Chris Aurora

For min del er det ihvertfall HELT uaktuelt å anskaffe en ny Tesla i det min 2020 M3 er klar for utskifting, så da får det bli noe annet. Det finnes ikke "etisk forbruk" under moderne kapitalisme så det går an å finne skjeletter i skapet til alle produsenter, men å gi penger til noen som hver dag er ute og viser hvor farlig han er, er helt umulig.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

elektro

Sitat fra: Chris Aurora på onsdag 08. januar 2025, klokken 10:34For min del er det ihvertfall HELT uaktuelt å anskaffe en ny Tesla i det min 2020 M3 er klar for utskifting, så da får det bli noe annet. Det finnes ikke "etisk forbruk" under moderne kapitalisme så det går an å finne skjeletter i skapet til alle produsenter, men å gi penger til noen som hver dag er ute og viser hvor farlig han er, er helt umulig.

God skrevet. Nå tar det helt av med annektering av Grønland og Panamakanalen (Canada og Mexico er også på ønskelisten), stopp i støtten til Ukraina, utsletting av det som er igjen av Gaza, tollkrig med alle som går USA imot osv. Skyggepresident Elon Musk er i tillegg godt i gang med å blande seg inn Europeisk politikk.

I følge NRK ville 47% av norske, unge menn stemt Trump i oktober. Et tall som interessant nok korresponderer ganske godt med andelen FRP velgere i samme gruppe i desember, skal vi tro en meningsmåling fra TV2. Kanskje ikke historisk den beste kundegruppen for Tesla, men dette MÅ jo dette få negative konsekvenser for salget ikke bare i Norge, men i hele Europa og i andre markeder. I Sverige er det jo f.eks. full klinsj med fagforeningene: https://dinside.dagbladet.no/motor/teslas-lademareritt/82472619

hELgenen

Sitat fra: elektro på onsdag 08. januar 2025, klokken 11:33
Sitat fra: Chris Aurora på onsdag 08. januar 2025, klokken 10:34For min del er det ihvertfall HELT uaktuelt å anskaffe en ny Tesla i det min 2020 M3 er klar for utskifting, så da får det bli noe annet. Det finnes ikke "etisk forbruk" under moderne kapitalisme så det går an å finne skjeletter i skapet til alle produsenter, men å gi penger til noen som hver dag er ute og viser hvor farlig han er, er helt umulig.

God skrevet. Nå tar det helt av med annektering av Grønland og Panamakanalen (Canada og Mexico er også på ønskelisten), stopp i støtten til Ukraina, utsletting av det som er igjen av Gaza, tollkrig med alle som går USA imot osv. Skyggepresident Elon Musk er i tillegg godt i gang med å blande seg inn Europeisk politikk.

I følge NRK ville 47% av norske, unge menn stemt Trump i oktober. Et tall som interessant nok korresponderer ganske godt med andelen FRP velgere i samme gruppe i desember, skal vi tro en meningsmåling fra TV2. Kanskje ikke historisk den beste kundegruppen for Tesla, men dette MÅ jo dette få negative konsekvenser for salget ikke bare i Norge, men i hele Europa og i andre markeder. I Sverige er det jo f.eks. full klinsj med fagforeningene: https://dinside.dagbladet.no/motor/teslas-lademareritt/82472619

Ikke sikkert du finner så mange FRP velgere som støtter Trump i å annektere Grønland.invadere Canada og Panama.

Det er fåfengt å tro at Trump vil ha noe støtte i flertallet av hvilken som helst velgergruppe i Norge når han driver på slik. Jeg er helt sjokkert og noen ny Tesla er selvfølgelig helt utelukket. Donald driver jo å gjør narr av Canada om dagen også leser jeg..Det har klikket fullstendig for flere i USA nå..

daktari

Regner med Trump snart besøker Svalbard og Finnmark også?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

Fersk artikkel fra The Guardian i dag. Dette er alvor, og det skjer NÅ.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/jan/09/elon-musk-donald-trump-usa-bully-on-loose

Du finner tilsvarende artikler i alle de store europeiske avisene. Fra Aftenpostens Frank Rossavik som skriver "Elon Musk er en typisk Bond-skurk. Han vil herske i USA. I Storbritannia. I Tyskland. Alle steder". Til France24 som skriver: "Elon Musk's invective against major European leaders and his support for right-wing, eurosceptic parties peaked this week, sparking warnings about the US tech billionaire's intervention in the continent's democratic institutions. Now EU policy experts are mulling legal measures to rein him in."

Nå er dette elbilforum, og ikke politisk forum. Men med dette bakteppet, hvorfor skal folk gi over en halv million for en bil med relativt dårlig komfort og ladeytelse- og rekkevidde helt på det jevne? Uten hendler for lys- blinklys og vindusviskere.

Rosstopher

Sitat fra: elektro på torsdag 09. januar 2025, klokken 11:32Nå er dette elbilforum, og ikke politisk forum. Men med dette bakteppet, hvorfor skal folk gi over en halv million for en bil med relativt dårlig komfort og ladeytelse- og rekkevidde helt på det jevne? Uten hendler for lys- blinklys og vindusviskere.

Du skriver om en bil uten hendler og som koster over en halv million. Det er bare Model 3 Performance som fyller de vilkårene, så jeg antar at du egentlig mener noe generelt om Tesla. Jeg sitter og ser på registreringsstatistikken for i fjor og skjønner ikke helt hva du mener med at Tesla har dårlig lading og rekkevidde på det jevne. Ser man på de 10 mest solgte bilene i 2024 så er vel Model Y og Model 3 i teten når det gjelder lading og rekkevidde? Og så fins det selvfølgelig noen nisjebiler som lader raskere eller som har bedre rekkevidde, men som har helt andre kompromisser.

Hvor viktig CEO sine utspill er for folks bilvalg kan sikkert variere. Det blir spennende å se i Q1 2025 om Elon Musk sine sprell påvirker salgstallene i større grad.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA