Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1-2-3 Lading for dummies :-)

Startet av Skalmers, søndag 14. juli 2013, klokken 10:21

« forrige - neste »

Skalmers

Hello, er det noen guruer her som kunne tatt seg tid til å skrive litt om hvordan lading funker på elbil?

Står laderen i bilen? Hva er den "kladden" godt for? Hva er en "ladestajson", tenker på det som selges av f.eks. Proxl, Salto og lignende? Finnes det hjemmeladere som bruker hurtigladeporten? Finnes det neon andre smarte, ikke så veldig kostbare, måter å få ned ladetiden på?

Hilsen en elbil newbie :-) (Får ny Leaf om et par tre uker)

eclipse

Sitat fra: Skalmers på søndag 14. juli 2013, klokken 10:21
Hello, er det noen guruer her som kunne tatt seg tid til å skrive litt om hvordan lading funker på elbil?

Står laderen i bilen? Hva er den "kladden" godt for? Hva er en "ladestajson", tenker på det som selges av f.eks. Proxl, Salto og lignende? Finnes det hjemmeladere som bruker hurtigladeporten? Finnes det neon andre smarte, ikke så veldig kostbare, måter å få ned ladetiden på?

Hilsen en elbil newbie :-) (Får ny Leaf om et par tre uker)

Først av alt, et batteri lades alltid med DC spenning.

Hvis du lader et vanlig 12V bilbatteri så bruker du en batterilader som du kobler til en vanlig husholdningskonrakt som er AC volt, den gjør om AC til DC volt som batteriet lades med.

På en el-bil er laderen i bilen slik at du kobler vanlig AC spenning til bilen og den innebygde laderen gjør dette om til DC spenning som går inn på batteriet.

Kladden som står på kabelen er en slags sikring som beskytter bilens lader/system mot feil som f.eks at du kobler til feil spenning etc.

En "lader" som Salto etc er ikke en lader, den erstatter kladden og kommuniserer med bilens lader, den gjør at du får et mer solid opplegg hjemme og kan gjøre at du kan lade med høyere spenning/strøm hvis du har dette tilgjengelig, men det vil alltid være bilens lader som til slutt bestemmer hvor høy lade effekt du kan få.

Hurtiglading er en DC lader som står utenfor bilen, for din del en Chademo lader som gir 50 kw DC spenning.

For å få en raskest mulig måte å lade batteriet så må du finne ut hvor mange kw bilens innebygde lader gir og så dimensjonene ladeporten din etter denne, om du kan benytte 3-fas spenning så er det mer effektivt, du må spørre forhandleren om hva bilen kan bruke og ta dette med til en el-installatør som ser på anlegget ditt og så vil han fortelle deg hva du kan gjøre
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Rio

#2


Litt pirk her, i et ellers meget godt innlegg:

50 kW (som reduseres etterhvert som batteriet "fylles opp") er effekten, ikke spenningen.


Effekt (kW) er produktet av spenning (Volt) og strøm (Ampere). Til sammenligning, en varmeovn tar 2 kW, så 50 kW er mye i sammenligning.

Energi (kWh) er produktet av effekten (kW) og tid (timer). Så hvis man har 20 kW i 1 time så får du 20 kWh i batteriet.


Jfr. vann:


Spenning (Volt) tilsvarer "trykket", altså som "vanntrykk".

Strøm (ampere) tilsvarer "flyt", altså, hvor raskt vannet kommer ut.

Effekt er da produktet av trykk og flyt - som gir hvor mye effekt man kan få ut av en vannkraftverk.

Energi er produktet av effekten fra kraftverket og tid - så man kan si at et kraftverk som produserer 1 kW i et helt døgn har produsert 24 kWh - nok til fylle batteriet på en Leaf! :)




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Skalmers

Hvorfor vil 3 fas være mer effektiv? Mer effektiv med tanke på belastningen av nettet mitt hjemme? Eller finnes det effektive ladere som kan kobles 3 fas? Vi har for øvrig TN-C (400V) hjemme.
Takker for alle svar :-)

Rio

Sitat fra: Skalmers på søndag 14. juli 2013, klokken 17:00
Hvorfor vil 3 fas være mer effektiv? Mer effektiv med tanke på belastningen av nettet mitt hjemme? Eller finnes det effektive ladere som kan kobles 3 fas? Vi har for øvrig TN-C (400V) hjemme.
Takker for alle svar :-)

For en Leaf har det ingen betydning - der skal laderen ha én-fas 230 V 50 Hz AC. Den trekker opptil 16 A med en veggmontert "ladekladd", som er ca 60% raskere enn 10 A med en "ladekladd" på ledningen.

Fordelen med 3-fas er at du kan trekke mer effekt (du har tre faser, og man trekker strøm "etter tur", slik at laderen blir mindre), og du kan trekke mer effekt med 16 A på 400 V, enn 16 A på 230 V.

I praksis holder den innebygde laderen i Leaf for de aller fleste. Det er, i praksis, meget få ganger jeg benytter hurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 14. juli 2013, klokken 18:11
Sitat fra: Skalmers på søndag 14. juli 2013, klokken 17:00
Hvorfor vil 3 fas være mer effektiv? Mer effektiv med tanke på belastningen av nettet mitt hjemme? Eller finnes det effektive ladere som kan kobles 3 fas? Vi har for øvrig TN-C (400V) hjemme.
Takker for alle svar :-)

For en Leaf har det ingen betydning - der skal laderen ha én-fas 230 V 50 Hz AC. Den trekker opptil 16 A med en veggmontert "ladekladd", som er ca 60% raskere enn 10 A med en "ladekladd" på ledningen.

Fikk han ikke ny Leaf om 3 uker? Er det Euro-Leaf med 6.6kW lader så er vel korrekt svar at den trekker opptil 32A med veggmontert ladestasjon, over 3 ganger så rask lading som med 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse

#6
Sitat fra: Skalmers på søndag 14. juli 2013, klokken 17:00
Hvorfor vil 3 fas være mer effektiv? Mer effektiv med tanke på belastningen av nettet mitt hjemme? Eller finnes det effektive ladere som kan kobles 3 fas? Vi har for øvrig TN-C (400V) hjemme.
Takker for alle svar :-)

Formler for 3-fas ver 1-fas
400V 3-fas:16A kurs vil du få følgende effekt: 400x16x1,7=10,8 kw

Med 230 1-fas på 16A kurs får du:
230x16=3,8kw

Som du ser får du mye høyere effekt med 3-fas. Men du er avhengig av at bilens lader kan utnytte dette. Sjekk me leverandøren hvilken lader som er i din Leaf og hvilken spenning/strøm du kan bruke.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Skalmers

Så med andre ord, beste og rimeligste måten å få kort ladetid på er med en 16A kladd? Hvor kjøper man de?

Til informasjon så valgte vi å ikke ta med den 6.6kw laderen som er tilvalg på ny Leafen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA