Er tiden for Tesla over?

Startet av fortoggale, onsdag 23. oktober 2024, klokken 21:40

« forrige - neste »

Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. november 2024, klokken 18:11At dollaren styrker seg er negativt for Tesla - da flir det færre USD når han veksler NOK til USD etter at fru Frandsen har kjøpt seg Roadster.

USD mot NOK betyr absolutt niks og nada for Tesla, Norge er og blir et fullstendig ubetydelig marked. Bare se på salgstallene..

Merce

Sitat fra: Merce på torsdag 07. november 2024, klokken 20:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. november 2024, klokken 18:11At dollaren styrker seg er negativt for Tesla - da flir det færre USD når han veksler NOK til USD etter at fru Frandsen har kjøpt seg Roadster.

USD mot NOK betyr absolutt niks og nada for Tesla, Norge er og blir et fullstendig ubetydelig marked. Bare se på salgstallene.. (Det selges ca 50 stk Tesla om dagen i Norge og 1550 stk om dagen i USA)

vinterdekk

Sitat fra: Merce på torsdag 07. november 2024, klokken 20:22

USD mot NOK betyr absolutt niks og nada for Tesla, Norge er og blir et fullstendig ubetydelig marked. Bare se på salgstallene..

Er ikke Norge rundt en tiendeplass over de største elbilmarkedene i verden?

Fant bare tall fra 23 https://worldpopulationreview.com/country-rankings/ev-sales-by-country

Tesla har også en historisk tilknytning til Norge, siden elbilveksten startet tidlig her.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på torsdag 07. november 2024, klokken 19:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. november 2024, klokken 18:11
Sitat fra: Vaduz på torsdag 07. november 2024, klokken 17:26Ingen behøver bekymre seg for tesla, går så det suser, cybertruck gjør det også veldig bra. Kursen går oppover, dollaren styrker seg mot verden og det meste ser lyst ut for amerikanerne.

Derimot i Norge har vi problemer med svak Krone da vi bruker enormt med oljepenger i statsbudsjettet (over 20%), som driver inflasjon og ulønnsomme investeringer. Mulig vi til og med lå heve renten enda mer om ikke politikerne våre klarer å moderere seg.

At dollaren styrker seg er negativt for Tesla - da flir det færre USD når han veksler NOK til USD etter at fru Frandsen har kjøpt seg Roadster.

Bilene lages i stor grad i markedene der de selges, Kina og Tyskland, så de følger lokal valuta. Dette er også er en av årsakene til å produsere lokalt. Mindre valuta-risiko.

NOK mod USD var først og fremst et eksempel på å vise at en styrket USD ikke er en fordel for Tesla, som jeg fikk inntrykk av at du mente, ref Bold tekst over.
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. november 2024, klokken 06:45
Sitat fra: chargedup på onsdag 06. november 2024, klokken 18:34Jeg tror de fleste som ikke vurderer kinabiler rett og slett gjør det fordi det er nye bilmerker, ikke pga politikk/menneskerettigheter osv.
Jeg kjenner ingen som ikke vurderer kinabiler grunnet kvalitet og andre ting. Mange av de vurderer dog ikke kinabiler grunnet styret i Kina.

Og flere har kjøpt kinabiler (BYD, Polestar, Volvo, Maxus) uten å bry seg en døyt om noe av det.

Men de du kjenner som ikke er redd for risiko med å eie kinesisk bil, bortsett fra myndigheter/styret, er de "woke"? Er de høyt utdannet med relativt god lønn som har råd til å bry seg om slikt?

Jeg kjenner kun en som ikke vurderte kinabil pga "politikk", men det var kun utad. Den egentlige grunnen var at han da ville blitt sett ned på i sitt nærmiljø, som består av høyt utdannede/arvinger med god råd og høy personlig etikk ("woke" på privaten, men selskapene er langt fra "woke").

Vi ser jo allerede på dette forumet, og andre, at person x/y/z aldri vil kjøpe seg en Tesla igjen og at de angrer på at de kjøpte bilen osv. Veldig få Teslakjøpere klagde da hele bilen kom fra Kina, så Kina alene er ikke en dealbreaker.

For noen har det vært trendy å hate kinesiske bilmerker og nå etter "dark maga" blir det selvfølgelig også trendy å hate Tesla. Jeg tenker at de fleste som nå boikotter Tesla, gjerne sier at grunnen var "dark maga" selv om de egentlig ikke ville kjøpt den uansett. Akkurat som de få som alltid trekker fram dieselgate på forumet. Jeg vet at noen store USA(detalj)styrte selskaper i Norge med bilordning, ikke lot ansatte få velge verken Tesla eller VW allerede for 5 år siden. Bilkjøpere som analyserer og setter visse kriterier høyere enn pris/nytteverdi har alltid vært der og vil alltid være der, men jeg tipper de er veldig få.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: chargedup på fredag 08. november 2024, klokken 10:59
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. november 2024, klokken 06:45
Sitat fra: chargedup på onsdag 06. november 2024, klokken 18:34Jeg tror de fleste som ikke vurderer kinabiler rett og slett gjør det fordi det er nye bilmerker, ikke pga politikk/menneskerettigheter osv.
Jeg kjenner ingen som ikke vurderer kinabiler grunnet kvalitet og andre ting. Mange av de vurderer dog ikke kinabiler grunnet styret i Kina.

Og flere har kjøpt kinabiler (BYD, Polestar, Volvo, Maxus) uten å bry seg en døyt om noe av det.

Men de du kjenner som ikke er redd for risiko med å eie kinesisk bil, bortsett fra myndigheter/styret, er de "woke"? Er de høyt utdannet med relativt god lønn som har råd til å bry seg om slikt?

Jeg kjenner kun en som ikke vurderte kinabil pga "politikk", men det var kun utad. Den egentlige grunnen var at han da ville blitt sett ned på i sitt nærmiljø, som består av høyt utdannede/arvinger med god råd og høy personlig etikk ("woke" på privaten, men selskapene er langt fra "woke").

Stort sett bachelor utdannede med litt over snittet lønn, men under millionen. Woke passer ikke på noen av de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Så bare 1 av 2 da. Samtidig den viktigste av de to, man har råd til å kunne bry seg om Kinas diktator, undertrykkelse osv.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Vaduz

Kinesere virker å være veldig fornøyd med ledelsen, utviklingen, velstanden og makten de har fått. Tror ikke de er misfornøyd med Xi.
Når vi peker på manglende demokrati, så peker de på Trump og Johnson og sier ustabilitet.
Når vi peker på uigurene, peker de på Palestina, minoriteter i Europa og svarte i usa.
Når vi peker på autoritære styresett og overformynderi, peker de på slum i Lyon, Paris og  skid row i LA.
Når vi peker på militære trusler mot naboland og strid over økonomiske soner, så peker de på Irak, Afghanistan, Jugoslavia, Korea, Vietnam og generelt flere hundre år med kolonialisme i hele verden.

Tror kanskje man i større grad må akseptere at det er flere måter å styre samfunn på, og at man kanskje ikke skal være så fryktelig mye mer bekymret/indignert enn innbyggerne som faktisk lever med det.

Skal sies at jeg personlig heier på demokrati, rettsstat, fri presse og menneskerettigheter.

hELgenen

Kina fungerer veldig bra - kinesere flest er veldig fornøyde og har opplevd en velferdsutvikling som ingen andre land i verden. Teknologisk er det mer moderne enn det meste annet du finner i verden.

https://www.youtube.com/watch?v=kGc3DM1qAf8

Det er, med rette og/eller urette - masse frykt i den vestlige verden mhp Kina.

Det er nok store forskjeller på diktaturer også - og demokratier er jo ingen garanti for at man får et samfunn der alle er fornøyd. Det er bare å se på USA hvordan demokrati i samspill med ekstrem kapitalisme skaper enorme forskjeller og bygger opp de snodigste og styggeste konspirasjonsteorier. Mange frykter jo hva slags forskjell i verden Trump vil initiere - og mange er vel mer redd Trump enn Xi også.

Jeg tror verdens klima kun kan reddes dersom Kina fortsetter å gjøre innsats og tillates å gjøre en innsats ved å levere alt fra solceller,vindturbiner,kjernekraft,elbiler osv. USA med Trump og Elon har jeg egentlig liten tro på vil gi et positivt bidrag til verdens klima. Trump er mer opptatt av å bli beundret og sammen med Elon lever de i sin egen boble der det fremstår som de ikke helt forstår forskjellen mellom virkelighet og fantasi. Jeg blir mer og mer positvt innstilt til Kina og mer og mer negativt innstilt til USA - hvilket egentlig er helt utrolig da det ville være utenkelig for bare ett år siden. Men alt kan jo endres fort i denne verden - så dersom Kina begynner å bli krigshissig så snur jo alt veldig fort......

elektro

Når det gjelder kinesiske biler som Xpeng, BYD ol. (ikke Polestar) er det helt klart infotainment og assistentsystemene som plager meg mest. Det føles ikke bra og det låter ikke bra. I tillegg blir jeg bekymret når de ikke har tenkt på ting som bagasjeromsnett i en SUV. Det er tydelig at de ikke forstår hvordan disse bilene brukes. De er heller ikke lengst fremme på lys mm. Selv om det kommer seg..

Når det gjelder Tesla, kunne det ikke falt meg inn å kjøpte det igjen før Musk er helt ute av bildet.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

Dette var interessant og nå kommer mer og mer info om hva Donald og Elon er enige/uenige om og hva de tenker ift Kina handel

Kopi:

US-China trade relations
Musk and Trump might also disagree on the topic of trade, particularly with regard to China. Trump has expressed intentions to intensify the U.S.-China trade war by imposing punitive tariffs on Chinese goods. For Tesla, this could present a serious challenge, as China is one of its biggest markets. In addition to selling cars in China, Tesla operates a factory in Shanghai that exports cars worldwide. Any increase in trade tensions with China could disrupt Tesla's operations and profitability.

https://m.economictimes.com/news/international/global-trends/three-key-issues-donald-trump-and-elon-musk-may-clash-over/articleshow/115047562.cms

Strøm Tycoon

Nordmenn går mann av huse for nazibilen

RJK

Sitat fra: Strøm Tycoon på lørdag 07. desember 2024, klokken 12:27Nordmenn går mann av huse for nazibilen
Ja, selges veldig godt av de forskjellige VW-modellene i Norge!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: Strøm Tycoon på lørdag 07. desember 2024, klokken 12:27Nordmenn går mann av huse for nazibilen

Haha! Er spent på hvordan du har resonnert deg fram til at Telsa er nazibil. Fint om du forklarer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Strøm Tycoon

Elon Musk er nå bare en armlengde fra Curtis Yarvin via JD Vance. Bare å se på wikipedia hva han er kjent for.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA