Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW kan gå i streikemodus 1.12.24

Startet av Moas, torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på torsdag 07. november 2024, klokken 12:24Nissan sliter seriøst: https://www.finansavisen.no/transport/2024/11/07/8203103/store-kutt-hos-nissan
Moas :+1: takk for lenken. Ja jeg var klar over at de slet men tenkte at det gjør jo alle nå om dagen. Men dette var ille 

hELgenen

#31
Denne saken passer vel inn her også:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/wg9xMA/krisen-vokser-for-das-auto

Hele Tyskland fremstår jo nærmest som et land rammet av en kreftbyll. Det begynte vel allerede med energiwende da de skrotet kjernekraft for sol og vind. Deretter satset de stort på gass fra Russland. For oss utenfor fremstår det jo som landet tar den ene dumme beslutningen etter den andre. Merkel skrøt jo så mye av at : Det klarer vi.
Men de klarer det definitivt ikke. Kaos og tungrodd byråkrati som går helt ned på person nivå mhp tankesett er det man møter.

Jeg kan liksom ikke glemme ordene fra en tysk IT utvikler som oppsummert uttrykte at det var en bra ting å lage IT løsninger som man aldri helt ble ferdig med. Løsninger som ville kreve jevnlig vedlikehold var bra. Dette selv om man ikke tilførte noe nytt av verdi til løsningen gjennom vedlikeholdet,men bare oppgraderte underliggende biblioteker. For da hadde man jo en sikker jobb i mange år som det ble sagt. Disse ordene tenker jeg ofte på når jeg leser om Tyskland og tysk industri.

Skjedde det noe med tysk effektivitet etter murens fall i 1989? Klarte kommunistene å plante et frø av russisk tankevirksomhet som generasjonen etterpå nå bærer frem?

Jeg vet ikke hva det er,men det tyske industri lokomotivet har definitivt problemer. Befolkningen er heller ikke omstillingsvillig i samme grad som det norske samfunnet. Elektrifisering av bilparken går sent. Ny teknologi innføres sent. Byråkratiet er tungrodd og seigt. Og måten man som ansatt tenker på viser ofte at man vil beskytte seg selv for forandring.

Synes det både er skremmende og trist lesning dette mhp VW. Jeg er redd det kan sees på som et sykdomstegn på hvordan det tyske samfunnet fungerer om dagen. Derfor er jeg også skeptisk til ymse samarbeids prosjekter og annet som involverer tysk byråkrati slik som en del EU forordninger som dessverre også gjør Norge mindre effektiv. Jeg skal ikke dra den tankerekken lengre,men Tyskland står overfor massive omveltninger som trolig ikke blir mindre med ett USA med Trump i spissen.


Electric cars in Norway

#32
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. november 2024, klokken 08:21Denne saken passer vel inn her også:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/wg9xMA/krisen-vokser-for-das-auto

Hele Tyskland fremstår jo nærmest som et land rammet av en kreftbyll. Det begynte vel allerede med energiwende da de skrotet kjernekraft for sol og vind. Deretter satset de stort på gass fra Russland. For oss utenfor fremstår det jo som landet tar den ene dumme beslutningen etter den andre. Merkel skrøt jo så mye av at : Det klarer vi.
Men de klarer det definitivt ikke. Kaos og tungrodd byråkrati som går helt ned på person nivå mhp tankesett er det man møter.

Jeg kan liksom ikke glemme ordene fra en tysk IT utvikler som oppsummert uttrykte at det var en bra ting å lage IT løsninger som man aldri helt ble ferdig med. Løsninger som ville kreve jevnlig vedlikehold var bra. Dette selv om man ikke tilførte noe nytt av verdi til løsningen gjennom vedlikeholdet,men bare oppgraderte underliggende biblioteker. For da hadde man jo en sikker jobb i mange år som det ble sagt. Disse ordene tenker jeg ofte på når jeg leser om Tyskland og tysk industri.

Skjedde det noe med tysk effektivitet etter murens fall i 1989? Klarte kommunistene å plante et frø av russisk tankevirksomhet som generasjonen etterpå nå bærer frem?

Jeg vet ikke hva det er,men det tyske industri lokomotivet har definitivt problemer. Befolkningen er heller ikke omstillingsvillig i samme grad som det norske samfunnet. Elektrifisering av bilparken går sent. Ny teknologi innføres sent. Byråkratiet er tungrodd og seigt. Og måten man som ansatt tenker på viser ofte at man vil beskytte seg selv for forandring.

Synes det både er skremmende og trist lesning dette mhp VW. Jeg er redd det kan sees på som et sykdomstegn på hvordan det tyske samfunnet fungerer om dagen. Derfor er jeg også skeptisk til ymse samarbeids prosjekter og annet som involverer tysk byråkrati slik som en del EU forordninger som dessverre også gjør Norge mindre effektiv. Jeg skal ikke dra den tankerekken lengre,men Tyskland står overfor massive omveltninger som trolig ikke blir mindre med ett USA med Trump i spissen.


Apropo VW og krisen så leste jeg enten i dag eller tidligere om NIO eller BYD ...(husker ikke .. men kina elbil) som ansetter enormt på nye fabrikker. Husker ikke antallet med det ble i artikkelen brukt en sammenligning mot VW

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 11. november 2024, klokken 22:57
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. november 2024, klokken 08:21Denne saken passer vel inn her også:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/wg9xMA/krisen-vokser-for-das-auto

Hele Tyskland fremstår jo nærmest som et land rammet av en kreftbyll. Det begynte vel allerede med energiwende da de skrotet kjernekraft for sol og vind. Deretter satset de stort på gass fra Russland. For oss utenfor fremstår det jo som landet tar den ene dumme beslutningen etter den andre. Merkel skrøt jo så mye av at : Det klarer vi.
Men de klarer det definitivt ikke. Kaos og tungrodd byråkrati som går helt ned på person nivå mhp tankesett er det man møter.

Jeg kan liksom ikke glemme ordene fra en tysk IT utvikler som oppsummert uttrykte at det var en bra ting å lage IT løsninger som man aldri helt ble ferdig med. Løsninger som ville kreve jevnlig vedlikehold var bra. Dette selv om man ikke tilførte noe nytt av verdi til løsningen gjennom vedlikeholdet,men bare oppgraderte underliggende biblioteker. For da hadde man jo en sikker jobb i mange år som det ble sagt. Disse ordene tenker jeg ofte på når jeg leser om Tyskland og tysk industri.

Skjedde det noe med tysk effektivitet etter murens fall i 1989? Klarte kommunistene å plante et frø av russisk tankevirksomhet som generasjonen etterpå nå bærer frem?

Jeg vet ikke hva det er,men det tyske industri lokomotivet har definitivt problemer. Befolkningen er heller ikke omstillingsvillig i samme grad som det norske samfunnet. Elektrifisering av bilparken går sent. Ny teknologi innføres sent. Byråkratiet er tungrodd og seigt. Og måten man som ansatt tenker på viser ofte at man vil beskytte seg selv for forandring.

Synes det både er skremmende og trist lesning dette mhp VW. Jeg er redd det kan sees på som et sykdomstegn på hvordan det tyske samfunnet fungerer om dagen. Derfor er jeg også skeptisk til ymse samarbeids prosjekter og annet som involverer tysk byråkrati slik som en del EU forordninger som dessverre også gjør Norge mindre effektiv. Jeg skal ikke dra den tankerekken lengre,men Tyskland står overfor massive omveltninger som trolig ikke blir mindre med ett USA med Trump i spissen.


Apropo VW og krisen så leste jeg enten i dag eller tidligere om NIO eller BYD ...(husker ikke .. men kina elbil) som ansetter enormt på nye fabrikker. Husker ikke antallet med det ble i artikkelen brukt en sammenligning mot VW
Du tenker vel på denne saken om BYD?

https://www.tv2.no/broom/har-ansatt-200000-nye-pa-tre-maneder/17161786/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Da er streiken hos VW AG igang på mandag 2.12:

https://www.finansavisen.no/transport/2024/12/01/8213506/varsler-streik-i-volkswagen-kan-bli-den-storste-noensinne

Kan VW tjene noe på at fabrikkene stopper opp. Altså at overproduksjonen kommer ned på lønnsomt nivå?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

#35
Sitat fra: Moas på søndag 01. desember 2024, klokken 21:18Da er streiken hos VW AG igang på mandag 2.12:

https://www.finansavisen.no/transport/2024/12/01/8213506/varsler-streik-i-volkswagen-kan-bli-den-storste-noensinne

Kan VW tjene noe på at fabrikkene stopper opp. Altså at overproduksjonen kommer ned på lønnsomt nivå?
Moas tusen takk. Jeg trodde faktisk og håpe på at det er noe av den Streiken ikke vil bli noe.

Dette er trist bare trist.

Både for arbeiderne selvfølgelig men også for europeisk bilproduksjon.

Og jeg legger til med et smil det er kineserne sin skyld he he he he

For Xi gir jo penger til disse statseide bilprodusentene og de har et rævva arbeidsliv der borte, så de ødelegger jo hele bilbransjen. Vi bør gjøre som US og eu dvs iverksette tollbarrierer mot Kina for dette. At  de i tillegg støtter Putin i Ukraina krigen det hjelper jo heller ikke på....

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. desember 2024, klokken 06:34
Sitat fra: Moas på søndag 01. desember 2024, klokken 21:18Da er streiken hos VW AG igang på mandag 2.12:

https://www.finansavisen.no/transport/2024/12/01/8213506/varsler-streik-i-volkswagen-kan-bli-den-storste-noensinne

Kan VW tjene noe på at fabrikkene stopper opp. Altså at overproduksjonen kommer ned på lønnsomt nivå?
Moas tusen takk. Jeg trodde faktisk og håpe på at det er noe av den Streiken ikke vil bli noe.

Dette er trist bare trist.

Både for arbeiderne selvfølgelig men også for europeisk bilproduksjon.

Og jeg legger til med et smil det er kineserne sin skyld he he he he

For Xi gir jo penger til disse statseide bilprodusentene og de har et rævva arbeidsliv der borte, så de ødelegger jo hele bilbransjen. Vi bør gjøre som US og eu dvs iverksette tollbarrierer mot Kina for dette. At  de i tillegg støtter Putin i Ukraina krigen det hjelper jo heller ikke på....

Norge er ikke tjent med noen toll mot noen.

Det er rene SM tendenser å snakke om toll for Norge..uansett mot hvem.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på mandag 02. desember 2024, klokken 07:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. desember 2024, klokken 06:34
Sitat fra: Moas på søndag 01. desember 2024, klokken 21:18Da er streiken hos VW AG igang på mandag 2.12:

https://www.finansavisen.no/transport/2024/12/01/8213506/varsler-streik-i-volkswagen-kan-bli-den-storste-noensinne

Kan VW tjene noe på at fabrikkene stopper opp. Altså at overproduksjonen kommer ned på lønnsomt nivå?
Moas tusen takk. Jeg trodde faktisk og håpe på at det er noe av den Streiken ikke vil bli noe.

Dette er trist bare trist.

Både for arbeiderne selvfølgelig men også for europeisk bilproduksjon.

Og jeg legger til med et smil det erkineserne sin skyld he he he he

For Xi gir jo penger til disse statseide bilprodusentene og de har et rævva arbeidsliv der borte, så de ødelegger jo hele bilbransjen. Vi bør gjøre som US og eu dvs iverksette tollbarrierer mot Kina for dette. At  de i tillegg støtter Putin i Ukraina krigen det hjelper jo heller ikke på....

Norge er ikke tjent med noen toll mot noen.

Det er rene SM tendenser å snakke om toll for Norge..uansett mot hvem.

hELg... :+1: jeg respekter ditt synspunkt men her er vi uenig. Slik er det bare.

Jalla

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. desember 2024, klokken 06:34
Sitat fra: Moas på søndag 01. desember 2024, klokken 21:18Da er streiken hos VW AG igang på mandag 2.12:

https://www.finansavisen.no/transport/2024/12/01/8213506/varsler-streik-i-volkswagen-kan-bli-den-storste-noensinne

Kan VW tjene noe på at fabrikkene stopper opp. Altså at overproduksjonen kommer ned på lønnsomt nivå?
Moas tusen takk. Jeg trodde faktisk og håpe på at det er noe av den Streiken ikke vil bli noe.

Dette er trist bare trist.

Både for arbeiderne selvfølgelig men også for europeisk bilproduksjon.

Og jeg legger til med et smil det er kineserne sin skyld he he he he

For Xi gir jo penger til disse statseide bilprodusentene og de har et rævva arbeidsliv der borte, så de ødelegger jo hele bilbransjen. Vi bør gjøre som US og eu dvs iverksette tollbarrierer mot Kina for dette. At  de i tillegg støtter Putin i Ukraina krigen det hjelper jo heller ikke på....

Ja, dette er faktisk bare trist. Mange av de europeiske bilprodusentene, og spesielt tyske er nede i spagaten.
Hadde håpet IG Metall hadde tatt situasjonen inn over seg, for jeg frykter dette kan være starten på det som rev bilindustrien i England i fillebiter for noen tiår siden.

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Radial

Sitat fra: Jalla på mandag 02. desember 2024, klokken 08:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. desember 2024, klokken 06:34
Sitat fra: Moas på søndag 01. desember 2024, klokken 21:18Da er streiken hos VW AG igang på mandag 2.12:

https://www.finansavisen.no/transport/2024/12/01/8213506/varsler-streik-i-volkswagen-kan-bli-den-storste-noensinne

Kan VW tjene noe på at fabrikkene stopper opp. Altså at overproduksjonen kommer ned på lønnsomt nivå?
Moas tusen takk. Jeg trodde faktisk og håpe på at det er noe av den Streiken ikke vil bli noe.

Dette er trist bare trist.

Både for arbeiderne selvfølgelig men også for europeisk bilproduksjon.

Og jeg legger til med et smil det er kineserne sin skyld he he he he

For Xi gir jo penger til disse statseide bilprodusentene og de har et rævva arbeidsliv der borte, så de ødelegger jo hele bilbransjen. Vi bør gjøre som US og eu dvs iverksette tollbarrierer mot Kina for dette. At  de i tillegg støtter Putin i Ukraina krigen det hjelper jo heller ikke på....

Ja, dette er faktisk bare trist. Mange av de europeiske bilprodusentene, og spesielt tyske er nede i spagaten.
Hadde håpet IG Metall hadde tatt situasjonen inn over seg, for jeg frykter dette kan være starten på det som rev bilindustrien i England i fillebiter for noen tiår siden.


Hva er dette å steike for egentlig?

Budsjettet ser dårligere og dårligere ut og slaget faller?

Det er ikke alt man kan streike for, dette kunne i beste fall vært en politisk protest, men dette er jo bare å tisse i buksa.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moas

Oppdatering hos VW AG: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/vw-streik-104.html

På ni av de ti tyske VW-lokasjonene har flere titusenvis av ansatte midlertidig stanset arbeidet og stoppet samlebåndene. Innen ettermiddagen hadde IG Metall telt totalt rundt 66 000 deltakere i streiken, 35 000 av dem bare i Wolfsburg.

Dette er vistnok bare begynnelsen på opptrappingen..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på tirsdag 03. desember 2024, klokken 12:36Oppdatering hos VW AG: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/vw-streik-104.html

På ni av de ti tyske VW-lokasjonene har flere titusenvis av ansatte midlertidig stanset arbeidet og stoppet samlebåndene. Innen ettermiddagen hadde IG Metall telt totalt rundt 66 000 deltakere i streiken, 35 000 av dem bare i Wolfsburg.

Dette er vistnok bare begynnelsen på opptrappingen..
Moas :-X dette er krise! Helt krise. Dette kan jo vare dette her?

Radial

Snart permitteringer hos Møller også da? 😐
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moas

#44
Den neste streike-opptrappingen kommer vistnok først etter et møte 9.12.
Sitat fra: Radial på tirsdag 03. desember 2024, klokken 20:36Snart permitteringer hos Møller også da? 😐
Tvilsomt. Fabrikkene har hatt overproduksjon lenge og det står mange biler på lager. Noen må selge og vedlikeholde disse framover også. En evt. permittering hos Møller vil vel tilsi langsiktig streik og mangel på biler, noe som nok tar flere uker.

Forøvrig 4.12.24:
https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/vw-betriebsratsversammlung-100.html
Nytt arbeidsmøte idag.
->9.12 - fjerde forhandlingsmøte (viktig i forhold til videre eskalering)
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA