Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: JohanH på tirsdag 17. juni 2014, klokken 17:29
Men klart får man lagd et eller annet som skaper energi fra ingenting blir jo energiproduksjon et ikke-problem og da putter du jo en slik dings som spytter ut elektrisitet gratis i hver bil og slipper både hydrogentank eller batteri for lagring.

Og om du trodde olje- og fossilbilbransjen var bakstreberske og prøver å hindre utvikling av elbiler så bare vent å se hva kraftindustrien kommer til å gjøre dersom du finner ei slik løsning!  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Sitat fra: Tai på tirsdag 17. juni 2014, klokken 11:30
Beklager, 5%, ikke 5 ganger.

Var under den oppfatning at nettet per dags dato ikke hadde kapasitet til å dekke behovet for en fullelektrisk bilpark.

Uansett, jeg står fast ved at hydrogenbiler lettere kan implementeres i dagens bilbruk. Det er for mange ting som må endres hvis alle skulle kjørt batteribil.  Tenk på alle de som måtte ha trukket opp nye kabler til parkeringsplassen sin i fellesgarasje. Eller alle de som ikke har garasje.

Et godt eksempel er borettslaget mitt. Vi har et parkeringsanlegg med plass til 25 biler. Når borettslaget nå skal legge opp til lading for elbil får vi 4 nye kurser på 16 A. Da kan 4 biler lade samtidig. Det er rett og slett ikke kapasitet til å lade flere biler, da må sikringsskapet byttes og grep taes i trafokiosken som allerede leverer maks kapasitet. Slik er det garantert hos veldig mange. Det er ikke alle som bor i enebolig, de fleste av oss bor i blokk eller rekkehus.

Tai



Men det er uendelig mye enklere å trekke noen ekstra strømkabler enn det er å ha like mange hydrogenfyllestasjoner som man har bensinstasjoner i dag. Det vil koste uhyggelig mange millioner.

Husk også at de aller aller fleste kjører en daglig distanse som er dekket av dagens elbiler i Leaf/e-Golf/i3-klassen, uten noen hurtiglading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cobos

Sitat fra: Rio på onsdag 18. juni 2014, klokken 00:00
Sitat fra: Tai på tirsdag 17. juni 2014, klokken 11:30
Beklager, 5%, ikke 5 ganger.

Var under den oppfatning at nettet per dags dato ikke hadde kapasitet til å dekke behovet for en fullelektrisk bilpark.

Uansett, jeg står fast ved at hydrogenbiler lettere kan implementeres i dagens bilbruk. Det er for mange ting som må endres hvis alle skulle kjørt batteribil.  Tenk på alle de som måtte ha trukket opp nye kabler til parkeringsplassen sin i fellesgarasje. Eller alle de som ikke har garasje.

Et godt eksempel er borettslaget mitt. Vi har et parkeringsanlegg med plass til 25 biler. Når borettslaget nå skal legge opp til lading for elbil får vi 4 nye kurser på 16 A. Da kan 4 biler lade samtidig. Det er rett og slett ikke kapasitet til å lade flere biler, da må sikringsskapet byttes og grep taes i trafokiosken som allerede leverer maks kapasitet. Slik er det garantert hos veldig mange. Det er ikke alle som bor i enebolig, de fleste av oss bor i blokk eller rekkehus.

Tai



Men det er uendelig mye enklere å trekke noen ekstra strømkabler enn det er å ha like mange hydrogenfyllestasjoner som man har bensinstasjoner i dag. Det vil koste uhyggelig mange milliarder.

Husk også at de aller aller fleste kjører en daglig distanse som er dekket av dagens elbiler i Leaf/e-Golf/i3-klassen, uten noen hurtiglading.
Sånn, fikset det for deg :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Hydrogen er i dag sykt dyrt å produsere. Pris for hver kilometer kan ikke konkurrere med bensin, ikke engang dyr bensin.

Så en tank med 700kilos trykk... OY! Ta å se hva som skjedde med luftskipet Hindenburg.

Da har vi igjen brenselsceller. Disse vet jeg ikke nok til å si noe om. Men jeg vet at brenselceller er langt fra billig i dag.

Så om det er problematisk å ordne til ladestasjoner for elbiler i dag. Tenk hvor problematisk det vil være å få til disse "bombe-stasjonene"... Unskyld, hydrogen-stasjonene i dag.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

PaulG


laumb

Ser for meg tusenvis av HY biler som står og stamper i kø inn til Oslo en morgen i 20 minusgrader...
Høres glatt ut...

sn0le

Da må alle kjøre med piggdekk, sikkert bra for miljøet.  ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Det er kanskje ikke alle som har fått med seg at "asken" fra forbrenning av hydrocarboner i tillegg til carbonets CO2 også består av hydrogenets H2O
(dehydrogenmonoksyd populært kalt vann).

Fossilmotorens lave virkningsgrad tatt i betraktning vil ikke forskjellen i produsert vanndamp i forhold til dagens biler bli vesentlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

Sitat fra: laumb på fredag 20. juni 2014, klokken 09:09
Ser for meg tusenvis av HY biler som står og stamper i kø inn til Oslo en morgen i 20 minusgrader...
Høres glatt ut...

Du mener dem bare sklir avgårde?  ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Veggen

Sitat fra: Griffel på fredag 20. juni 2014, klokken 09:25
Det er kanskje ikke alle som har fått med seg at "asken" fra forbrenning av hydrocarboner i tillegg til carbonets CO2 også består av hydrogenets H2O
(dehydrogenmonoksyd populært kalt vann).

En vesensforskjell er vel at en forbrenningsmotor avgir store mengder overskuddsvarme som gjør at vannet kommer ut i form av damp.
En brenselcelle er mye mer effektiv slik at vannet ikke fordamper i samme grad.
Om det er en reell problemstilling i forhold til ising på veiene skal jeg ikke uttale meg om.

RunarBT

Sitat fra: Veggen på fredag 20. juni 2014, klokken 18:59
Sitat fra: Griffel på fredag 20. juni 2014, klokken 09:25
Det er kanskje ikke alle som har fått med seg at "asken" fra forbrenning av hydrocarboner i tillegg til carbonets CO2 også består av hydrogenets H2O
(dehydrogenmonoksyd populært kalt vann).

En vesensforskjell er vel at en forbrenningsmotor avgir store mengder overskuddsvarme som gjør at vannet kommer ut i form av damp.
En brenselcelle er mye mer effektiv slik at vannet ikke fordamper i samme grad.
Om det er en reell problemstilling i forhold til ising på veiene skal jeg ikke uttale meg om.

Virkningsgraden på brenselcellen ligger vel på 50%, så effektiviteten er ikkje så mykje å skryte over. Det er et av problemene med hydrogen og brenselceller..

Griffel

#852
Sitat fra: Veggen på fredag 20. juni 2014, klokken 18:59
Sitat fra: Griffel på fredag 20. juni 2014, klokken 09:25
Det er kanskje ikke alle som har fått med seg at "asken" fra forbrenning av hydrocarboner i tillegg til carbonets CO2 også består av hydrogenets H2O
(dehydrogenmonoksyd populært kalt vann).

En vesensforskjell er vel at en forbrenningsmotor avgir store mengder overskuddsvarme som gjør at vannet kommer ut i form av damp.
En brenselcelle er mye mer effektiv slik at vannet ikke fordamper i samme grad.
Om det er en reell problemstilling i forhold til ising på veiene skal jeg ikke uttale meg om.
Det jeg forsøkte å si med litt mislykket humor er at utslippet ikke er er en reell problemstilling, en fossilbil i sakte kø slipper ut vesentlig mer vanndamp enn en hydrogenbil i den samme køen, begge har mer enn høy nok temperatur til at det som blåser ut er damp, og som dersom det er kalt nok vill det komme ned som is eller snø etter en stund. Uansett blir det mindre is i veibanen av en bilkø med hydrogenbiler enn fra en tilsvarende kø med bensinbiler og mengden er beskjeden. Det er vel ingen som har registrert dette som et problem idag?
Når bilene ikke står i kø er utslippet av vanndamp omtrent likt per km.
(Vannet fra hydrogenbilen er forøvrig så rent at det etter kondensering kan drikkes.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#853
Sitat fra: cra på tirsdag 17. juni 2014, klokken 23:58
Og om du trodde olje- og fossilbilbransjen var bakstreberske og prøver å hindre utvikling av elbiler så bare vent å se hva kraftindustrien kommer til å gjøre dersom du finner ei slik løsning!  ;)
Produsere hydrogen av el-overskudds produksjonen.
Kilde se vedlegg.

Sitat fra: Car-El på torsdag 19. juni 2014, klokken 14:54
Hydrogen er i dag sykt dyrt å produsere. Pris for hver kilometer kan ikke konkurrere med bensin, ikke engang dyr bensin.
En regner med ca. 25 øre/km for hydrogen uten avgift mot ca. 30øre/km for Diesel uten avgift.
Kilde se vedlegg:
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

M@Do

Uansett hvor miljøvennelig hydrogen ser ut til å være. Så må man se på det totale energi regnestykket. Og da kommer hydrogen svært dårlig ut uansett hvordan man produserer, lagrer og forbruker det. I tillegg så må det investeres ufattelige summer i produksjons anlegg og infrastruktur.

Når det gjelder rapporten Griffel henviser til så vil det være svært ulønnsommt å produsere hydrogen av overskuddskraft. Virkningsgraden av å pumpe vann tilbake til magasin er mye høyere (87%) enn å produsere hydrogen (50%). Og investeringskost er vesentlig lavere.

Ref. Www.energystorage.org/energy-storage

En hydrogen bil produserer ca. 38% mer H20. Men som Griffel sier så vil dette komme ut som damp (brenselcellene er ikke effektive nok og skaper derfor mye varme. Hvis de noen gang vil klare å lage brenselcellene som er effektive vil det med is'ing bli ett problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA