Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Luftfjæring kollapset. Tesla vil ha 32K, men hva må egentlig byttes?

Startet av kodax, mandag 21. oktober 2024, klokken 22:37

« forrige - neste »

kodax

To måneder etter at garantien gikk ut, begynte jeg å høre noen ganger høre en hvislende lyd av og til innefra når jeg kjørte, og ute at kompressoren gikk når den var parkert.
Jeg postet en tråd om dette her: https://elbilforum.no/index.php?topic=67710.0
Før jeg fikk tid til å sjekke noe videre, så lå hjulrammen neste nede på dekket og med følgende feilmelding i bilen: "Kan ikke heve luftfjæring".
@Ellemelle skrev jo at:
"Hvis det kun er en liten lekkasje skal kompressoren klare å holde de med luft i god tid fremover, men når frosten kommer vil det mest sannsynlig fryse til og ødelegge ventilblokka og kanskje også kompressoren." Så det er kanskje nettopp det som har skjedd (selv om det vel bare såvidt har vært under 0 den siste tiden her i Oslo).

Jeg meldte dette inn til Tesla, og fikk tilbake et estimat på 32207,-.
Er det sannsynlig at både ventilblokk, kompressor og luftfjær må byttes, eller er det Tesla som bare syns det er enklere å gjøre det i stedet for å feilsøke?
De andre hjulene har normal høyde, så er det kanskje bare lekket ut av den ene luftfjæren? Kan jeg enkelt sjekke det på noen måte? Er det én ventilblokk og kompressor for hele bilen?

Burde alt kanskje uansett byttes når man først er i gang?
Jeg tenkte å høre med Mekonomen, men da er det jo kanskje greit å vite hva jeg skal be dem om hvis de ikke trenger å ta alt.
(Jeg bor på østsiden av Oslo, sånn hvis noen har flere konkrete anbefalinger enn Mekonomen i Asker)
Og kan jeg kjøre med dette til verksted, eller må bilen fraktes?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ellemelle

Sitat fra: kodax på mandag 21. oktober 2024, klokken 22:37To måneder etter at garantien gikk ut, begynte jeg å høre noen ganger høre en hvislende lyd av og til innefra når jeg kjørte, og ute at kompressoren gikk når den var parkert.
Jeg postet en tråd om dette her: https://elbilforum.no/index.php?topic=67710.0
Før jeg fikk tid til å sjekke noe videre, så lå hjulrammen neste nede på dekket og med følgende feilmelding i bilen: "Kan ikke heve luftfjæring".
@Ellemelle skrev jo at:
"Hvis det kun er en liten lekkasje skal kompressoren klare å holde de med luft i god tid fremover, men når frosten kommer vil det mest sannsynlig fryse til og ødelegge ventilblokka og kanskje også kompressoren." Så det er kanskje nettopp det som har skjedd (selv om det vel bare såvidt har vært under 0 den siste tiden her i Oslo).

Jeg meldte dette inn til Tesla, og fikk tilbake et estimat på 32207,-.
Er det sannsynlig at både ventilblokk, kompressor og luftfjær må byttes, eller er det Tesla som bare syns det er enklere å gjøre det i stedet for å feilsøke?
De andre hjulene har normal høyde, så er det kanskje bare lekket ut av den ene luftfjæren? Kan jeg enkelt sjekke det på noen måte? Er det én ventilblokk og kompressor for hele bilen?

Burde alt kanskje uansett byttes når man først er i gang?
Jeg tenkte å høre med Mekonomen, men da er det jo kanskje greit å vite hva jeg skal be dem om hvis de ikke trenger å ta alt.
(Jeg bor på østsiden av Oslo, sånn hvis noen har flere konkrete anbefalinger enn Mekonomen i Asker)
Og kan jeg kjøre med dette til verksted, eller må bilen fraktes?
For det første kan det hende at både blokka og kompressor er ok og at det kun er sikringen som er gått.
Sikringsboksen finner du under det øvre dekselet under panseret foran (dekslet er bare å nappe av).
Mer informasjon om blant annet sikringen finner du i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=58422.30

Men fjæren lekker, så den må byttes åkkesom.

Det er ikke noe poeng i å bytte luftfjæringer som ikke lekker, så jeg ville ha tatt tapesjekken på de gjenværende hjulene for å se om de senker seg også.

Andre er sikkert uenige, men hvis du ikke klarer å få luft i fjæren ved å bytte sikringen, så hadde jeg vurdert å kjøre forsiktig til verkstedet. Fjæren må uansett byttes, så i mine øyner er det ikke så farlig om den får kjørt seg litt på veien til verkstedet.

Anbefaler Mekonomen i Asker, men det kan hende Bilexperten Bosch (Oslo Øst) har ledig tid også.

kodax

Takk igjen, Ellemelle! Skal sjekke sikringen.
Må si det egentlig frister å prøve selv, er jo lurt å få litt trening med å gjøre slikt hvis jeg ender opp med å beholde bilen lenge.
(Samtidig er det jo noe dritt hvis jeg blir stående fast.)
Må det kanskje etterfylles luft (nitrogen?) i systemet etter at fjæra er byttet siden den jo vel har sluppet ut endel?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

automat

Hvis lekkasjen er så stor at kompressoren må gå mye, så risikerer man å ødelegge kompressoren. Og har inntrykk av at Tesla kan være mer utsatt en andre bilmerker.

Har inntrykk av at Tesla kan ta godt i når de vurderer hvilke deler som må byttes, mens andre verksteder kan være mer pragmatiske.

Ødegården Auto på Sofienmyr kan Tesla, og har avtale med TOCN (hvis du er medlem der)

Defekt luftfjæring bør generelt fikses så raskt som mulig, før kompressor og blokk også ryker.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodax

Skulle sjekke sikringene nå, men har samme problem som @Rævedilter og @Øggen, sikringsboksen min er ikke lik de i skjemaet, så jeg vet ikke hvor hverken F154 eller F117 er, og det er heller ingen på 40A..
https://elbilforum.no/index.php?msg=1096194
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Lynet

Du bytter ikke hele røropplegget i et hus om det drypper fra en kran!

Bruk såpevann hele veien fra ventilblokka langs plastrøret helt til og med koblingen til fjærbeinet. Blir det bobler har du funnet lekkasjen (dette forutsetter at du har trykk i anlegget) .
Det er også mulig og koble fra luftrøret og kjøre trykk inn på fjærbeinet som har mistenkt lekkasje. Men da må man lage seg noe leamikk for å få gjort dette. Pump opp slik at fjærbeinet løfter noen cm og hør om det er lekkasje, la eventuelt bilen stå og se om den siger ned igjen med helt lukket krets. Sigen den ikke er nok feilen heller i ventilblokka.
Og ikke minst bør man be tesla om å fylle nitrogen igjen i anlegget etter en reparasjon i luftfjæringen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ellemelle

Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 09:43Skulle sjekke sikringene nå, men har samme problem som @Rævedilter og @Øggen, sikringsboksen min er ikke lik de i skjemaet, så jeg vet ikke hvor hverken F154 eller F117 er, og det er heller ingen på 40A..
https://elbilforum.no/index.php?msg=1096194
Da har du sikkert en elektronisk sikring og kan hende du er like heldig som Rævedilter også, at kompressoren begynner å gå igjen.
I så fall vil du høre dette med en gang bilen kommer på, kompressoren gir lyd fra seg.

kodax

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 13:34
Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 09:43Skulle sjekke sikringene nå, men har samme problem som @Rævedilter og @Øggen, sikringsboksen min er ikke lik de i skjemaet, så jeg vet ikke hvor hverken F154 eller F117 er, og det er heller ingen på 40A..
https://elbilforum.no/index.php?msg=1096194
Da har du sikkert en elektronisk sikring og kan hende du er like heldig som Rævedilter også, at kompressoren begynner å gå igjen.
I så fall vil du høre dette med en gang bilen kommer på, kompressoren gir lyd fra seg.
Det kom jo litt lyd fra noe inni der da jeg åpnet frunken for å sjekke sikringer i dag tidlig, men ikke den samme lyden som når luftfjæringen fylles mener jeg, og hjulbuen løftet seg ikke, så det betyr da at kompressoren også er gåen? (Sjekket bare fort, og satte meg ikke inn i bilen, så vet ikke om feilmeldingen var borte.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ellemelle

Kompressoren er foran hjulbuen på høyre side.
Lyden er ganske lett å høre;
https://www.youtube.com/shorts/uSUHoz864kQ

Hvis denne starter for så å stoppe umiddelbart så er det sikkert en elektronisk-sikring greie. At den forstår at det er noe galt og stopper for å ikke ødelegge kompressoren.

kodax

Ingen kompressor-lyd når bilen låses opp og fortsatt samme feilmelding når jeg setter meg inn, så da er vel kompressoren også gåen?
I så fall gjenstår det bare spørsmål om ventilblokken er intakt, eller om den også må byttes..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 22:25I så fall gjenstår det bare spørsmål om ventilblokken er intakt, eller om den også må byttes..
Håper ikke den må byttes også da.

Ellemelle

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 23. oktober 2024, klokken 05:56
Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 22:25I så fall gjenstår det bare spørsmål om ventilblokken er intakt, eller om den også må byttes..
Håper ikke den må byttes også da.
Ventilblokken koster omtrent 700 kroner. Det er ikke der kostnaden ligger.

kodax

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 23. oktober 2024, klokken 10:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 23. oktober 2024, klokken 05:56
Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 22:25I så fall gjenstår det bare spørsmål om ventilblokken er intakt, eller om den også må byttes..
Håper ikke den må byttes også da.
Ventilblokken koster omtrent 700 kroner. Det er ikke der kostnaden ligger.
Takk igjen! 4,145.60 + mva hos Tesla, så satser på å få et bedre tilbud fra andre verksteder:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ellemelle

Sitat fra: kodax på onsdag 23. oktober 2024, klokken 11:46
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 23. oktober 2024, klokken 10:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 23. oktober 2024, klokken 05:56
Sitat fra: kodax på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 22:25I så fall gjenstår det bare spørsmål om ventilblokken er intakt, eller om den også må byttes..
Håper ikke den må byttes også da.
Ventilblokken koster omtrent 700 kroner. Det er ikke der kostnaden ligger.
Takk igjen! 4,145.60 + mva hos Tesla, så satser på å få et bedre tilbud fra andre verksteder:)
Det må være inkludert arbeid, delen koster 7-800 kroner.
Det er en enkel jobb å gjøre selv så du får det nok mye billigere om du tar det hos andre.

Sikker på at de ikke har inkludert noe ekstra, for eksempel en ventil for påfylling av luft: AIR SUSPENSION FILL VALVE?
I følge servicemanualen skal de installere denne hvis den ikke finnes fra før av. Den koster en del i arbeid og deler, men er samtidig kjekk å ha (med den installert kunne du ha fylt opp fjæren din nå manuelt)

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA