Gode kampanjer på kjøp og leasing

Startet av Boikott My Ass, onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: filtvet på torsdag 02. oktober 2025, klokken 07:58Jeg har kjøpt 3 helt nye biler gjennom livet. Helt bortkastede penger og burde heller kjøpt indeksfond eller eiendom. Kommer aldri til å kjøpe helt ny bil igjen.

Siste bilen jeg kjøpte var en gammel Honda 2006 for 2,5 år siden (33.000,-). Går like bra ennå og har steget i pris. Har blitt eu-godkjent 2 ganger uten en eneste feil.

Det er totalkostnaden som har noe å si, ikke at du får en lav "start"-rente første 3 år. Hadde det på Teslaen og det tok ikke lang tid føre renten var 6%.

Dersom man ser på kostnaden - så lønner det seg aldri å kjøpe helt nytt. Den saken er et udiskutabelt faktum.

Men jeg opplever vel også at vi står ved et veiskille mhp elbiler nå. De nyeste modellene lader så raskt at de på mange måter kan sammenlignes med vanlige fossiler. LFP batterier som brukes av stadig flere har lengre holdbarhet mhp ladesykluser også. Frem til nå har man gjerne måtte svelge en liten bit kamel sammenlignet med fossile biler - men tiden for kamelspising er i ferd med å forsvinne. Jeg tror derfor det blir lengre mellom bilbytter fremover - i alle fall for meg.

Frem til nå har man jo gjerne ville bytte hyppig fordi man ville over på neste generasjon som var vesentlig bedre enn forrige...Og selv om man fremover vil få ennå bedre batterier osv..så er man jo der allerede nå at ladestopp på de beste bilene i dag vil oppleves omtrent som å fylle tanken på en fossil. Vi snakker om ladestopp på 10-12 minutter - akkurat nok til å stikke innom toalettet og handle med seg en brus.

Og jeg forventer også økte avgifter...så neste modell som handles inn nytt - den må man kanksje også betale mer avgifter på.

Tenker man kun økonomi - vel så er det å handle brukt alltid best, MEN
vil man ha nytt - så er tiden nå frem til avgiftene kommer kanskje det beste tidspunktet.
Jeg tror også at fra og med 2026 og fremover...så vil verdifallet på elbiler stabilisere seg på
de nyeste modellene. Dels pga. avgiftene som vil fases inn..og dels fordi bilene som leveres nå har så få kameler og svelge........

Svk

Xpeng G9 var på tilbud i sommer. Ny G9 på kampanje. Men gamle går nå for 499.
86000 ned siden sommer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på torsdag 02. oktober 2025, klokken 10:21Xpeng G9 var på tilbud i sommer. Ny G9 på kampanje. Men gamle går nå for 499.
86000 ned siden sommer

Føler du at en G9 kan treffe et punkt hvor prisen ikke lenger går ned, men derimot går opp?
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på torsdag 02. oktober 2025, klokken 07:58Jeg har kjøpt 3 helt nye biler gjennom livet. Helt bortkastede penger og burde heller kjøpt indeksfond eller eiendom. Kommer aldri til å kjøpe helt ny bil igjen.

Siste bilen jeg kjøpte var en gammel Honda 2006 for 2,5 år siden (33.000,-). Går like bra ennå og har steget i pris. Har blitt eu-godkjent 2 ganger uten en eneste feil.

Det er totalkostnaden som har noe å si, ikke at du får en lav "start"-rente første 3 år. Hadde det på Teslaen og det tok ikke lang tid føre renten var 6%.

Ja, totalkostnaden er det som betyr noe, men du får en lavere totalkostnad om du får de første 3 årene med 0% rente enn om du ikke får det. På 3 år har du da typisk betalt ned 162.000 uten å betale mer enn 4500 i måneden. Og vipps...hvis de har innført 150.000 ekstra som nybilavgift så har en gjerne halvert verditapet i 3-årsperioden. Men hvis en kjøper en gratis bil som bare går og går uten 50.000-kroners reparasjoner, så er jo det billig. Jeg setter imidlertid pris på en sikker bil som også har forvarming / rask oppvarming ved is og snø, og gjerne 4WD og god plass og god lyd osv.

Hvis en f.eks. tar en Honda Jazz....skulle jo være sykt bra kvalitet på den. Men så var det noe med air-condition, og det skulle koste over 20.000 å reparere...og da var det bare noen småting som var gale med det. Men fikk jo skaffet deler fra et annet sted og byttet av et lite verksted, så da ble det ikke så dyrt....men litt usikkert med gamle biler som er gått ut av garanti, men ikke gamle nok til å kaste. Sånn sett er jo 33.000 ikke så ille. Da kan en tyne den en stund, selv med noen feil, om det skulle oppstå, og så har en ikke tapt så mye.

Nå kan det jo være bensinprisen skal opp på 35 kroner, om en tror på EU-regler og Nettavisen. Men selv med 23 kroner så blir det jo en del om en kjører 25.000 km i året. Blir jo fort 46.000 kroner i året i bensin om den bruker 0,8 på milen, som er det samme som avdragene på flunk ny Model Y i året første 3 år.

Bfs

Sitat fra: Svk på torsdag 02. oktober 2025, klokken 10:21Xpeng G9 var på tilbud i sommer. Ny G9 på kampanje. Men gamle går nå for 499.
86000 ned siden sommer

Hvor er den gamle  priset til 499? Ser ingen kampanjer på utgående modell hos forhandlerne.

Svk

Sitat fra: Bfs på torsdag 02. oktober 2025, klokken 18:41
86000 ned siden sommer

Hvor er den gamle  priset til 499? Ser ingen kampanjer på utgående modell hos forhandlerne.
Står rundt om.noen er på finn.no.
Er ikke på siden til xpeng

batterimannen

Jeg har kjøpt flere syden-ferier. Helt bortkasta penger. Burde heller kjøpt indeksfond eller eiendom  :P
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Svk

Sitat fra: batterimannen på torsdag 02. oktober 2025, klokken 21:11

Jeg har kjøpt flere syden-ferier. Helt bortkasta penger. Burde heller kjøpt indeksfond eller eiendom  :P
Hvor finner jeg billige flybilletter til Alicante?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på torsdag 02. oktober 2025, klokken 21:54
Sitat fra: batterimannen på torsdag 02. oktober 2025, klokken 21:11

Hvor finner jeg billige flybilletter til Alicante?

Ser ut som Skyscanner er en bra nettside for billige flyreiser til Alicante.
Til og med merket med grønt på dager en kan forvente billigste reiser. ;D  ;D
Fytti, så billig!! Ikke rart det flyges så mye.

Svk

Svk

Endte opp i Sverige med bil.muligens solgt Ariya'n

Fortsatt bare tesla med null eller lav rente?

batterimannen

Du kan få Hyundai Ioniq 6 med 0 rente.

Sist ut er flere Hyundai-forhandlere, som kjører høstkampanje i tre år med null prosent nominell rente for modellen Hyundai Ioniq 6 med firehjulsdrift.

Hvis ikke du vil benytte deg av nullrente-tilbudet, tilbyr forhandlerne massive priskutt. Mobile tilbyr for eksempel over 100.000 kroner i avslag.

https://www.tv2.no/broom/svarer-tesla-med-kjempekutt/18163696/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

telcontar

Sitat fra: batterimannen på onsdag 08. oktober 2025, klokken 11:03Du kan få Hyundai Ioniq 6 med 0 rente.

Sist ut er flere Hyundai-forhandlere, som kjører høstkampanje i tre år med null prosent nominell rente for modellen Hyundai Ioniq 6 med firehjulsdrift.

Hvis ikke du vil benytte deg av nullrente-tilbudet, tilbyr forhandlerne massive priskutt. Mobile tilbyr for eksempel over 100.000 kroner i avslag.

Synd de ikke kjører samme tilbud på Ioniq 5, da hadde jeg nok slått til.

RJK

Sitat fra: telcontar på torsdag 09. oktober 2025, klokken 09:21
Sitat fra: batterimannen på onsdag 08. oktober 2025, klokken 11:03Du kan få Hyundai Ioniq 6 med 0 rente.

Ikke samme kampanje(r), men tilbud på den og:

https://mobile.no/nybil/personbil/hyundai/ioniq-5/kampanje/?utm_source=google&utm_medium=søk&gad_source=1&gad_campaignid=13786137724&

https://www.bnh.no/kampanje/hyundai/ioniq5/?_gl=1*1dn10m4*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

telcontar

Sitat fra: RJK på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:39
Sitat fra: telcontar på torsdag 09. oktober 2025, klokken 09:21

Ikke samme kampanje(r), men tilbud på den og:

https://mobile.no/nybil/personbil/hyundai/ioniq-5/kampanje/?utm_source=google&utm_medium=søk&gad_source=1&gad_campaignid=13786137724&

https://www.bnh.no/kampanje/hyundai/ioniq5/?_gl=1*1dn10m4*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid

Klar over den kampanjen, men ikke fristet noe særlig, sparer kanskje 30-40k, det greier med å oppnå med vanlig pruting. Ikke like bra tilbud som Ioniq 6, 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA