Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bra app?

Startet av H10, mandag 12. august 2024, klokken 19:23

« forrige - neste »

H10

Har hatt Tesla X, VW ID.4, og har nå Audi q4. Byttet ut Tesla'en pga. det var en eldre modell med litt for dårlig rekkevidde, samt at Tesla sin service generelt ikke er kjent for å være den beste. Men er så sykt skuffa over elendige apper i de to andre, og når jeg leser anmeldelser her og der (blant annet i AppStore), så tyder det på at de fleste er like dårlige. Jeg kan ikke begripe at det i 2024 skal være så innmari vanskelig å lage en skikkelig app som virker, er det virkelig bare Tesla som får det til? Ja, jeg vet det er andre ting med en bil som er viktige, men jeg synes det faktisk er et stort irritasjonsmoment med dårlige apper og div. software-problemer. Lurer på om det er noen med andre elbiler som har erfaring å dele.

hELgenen

Sitat fra: H10 på mandag 12. august 2024, klokken 19:23Har hatt Tesla X, VW ID.4, og har nå Audi q4. Byttet ut Tesla'en pga. det var en eldre modell med litt for dårlig rekkevidde, samt at Tesla sin service generelt ikke er kjent for å være den beste. Men er så sykt skuffa over elendige apper i de to andre, og når jeg leser anmeldelser her og der (blant annet i AppStore), så tyder det på at de fleste er like dårlige. Jeg kan ikke begripe at det i 2024 skal være så innmari vanskelig å lage en skikkelig app som virker, er det virkelig bare Tesla som får det til? Ja, jeg vet det er andre ting med en bil som er viktige, men jeg synes det faktisk er et stort irritasjonsmoment med dårlige apper og div. software-problemer. Lurer på om det er noen med andre elbiler som har erfaring å dele.

Hvilke funksjoner vil du ha i en app?

Personlig har jeg behov for følgende funksjoner via en app:

1. Ladestatus må kunne leses av i app (hvor mye som lades i kW, % ladet, tid for ferdig)
2. Stille inn ladegrense fra app.
3. Stille inn ladetidspunkt fra app.
4. Sette tidspunkt for klima (temp) - samt direkte oppstart her og nå.
5. Se hvor bilen er via app
6. Låse opp/igjen bilen via app.

Er det noe mer som man må ha?
De fleste biler har det meste over her via app, men ikke alt dessverre. Burde være enkelt å fikse
dette og VW har jo gjort store fremskritt bare den siste måneden. Så regner jo med at alle kan fikse det som er nevnt over fort.

H10

Ja dette bør man ha, og det burde vært enkelt - men er det tydeligvis ikke. Et tilleggsproblem er jo at de ofte ikke virker, altså appen virker ikke med de funksjonene den har heller. Audi sin feiler jevnlig på ulikt vis, stadig nye varianter av feil, den vil ikke opppdatere seg osv. osv. Samme surret var det med ID sin da vi hadde den.

peby

Volvos er er ikke den mest detaljerte, spesielt ikke for typiske elbilfunksjoner som ladegrense, ladehastighet, m.m.

Til gjengjeld har jeg enda ikke opplevd at den ikke får kontakt med bilen, er nede på grunn av serverfeil eller lignende.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på mandag 12. august 2024, klokken 20:37Hvilke funksjoner vil du ha i en app?

Personlig har jeg behov for følgende funksjoner via en app:

1. Ladestatus må kunne leses av i app (hvor mye som lades i kW, % ladet, tid for ferdig)
2. Stille inn ladegrense fra app.
3. Stille inn ladetidspunkt fra app.
4. Sette tidspunkt for klima (temp) - samt direkte oppstart her og nå.
5. Se hvor bilen er via app
6. Låse opp/igjen bilen via app.

Jeg tenker at dette er helt grunnleggende funksjoner på en bil i dag. Altså det er ikke aktuelt å kjøpe en ny bil hvor jeg må ut i bilen hver gang jeg skal endre ladegrense, og det er ikke aktuelt å ha en app som ikke virker hver gang. Dette er like grunnleggende som sentrallås eller air condition. Å si ting som "Tesla har bedre app, men [sett inn bil her] har bedre seter" er helt irrelevant. En fungerende app er et minstekrav, og det er ikke relevant å snakke om hva en bil har hvis den ikke en gang har en fungerende app IMO.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

Heldigvis har de aller fleste merkene nå stabile og funksjonelle apper. Noen har flere funksjoner enn andre, men det meste av basis er på plass hos de fleste.
VAG sin app var litt ustabil tidligere, men virker stabil nå. Mangler et par funksjoner jeg kunne tenkt meg, men har lading, forvarming, ladetider, justering av soner/vindusoppvarming, div andre innstillinger samt egen app for servicebestilling.
BMW og Mercedes sine apper var også stabile og hadde en del nyttige funksjoner. BMW mener jeg hadde noe kjøredata, ladedata, knytning mot hurtiglading, funksjonsbestillinger mm.
Kjørerute etc fungerer uavhengig av bil, for da sitter en bare i google maps på telefonen og legger opp rute, så kommer den automatisk opp i bilen i AA/Carplay.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Jeg opplever også at pr. dags dato er det meste på plass mhp app hos de fleste. Går du ett år tilbake så var det fortsatt en del mangler - nå er manglende mer eller mindre borte og dersom de ikke er det så vil de bli det temmelig kjapt er mine tanker om dette. Mao. ser vi fremover så er det ikke slik at Tesla vil ha noe fortrinn her sammenlignet med stort sett alle andre.

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. august 2024, klokken 13:07Mao. ser vi fremover så er det ikke slik at Tesla vil ha noe fortrinn her sammenlignet med stort sett alle andre.
Det er godt å høre, og lover godt for neste gang jeg skal handle bil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

H10

Audi sin er i alle fall mangelfull, samt at de funksjonene den har ofte ikke virker. Min datter har en rimelig ny Leaf, og der er det også store problemer med App. Jeg håper det er riktig at «alle» vil ha gode apper om kort tid...

turfsurf

Sitat fra: H10 på torsdag 15. august 2024, klokken 05:48Jeg håper det er riktig at «alle» vil ha gode apper om kort tid...
Det ble sagt for fem år siden også...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. august 2024, klokken 05:53
Sitat fra: H10 på torsdag 15. august 2024, klokken 05:48Jeg håper det er riktig at «alle» vil ha gode apper om kort tid...
Det ble sagt for fem år siden også...
Det blir nok sagt om fem år også. Og ti. Og femten.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA