Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorhavari og forsikring

Startet av DagUp, lørdag 24. august 2024, klokken 14:42

« forrige - neste »

DagUp

Hei, Jeg har en 20 e-tron 55. Garantien går ut i mars 25. Jeg vil, hvis jeg fortsatt har bilen, tegne plussforsikring. Denne skal dekke motorer, men det står i mine vilkår at det må være en plutselig skade. Jeg frykter at forsikringsselskapet kan påstå at at en motorskade har utviklet seg over tid?
Er det noen her som har fått dekket motorhavari på plussforsikring. Hvis ja, var det rett frem eller noen diskusjon med selskapet?

Electric cars in Norway

Sitat fra: DagUp på lørdag 24. august 2024, klokken 14:42Hei, Jeg har en 20 e-tron 55. Garantien går ut i mars 25. Jeg vil, hvis jeg fortsatt har bilen, tegne plussforsikring. Denne skal dekke motorer, men det står i mine vilkår at det må være en plutselig skade. Jeg frykter at forsikringsselskapet kan påstå at at en motorskade har utviklet seg over tid?
Er det noen her som har fått dekket motorhavari på plussforsikring. Hvis ja, var det rett frem eller noen diskusjon med selskapet?
Godt innlegg DagUp.. :+1: og det er nok en reell prob still for mange her inne. Ser du la den ut på FB gr oxo. Bra.

TB

Spørsmålet er om det skjer "plutselig nok"?
Mener jeg har lest om Kia Soul Electric som har fått dekket reparasjon av batteri, men andre har ikke fått det dekket.
Forskjellen kan ligge i hvor plutselig feilen oppstår.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trond.m

Sitat fra: DagUp på lørdag 24. august 2024, klokken 14:42Hei, Jeg har en 20 e-tron 55. Garantien går ut i mars 25. Jeg vil, hvis jeg fortsatt har bilen, tegne plussforsikring. Denne skal dekke motorer, men det står i mine vilkår at det må være en plutselig skade. Jeg frykter at forsikringsselskapet kan påstå at at en motorskade har utviklet seg over tid?
Den beste til å svare på hvilke kriterier de legger til grunn ved en skade er vel selskapet selv. Jeg ville bedt om å få et skriftlig svar hvis ikke vilkårene er tydelige nok.  Og så ville jeg vurdert en NAF test eller annen tilstandsrapport før garantien går ut. Hvis den viser at motorene ikke har feil eller unormal slitasje, så må jo det være god dokumentasjon over for selskapet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: TB på lørdag 24. august 2024, klokken 20:28Spørsmålet er om det skjer "plutselig nok"?
Mener jeg har lest om Kia Soul Electric som har fått dekket reparasjon av batteri, men andre har ikke fått det dekket.
Forskjellen kan ligge i hvor plutselig feilen oppstår.
Ser den TB :+1: 
Motor og batteri vurderes dog litt ulikt, er min erfaring fra andre jeg har snakket med. To høyst forskjellige teknologier og virkemåte 

Trådstarter har den motoren som jo har endel feil og lurer på "hva viss motor havari"?

tromsø

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. august 2024, klokken 09:33Trådstarter har den motoren som jo har endel feil og lurer på "hva viss motor havari"?

Hvilken motor er dette, foran eller bak?
Jeg som har e50 har vel samme motor foran som e55, stemmer det?

Ps. min e50 er fremdeles på verksted, komplisert feil på batteri og styrenheter.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Electric cars in Norway

Sitat fra: tromsø på fredag 30. august 2024, klokken 12:40Ps. min e50 er fremdeles på verksted, komplisert feil på batteri og styrenheter.
tromsø, trist sak. Håper du har fått en fet leiebil

tromsø

ID5 2WD ... men den er jo mye mer energigjerrig en etron. Var god å ha på langtur i sommer.

Så hvilken motor på e55 krangler, bak eller foran?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Electric cars in Norway

Sitat fra: tromsø på lørdag 31. august 2024, klokken 12:14ID5 2WD ... men den er jo mye mer energigjerrig en etron. Var god å ha på langtur i sommer.

Så hvilken motor på e55 krangler, bak eller foran?
Er vel mest bak, ut fra hva jeg hører. Fort kostnad på 100` til 150`NOK pr motor dersom man er utenfor garantiperioden. Så maskinskade forsikring for en tusing eller mer om måneden extra er gull :+1:

Se denne https://github.com/electrichasgoneaudi/etron-issues/issues/37?fbclid=IwY2xjawFAGjlleHRuA2FlbQIxMAABHTdQNCjq0ZAr6ESPcz0aqsGdCCSkY3bj53F-i31nRFtSW0yUM8ZxcSZlmg_aem_dxXz_Lv1ecmaAWgGMz3i_g?fbclid=IwY2xjawFAGjlleHRuA2FlbQIxMAABHTdQNCjq0ZAr6ESPcz0aqsGdCCSkY3bj53F-i31nRFtSW0yUM8ZxcSZlmg_aem_dxXz_Lv1ecmaAWgGMz3i_g

tromsø

Takk for info. Men dette var jo positivt å lese "In july 2024 Audi sent a letter to several owners extending the warranty" (10 år eller 120 000 miles). Skjer det i Norge også?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 31. august 2024, klokken 17:48Så maskinskade forsikring for en tusing eller mer om måneden extra er gull :+1:
Det er vel mer snakk om en tusenlapp ekstra i året

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 03. september 2024, klokken 19:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 31. august 2024, klokken 17:48Så maskinskade forsikring for en tusing eller mer om måneden extra er gull :+1:
Det er vel mer snakk om en tusenlapp ekstra i året
Ja det har du sikkert rett i. Det var mer for å få frem at å betale ekstra er lurt

Kopi fra broom under herfra https://www.tv2.no/broom/kjope-bruktbil-uten-garanti-da-bor-du-vurdere-dette/16548836/

Hvor mye forsikringen koster, avhenger av blant annet bilmerke, modell, motortype og effekt, bilens alder og kilometerstand, og hvilken egenandel du ønsker å ha. Mange selskaper opererer med 6.000 kroner som standard egenandel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA