Motorhavari og forsikring

Startet av DagUp, lørdag 24. august 2024, klokken 14:42

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Huff da?
Hva er det jeg leser? Påstås det virkelig at en elbil har defekt motor etter bare 4 år, heldigvis innenfor 5 år, for etter 5 år koster 'den umulige hendelsen ettersom det ikke er så mange deler i bevegelse' 150k kroner? -og jaggu har det sneket seg inn et innlegg om en komplisert feil på et HV-batteri og styreenheter på en annen relativt ung elbil?

Jammen bra en ikke havnet i uløkka, og gikk på en smell og kjøpte bensinbil. Det ville nok ha medført 3 motorhavarier pga knekte stempler, 7 katalysator-bytter, 4 turbohavarier og 5 utslitte bensintanker i løpet av de første 4-5 årene.

"Hurra for de ufeilbarlige, enkle elbilene som garantert er økonomisk bærekraftig lenge etter bilens levetid, og myyyyyye lenger enn alt av fossilbiler", hilsen elbilfanatikersamskipnaden.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Radial

Jeg er vel ikke direkte overrasket over at biler som eTron kan ha korte liv etter garantiens utløp.

Den var den første av sitt slag i markedet, men med ett litt voldsomt innsalg av VAG-holdninger, der fokus på holdbarhet ikke er særlig prioritert.

Denne motorfeilen er ett eksempel på det, sammen med battericeller og BMS-styring.
Vil hevde flere gamle TMS og TMX har lignende historier, med dyre løsninger som ikke var designet for å vare.

På en annen måte finner man igjen dette fenomenet i senere tids fossiler også, særlig hos VAG.
VAG longlife motorer som gjerne bruker mer olje enn diesel etter 100k, eller DSG'er som trenger full overhaling etter 150k, Haldex-systemer som alltid havarerer, mm
Denne "typen" havarier er altså ikke unike for elbiler, men en konsekvens av ett tankesett om at det ikke trenger å vare lenger enn 100k, og der er VAG veldig store...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på mandag 28. oktober 2024, klokken 11:31Jeg er vel ikke direkte overrasket over at biler som eTron kan ha korte liv etter garantiens utløp.

Den var den første av sitt slag i markedet, men med ett litt voldsomt innsalg av VAG-holdninger, der fokus på holdbarhet ikke er særlig prioritert.

Denne motorfeilen er ett eksempel på det, sammen med battericeller og BMS-styring.
Vil hevde flere gamle TMS og TMX har lignende historier, med dyre løsninger som ikke var designet for å vare.

På en annen måte finner man igjen dette fenomenet i senere tids fossiler også, særlig hos VAG.
VAG longlife motorer som gjerne bruker mer olje enn diesel etter 100k, eller DSG'er som trenger full overhaling etter 150k, Haldex-systemer som alltid havarerer, mm
Denne "typen" havarier er altså ikke unike for elbiler, men en konsekvens av ett tankesett om at det ikke trenger å vare lenger enn 100k, og der er VAG veldig store...
Det har vel alltid vært slik opp gjennom årene med diesel / bensin motorer men det er jo elmotor dette her. Færre komponenter, skulle jeg tro?

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:25
Sitat fra: Radial på mandag 28. oktober 2024, klokken 11:31Jeg er vel ikke direkte overrasket over at biler som eTron kan ha korte liv etter garantiens utløp.

Det har vel alltid vært slik opp gjennom årene med diesel / bensin motorer men det er jo elmotor dette her. Færre komponenter, skulle jeg tro?

Joda, men et kjede er aldri sterkere enn svakeste ledd..om det er 100 eller 3 ledd.

Her står altså motorens levetid og faller på En pakning, fordi den ble vannkjølt istedenfor oljekjølt (de fleste andre bruker passiv oljekjøling).
I slike tilfeller legger man inn failsafe løsninger, som oljetrykksbryter på fossilmotorern feks, men her er det egentlig ingenting 🙂 ett typisk tilfelle av at det bare skal vare 100k/5år og da er man fornøyd.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:25

Joda, men et kjede er aldri sterkere enn svakeste ledd..om det er 100 eller 3 ledd.

Her står altså motorens levetid og faller på En pakning, fordi den ble vannkjølt istedenfor oljekjølt (de fleste andre bruker passiv oljekjøling).
I slike tilfeller legger man inn failsafe løsninger, som oljetrykksbryter på fossilmotorern feks, men her er det egentlig ingenting 🙂 ett typisk tilfelle av at det bare skal vare 100k/5år og da er man fornøyd.
Ja det du skriver gir mening.

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 17. april 2025, klokken 10:59Krever 10 års garanti på motorer, likt det Audi har gjort i USA:

https://www.tv2.no/broom/mener-en-ting-er-skandalost-darlig/17318890/
Dette er flaut av Møller

De bør innkalle samtlige biler og reparere gratis og utføre minst samme utvidet garanti som vw usa.

Der samme bør møller gjøre når det gjelder de 5 varmesensorene i e-golf for det er også fabrikasjonsfeil likt som for etron

Kopi under fra en tannløs Møller i Norge:

Fem års garanti i Norge

Broom har spurt den norske Audi-importøren i Møller Mobility om en garantiutvidelse tilsvarende USA er aktuell for Norge. Til dette svarer Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef for Audi i Møller Mobility:
«For oss er fem års garantiordning gjeldende. Så kan våre kunder ta kontakt med forhandler dersom de opplever utfordringer, og for en vurdering av hver enkelt sak.»

Electric cars in Norway

Inne på FB etron gruppa lenke under så er de helt fortvilet over Møller i Norge. Se bilder jeg tok derfra:

https://www.facebook.com/share/p/1ATUUt18aW/?

https://www.facebook.com/share/p/165WeSWH9z/?mibextid=wwXIfr

arthur

Ny garanti på ny motor?

https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2013-1261-a

Usikker på om dette kan gjøres gjeldende når det har blitt byttet ut og satt inn en helt ny motor til erstatning for den som det ble reklamert på?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Vil kunne hjelpe de som har fått byttet/reparert motoren innen fristen, og feilen inntreffer igjen før byttemotoren er blitt 5 år gammel. Dog, ikke de som opplever feilen først etter at den opprinnelige garantien er gått ut.

Da må man satse på goodwill, gitt det at Audi faktisk har innrømmet feil og at de i USA har endret til 10 års garanti.

Men det vil nok helt sikkert føre til at det blir mye frem og tilbake i saken, som medfører ytterlige kostnader, og at man kanskje må dekke en større eller mindre egenandel, til tross for at Audi nå vet at dette skyldes en feil som skyldes iboende svakhet som allerede eksisterte på ny motor...
Bosted Oslo

arthur

Så i teorien kan man hvis man får byttet en del på garanti, eller reklamasjon (?), etter fire år og 264 dager få ytterligere fem års garanti/reklamasjonsrett? Og hvis den nye streiker etter fire år og 264 dager så kan man få nye fem år, i alt femten år minus to dager?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

daktari

Sitat fra: arthur på fredag 18. april 2025, klokken 10:31Så i teorien kan man hvis man får byttet en del på garanti, eller reklamasjon (?), etter fire år og 264 dager få ytterligere fem års garanti/reklamasjonsrett? Og hvis den nye streiker etter fire år og 264 dager så kan man få nye fem år, i alt femten år minus to dager?
Ja.
Det er jo å forvente at en helt ny del faktisk varer i minst 5 år (egentlig mye lenger).
Hvem tenker det er naturlig at en ny motor/girkasse skal ryke etter et år?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Radial

Tjaaa...I feks BMW sine N47/N57 motorer der registerkjeder ryker lenge før det skal, så har ikke dette fått noen utvidet garanti i Norge meg bekjent. Frekvensen er for lav.

Ergo lite "presedens" å spore i Norge på slikt, med unntak av noen batteri-recalls selvsagt.

Man blir avhengig av goodwill, og med ett Møller og VAG konsern som går i betydelig minus økonomisk om dagen, så legger de neppe de til rette for mer enn de må i slike saker. VAG har en ganske stor markedsandel i EU uansett.

USA blir ett annerledes marked, for der er VAG veldig små og ønsker å vokse, og du saksøkes for en lav sko om du ikke viser goodwill har jeg inntrykk av.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Sitat fra: daktari på fredag 18. april 2025, klokken 10:49
Sitat fra: arthur på fredag 18. april 2025, klokken 10:31Så i teorien kan man hvis man får byttet en del på garanti, eller reklamasjon (?), etter fire år og 264 dager få ytterligere fem års garanti/reklamasjonsrett? Og hvis den nye streiker etter fire år og 264 dager så kan man få nye fem år, i alt femten år minus to dager?
Ja.
Det er jo å forvente at en helt ny del faktisk varer i minst 5 år (egentlig mye lenger).

Poenget mitt er hvor langt ens rettigheter strekker seg etter loven, ikke om en motor skal være i to, eller ti, år. Har du noen konkret sak å vise til som gir en så utstrakte rettigheter?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: daktari på fredag 18. april 2025, klokken 10:49
Ja.
Rent teoretisk, ja. Men jeg tror og mener å huske at dette faktisk er behandlet i norsk rett, og at dommer slo fast at etter et visst antall år så ville man ikke kunne benytte dette lengre, for det ble uforholdsmessig for den som sto for varen.

Så jeg tenker at 10-12 år er vel så lenge man kan "jage" dette. eller i det tenkte tilfellet, 2 ganger bytte av motor når det strekkes så langt. Streiker motor langt tidligere, så vil det nok være flere bytter man kan kreve.

Dette både for å beskytte forbruker mot et i utgangspunktet for dårlig produkt som fortsatt brukes som bytte, men med de samme iboende feil. Men og som nevnt, unngå at forhandler havner i en evig skvis, der bilen i dette tilfellet, vil uansett forfalle og i seg selv kan være delvis årsak.

Altså vil man ikke kunne holde seg med "ny motor" i 50 år, gitt at den streiker innen 5 år hver gang, når resten av bilen hyler "skrap meg"...

Men, her må noen med mer kjennskap til rettspraksis finne om det er dommer som begrenser reklamasjonsretten i slike tilfeller, for å verifisere eller "debunke" denne...  8)
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA