Familiebil til fem personer: Nissan E-NV200, Maxus Euniq 5 eller andre?

Startet av PelsJakob, lør 19. okt 2024, kl. 20:23

« forrige - neste »

PelsJakob

Hei!

Trenger en bil med med plass til minst to voksne og tre barn (to forover- og én bakovervendt).

Det mest utfordrende er at vi har en trang og bratt (men riktig nok kort) bakke opp til garasjen, med en rundt 90 graders sving rett før innkjøring til garasjen. Det ideelle ville trolig vært en smal bil med kort front og firehjulstrekk. Denne kombinasjonen ser imidlertid ikke ut til å finnes, i alle fall ikke innenfor budsjettet. ID Buzz ville ellers vært en god kandidat.

Heller derfor mot å prioritere bort firehjulstrekk og satse på Nissan E-NV200 eller Maxus Euniq 5. Håper at noen har innspill på både hvilken av disse to som er å foretrekke, spesielt med hensyn til egenskaper i bakker og på glatt føre, og om det kan være alternativer som vi ikke har tenkt på. Kjører e-Golf i dag, og har enda til gode ikke å få den inn i garasjen, så dersom de nevnte ikke er verre enn den på glatt føre, bør det fungere.

Har i utgangspunktet utelukket SUV-ene på markedet, hovedsakelig fordi de blir for brede og har lite bagasjerom tilgjengelig med syv seter. EQB hadde nok vært mest aktuell, siden den er ganske smal.

Noen andre punkter:

- Håper å unngå å bruke mer enn kr 300 000.
- Rekkevidde er ikke avgjørende.
- Ønsker helst syv seter, men kan være åpen for fem eller seks, så sant det er plass til barnesetene.
- Har i utgangspunktet hatt et prinsipp om ikke å kjøpe biler som er gått mer enn 50 000 km, men usikker på om dette er like vesentlig for elbiler. Uansett: Jo nyere bil, jo bedre.
- Design, merker, kjøreglede, etc. har i utgangspunktet ingen betydning.

Alle tips mottas med takk!

Svk

Tesla x? Stor og dårlig?dyr å reparere?fås som 5,6 eller 7seter.
Hva med Id4 med 4x4?bare 5 seter.
Nv200 er vel gått litt ut på dato? Hva med berlingo eller rifter?

Men om 7-seter er tingen så minker det på utvalget.
Har du lest denne?

https://elbil.no/sjuseteren-peugeot-e-5008-long-range-oversikt-over-elektriske-7-setere/

Tang fås for under 400K

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Suverin

Ville tatt en kikk på stellantis-bilene som daktari og svk nevner! Lang utgave med syv seter er veldig romslig. De har ganske laber rekkevidde, men kan du leve med den, er de uhyre praktiske når man har små barn.

Peugeot e-rifter
Citroen e-berlingo
Opel Combo electric

Electric cars in Norway

Sitat fra: Suverin på søn 20. okt 2024, kl. 00:10Ville tatt en kikk på stellantis-bilene som daktari og svk nevner! Lang utgave med syv seter er veldig romslig........

Godt tips :+1:

Svk

Første utgavene med den lille motoren er det jo ingen som vil ha, mulig det går an å gjøre et kupp der

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på søn 20. okt 2024, kl. 07:44Første utgavene med den lille motoren er det jo ingen som vil ha, mulig det går an å gjøre et kupp der
...men det skal jo selges igjen det også og går da vinninga opp i spinninga?

Svk

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på søn 20. okt 2024, kl. 09:361.Kjøp billig og selg billig.
2. kjøp,bruk,kast.
ja den temu isch loopen liker jeg dårlig... men tenker du den gjelder her?

Rosstopher

Jeg ville først å fremst ha sett på muligheter for å fikse den lille bakken så du ikke trenger å la den diktere bilvalget ditt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på søn 20. okt 2024, kl. 09:48Jeg ville først å fremst ha sett på muligheter for å fikse den lille bakken så du ikke trenger å la den diktere bilvalget ditt.
he he å slik snakka en lean løsningsorientert kar.... rotårsaksanalyse og 5xWhy

Svk

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 20. okt 2024, kl. 09:45
Sitat fra: Svk på søn 20. okt 2024, kl. 09:361.Kjøp billig og selg billig.
2. kjøp,bruk,kast.
ja den temu isch loopen liker jeg dårlig... men tenker du den gjelder her?

Selfølgelig :-)

PelsJakob

Sitat fra: Rosstopher på søn 20. okt 2024, kl. 09:48Jeg ville først å fremst ha sett på muligheter for å fikse den lille bakken så du ikke trenger å la den diktere bilvalget ditt.
Kan forstå forslaget, men det er dessverre ikke noe alternativ i det området vi bor i. Det vil si, soneparkering kunne vært et alternativ, men da ville det uansett neppe vært aktuelt med elbil siden lading ville blitt utfordrende.

Skal se nærmere på Citroën/Peugeot/Opel; har hatt inntrykk av at de er noe dyrere enn Maxus/Nissan.

Har vurdert Tesla Model X, som også ble nevnt, men synes den er litt i dyreste og største laget.

Takk for alle innspill!

Electric cars in Norway

Sitat fra: PelsJakob på søn 20. okt 2024, kl. 17:32
Kan forstå forslaget, men det er dessverre ikke noe alternativ i det området vi bor i. Det vil si, soneparkering kunne vært et alternativ, men da ville det uansett neppe vært aktuelt med elbil siden lading ville blitt utfordrende.

Skal se nærmere på Citroën/Peugeot/Opel; har hatt inntrykk av at de er noe dyrere enn Maxus/Nissan.

Har vurdert Tesla Model X, som også ble nevnt, men synes den er litt i dyreste og største laget.

Takk for alle innspill!
Så maxus hadde en billig leasingavtale nå om dagen. Jeg for min del hadde ikke kjøpt kina bil...tror flere kina merker blir bort om noen få år...bedre å lease de da og slippe verditapet

Gadgetman

Eg surrer rundt i en Berlingo...   
Fantastisk familiebil, egentlig(om man går for MultiSpace, ikkje varebil)
Du sitter høyt og har godt utsyn, enormt med lasteplass, og legger man ned bakseta blir det enda bedre(blir ofte brukt som microcamper)   

Men de har forhjulstrekk, og på vinteren når eg besøker foreldra mine og må opp en bratt bakke med sving og atter en sving...   
Da bruker eg Thule Easy-Fit kjettinger(Koster nesten 3 store, om man ikkje kjøper dem med Elbilforeningrabatt på BilExtra)...     
Vektfordelinga er ikkje helt rett for bratte bakker med is og morsomheter.   
Selvsagt mulig at de nyeste er bedre, men ville ikkje vedda på det. Min er en 'B9' modell fra 2014, og den er rimelig uendra frem til 2018 når 'K9' serien begynte. 
4WD er ikkje noe Citroën Berlingo eller Peugeot Partner blir levert med, så det er vel Dangel, om du finner en med 4WD.   

Så om det er glatt bakke MÅ du prøve med Berlingoen i den bakken eller en lignende før du kjøper.

MAXXUS...   
Vi skulle få en MAXXUS 3 til erstatning for den VW Caddyen(1.4i Bensin, vi hadde 1.6 TD i den forrige... Jepp, den ja) eg bruker på jobb, men når noen målte 85dB i kupeen i bykjøring...   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA