Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 25. februar 2014, klokken 07:37
Sitat fra: Oreo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 07:29
I fare for å være mer relatert til Leaf delen av elbilforumet, men likevel langt på vei mer innenfor topic enn ovenfornevnte innlegg:
http://www.hegnar.no/motor/article757499.ece
Som sagt, mer en Leaf konkurent enn dirkete konkurent til TMS.
Sant nok får en kanskje 3 stk e-golf for prisen av en bra utstryrt TMS-P. Da kan en for en tur Trh-Oslo ha en stk stående (fulladet) på Dombås, og en stk på Lillehammer, så har en samme rekkevidde som TMS med SC-tilgang.

Forøvrig en tankevekker for Tesla at e-golf bl.a har adaptiv cruisecontrol som std utstyr.

Hvis vi snur på flisa, en tankevekker for VW at Tesla som en helt ny bilprodusent klarer å lage en bil som har 2,5 gang så lang rekkevidde som deres elbiler:)

Kallagtunet

#421
En E-golf med 3,3 ganger så stort batteri vet vw at ikke er salgbar på grunn av pris. Hvorfor skulle de ønske å produsere en slik bil?

Å putte ett stort batteri i en dyr bil er eneste mulighet i dag pga batteripris enten du heter tesla eller noe annet.

Amoss

Er Nissan i ferd med å våkne?

http://www.greencarreports.com/news/1090478_nissan-surveys-tesla-owners-for-intelligence-on-electric-cars

SitatNow: talking to Tesla owners

Now Nissan is quietly gathering additional "intelligence" about satisfaction, details, and features from Tesla Model S owners. ...
Model S 85D

Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Amoss

Volvo har vist planer om å kopiere Tesla - i det minste på ett område ;)

http://www.wired.com/autopia/2014/02/volvo-ui/
Model S 85D

Oreo

Sitat fra: Amoss på fredag 28. februar 2014, klokken 23:46
Volvo har vist planer om å kopiere Tesla - i det minste på ett område ;)

http://www.wired.com/autopia/2014/02/volvo-ui/
Samme med Audi TT, men de holder seg kun til et digitalt dashbord.
http://www.topgear.com/uk/car-news/new-audi-tt-interior-revealed-2014-01-08
Må da være billigere for en bilprodusent å sette inn en tablet enn å holde på sine egne løsninger?

Samme med kostnaden ved oppdatering av NAV system. Hva f*** skal jeg jeg med f.eks. Toyotas oppdateringer på DVD/minnebrikke whatever, når GoogleMaps oppdaterer seg selv med nyeste versjon hver gang jeg bruker det. Vet om flere som bruker telefonen/tablet'en sin istedetfor bilens navigasjon.
Hallo! Får en følelse av at lyset er på, men ingen hjemme hos de andre bilfabrikantene.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

cyber

Sitat fra: Oreo på lørdag 01. mars 2014, klokken 00:08
Sitat fra: Amoss på fredag 28. februar 2014, klokken 23:46
Volvo har vist planer om å kopiere Tesla - i det minste på ett område ;)

http://www.wired.com/autopia/2014/02/volvo-ui/
Samme med Audi TT, men de holder seg kun til et digitalt dashbord.
http://www.topgear.com/uk/car-news/new-audi-tt-interior-revealed-2014-01-08
Må da være billigere for en bilprodusent å sette inn en tablet enn å holde på sine egne løsninger?

Samme med kostnaden ved oppdatering av NAV system. Hva f*** skal jeg jeg med f.eks. Toyotas oppdateringer på DVD/minnebrikke whatever, når GoogleMaps oppdaterer seg selv med nyeste versjon hver gang jeg bruker det. Vet om flere som bruker telefonen/tablet'en sin istedetfor bilens navigasjon.
Hallo! Får en følelse av at lyset er på, men ingen hjemme hos de andre bilfabrikantene.

Man er temmelig naiv og må ha overdereven tro på Teslas overlegenhet hvis man mener at Audi kopierer Tesla mht betjening, infosystemer, navigasjon o.l.
Det digitale dashbordet i kommende Audi TT er selvfølgelig utviklet lenge før Tesla kom på markedet - digitale dashbord med dårlig grafikk og dårlig avlesbarhet har mange andre bilprodusenter hatt lenge.

Forøvrig har jeg Google Earth navigasjon i min bil - det har Audi hatt i mange år.

Oreo

hehe, en trenger ikke å ta alle innlegg så bokstavelig eller bli hårsår  ;)
Faktum er vel likevel at ingen er i nærheten av Tesla's 17" skjerm ennå.
Husker en Lexusselger som på denne tida i fjor skrøt av markedets største navigasjonsskjerm. Jeg som hadde reservert en TMS lo litt inni meg da.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

scoot

Faktum er vel at en 17" skjerm som styrer alt ikke er for alle mennesker. Skulle likt å sett de eldre i min slekt prøve å justere temperaturen på klimaen i en TMS uten å være en gigantisk risiko for medtrafikanter.
2009 Revai

gbzdoc

Hvis man ikke er i stand til å styre tempersturen i TMS så burde man kanskje strengt tatt heller ikke kjørt bil, dagens trafikkbilde tatt i betraktning? ;-)

Men jeg tror ikke vi skal undervurdere de eldres evner til omstilling heller. Mange eldre finner seg mye bedre tilrette på dagens tablets enn på "oldtidens" pcer med mus og tastatur. ;)

Øyvind.h

#430
Sitat fra: cyber på lørdag 01. mars 2014, klokken 11:25
Man er temmelig naiv og må ha overdereven tro på Teslas overlegenhet hvis man mener at Audi kopierer Tesla mht betjening, infosystemer, navigasjon o.l.
Det digitale dashbordet i kommende Audi TT er selvfølgelig utviklet lenge før Tesla kom på markedet - digitale dashbord med dårlig grafikk og dårlig avlesbarhet har mange andre bilprodusenter hatt lenge.

Forøvrig har jeg Google Earth navigasjon i min bil - det har Audi hatt i mange år.
Heldigvis er skjermene i Model S skarpe og har pen grafikk. At andre tidligere har laget dårlgie skjermer med dårlig lesbarhet har ingen ting med Tesla å gjøre, så jeg forstår ikke henvisningen. Og ikke sammenlign den knøttlille fiseskjermen du får kart på i Audien med 17" skjermen som Model S har hatt i snart et par år nå. Model S er i en helt annen liga, i hvert fall for oss teknologiinteresserte. At Model S knuser eks A6/5-serie på kjøreglede er bare en bonus  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på lørdag 01. mars 2014, klokken 12:04
Faktum er vel at en 17" skjerm som styrer alt ikke er for alle mennesker.
Det har du sikkert helt rett i. Nå er det mye som kan styres fra rattet, men 17" dekker så og si alt). Det selges jo fortsatt mange mobiltelefoner med knapper. Bestemoren min er veldig glad i Doro-telefoner med store knapper.

Det jeg dog merket meg er at selv om man har fysiske knapper på dashbordet, så kaster man et blikk ned på knappene allikevel når man skal bruke dem. Når jeg justerte temp i Passaten sjekket jeg alltid hva den stod på og hva jeg vred den til. Samme med ting som bakrutevarmer, defroster, setevarme etc. Kastet alltid et blikk ned for å se at jeg traff og stilte korrekt.
Akkurat det samme som jeg gjør nå i Model S. Kaster et kjapt blikk ned (bortsett fra alle funksjonene som styres fra rattet som takluke, viftehastighet, volum, kanal, kildeinngang +++)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cyber

Sitat fra: Oreo på lørdag 01. mars 2014, klokken 11:34
hehe, en trenger ikke å ta alle innlegg så bokstavelig eller bli hårsår  ;)
Faktum er vel likevel at ingen er i nærheten av Tesla's 17" skjerm ennå.
Husker en Lexusselger som på denne tida i fjor skrøt av markedets største navigasjonsskjerm. Jeg som hadde reservert en TMS lo litt inni meg da.

Er du fornøyd med Google Earth-navigasjonsvisningen på 17-tommeren ?

Havebigfun

Jeg som trådstarter minner bare om at det egentlig bør diskuteres bilkonsepter her og i mindre grad om andre bilprodusenter klarer å lage en skrue som er bedre enn Teslas (eller for den slags skyld en skjerm), eller om eldre har problemer med å finne knottene. :)
Samtidig innser jeg at det da ikke er noe å snakke om- konkurrenter finnes rett og slett ikke 8)
Det er lenge siden jeg startet denne tråden- mest for å vise forskjellen- med tiden innser jeg at avstanden er enda vesentlig større enn jeg trodde den gangen før vi hadde fått bilene. :o
Kanskje Tsla på 240 ikke er så dyr allikevel- men det er en annen tråd ;)
Så da er det bare å fortsette som før til det kommer konkurranse. ::)

Stig O

Sitat fra: Oreo på lørdag 01. mars 2014, klokken 00:08
Sitat fra: Amoss på fredag 28. februar 2014, klokken 23:46
Volvo har vist planer om å kopiere Tesla - i det minste på ett område ;)

http://www.wired.com/autopia/2014/02/volvo-ui/
Samme med Audi TT, men de holder seg kun til et digitalt dashbord.
http://www.topgear.com/uk/car-news/new-audi-tt-interior-revealed-2014-01-08
Må da være billigere for en bilprodusent å sette inn en tablet enn å holde på sine egne løsninger?

Samme med kostnaden ved oppdatering av NAV system. Hva f*** skal jeg jeg med f.eks. Toyotas oppdateringer på DVD/minnebrikke whatever, når GoogleMaps oppdaterer seg selv med nyeste versjon hver gang jeg bruker det. Vet om flere som bruker telefonen/tablet'en sin istedetfor bilens navigasjon.
Hallo! Får en følelse av at lyset er på, men ingen hjemme hos de andre bilfabrikantene.

+1
Kostet 2500kr. å oppdatere NAV i min Audi 2010 mod.!!!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA