Gode kampanjer på kjøp og leasing

Startet av Boikott My Ass, onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:56

« forrige - neste »

What-a-watt

Her er et øyeblikksbilde fra i dag på en Tesla S75 med utetemp på -7, og innetemp på -4 :

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 02. januar 2025, klokken 13:02Her er et øyeblikksbilde fra i dag på en Tesla S75 med utetemp på -7, og innetemp på -4 :

Det gir jo litt mer mening siden en 2018 Model S ikke har varmepumpe, og at bilen gønner på med varme de første 20 minuttene. Vil være interessant å se om den fortsetter å bruke 1800 watt i snitt i 4 timer. Det tviler jeg på.
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. januar 2025, klokken 12:58
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 02. januar 2025, klokken 12:41Det var Premium med 19"-hjul hos Bnh. De hadde 4 stk med 67k i avslag nå før jul.
Selv ga jeg 490k for 17" med v.hjul, h.feste, Drop Off og 1. service inkludert.

Jeg opplever forøvrig en stor skuffelse ved bilen: et voldsomt ladetap. På tesla supercharger går det bort 17 % ved påfyll fra 30 %til 75 %, og på saktelading hjemme på 16 A er ladetapet hele 53 % ved lading fra 60 til 70 % soc ved 13 kuldegrader. Det tok 4t med 3,5 kW (14 kwt) tilført effekt for å fylle 6.5 kwt inn på batteriet. De første 45 min tappes også batteriet for strøm, med redusert anslått rekkevidde og redusert soc.
Jeg mistenker at det kan være batterikondisjonering, men så fort jeg startet ny ladeøkt videre opp mot 80 % skjer det samme på nytt.

Wow, det høres jo sinnsykt ut. Det kan gjerne være en feil med noe? Mangler gjerne væske? Du har altså mistet 1875 watt kontinuerlig i 4 timer på saktelading, og 5 kWh på en halvtime eller noe sånt på hurtiglading? . Høres veldig merkelig ut. Eller har du sjekket ut med verkstedet om det skal være sånn?

Det er litt "wow", ja. Hverken Bnh eller Hyundai Norge har kunnet svare om dette på tlf. De ber om e-brev, og jeg har ikke giddet det, ennå.
Dette er vel den 10ende elbilen jeg har, og er egentlig strålende fornøyd med den, men det er den første av alle hvor klattlading en times tid utenfor et handlesenter eller lignende blir meningsløst, all den tid strømmen (sannsynligvis) vil varme opp batteriet først. På alle de andre har soc gått oppover helt fra början.
I går kveld kjørte jeg 9 mil på E6 fra Rygge til Romerike før hjemmelading, og det samme skjedde ved lading fra 47 til 60 % soc: først tapping av soc, og det hele tok 3t 17m. 8,5 kwt inn på batteriet krevde 11,5 kwt ved 5 kuldegrader og lunkent batteri.

BTW, som tråden egentlig handler om: rentekampanjen på i praksis 0 % rente er over. Den er nå på på 2 % for Hyundai Flodhest (Kona). De har altså innført mer kontantrabattt på bekostning av rente-rabatt.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

vinterdekk

2025 vil bringe mange gode kampanjer. Takket være strengere EU regler og VW og Ford lengst unna å oppfylle utslippskravene og må selge flere elbiler i modne markeder for å kompensere for fossilbiler andre steder. Nye og rimeligere modeller, der det også vil komme 4x4 i mindre bilmodeller (på tide). Mange vil sikkert være nysgjerrige på Toyota Urban Cruiser og Kia EV3 med AWD bla. Tesla vil trolig også være med på å røske opp markedet med nye biler og tilbud. BYD Sealion 7 kan jo også skape hodebry for vestlige konkurrenter, i Norge har vi ikke toll på elbiler fra Kina.

https://dinside.dagbladet.no/motor/prisene-stuper/82484702
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

What-a-watt

SitatTesla vil trolig også være med på å røske opp markedet med nye biler

Iallfall ikke i 2025 (TMY er vel ikke en ny bil, men en "Refresh")?

vinterdekk

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 18. januar 2025, klokken 11:28
SitatTesla vil trolig også være med på å røske opp markedet med nye biler

Iallfall ikke i 2025 (TMY er vel ikke en ny bil, men en "Refresh")?
Går rykter om ny bil, iflg. artikkelen jeg linket til. Men helt riktig at jeg formulerte meg upresist i innlegget.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Lakafant

Zeekr kjører kampanje på Zeekr X. 0,24% flytenede kampanjerente i hele låneperioden.

Er det galskap å kjøpe Zeekr nå? De testene jeg har sett på youtube virker veldig bra egentlig. Bra software, og veldig premium interiør. Litt kort rekkevidde for noen kanskje.

Tesla Model S 2014 - 2020-2025

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lakafant på tirsdag 28. januar 2025, klokken 09:57Zeekr kjører kampanje på Zeekr X. 0,24% flytenede kampanjerente i hele låneperioden.

Er det galskap å kjøpe Zeekr nå? De testene jeg har sett på youtube virker veldig bra egentlig. Bra software, og veldig premium interiør. Litt kort rekkevidde for noen kanskje.

Det der er jo en helt sinnsyk bra renteavtale, om salgsprisen ikke er økt tilsvarende. Men bør gjerne ha i bakhodet hva som skjer om de går konk / trekker seg ut av Norge om f.eks. 2 år - sjekke om Nordea likevel opprettholder 10-årsavtale. Eneste er at veldig mange vil selge bilen etter 3-5 år, så blir gjerne feil å sammenligne 10-års-renten.... men om en gjør det:
Tesla Model Y                         2021-

Timmi76

Sitat fra: Lakafant på tirsdag 28. januar 2025, klokken 09:57Zeekr kjører kampanje på Zeekr X. 0,24% flytenede kampanjerente i hele låneperioden.

Skjønner ikke hvordan dette virker når de skriver flytende rente. Man er jo på ingen måte garantert så lav rente særlig lenge. Vil denne renten sakte med sikkert skli mot vanlig markedsrente? Hvor lenge kan man regne med at man har god rente på lånet? Tesla f.eks sier fast rente 0.99 i 3 år. Det er lett å beregne...

Electric cars in Norway

SitatHvor lenge kan man regne med at man har god rente på lånet?

:-X Godt spm. Ja den som visste det

RJK

Sitat fra: Timmi76 på tirsdag 28. januar 2025, klokken 15:26

Skjønner ikke hvordan dette virker når de skriver flytende rente. Man er jo på ingen måte garantert så lav rente særlig lenge. Vil denne renten sakte med sikkert skli mot vanlig markedsrente? Hvor lenge kan man regne med at man har god rente på lånet? Tesla f.eks sier fast rente 0.99 i 3 år. Det er lett å beregne...
Man må sjekke opp hvilke referanserente dette settes opp mot. Si den er satt mot bankenes utlånsrente til bolig på 4,5%, så skal differansen på 2,1 %-poeng (4,5-2.4=2,1) beholdes i hele lånets løpetid.

Går den renten opp 0,25%-poeng, så kan de sette opp renten tilsvarende prosentpoeng. Samme når renten settes ned. Så må man og se hvordan de forholder seg til 0-renter og negative renter. Er ofte noen klausuler der!

Uten en referanserente å måle mot, er avtalen mildt sagt lite verdt, for da kan de lett "jukse" det til slik at man raskt er på normalrente, før man vet ordet av det!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbil1994

Dette er egentlig ganske enkelt å forstå. De fleste tilbyr en subsidiert rente som vil si at den er lavere enn markedsrente. Den vil da følge Norges bank (som regel). Så dersom du får 0,99% i subsidiert rente, så skal denne også gå ned 0,25% dersom Norges bank setter den ned med tilsvarende.

Jeg forstår ikke helt dette med at plutselig er den på markedsrente? Er det noen som har opplevd dette uten at Norges bank har satt opp renten?

RJK

Sitat fra: Elbil1994 på tirsdag 28. januar 2025, klokken 16:47Dette er egentlig ganske enkelt å forstå. De fleste tilbyr en subsidiert rente som vil si at den er lavere enn markedsrente. Den vil da følge Norges bank (som regel). Så dersom du får 0,99% i subsidiert rente, så skal denne også gå ned 0,25% dersom Norges bank setter den ned med tilsvarende.

Jeg forstår ikke helt dette med at plutselig er den på markedsrente? Er det noen som har opplevd dette uten at Norges bank har satt opp renten?
Er vel nettopp det at folk har blitt lurt av slike kampanjer der vilkårene ikke er så spesifikke. Typisk settes renten opp i tråd med rentehevinger, men så er man kanskje ikke "like flinke" med å sette ned når renten settes ned.

Slik spises differansen fort opp, og man er plutselig på markedsrente! Derfor er det viktig at dette klart fremkommer av vilkårene!
Bosted Oslo

What-a-watt

SitatEr vel nettopp det at folk har blitt lurt av slike kampanjer der vilkårene ikke er så spesifikke. Typisk settes renten opp i tråd med rentehevinger, men så er man kanskje ikke "like flinke" med å sette ned når renten settes ned.

Har du noen eksempler på bank som har "glemt" å følge avtale om flytende rente?

RJK

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 28. januar 2025, klokken 17:22
SitatEr vel nettopp det at folk har blitt lurt av slike kampanjer der vilkårene ikke er så spesifikke. Typisk settes renten opp i tråd med rentehevinger, men så er man kanskje ikke "like flinke" med å sette ned når renten settes ned.

Har du noen eksempler på bank som har "glemt" å følge avtale om flytende rente?
Motor har vel hatt noen slike saker opp gjennom tiden, og har og vært noen saker på "TV2 Hjelper deg" og "Forbrukermagasinet" på NRK.

Har ikke direktelinker her og nå, og er vel et år eller 2 siden sist det var oppe. Men helt ukjent tviler jeg på at det er for deg! Bare å google, så finner du sikkert noen treff!
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA