Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulstilling

Startet av Zubzero, torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:32

« forrige - neste »

Zubzero

Er skjev hjulstilling som medfører skjevslitasje noe som en skal kunne forvente på en bil innenfor de første 5årene/100 000 km? Blir dette litt som vindusviskere, altså at en må påregne at disse naturligvis ikke holder hele reklamasjonsperioden, eller er dette grunnlag for reklamasjon?

Bigdrago

Forhandlerne mener man må reklamere innen to år. Forbrukertilsynet mener sikkert noe annet.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

torerik

Jeg har kjøpt en Enyaq med 5 års garanti, med maksimal kjørelengde 100k. Reklamasjonsretten er minst like god. Ingen hos Skoda og/eller Møller har på noe tidspunkt kommunisert noen begrensning på garanti eller reklamasjon til 2 år, og jeg har derfor heller ikke akseptert dette. Det er min enkle tilnærming skulle jeg få det velkjente problemet med skjevslitasje.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Bigdrago

Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

torerik

Sitat fra: Bigdrago på mandag 21. oktober 2024, klokken 20:58De mener dette er slitedel...
Altså at hjulstillingen er en slitedel? Hvordan argumenterer man for det? Hørt mye rart fra både forhandlere og verksteder opp gjennom tiden, men denne var ny.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

vinterdekk

Sitat fra: torerik på mandag 21. oktober 2024, klokken 23:34
Sitat fra: Bigdrago på mandag 21. oktober 2024, klokken 20:58De mener dette er slitedel...
Altså at hjulstillingen er en slitedel? Hvordan argumenterer man for det? Hørt mye rart fra både forhandlere og verksteder opp gjennom tiden, men denne var ny.

Kundebehandler blir sliten av kunder som klager på feil hjulstilling, derav slitedel.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 06:13Kundebehandler blir sliten av kunder som klager på feil hjulstilling, derav slitedel.
He he dagens beste kommentar.... ;D

vinterdekk

Men forhandler sier alltid at feil hjulstilling kommer av ytre faktorer, uavhengig om bilen har historikk med hjulstillingskontroll. Gjelder også for andre merker. Og så får man kanskje dekt firhjulskontroll likevel om man insisterer på at man kjører pent osv. Tenker det er lurt å ha en dialog med forhandler uavhengig om man tar firhjulskontroll hos de eller ikke, er mye å spare dersom man får nye dekk på garanti.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 07:09Men........ Tenker det er lurt å ha en dialog med forhandler uavhengig om man tar firhjulskontroll hos de eller ikke, er mye å spare dersom man får nye dekk på garanti.
Nettopp  :+1:

EriTom

Jeg har senket to av mine Enyaq'er og kjørt ca 115000km på de til sammen.
De fikk da hjulstillingskontroll og justering etter mindre enn 10km som ny.
Ikke skiftet ett sett dekk enda 😉
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

SveinJ

Sitat fra: Zubzero på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:32Er skjev hjulstilling som medfører skjevslitasje noe som en skal kunne forvente på en bil innenfor de første 5årene/100 000 km? Blir dette litt som vindusviskere, altså at en må påregne at disse naturligvis ikke holder hele reklamasjonsperioden, eller er dette grunnlag for reklamasjon?

Situasjonen med skjevslitte dekk, er en kronisk gjenganger hos VAG og importøren Møller. De avviser konsekvent at det er en feil med bilen og innrømmer heller ikke at det er en «konstuksjonssvakhet som er årsaken.

I det øyeblikket du setter det i bilen og kjører 1 meter, er årsaken bilførers skyld.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Electric cars in Norway

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 19:16
Sitat fra: Zubzero på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:32Er skjev hjulstilling som medfører skjevslitasje noe som en skal kunne forvente på en bil innenfor de første 5årene/100 000 km? Blir dette litt som vindusviskere, altså at en må påregne at disse naturligvis ikke holder hele reklamasjonsperioden, eller er dette grunnlag for reklamasjon?

Situasjonen med skjevslitte dekk, er en kronisk gjenganger hos VAG og importøren Møller. De avviser konsekvent at det er en feil med bilen og innrømmer heller ikke at det er en «konstuksjonssvakhet som er årsaken.

I det øyeblikket du setter det i bilen og kjører 1 meter, er årsaken bilførers skyld.

Rart det ikke har blitt en mer organisert  reklamasjonssak via feks naf eller noen av de andre enda hvis det er så ille. Har ikke lest noe i media om dette hvertfall

SveinJ

Jeg har jo vært i kontakt med NAF og prøvd «advokatveien», men forgjeves. Allikevel ble det en artikkel i Motor og nå igjen i høst fra en annen som opplever samme situasjon. Møller er ikke i dialog humør rundt dette, men bruker konfrontasjonspråket.

daktari

Møller er bøller.

Det kan jo være en kombo her, dvs. både produksjonsfeil på dekk kombinert med hjulstillingsfeil.

Jeg synes de lukter innrømmelse fra Møller "når de har hatt kontakt med fabrikken som har kommet med tiltak" som det fritt sitert stod i siste artikkel.
Personlig så jeg ikke feilslitasje på mine 2, men hadde ikke Bridgestone og kjørte ikke langt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SveinJ

Du veit Daktari, hvem du nå enn er som skjuler seg bak dette synonymet, at VAG ikke engasjerer Bridgestone til å utvikle «spesielle dekk» for de med dekkproblemer, uten at det er problemer med  ett eller annet på bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA