Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulstilling

Startet av Zubzero, torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:32

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 21:25Du veit Daktari, hvem du nå enn er som skjuler seg bak dette synonymet, at VAG ikke engasjerer Bridgestone til å utvikle «spesielle dekk» for de med dekkproblemer, uten at det er problemer med  ett eller annet på bilen.
Det er noe feil der med de bilene, det tror jeg. Det har jo vært så mye av det. Hører og leser om det ikke på forumene og i FB gruppene. Da tenker jeg det er ikke bare  dekkslitasje..for å si det på den måten. Heller ikke feil lufttrykk i dekkene..Det kan være feil hjulstilling eller et sted i opphenget. 

På brukte biler så er dette med slitte støtdempere eller slitt stabilisator stag en greie men ikke på nye biler som i dette tilfellet

vinterdekk

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 21:25Du veit Daktari, hvem du nå enn er som skjuler seg bak dette synonymet, at VAG ikke engasjerer Bridgestone til å utvikle «spesielle dekk» for de med dekkproblemer, uten at det er problemer med  ett eller annet på bilen.

Bridgestone Turanza 6?

ADAC test (oversatt); https://www-adac-de.translate.goog/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/215-55-r17/bridgestone-turanza-6-id-4801/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

SveinJ

Ja det er nyutviklet Touranza 6 med id nummer 31098 og 31100 for 21' utgaven.
Allikevel slitets det mer på innsiden på venstre bak, enn på høyre bak. Som alltid tidligere. Og justering etter 18000 km med disse dekkene, fiser igjen feil verdi og det «må skrus» igjen.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

daktari

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 21:25Du veit Daktari, hvem du nå enn er som skjuler seg bak dette synonymet, at VAG ikke engasjerer Bridgestone til å utvikle «spesielle dekk» for de med dekkproblemer, uten at det er problemer med  ett eller annet på bilen.
Selvfølgelig. Tror du misforstod. Møller er bøller fordi de ikke gir lik og god behandling for dette problemet på ID. 4 og Enyaq.

Har notert meg at iX-eiere som har fått Bridgestone fra fabrikk var misfornøyde med lav holdbarhet.

Men hvorfor skal kun noen biler ha skjevhet fra fabrikk, de bruker samme jigg for å skru sammen bilen? Enyaq og ID. 4 produseres ikke på samme fabrikk heller, og jeg vet ikke hvor mange linjer de produserer på.

Jeg tror derfor alle biler har kommet litt "skjeve" fra fabrikken, og de med noen merker dårlige dekk (også en prod. feil.) får ekstrem slitasje slik det har blitt dokumentert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: SveinJ på onsdag 30. oktober 2024, klokken 08:30Ja det er nyutviklet Touranza 6 med id nummer 31098 og 31100 for 21' utgaven.
Allikevel slitets det mer på innsiden på venstre bak, enn på høyre bak. Som alltid tidligere. Og justering etter 18000 km med disse dekkene, fiser igjen feil verdi og det «må skrus» igjen.

Har forhandler forsøkt å bytte deler på understellet? Er tydelig at det ikke hjelper å bare gjenta firehjulskontroll på enkelte biler.

Ser at det er (+) tegn og b-seal på de du har fått, så dette er nok VW spesifikke dekk ja. Fant ikke Turanza 6 dekk med disse symbolene når jeg gjorde noen kjappe nettsøk.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

SveinJ

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 30. oktober 2024, klokken 12:26
Sitat fra: SveinJ på onsdag 30. oktober 2024, klokken 08:30Ja det er nyutviklet Touranza 6 med id nummer 31098 og 31100 for 21' utgaven.
Allikevel slitets det mer på innsiden på venstre bak, enn på høyre bak. Som alltid tidligere. Og justering etter 18000 km med disse dekkene, fiser igjen feil verdi og det «må skrus» igjen.

Har forhandler forsøkt å bytte deler på understellet? Er tydelig at det ikke hjelper å bare gjenta firehjulskontroll på enkelte biler.


Et forhandlerverksted ville ALDRI begynne å reparer på noe som importør (Møller) sier ikke er en feil med bilen. Da tar verkstedet på seg 100% ansvar og de vil de ikke.
Møller støtter ikke opp rundt forhandler på slike kostnader, og overlater "dritten" til bileier.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Electric cars in Norway

Sitat fra: SveinJ på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:06
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 30. oktober 2024, klokken 12:26
Sitat fra: SveinJ på onsdag 30. oktober 2024, klokken 08:30Ja det er nyutviklet Touranza 6 med id nummer 31098 og 31100 for 21' utgaven.
Allikevel slitets det mer på innsiden på venstre bak, enn på høyre bak. Som alltid tidligere. Og justering etter 18000 km med disse dekkene, fiser igjen feil verdi og det «må skrus» igjen.

Har forhandler forsøkt å bytte deler på understellet? Er tydelig at det ikke hjelper å bare gjenta firehjulskontroll på enkelte biler.


Et forhandlerverksted ville ALDRI begynne å reparer på noe som importør (Møller) sier ikke er en feil med bilen. Da tar verkstedet på seg 100% ansvar og de vil de ikke.
Møller støtter ikke opp rundt forhandler på slike kostnader, og overlater "dritten" til bileier.


Ja det gir jo mening at forhandlerverksted vil ha det klarert med Møller først. Det er møller som må tas hardt. De er feige Møller. De burde innkalt bilene. Det er mange.

SveinJ

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. oktober 2024, klokken 18:03
Sitat fra: SveinJ på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:06
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 30. oktober 2024, klokken 12:26
Sitat fra: SveinJ på onsdag 30. oktober 2024, klokken 08:30Ja det er nyutviklet Touranza 6 med id nummer 31098 og 31100 for 21' utgaven.
Allikevel slitets det mer på innsiden på venstre bak, enn på høyre bak. Som alltid tidligere. Og justering etter 18000 km med disse dekkene, fiser igjen feil verdi og det «må skrus» igjen.

Har forhandler forsøkt å bytte deler på understellet? Er tydelig at det ikke hjelper å bare gjenta firehjulskontroll på enkelte biler.


Et forhandlerverksted ville ALDRI begynne å reparer på noe som importør (Møller) sier ikke er en feil med bilen. Da tar verkstedet på seg 100% ansvar og de vil de ikke.
Møller støtter ikke opp rundt forhandler på slike kostnader, og overlater "dritten" til bileier.


Ja det gir jo mening at forhandlerverksted vil ha det klarert med Møller først. Det er møller som må tas hardt. De er feige Møller. De burde innkalt bilene. Det er mange.

VW er ferdig med utvikling av understellet på ID.4 og kommer overhode ikke til å gjøre endringer. Forbedringer og slikt kommer først på nyere modeller med MEB-plattform. Så lenge VW ikke sier til de ulike nasjonale importørene at det er en konstruksjonsfeil eller designfeil her, kommer de som har problemer bare slite med det. Ingen sympati å hente fra Møller, de skal bare selge nye biler og gir blaffen i de som er solgt!

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

IvarAndreas

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 19:29Jeg har jo vært i kontakt med NAF og prøvd «advokatveien», men forgjeves. Allikevel ble det en artikkel i Motor og nå igjen i høst fra en annen som opplever samme situasjon. Møller er ikke i dialog humør rundt dette, men bruker konfrontasjonspråket.
Men seriøst, hvor mange kan det være snakk om? Nå har jeg ikke lest den første artikkelen, men i den siste er det jo først slitasje på innsiden og så slitasje på utsiden på de nye dekkene og da kan han vel ikke skylde på Møller eller?

Zubzero

I garantivilkårene på min Enyaq leser jeg at justeringsarbeid er unntatt fra garanti. Javel. Men reklamasjonsretten gjelder fortsatt, og den kan de ikke skrive seg vekk i fra. Jeg har ikke kjøpt en bil som skal trenge justering de første fem årene. Merkelig dersom de mener at noe sånt evt skal skyldes brukerfeil som at jeg har kjørt i et hull eller lignende,når slitasjen er "symmetrisk" på begge bakdekkene. Skal de da påstå at jeg har kjørt ned i to hull på en "symmetrisk" måte?   ::)

Kjell Salvigsen

#25
Jeg kjørte en id.4 first max i ca 65.000 km over en periode på ca 2 år, jeg antar ca 2/3 deler av det var med sommerdekk. Da jeg skiftet dekk på dekkhotell siste gang før jeg solgte bilen, ble det konstatert "ingen unormal slitasje" og at dekkene fint kunne gå minst en sesong til. Det vil si at jeg antakelig kunne ha kjørt bilen ca. 100.000 km totalt før nye dekk måtte kjøpes. (Pirelli)

Dette viser etter min mening at en id.4/enyaq bil i riktig/korrekt stand ikke "spiser" dekk slik noen dessverre opplever. Her mener jeg bevisbyrden bør ligge hos VW/Skoda, her bør folk få hjelp og nye dekk dersom de er utslitte allerede etter 1-2 sesonger/30.000 km. Dersom man vet at man kjører med vanlig forsiktighet og ikke hardt og brutalt, så hadde jeg aldri gitt meg på at man skal regne med å bytte dekk så ofte som noen opplever her. Man skal kjøre forholdsvis hardt for å ødelegge dekkene slik jeg ser på noen biler folk poster, det er nok heller snakk om feil på hjulstilling i mange av tilfellene tror jeg. (Kan selvsagt ikke utelate at noen kjører for hardt og at slitasje blir ekstra stor med så store og tunge biler)

Jeg ser på meg selv som en moderat sjåfør når det gjelder kjøring i svinger og akselerasjon og kjører mye på svingete, slitte veier med dårlig asfalt. Hadde dette vært en generell konstruksjonsfeil på alle id.4 /enyaq ville langt flere opplevd dette. Her er det etter min mening feil på noen biler som VW/Skoda bør ta ansvar for å utbedre.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

#27
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 01. november 2024, klokken 15:39Jeg kjørte en id.4 first max i ca 65.000 km over en periode på ca 2 år, jeg antar ca 2/3 deler av det var med sommerdekk. Da jeg skiftet dekk på dekkhotell siste gang før jeg solgte bilen, ble det konstatert "ingen unormal slitasje" og at dekkene fint kunne gå minst en sesong til. Det vil si at jeg antakelig kunne ha kjørt bilen ca. 100.000 km totalt før nye dekk måtte kjøpes. (Pirelli)

Dette viser etter min mening at en id.4/enyaq bil i riktig/korrekt stand ikke "spiser" dekk slik noen dessverre opplever. Her mener jeg bevisbyrden bør ligge hos VW/Skoda, her bør folk få hjelp og nye dekk dersom de er utslitte allerede etter 1-2 sesonger/30.000 km. Dersom man vet at man kjører med vanlig forsiktighet og ikke hardt og brutalt, så hadde jeg aldri gitt meg på at man skal regne med å bytte dekk så ofte som noen opplever her. Man skal kjøre forholdsvis hardt for å ødelegge dekkene slik jeg ser på noen biler folk poster, det er nok heller snakk om feil på hjulstilling i mange av tilfellene tror jeg. (Kan selvsagt ikke utelate at noen kjører for hardt og at slitasje blir ekstra stor med så store og tunge biler)

Jeg ser på meg selv som en moderat sjåfør når det gjelder kjøring i svinger og akselerasjon og kjører mye på svingete, slitte veier med dårlig asfalt. Hadde dette vært en generell konstruksjonsfeil på alle id.4 /enyaq ville langt flere opplevd dette. Her er det etter min mening feil på noen biler som VW/Skoda bør ta ansvar for å utbedre.

Jeg har hatt 2 id.4 og er på nr 3 nå.
Ikke sett antydning til skjevslitasje. Den siste hadde gått 40k og var fortsatt på originale felger og dekk.
Jeg følger ekstra nøye med fordi jeg vet at enkelte har problemer. Dekktrykk er jeg også ekstremt nøye med og har 3 digitale målere her som er kalibrert.

Dersom det skulle bli noe skjevslitasje så skal de slite med å bortforklare produksjonsfeil. Uansett så ville jeg for egen del trolig gått rett til uavhengig verksted og målt,deretter tatt det med til forhandler og krevd retting pluss event nye dekk. Noe tull og lange diskusjoner gidder jeg ikke å ta,men en bil som ikke ligger korrekt på veien er uaktuell å frakte familien med.

Electric cars in Norway

#28
Sikkert ikke alle som er naf medl så jeg vet ikke om denne delt her før så jeg tar sjansen og selv om det gjelder ID.4 og ikke ENYAQ

https://www.motor.no/aktuelt/hevder-moller-biler-har-unormal-dekkslitasje/293790

Ex Broom Beny sier dette:

Kopi:
Benny Christensen er kritisk til dette.
– Vi i NAF har vondt for å tro at eiere av Møller-biler treffer kantsteiner og fortauskanter hyppigere enn andre bilister. Vi mener feilen er konstruksjonsbetinget på biltypen.

og videre sier Benny dette...

Kopi:

– Ikke løst
Christensen er overrasket over det Møller sier.

– NAF vet at dette er et stort problem for Møller. De har korrigert anbefalingen om lufttrykk, men ikke løst problemet, etter det medlemmene forteller oss, sier Christensen.

Når Motor spør bilimportøren på hvilken måte problemet er «løst og landet», svarer Øyvind Rognlien Skovli:

– De aller fleste kundene opplever helt normal dekkslitasje. Temaet har et begrenset omfang. Gjennom god dialog med fabrikken og forhandlerne våre er de ulike sakene løst individuelt ved å se på kjøreforhold, kjøremønster, dekk og bil.

Skjev dekkslitasje:

Slik ser dekkene ut etter en halv sesong

– Følg med!
Benny Christensen i NAF har følgende råd for å unngå skjevslitte dekk:

– Følg med på dekkslitasjen og sørg for korrekt lufttrykk i dekkene.

Han mener dekkfabrikantene bør sørge for å tilby dekk som tåler den økte belastningen og ytelsene som tunge og spreke elbiler har.

– Bilprodusentene må hjelpe sine kunder med å rette opp slike feil som bileieren ikke selv er skyld i, på en god og ryddig måte.


i3/RSiV

På min forrige Enyaq coupe RS 2023 mod. Så var bakhjul veldig slitt på innsiden etter ca 15000 km. Jeg fikk da nye dekk av Møller samtidig som Camber ble justert etter ny spec oppgitt fra fabrikken. Jeg solgte den bilen, og kjører nå en 2024 av samme modell. Har også på den kjørt 15000 km i sommer, og dekkene på denne har 100% lik slitasje over hele, så jeg tror at Skoda nå har rettet opp feil i hjulstilling oppdaget på tidligere Enyaq. Muligens da fra 2024 modeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA