Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Datalekkasje hos Volkswagen, 80 000 av de berørte bilene er norske

Startet av Tesla88, lørdag 28. desember 2024, klokken 06:23

« forrige - neste »

eisa01

Var det ikke slik at Tibber var treg med MEB-smartlading fordi de ikke fikk posisjonsdata i APIet? Og så har det hele tiden vært tilgjengelig i et sikkerhetshull ???

tronde

Sitat fra: RJK på søndag 29. desember 2024, klokken 15:13
Sitat fra: tronde på søndag 29. desember 2024, klokken 15:05
Sitat fra: vinterdekk på søndag 29. desember 2024, klokken 11:07De må jo lagre lokasjoner for at enkelte funksjoner skal virke, eller har du en annen løsning turfsurf?
Hvilke tjenester krever at det faktisk lagres fysisk plassering?
Dersom du legger inn hjem, jobb og noen andre favoritter, så må jo det lagres fysisk posisjon.
Ja, men man behøver ikke å vite når bilen er (eller var) der.

tronde

Sitat fra: vinterdekk på søndag 29. desember 2024, klokken 16:16
Sitat fra: tronde på søndag 29. desember 2024, klokken 15:05
Sitat fra: vinterdekk på søndag 29. desember 2024, klokken 11:07De må jo lagre lokasjoner for at enkelte funksjoner skal virke, eller har du en annen løsning turfsurf?
Hvilke tjenester krever at det faktisk lagres fysisk plassering?
Det blir lagret posisjon der du har parkert bilen, slik at du kan finne den igjen i Volkswagen appen. Det er en egen innstilling for å slå dette av i bilen. Man mister lite av å deaktivere lokasjon, kun informasjon om hvor bilen er parkert.

Man kan sette opp ladeprofiler som knyttes til posisjon (feks hjem). Men om dette lagres i bilen eller på en server hos Volkswagen, vet jeg ikke.

Så lenge bilen er på nett kan man finne ut hvor den er ved å spørre den om posisjonen. Ingen grunn til å lagre mye data for å finne ut det.

Ladeprofiler krever heller ikke lagring av andre posisjoner enn at ved xx-posisjon ønsker jeg at følgende skal skje med bilen. Ingen grunn til å lagre at bilen faktisk er / har vært der.


RJK

Sitat fra: tronde på søndag 29. desember 2024, klokken 18:32
Sitat fra: RJK på søndag 29. desember 2024, klokken 15:13
Sitat fra: tronde på søndag 29. desember 2024, klokken 15:05
Sitat fra: vinterdekk på søndag 29. desember 2024, klokken 11:07De må jo lagre lokasjoner for at enkelte funksjoner skal virke, eller har du en annen løsning turfsurf?
Hvilke tjenester krever at det faktisk lagres fysisk plassering?
Dersom du legger inn hjem, jobb og noen andre favoritter, så må jo det lagres fysisk posisjon.
Ja, men man behøver ikke å vite når bilen er (eller var) der.
Helt enig, men jeg tenkte det var unødvendig å presisere det. Svaret var som sagt for å vise at noen ting trenger den tilgang til å lagre posisjon på.

Skrev forøvrig i mitt første innlegg i tråden her, at det de henter inn er overkill av info, dog med noe alternativ tekst. ;)

"Her vanker det sannsynligvis en heftig bot, kanskje til og med rekordhøy med tanke på både VW sin størrelse, og størrelse på glippen/mengden data og antallet mennesker og bedrifter påvirket her, inkludert det som fremkommer om militære og myndighetseide kjøretøy/operatører."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Orbit på søndag 29. desember 2024, klokken 16:29Dataene brukes f.eks. til
  • Sanntids trafikkdata. Bilens posisjon og hastighet brukes til å forutsi f.eks. kø, ofte mye raskere enn Google Maps fanger opp det samme. Hvis mange nok VW-biler står stille på E18, vil de som kommer bak bli rutet en annen vei.
  • Ruteforslag. Dersom du hver morgen kjører til samme sted, vil dette etter noen dager dukke opp som et forslag til destinasjon når du starter bilen til samme tidspunkt neste dag
  • Salg til tredjepart: F.eks. til offentlige myndigheter som vil ha trafikkdata for veiplanlegging etc

Første punk kan gjøres anonymisert, andre punkt kan gjøres i bilen, tredje punkt er ett brudd på GDPR om det ikke eksplisitt er opplyst om dette lett oversiktlig. Liten skrift og hundre sider er ikke tillatt.

Men hovedproblemet her er mengden data over tid, og at det ikke er anonymisert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: tronde på søndag 29. desember 2024, klokken 18:38Så lenge bilen er på nett kan man finne ut hvor den er ved å spørre den om posisjonen. Ingen grunn til å lagre mye data for å finne ut det.

Eller bilen kan sende en bilstatus når du forlater den og slipper å «vekkes» for å kommunisere med moderskipet (Volkswagen sine servere), og appen kan få siste posisjon øyeblikkelig når du åpner kartet.

Burde holde at bare siste posisjon var lagret, skulle man tro..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Orbit

Det unngår også mye av «vampire drain». Bilen sender status til server hver gang det er en faktisk endring, og en trenger ikke vekke bilen hver gang du sjekker status i app'en.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tronde

Sitat fra: Orbit på søndag 29. desember 2024, klokken 21:59Det unngår også mye av «vampire drain». Bilen sender status til server hver gang det er en faktisk endring, og en trenger ikke vekke bilen hver gang du sjekker status i app'en.
Når jeg ser hvor mye data som er overført, tviler jeg på at det er et større tap å vekke bilen når man faktisk har nytte av å vite noe.

vinterdekk

#23
God analyse og forslag om hva Volkswagen kunne gjort annerledes fra starten. (Logging, behandle data ulikt basert på sensitivitet..)

https://youtu.be/8kXWQd_Yl5Y

Edit: Presentasjon fra CCC event (har ikke sett igjennom den foreløpig, originallyd er på tysk, finnes oversettelser). https://media.ccc.de/v/38c3-wir-wissen-wo-dein-auto-steht-volksdaten-von-volkswagen
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

tronde

Blir nok mye popcorn av dette. Tyskere har totalt noia for alt som lukter overvåking, og nå er det deres egen storhet som er tatt med buksene nede.

Electric cars in Norway

Sitat fra: tronde på mandag 30. desember 2024, klokken 14:53Blir nok mye popcorn av dette. Tyskere har totalt noia for alt som lukter overvåking, og nå er det deres egen storhet som er tatt med buksene nede.
Helt enig. Fint at dette kommer opp. Slik at alle andre også kan lære av dette. Viktig å gripe tak i slikt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA