Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW kan gå i streikemodus 1.12.24

Startet av Moas, torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35

« forrige - neste »

Moas

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 30. oktober 2024, klokken 16:09Problemene til vw gir litt flashback til britiske bil industrien, noe av grunnen til den gikk ad dundas var jo fagforeningene som beskyttet de ansatte. Personlig hadde jeg blitt forbanna ved å gå ned 10% i lønn mens ledelsen tjener millioner.
Ikke glem at aksjeeiere fikk 10% utbytte senest i år.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:32Ikke glem at aksjeeiere fikk 10% utbytte senest i år.
Det kan da umulig ha vært noen realisme i dette. Du deler ikke mer ut penger når der nesten er tomt! Jeg forstår ikke slikt.

Moas

#17
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Moas på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:32Ikke glem at aksjeeiere fikk 10% utbytte senest i år.
Det kan da umulig ha vært noen realisme i dette. Du deler ikke mer ut penger når der nesten er tomt! Jeg forstår ikke slikt.
Tidligere utbetalte VW enda mer. Dette er bare en brøkdel av det som skjedde i 2022 når de delte ut korona støtten til akjeeierne. Det var gode tider for kapitalistene.Vurderer selv å kjøpe meg inn i VW AG siden jeg tipper den tyske staten kommer til å pumpe inn masse penger snart.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Radial

#18
Sitat fra: Moas på onsdag 30. oktober 2024, klokken 21:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Moas på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:32Ikke glem at aksjeeiere fikk 10% utbytte senest i år.
Det kan da umulig ha vært noen realisme i dette. Du deler ikke mer ut penger når der nesten er tomt! Jeg forstår ikke slikt.
Tidligere utbetalte VW enda mer. Dette er bare en brøkdel av det som skjedde i 2022 når de delte ut korona støtten til akjeeierne. Det var gode tider for kapitalistene.Vurderer selv å kjøpe meg inn i VW AG siden jeg tipper den tyske staten kommer til å pumpe inn masse penger snart.

Helt merkelig at selskaper kan gjøre store utbetalinger til aksjeeiere, når de går i minus så det holder...😵�💫

VAG står i en enorm spagat, de har feks 3 konkurrenter i hvert segment internt for mange "hverdagsbiler" som ID3 og ID4/5.
VAG tviholder på importører og salgsledd som Møller rundt omkring på kloden, mens enkle nettbutikker hos andre merker gjerne stjeler flere av kundene.
Disse sitter i tillegg igjen med en betydelig økt avanse vs VAG, noe VAG helt sikkert vil ta kloa i.

Tipper vi veldig snart får se en egen VAG nettbutikk, oppsigelse av agens argenturer, og at VAG feks kjøper opp enkelte VAG-forretninger&verksteder, og starter med direktesalg fra fabrikk ala Tesla.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moas

Sitat fra: Radial på onsdag 30. oktober 2024, klokken 22:42Tipper vi veldig snart får se en egen VAG nettbutikk, oppsigelse av agens argenturer, og at VAG feks kjøper opp enkelte VAG-forretninger&verksteder, og starter med direktesalg fra fabrikk ala Tesla.
Det er akkurat slike ting jeg hadde forestilt meg at en som Musk kunne fortalt ledelsen i VW AG. På den andre siden så jeg en episode igår fra Autogefuhl hvor denne tyske youtuberne ikke var helt med. Kanskje tyskerne er nasjonalister og ser på firmaet som "too big to fail"?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Syklist

Herbert Diess som var VW sjef tidligere ble jo skjøvet ut fordi fagforeningene som er representert i styret ikke ville gå med på endringstempoet som han ville gjennomføre for å satse fullt og helt på elbiler. (Han ble også frosset ut av BMW i 2015 etter å ha drevet fram i3 og i8.)

Det var også noen historier om korrupsjon og de samme fagforeningene som støttet Winterkorn, som hadde ansvaret under dieselskandalen hos VW.

Medbestemmelsesrett er bra, men det må ikke resultere i skylapper, blokkering eller sabotasje.

Kombinasjonen av tysk politikk, og lobbyvirksomhet for forbrenningsmotorer er direkte skadelig for de tyske bilprodusentene på sikt.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Boikott My Ass

Sitat fra: Radial på onsdag 30. oktober 2024, klokken 22:42
Sitat fra: Moas på onsdag 30. oktober 2024, klokken 21:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Moas på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:32Ikke glem at aksjeeiere fikk 10% utbytte senest i år.
Det kan da umulig ha vært noen realisme i dette. Du deler ikke mer ut penger når der nesten er tomt! Jeg forstår ikke slikt.
Tidligere utbetalte VW enda mer. Dette er bare en brøkdel av det som skjedde i 2022 når de delte ut korona støtten til akjeeierne. Det var gode tider for kapitalistene.Vurderer selv å kjøpe meg inn i VW AG siden jeg tipper den tyske staten kommer til å pumpe inn masse penger snart.

Helt merkelig at selskaper kan gjøre store utbetalinger til aksjeeiere, når de går i minus så det holder...😵�💫

VAG står i en enorm spagat, de har feks 3 konkurrenter i hvert segment internt for mange "hverdagsbiler" som ID3 og ID4/5.
VAG tviholder på importører og salgsledd som Møller rundt omkring på kloden, mens enkle nettbutikker hos andre merker gjerne stjeler flere av kundene.
Disse sitter i tillegg igjen med en betydelig økt avanse vs VAG, noe VAG helt sikkert vil ta kloa i.

Tipper vi veldig snart får se en egen VAG nettbutikk, oppsigelse av agens argenturer, og at VAG feks kjøper opp enkelte VAG-forretninger&verksteder, og starter med direktesalg fra fabrikk ala Tesla.

Enig, få vekk melke kua «Møller»
Bmw 530i G30

Daniel_0007

Sitat fra: Boikott My Ass på torsdag 31. oktober 2024, klokken 10:36
Sitat fra: Radial på onsdag 30. oktober 2024, klokken 22:42
Sitat fra: Moas på onsdag 30. oktober 2024, klokken 21:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Moas på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:32Ikke glem at aksjeeiere fikk 10% utbytte senest i år.
Det kan da umulig ha vært noen realisme i dette. Du deler ikke mer ut penger når der nesten er tomt! Jeg forstår ikke slikt.
Tidligere utbetalte VW enda mer. Dette er bare en brøkdel av det som skjedde i 2022 når de delte ut korona støtten til akjeeierne. Det var gode tider for kapitalistene.Vurderer selv å kjøpe meg inn i VW AG siden jeg tipper den tyske staten kommer til å pumpe inn masse penger snart.

Helt merkelig at selskaper kan gjøre store utbetalinger til aksjeeiere, når de går i minus så det holder...😵�💫

VAG står i en enorm spagat, de har feks 3 konkurrenter i hvert segment internt for mange "hverdagsbiler" som ID3 og ID4/5.
VAG tviholder på importører og salgsledd som Møller rundt omkring på kloden, mens enkle nettbutikker hos andre merker gjerne stjeler flere av kundene.
Disse sitter i tillegg igjen med en betydelig økt avanse vs VAG, noe VAG helt sikkert vil ta kloa i.

Tipper vi veldig snart får se en egen VAG nettbutikk, oppsigelse av agens argenturer, og at VAG feks kjøper opp enkelte VAG-forretninger&verksteder, og starter med direktesalg fra fabrikk ala Tesla.

Enig, få vekk melke kua «Møller»

ja stakkars melkekua som kun tjente 800 millioner så langt i år istedenfor 1.4 milliard ifjor.

https://www.motor.no/aktuelt/moller-over-en-halv-milliard-bak-2023-resultatet/294149
Model 3 2019 LR Rwd

chargedup

VWAGY, eller VAG, går ikke i minus. De tjener penger, men har hittil i år en lavere fortjeneste enn ifjor og selger færre biler enn årene før.
VAG selv etimerte marginen til å bli ca 5,6% i 2024, kilde https://www.volkswagen-group.com/en/press-releases/volkswagen-groups-nine-month-results-impacted-by-higher-fixed-costs-and-restructuring-provisions-18768

Det finnes også selskap som utbetaler stabile utbytter for å være attraktive for investorer, selv om selskapet ikke går like bra som tidligere. Feks vårt nære og kjære Statoil https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/5L02X/statoils-meningsloese-utbytte som muligens måtte ta opp lån for å betale utbytte i 2015 (endte vel med emisjon i 2016?). Eller feks store amerikanske utbytteaksjer som har utbetalt stabile  utbytter i 20-30 år uavhengig av konjunkturer.

Det er altså ikke slik at selskapet VAG, altså VWAGY, går i minus, de gjør endringer som ledelsen håper forbedrer lønnsomheten.


Fordelen for bilmerkene med dagens forhandlermodell (altså, ikke som de kinesiske eller Tesla, som eier hele kjeden) er at de i år som salget går tregt, uansett selger biler til forhandlerne. Forhandlere i feks USA er forpliktet til å kjøpe x antall biler, uavhengig om de igjen får solgt bilene. Bilmerket får både salget og pengene for salget, uavhengig om forhandler klarer å selge bilen. Bilmerket får da mindre tap i dårlige år, men selvfølgelig også lavere fortjeneste i gode år. Sagt på en annen måte, bilmerkene får da mindre konjuktursvingninger enn de ville gjort dersom de eide hele kjeden selv.

Som kunde kan man godt se for seg direktesalg da det burde bety lavere priser. Uten at noen av oss har greie på jussen og avtalene, kan nok ikke VAG verken si opp Møller's importavtale eller enkelt ta over Møllers forhandler og verkstedkjede. Det krever en enorm omstilling for bilmerkene dersom de plutselig skulle gjøre alt imellom import og reparasjoner. For et nystartet merke er det mye enklere å starte med en forhandler i Norge, som Fisker med Vestby og mekonomen som verksted. For VAG kan det å skalere opp salgsavdeling og verkstedkapasitet i Norge være en helt umulig oppgave uten at de kjøper Møller.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Rollep

Sitat fra: Radial på onsdag 30. oktober 2024, klokken 22:42Helt merkelig at selskaper kan gjøre store utbetalinger til aksjeeiere, når de går i minus så det holder...😵�💫
Ikke merkelig i det hele tatt, utbyttet som ble utbetalt i år var basert på resultatet i 2023 da VAG gikk med 16,6 milliarder Euro i overskudd.

VAG går for øvrig ikke i minus. Det som har skjedd er at de har en lavere fortjeneste enn estimert, derfor tar man de grepen man gjør istedenfor bare la det rulle å gå.

Moas

Sitat fra: chargedup på torsdag 31. oktober 2024, klokken 13:04men har hittil i år en lavere fortjeneste enn ifjor og selger færre biler enn årene før.
Ja, færre biler, og ifølge siste kvartalsrapport, så er resultatet 29% dårligere i personbilmarkedet. Det er jo ganske dramatisk forskjell.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E


Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på lørdag 02. november 2024, klokken 10:41Game over Audi i Belgia: https://www.motor.no/aktuelt/ugjenkallelig-slutt-for-audis-q8-fabrikk/294651
Game over Jaguar i Norge: https://www.tv2.no/broom/selger-ingen-biler-i-norge-lenger/17137157/
Js det skjer mye negativt nå om dagen. Håper det roer seg macroøkonomisk og da blir det oppgang på elbiler igjen og flere nye europeiske elbil produksjonsbedrifter. Men det ser jo for xxx.... ut som det går helt feil vei med flere kriger og flere gærninger og nå var de jo nylig på seminar og henta inn flere nye medlemsland egypt blant annet! Sykt, helt sykt spør du meg  ;D he he

#søndagsmorgenhumor

Moas

Streikene i Tyskland eskalerer videre: https://www.bilnorge.no/tyske-streiker-ikke-bare-bil/4120706
Porsche arbeidere, Tysklands best betalte bilarbeidere, er også med nå :+1:
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA