XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Idiot

Disse bilene det skal være snakk om er jo forskjellige modeller og generasjoner, det eneste felles er Volvo. Lite som tyder på at dette er en og samme årsak. Det er naturlig å lete etter årsaker og sammenhenger uten at det nødvendigvis er tilfelle.

Det som kunne vært interessant hadde vært hvor mye mer tilfeller det er generelt av feil og utilsiktet berøring av gass det er på nye elbiler som har mye mer respons enn tidligere. Før var sånne akselerasjoner forbeholdt bilentusiaster og rikinger med sportsbiler. Nå kjører demente pensjonister med parkinson rundt med DM og 0-100 på <5s.

Electric cars in Norway

Joccy :+1: Ja ser den. Her er det summen av røde flag som er poenget mitt. Ulykkeskommisjonen får finne ut årsakene

Electric cars in Norway

#47
Det var er eget lengre tv innslag nå nettopp om saken på nrk 1 lokalnyheter Østlandet rett etter kl 1900 nyhetene

Både fagekspert og politi uttalte seg om saken

Da ble det nok enda mer overtidsjobbing i kveld og utover natten også på Volvo Norge HK. Jeg antar mange nå tar kontakt og ønsker svar

Ingeniøren

#48
Dette er vel den boksen som snakker med omverdenen og forteller hvor bilen er, hvor fort den har kjørt, hvor den har kjørt mm. Kan neppe kalles en Black Box om man sammenlikner med flyindustrien, og sikkert lest av hos Volvo for lenge siden - eller rettere sagt det den har lastet til nett om hendelsen, om den rakk det.

De aller fleste nyere biler har dette i dag.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. oktober 2024, klokken 09:39- eller rettere sagt det den har lastet til nett om hendelsen, om den rakk det.


Det kan den ikke ha rukket å gjøre...trur eg... Men jeg fomla fælt på "den lille elektriker" lekesettet jeg hadde som liten. Så ikke stol på alt jeg sier ang svarte elektroniske bokser ;D

Electric cars in Norway

Fin studie som blant annet foreslår å bruke NCAP fremover :+1:

Google oversatt:

Resultatene fra denne studien ga nyttig innsikt om krasjegenskaper og medvirkende faktorer ved kollisjoner relatert til feilbruk av pedalen. Kollisjonsreduksjonssystemer vokser i popularitet blant kjøretøyprodusenter. Det kan være fordelaktig å oppmuntre produsentene til å utvikle og tilpasse et system som kan oppdage og dempe pedalfeilbruksrelaterte kollisjoner. Dette kan oppnås gjennom belønningspoeng i forbrukertestprogrammer som Euro NCAP eller gjennom relevante standarder som gjør montering av slike systemer obligatorisk.

Ingeniøren

#51
Interessant !

Godt mulig du bare vil trå hardere om du tror du trår på bremsen og bilen øker farten.

Nabo'n på 75 får ikke kjøre bil lenger etter å ha krasjet i egen garasjen 2 ganger på 1 år med el-bil, dog ikke Volvo... Er slike overrepresentert i Volvo kanskje ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:31Interessant !

Godt mulig du bare vil trå hardere om du tror du trår på bremsen og bilen øker farten.

Nabo'n på 75 får ikke kjøre bil lenger etter å ha krasjet i egen garasjen 2 ganger på 1 år med el-bil, dog ikke Volvo... Er slike overrepresentert i Volvo kanskje ?
Gamle gubber? 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:21
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:31Interessant !

Godt mulig du bare vil trå hardere om du tror du trår på bremsen og bilen øker farten.

Nabo'n på 75 får ikke kjøre bil lenger etter å ha krasjet i egen garasjen 2 ganger på 1 år med el-bil, dog ikke Volvo... Er slike overrepresentert i Volvo kanskje ?
Gamle gubber? 8)

Jeg er 100% sikker på at det er feil med software mhp denne saken med Volvo. Jeg er ganske sikker på at lignende er tilfelle med Tesla. Problemet er at man har problemer med å tolke data fordi det man leser av er jo det software fikk av input. Mao kan det fort se ut som gass ble tråkket inn,mens det ikke var tilfelle,men at software indikerte det. Synes dette er skumle saker. Derfor burde man ha en slags kill-switch på alle biler som man enkelt kan trykke på for å stoppe bilen.

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:34
Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:21
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:31Interessant !

Godt mulig du bare vil trå hardere om du tror du trår på bremsen og bilen øker farten.

Nabo'n på 75 får ikke kjøre bil lenger etter å ha krasjet i egen garasjen 2 ganger på 1 år med el-bil, dog ikke Volvo... Er slike overrepresentert i Volvo kanskje ?
Gamle gubber? 8)

Jeg er 100% sikker på at det er feil med software mhp denne saken med Volvo. Jeg er ganske sikker på at lignende er tilfelle med Tesla. Problemet er at man har problemer med å tolke data fordi det man leser av er jo det software fikk av input. Mao kan det fort se ut som gass ble tråkket inn,mens det ikke var tilfelle,men at software indikerte det. Synes dette er skumle saker. Derfor burde man ha en slags kill-switch på alle biler som man enkelt kan trykke på for å stoppe bilen.
Noen biler har det, i bremsepedalen! Men om bruker tråkker inn gassen i den troen at det er bremsepedalen de tråkker inn, så hjelper det lite.

Tesla har vel i tillegg lagt inn programvare som skal gi "kutt i gassen" dersom man uforvarende tråkker hardt inn gassen, og det er hindring i veien foran  (eller bak om bilen stod i revers). Da skal bilen ignorere gassingen fra bruker.

Men her mener jeg og en-pedalkjøring er genialt. Slipper du gassen brått, så går bilen i full bremsemodus. Den bør være mer enn sterk nok i regenerering til at det vil virke likt som å tråkke inn bremsepedalen hardt.

Men da må folk og lære seg til å slippe opp foten som er på gasspedalen, på instinkt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

#55
Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:34
Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:21
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:31Interessant !

Godt mulig du bare vil trå hardere om du tror du trår på bremsen og bilen øker farten.

Nabo'n på 75 får ikke kjøre bil lenger etter å ha krasjet i egen garasjen 2 ganger på 1 år med el-bil, dog ikke Volvo... Er slike overrepresentert i Volvo kanskje ?
Gamle gubber? 8)

Jeg er 100% sikker på at det er feil med software mhp denne saken med Volvo. Jeg er ganske sikker på at lignende er tilfelle med Tesla. Problemet er at man har problemer med å tolke data fordi det man leser av er jo det software fikk av input. Mao kan det fort se ut som gass ble tråkket inn,mens det ikke var tilfelle,men at software indikerte det. Synes dette er skumle saker. Derfor burde man ha en slags kill-switch på alle biler som man enkelt kan trykke på for å stoppe bilen.
Så du mener man skal begynne å lete etter en knapp når bilen skyter fart, panikken tar deg  og du har mer enn nok med å holde deg fast  :)
De flest har vel forsatt en av og på knapp uten at jeg vet om den har en kill switch funksjon her - har ikke tenkt å teste heller... Forøvrig tror jeg Volvo har "fulgt moten" og droppet denne.. så om du setter deg i bilen og setter den i Drive og sliter med å feste beltet og uforvarende trår på gassen - off you go !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:53
Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:34
Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:21
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:31Interessant !

Godt mulig du bare vil trå hardere om du tror du trår på bremsen og bilen øker farten.

Nabo'n på 75 får ikke kjøre bil lenger etter å ha krasjet i egen garasjen 2 ganger på 1 år med el-bil, dog ikke Volvo... Er slike overrepresentert i Volvo kanskje ?
Gamle gubber? 8)

Jeg er 100% sikker på at det er feil med software mhp denne saken med Volvo. Jeg er ganske sikker på at lignende er tilfelle med Tesla. Problemet er at man har problemer med å tolke data fordi det man leser av er jo det software fikk av input. Mao kan det fort se ut som gass ble tråkket inn,mens det ikke var tilfelle,men at software indikerte det. Synes dette er skumle saker. Derfor burde man ha en slags kill-switch på alle biler som man enkelt kan trykke på for å stoppe bilen.
Så du mener man skal begynne å lete etter en knapp når bilen skyter fart, panikken tar deg  og du har mer enn nok med å holde deg fast  :)
De flest har vel forsatt en av og på knapp uten at jeg vet om den har en kill switch funksjon her - har ikke tenkt å teste heller... Forøvrig tror jeg Volvo har "fulgt moten" og droppet denne.. så om du setter deg i bilen og setter den i Drive og sliter med å feste beltet og uforvarende trår på gassen - off you go !
Hehehe!

Point ON! Tenkte ikke den tanken fullt ut, da kill-switch bør ligge i bremsepedalen! Og som på Teslaer, nekte å rase fremover/bakover om det er blokkering/hindring i fartsretningen man er giret for.

Men er det fri sikt og veibane, så skal jo bilen adlyde sjåføren. Alternativt, bråstoppe om man slipper gassen helt ut ved å flytte foten fra pedalen, som beskrevet over!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

#57
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:53
Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:34
Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:21
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:31Interessant !

Godt mulig du bare vil trå hardere om du tror du trår på bremsen og bilen øker farten.

Nabo'n på 75 får ikke kjøre bil lenger etter å ha krasjet i egen garasjen 2 ganger på 1 år med el-bil, dog ikke Volvo... Er slike overrepresentert i Volvo kanskje ?
Gamle gubber? 8)

Jeg er 100% sikker på at det er feil med software mhp denne saken med Volvo. Jeg er ganske sikker på at lignende er tilfelle med Tesla. Problemet er at man har problemer med å tolke data fordi det man leser av er jo det software fikk av input. Mao kan det fort se ut som gass ble tråkket inn,mens det ikke var tilfelle,men at software indikerte det. Synes dette er skumle saker. Derfor burde man ha en slags kill-switch på alle biler som man enkelt kan trykke på for å stoppe bilen.
Så du mener man skal begynne å lete etter en knapp når bilen skyter fart, panikken tar deg  og du har mer enn nok med å holde deg fast  :)
De flest har vel forsatt en av og på knapp uten at jeg vet om den har en kill switch funksjon her - har ikke tenkt å teste heller... Forøvrig tror jeg Volvo har "fulgt moten" og droppet denne.. så om du setter deg i bilen og setter den i Drive og sliter med å feste beltet og uforvarende trår på gassen - off you go !

Selvfølgelig må en slik funksjon implementeres likt på alle biler og folk må vite hvordan det fungerer på lik linje med at folk vet hvor gass og brems er. Men med utviklingen av elbiler og nye styresystemer der vanlige kabler osv blir borte så burde man se på løsninger som gjorde at man enkelt og greit kunne koble ned hele bilen. Med AI teknologi blir dette bare mer og mer viktig at man som menneske kan skru alt av utenfor det bilen selv kan styre/kontrollere

PS. Jeg tar det som en selvfølge at leseren forstår at når jeg sier kill switch så snakker jeg ikke nødvendigvis om en bryter i vanlig forstand,men en funksjonalitet i bilen som gjør at man som menneske kan overstyre alt av signaler fra bilens egen hjerne.

RJK

#58
Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. oktober 2024, klokken 11:19
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:53
Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:34
Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 10:21
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:31Interessant !

Godt mulig du bare vil trå hardere om du tror du trår på bremsen og bilen øker farten.

Nabo'n på 75 får ikke kjøre bil lenger etter å ha krasjet i egen garasjen 2 ganger på 1 år med el-bil, dog ikke Volvo... Er slike overrepresentert i Volvo kanskje ?
Gamle gubber? 8)

Jeg er 100% sikker på at det er feil med software mhp denne saken med Volvo. Jeg er ganske sikker på at lignende er tilfelle med Tesla. Problemet er at man har problemer med å tolke data fordi det man leser av er jo det software fikk av input. Mao kan det fort se ut som gass ble tråkket inn,mens det ikke var tilfelle,men at software indikerte det. Synes dette er skumle saker. Derfor burde man ha en slags kill-switch på alle biler som man enkelt kan trykke på for å stoppe bilen.
Så du mener man skal begynne å lete etter en knapp når bilen skyter fart, panikken tar deg  og du har mer enn nok med å holde deg fast  :)
De flest har vel forsatt en av og på knapp uten at jeg vet om den har en kill switch funksjon her - har ikke tenkt å teste heller... Forøvrig tror jeg Volvo har "fulgt moten" og droppet denne.. så om du setter deg i bilen og setter den i Drive og sliter med å feste beltet og uforvarende trår på gassen - off you go !

Selvfølgelig må en slik funksjon implementeres likt på alle biler og folk må vite hvordan det fungerer på lik linje med at folk vet hvor gass og brems er. Men med utviklingen av elbiler og nye styresystemer der vanlige kabler osv blir borte så burde man se på løsninger som gjorde at man enkelt og greit kunne koble ned hele bilen. Med AI teknologi blir dette bare mer og mer viktig at man som menneske kan skru alt av utenfor det bilen selv kan styre.

Med AI skikkelig implementert, skal vel mennesket kun fortelle hvor de skal, og når skal de dra. Og ev. legge inn beskjed om mellom-mål på veien, som kan dukke opp (måtte innom butikken for å kjøpe mel, melk eller sukker f.eks.). Altså skal de ikke blande seg inn i hva bilen gjør.

Og godt er det, for vi mennesker (eller noen av oss) gjør av og til mye dumt vi trodde var smart! ;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA